Gå til innhold

Neseplastikk


Penny Lane

Anbefalte innlegg

Jeg opererte nesen og øyelokkene i går, og sitter her med hodet fult av bandasje og blod. Kan ikke puste gjennom nesen pga alt det tørka blodet (men heldigvis slapp jeg å få tamponger oppi der), og føler meg generelt slapp og dårlig. Sov veldig lite i natt. Lite smerter, men mye ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opererte nesen og øyelokkene i går, og sitter her med hodet fult av bandasje og blod. Kan ikke puste gjennom nesen pga alt det tørka blodet (men heldigvis slapp jeg å få tamponger oppi der), og føler meg generelt slapp og dårlig. Sov veldig lite i natt. Lite smerter, men mye ubehag.

Har bare tatt nesen jeg da, men jepp skjønner hva du mener med ubehag. Jeg fikk heller ikke puste gjennom nesen og øynene var så hoven en periode at jeg jeg ikke kunne se ordentlig. Man føler seg litt resusert da. Men det var bare noen dager av livet og så ble det raskt bedre. Du får ta det med ro og pleie om deg selv.

Ønsker deg god bedring og et flott resultat! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tatt nesen jeg da, men jepp skjønner hva du mener med ubehag. Jeg fikk heller ikke puste gjennom nesen og øynene var så hoven en periode at jeg jeg ikke kunne se ordentlig. Man føler seg litt resusert da. Men det var bare noen dager av livet og så ble det raskt bedre. Du får ta det med ro og pleie om deg selv.

Ønsker deg god bedring og et flott resultat! :smilyblomst:

Takk for det! :) Hvor lenge gikk det før du kunne puste gjennom nesen igjen?

Det er overaskende ubehagelig å være så tett i nesen. Føles som om hodet skal sprekke av trykk hver gang jeg svelger. Dessuten smaker jo ikke mat noenting, tihi.. :sjenert: Øyelokkoperasjonen derimot merker jeg knapt noe til. Litt hovne og rennende øyne, men det hadde jeg nok fått pga neseoperasjonen uansett.

Jeg hadde forventet mer smerter og mindre ubehag/irritasjon, faktisk. Men angrer ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :) Hvor lenge gikk det før du kunne puste gjennom nesen igjen?

Det er overaskende ubehagelig å være så tett i nesen. Føles som om hodet skal sprekke av trykk hver gang jeg svelger. Dessuten smaker jo ikke mat noenting, tihi.. :sjenert: Øyelokkoperasjonen derimot merker jeg knapt noe til. Litt hovne og rennende øyne, men det hadde jeg nok fått pga neseoperasjonen uansett.

Jeg hadde forventet mer smerter og mindre ubehag/irritasjon, faktisk. Men angrer ikke! :)

Jeg hadde tamponer i 2-3 dager og skjønner hva du mener med det trykket.. Var mest ubehagelig da jeg skulle til å sovne og kom til å lukke munnen... :) Det var helt herlig å bli kvitt tampongene å få puste med nesen. Men det ble fort tett igjen da jeg tok de ut. Husker ikke når det ble mindre tett, tror ikke det tok så lang tid. Brukte mye saltvannsnesespray, men det som hjelper mest er jo når mann kan få ta ut det størknede blodet og gufset. Jeg hadde mange tråder og var jo sår i nesen så det var ikke like lett.

Men tett i nesen var jeg faktisk i tre mnd.

Når man ikke angrer er det litt lettere å akseptere ubehaget heldigvis :)

Det værste ubehaget var borte på noen dager, opp til en uke. Vet ikke hvordan det er med øynene dine, men det virker jo som det er i samme skala.

Da håper jeg du får smakssansen tilbake og at føler deg bedre til jula!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tamponer i 2-3 dager og skjønner hva du mener med det trykket.. Var mest ubehagelig da jeg skulle til å sovne og kom til å lukke munnen... :) Det var helt herlig å bli kvitt tampongene å få puste med nesen. Men det ble fort tett igjen da jeg tok de ut. Husker ikke når det ble mindre tett, tror ikke det tok så lang tid. Brukte mye saltvannsnesespray, men det som hjelper mest er jo når mann kan få ta ut det størknede blodet og gufset. Jeg hadde mange tråder og var jo sår i nesen så det var ikke like lett.

Men tett i nesen var jeg faktisk i tre mnd.

