Gå til innhold

Pusse opp spisestuemøbler


Astra

Anbefalte innlegg

Jeg har vært heldig å arve en spisestue etter mine besteforeldre. Den består av bord, 6 stoler, skjenk og anrettningsbuffè. Den er mørk brun, og stort sett i finèr.

Jeg vil gjerne beholde utseende som i dag, men fordi den er litt slitt er det på plass med litt mer brunfarge. Hva gjør jeg? Skal jeg beise? Hva er det viktig å tenke på? Kan jeg pusse over med sandpapir først eller holder det med salmiakkvask (hvis finèren tåler dette)?

Har du råd om forbehandling og beis/ annen behandling, er jeg svært interessert icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er så heldige at vi får spisestue til bryllupet som min far har pusset opp og trukket om stolene (for en jobb!)

Bord med 8 stoler, skjenk og skap i eik er blitt pusset ned med fiiint sandpapir og lakket. Det ble utrolig flott, men det sliter på møblene. Ville kanskje være skeptisk til å være for hardhendt med finer.

Utrolig dårlig, det var jo egentlig ikke svar på det du spurte om, men ring en møbelsnekker. (tja, det har du kanskje tenkt på fra før...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis spisestuen er behandlet fra før, så bør du pusse litt slik at ny beis kan få feste.

Først pusser du med sandpapir for å få feste og en jevn flate. Deretter vaskes flatene slik at det er støvfritt som mulig. Så kan du beise møblene og evt. lakke de til slutt for å få en mer slitesterk overflate (husk å pusse med fint sandpapir mellom hvert strøk slik at du får bort støvpartikler og luftbobler).

For ekstra blank overflate kan du pusse lett med veldig fint vannslipepapir (500 el 600) og deretter polere med fin stålull (ikke vanlig stålull, men en finere type som fås i malerforretninger).

Lykke til icon_smile.gif

_________________

Snuppa brunette.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Snuppa den 2002-04-10 13:58 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det kan være meget tynt finer.. IKKE puss så hardt og lenge at det blir hull!!!!!Puss for hånd ja!!!!!!

Mister lett kontroll med maskin!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen for gode svar! Skal skride til verket snart. Gleder meg icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...