Når man ikke angrer er det litt lettere å akseptere ubehaget heldigvis :)

Det værste ubehaget var borte på noen dager, opp til en uke. Vet ikke hvordan det er med øynene dine, men det virker jo som det er i samme skala.

Da håper jeg du får smakssansen tilbake og at føler deg bedre til jula!

;)

Tett i nesen i tre mnd? :S Hjelp.. Er det vanlig eller?

Jeg sliter med å puste gjennom munnen. Sover dårlig, og våkner hele tiden pga knusktørr hals og munn. Har ikke tamponger i neseborene, men en sammenbrettet bandasje som ligger mellom neseborene og munnen. Den må byttes flere ganger pr dag, pga blod og gjennomsiktig væske som renner ut. Føler meg ganske ulekker, ja. ^^

Er andre dag post-op nå, og bandasjen jeg hadde over halve øynene er fjernet. Jeg ser mildt sagt grusom ut, men i det minste har jeg fått litt bedre synsfelt nå. Følte meg litt klaustrofobisk av å sitte og myse gjennom alle bandasjene. :fnise: Øyelokkene er knallrøde og hovne, og det ser ut som jeg har vært utsatt for en bilulykke. Hvis hevelsen ikke roer seg litt før stingene skal tas, blir nok det en veldig ubehagelig opplevelse.

Hvor mange uker/måneder tok det før nesen din så bra nok ut til at du følte deg komfortabel med å vise deg "offentlig"? Og hva på nesen din ble opereret?

Jeg har lest om flere som har hatt kjempehovne, store neser i flere måneder etter operasjonen, så er fryktelig spent... Kirurgen knakk opp og meislet ned nesebeinet mitt, pluss tok inn nesevingene, og hevet og dreide nesetippen, så jeg må kanskje være forberedt på å vente en god stund før det har leget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett i nesen i tre mnd? :S Hjelp.. Er det vanlig eller?

Jeg sliter med å puste gjennom munnen. Sover dårlig, og våkner hele tiden pga knusktørr hals og munn. Har ikke tamponger i neseborene, men en sammenbrettet bandasje som ligger mellom neseborene og munnen. Den må byttes flere ganger pr dag, pga blod og gjennomsiktig væske som renner ut. Føler meg ganske ulekker, ja. ^^

Er andre dag post-op nå, og bandasjen jeg hadde over halve øynene er fjernet. Jeg ser mildt sagt grusom ut, men i det minste har jeg fått litt bedre synsfelt nå. Følte meg litt klaustrofobisk av å sitte og myse gjennom alle bandasjene. :fnise: Øyelokkene er knallrøde og hovne, og det ser ut som jeg har vært utsatt for en bilulykke. Hvis hevelsen ikke roer seg litt før stingene skal tas, blir nok det en veldig ubehagelig opplevelse.

Hvor mange uker/måneder tok det før nesen din så bra nok ut til at du følte deg komfortabel med å vise deg "offentlig"? Og hva på nesen din ble opereret?

Jeg har lest om flere som har hatt kjempehovne, store neser i flere måneder etter operasjonen, så er fryktelig spent... Kirurgen knakk opp og meislet ned nesebeinet mitt, pluss tok inn nesevingene, og hevet og dreide nesetippen, så jeg må kanskje være forberedt på å vente en god stund før det har leget...

Ja jeg var delvis tett i nesen i tre mnd. Trodde at noe rart var skjedd og at jeg kom til å puste dårligere, men det gikk over.

Jeg meislet nesebenet, tok inn nesevingene og gjorde tuppen lavere. Tredje dagen så jeg værst ut. Rød og blå, og kjempehoven. Øyenkrokene svulmet opp så jeg så ikke ut jeg heller. :)

Etter at jeg tok av bandasjen en uke etter så jeg ganske så grei ut og turte å vise meg ute blandt ikkekjente folk. Jeg hovnet litt opp igjen da den ble tatt av, men det forsvant ganske raskt. Hoven var jeg jo, men ikke værre enn at jeg kunne vise meg ute etter en ukes tid.

Må være deilig å få tatt av bandasjen over øynene da. Ikke rart du kjenner deg klaustrofobisk med plombert nese og halvt syn :)

Jeg var også kjempetørr i halsen. Gode halspastiller kan hjelpe. Gikk mye halspastiller her i en periode og må vel si at jeg sovnet med en og annen bit også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_jente23_*

jeg skal operere i morgen og da jeg våknet i dag morges var jeg litt tett i nesen. jeg som har vært så forsiktig og passa på å holde meg varm og alt! noen som vet hvor grensen går når det gjelder det å være tett i nesa før operasjon? jeg snøt meg og nå er det ganske greit liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal operere i morgen og da jeg våknet i dag morges var jeg litt tett i nesen. jeg som har vært så forsiktig og passa på å holde meg varm og alt! noen som vet hvor grensen går når det gjelder det å være tett i nesa før operasjon? jeg snøt meg og nå er det ganske greit liksom...

Med mindre det utvikler seg til feber, går det nok greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente23_*

hvor lenge må jeg regne med å være hoven under øynene? trodde jeg hadde lurt meg unna det på mystisk vis for var ingen antydning til hovenhet eller blåfarge i går, men over natta hovna det skikkelig opp! har skikkelig fluffy blå puter under øynene og er mørk blå-lilla i øyekroken både over og under. er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er gjesten som skrev lengre oppe her, om at jeg ikke fikk puste gjennom nesen osv. Nå er bandasjen av, og selv om nesen pga hevelse er både assymetrisk og litt stor nå, ser jeg allerede hvor fin den kommer til å bli! :) Er strålende fornøyd, og gleder meg til om noen måneder, når den verste hevelsen har lagt seg.

Jente23: Ja, dette er helt normalt. Blåmerkene kan vare over en uke etter operasjonen, og ofte kommer og går de litt. Det samme gjelder hevelse. Selv ble jeg plutselig både lilla, blå og gul (!) helt plutselig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente23_*

...spør litt her igjen jeg. har lest på de arka jeg fikk og sto ikke noe der, + ikke helt greit å ringe legen sånn i romjula. kan hvis det er helt krise altså, men :

hvor lenge skal jeg skylle med de saltvannsgreiene?

gjør det no om jeg snyter meg? for det gjør jeg nemlig. uten å trykke nesevingene sammen så klart, men holder for det ene neseboret og blåser ut av det andre... stingene skal da tåle såpass? noen som har fått forbud?

og hvor lang tid tar det før sårene inne i nesa er grodd/hvor lang tid tar det før stingene forsvinner?

litt bekymra over at nesa ser ganske så skjev ut når jeg lener hodet bakover så jeg ser neseborene i speilet. skjønner ikke helt at det kan være hevelsen som er så skjev, -erfaringer?

var ikke så greit å huske på å spørre om alt etter operasjonen...

skal ta av bandasjen selv også, noe spesiellt jeg bør huske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke beskjed på klinikken, men hadde lest at jeg ikke skulle snyte meg på noen uker iallefall. Vær iallefall forsiktig når du gjør det jente 23. Stingene tok noen uker før de forsvant hos meg om ikke en mnds tid. Samme med sårene.

Jeg skylte med den saltvannsgreia til jeg ikke var tett i nesa lengre. Altså lenge. Om det hjelper til å løsne og renske opp inni der så kan det jo være en fordel å bruke den en liten tid etter operasjonen iallefall.

Min nese var litt skjev før jeg opererte den. Men nå er den enda skjevere. Eller den ser veldig forskjellig ut på hver side. Man ser det nesten ikke rett forfra.

Rett etter operasjonen er nesen hoven og den jeg la mer merke til ugjevnhetene. Pluss at jeg gikk i speilet å studerte den.

Skal du ta av bandasjen selv? Bunæs tok den av for meg. Han var ganske hardhendt og bestemt da han tok den av, så jeg tror ikke det er noen fare. Min nese hovnet opp ytterligere etter at bandasjen var tatt av, så du kan være forberedt på at det kan skje.

Vet det er vanskelig å være tålmodig etter neseoperasjon, men nesen din vil forandre seg og gjevne seg ut fra hvordan den ser ut nå.

Lykke til med bandasjen og det hele! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke noe saltvannsgreier, eller noen beskjed om å kjøpe dette. Men jeg kjøpte det selv, og synes strengt talt ikke det hjelper i det hele tatt. Det som blokkerer nesen er jo tørket blod, og det forsvinner ikke bare av at man skyller nesen litt liksom.

noen plasser på internett der det er før og etter bilder av nese ansikts plastikk?

Ja, det er hundrevis. Søk i Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente23_*

oi, jeg blåser ganske kraftig jeg... kanskje jeg skal slutte med det. har ikke blødd noe eller no sånt hvertfall, men det kan jo fort skje. hos meg er det ikke noe særlig med størknet blod tror jeg, for neseborene kjennes helt frie ut etter jeg har snytt meg. det som kommer ut er rett og slett vanlig snørr :P menmen, de saltvannsgreiene er jo ikke akkurat noe problem å gjøre noen ganger om dagen, så kan jo gjøre det en uke til eller no. skal ikke tilbake til legen før om 10 dager jeg. litt skummelt at det ikke er noe kontroll på resultatet før det, men sånn blir det vel i juletida. ikke hørt et pip fra klinikken siden jeg dro derfra...

tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, jeg blåser ganske kraftig jeg... kanskje jeg skal slutte med det. har ikke blødd noe eller no sånt hvertfall, men det kan jo fort skje. hos meg er det ikke noe særlig med størknet blod tror jeg, for neseborene kjennes helt frie ut etter jeg har snytt meg. det som kommer ut er rett og slett vanlig snørr :P menmen, de saltvannsgreiene er jo ikke akkurat noe problem å gjøre noen ganger om dagen, så kan jo gjøre det en uke til eller no. skal ikke tilbake til legen før om 10 dager jeg. litt skummelt at det ikke er noe kontroll på resultatet før det, men sånn blir det vel i juletida. ikke hørt et pip fra klinikken siden jeg dro derfra...

tusen takk for all hjelp :)

Hvor har du operert? Vet du hva han gjorde med nesen? Høres ut som jeg Har samme nese som deg, håper du kan skrive litt om hvordan den blir :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_jente23_*
Hvor har du operert? Vet du hva han gjorde med nesen? Høres ut som jeg Har samme nese som deg, håper du kan skrive litt om hvordan den blir :-)

jeg var hos dr bunæs. han meisla ned neseryggen, roterte tuppen ved å dytte den litt opp og fjernet en del brusk fra tuppen. skal ta av bandasje i morgen så da får jeg bedre inntrykk av hvordan den blir, men synes den ser mindre ut selv med bandasje og det hele. familien ser det også. så blir spennende! kan skrive mer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente23_*

..det her en en av de rareste dagene i hele mitt liv. vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg. ble bare stående å måpe da jeg fikk tatt av bandasjen. måtte sette meg så jeg ikke skulle svime av, var så skummelt. det var ikke meg i speilet på en måte. så kom skuffelsen. skuffelsen over at legen ikke hadde tatt seg de fem minuttene ekstra for å se på bildet med påtegnet profil som jeg hadde hatt med på konsultasjonen og som hadde sagt ja til. han har heller kjørt på og gitt meg en ganske annen vinkel som umuliggjør det jeg hadde i tankene. vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. må bare la det verste sjokket gå over. er tross alt bedre enn slik det var. men er så unødvendig å gjøre noe annet enn det som var avtalt!

jeg hadde ikke forventa meg så stor forandring etter å ha lest innlegg der folk sier de knapt ser forskjell. men jeg føler jeg har fått et helt nytt ansikt og det er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det du ser nå er IKKE slik nesen din blir jente 23. Jeg var derimot kjempelykkelig da jeg tok av gipsen fordi den så så annerledes ut. Neseryggen så kjempelav og fin ut og tuppen helt annerledes. Det jeg fant ut ettervert var at jeg var hoven i kinnene så nesen så bare lavere ut enn det den var. Etterhvert ble nesen mer og mer lik min gamle.

Jeg vet det er kjempevanskelig, men forsøk å ta det med ro og ikke tenke så mye på resultatet akkurat nå. Nesen din vil forandre seg selv om det kan være vanskelig å forestille seg.

Du vil også etterhvert venne deg mer og mer til hvordan din nese blir seende ut og nesten glemme hvordan den var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok av bandasjen for 3 dager siden, og i ettertid har nesen min vært konstant blank og "oljete". er dette vanlig, og hva kan jeg gjøre for å bedre dette? nå bare tørker jeg lett over den et par ganger om dagen med noen små sterile gasbindbiter som jeg hadde liggende. vet ikke om jeg bør tukle så mye med den, bruke mye renseprodukter og sånn? er fortsatt litt ømt å ta på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...