Gå til innhold

Hvordan lære engelsk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest shakeitlikejello

Mitt første innlegg på språk forumet. :)

En "gratis" måte å få med seg engelsk på uten at de føles som jobb er å se morsomme filmer på engelsk med engelske undertekster, delta aktivt på engelske diskusjonsforumer, lese spennende bøker på engelsk, lese interessante engelske artikler, hver gang du lager mat eller spiser så finner du ut hva maten heter på engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk engelsk så mye du kan! Kurs er bra for å få med seg det grunnleggende, men du lærer ikke språket flytende.

Tips til å lære ord:

- Post-it lapper på ting i huset, f.eks. på kjøkkenet med navn på skap, ingredienser, osv.

- Skriv opp ord du møter i hverdagen, og lag "gloseprøve" for deg selv, eller få noen andre til å høre deg.

- Ha engelsk teksting istedenfor norsk når du ser på film, så får du ordene inn både ved å høre og å lese dem.

- Les bøker, og slå opp ALLE ordene du ikke forstår. Skriv dem gjerne ned til "glosene" dine.

Jeg leste Harry Potter på engelsk med lillesøsteren min (hun var 11 da vi begynte med første boka). Den første gangen vi begynte kom vi en halv side, og slo opp veldig mange ord - jeg oversatte mange ord fra det jeg kunne av engelsk, men når du må oversette det for noen andre, er det vanskeligere, så da måtte vi slå opp. Mot slutten av første boka leste vi lange kapitler av gangen, og begge hadde lært engelsk mye bedre.

Og så til slutt, belønn deg selv med en tur til England når du har kommet til et visst nivå - dette vil jo også være god motivasjon!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg elsker engelsk (viste også at jeg ville flytte til England og nå er det ingen her som tror meg når jeg sier jeg er Norsk her så).. og jeg synes at min måte å lære på var veldig praktisk..

- Du burde få deg en bok med grundleggende gramatikk osv, trenger ikke være noe dyre saker : men noe som du kan bla opp i & en Engelsk / Norsk - Norsk /Engelsk ordbok.

- Fin enkelt lesestoff som barnebøker, slå opp i ordbok alle ordene du ikke forstår og skriv dem ned og pugg dem.

----Når du har pugget et ord kan du ta de samme og begynne å bøye dem.

----Velg vanskeligere bøker etterhvert og jobb deg oppover.

- Du sette på filmer og velge å ikke ha undertekst slik at du blir tvunget til å følge veldig nøye - slik fpr du også med deg uttale og ikke bare skriftspråket.

---- Eventuelt ha teksten på på Engelsk og ikke Norsk (praktisk med dagens DVDer)

- Hvis du har noen som kan hjelpe deg eller noen som også vil lære så er det veldig god hjelp å snakke engelsk med hverandre (jeg og venninna mi gjorde det vær dag i 3 år, BARE engelsk) - det gjør deg også sikrere & etterhvert vil det flyte bedre.

---- Hvis du ikke har det kan du prøve å snakke med deg selv, si høyt ut til deg selv hva du f.eks har gjort i løpet av dagen osv.. IKKE bare tenk det, du MÅ si det høyt.

- Chat eller gå på forum på nett å snakk Engelsk, eventuelt finn noen du kan skrive litt mail til. Det er det sikkert mange som vil hjelpe deg med, Normenn og Engelskmenn.

Det tar litt tid, men jeg synes dette er veldig efektive måter :)

Håper det hjelper deg <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Kan hende hun har begynt å lære seg det siden det er 2 år siden hun laget tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Engelskkurs er bullshit. Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden, og nærmest på egenhånd behersker jeg det flytende idag.

Dette gjorde jeg: Skaffet meg lesestoff på engelsk, skrev ned alle ordene jeg ikke forsto og pugget dem.

La oss si målet ditt er å kunne lese Harry Potter på engelsk. Lærer du deg 10 ord dagen vil du i løpet av et år kunne lese Harry Potter på engelsk, i alle fall den første boka som også er minst.

Fortsetter du å lære deg 10 ord daglig vil du snart kunne det flytende. Du må også skaffe deg en grammatikkbok etterhvert.

Lære seg å snakke det: Når du har lært deg nok ord, la oss si 2000 ord, er du på et tegnefilmnivå, delvis at du kan se tegnefilmer og barnefilmer.

Prøv å se på sånt for å lære uttale, når du har passert et ordforråd på 3-4000 ord bør du kunne se serier beregnet for eldre.

Det skal litt til å kunne et språk flytende.. Hvis du har lært deg det selv, så har du vel aldri fått rettledning på uttalen din for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selv om kurs er vell om bra, er det viktigste å bruke det / praktisere det så ofte som mulig. Jeg har alltid likt engelsk. Ser jeg en engelsk språkelig film , ser jeg uten undertekst, leser jeg et engelsk blad, prøver jeg å lese det høyt for meg selv. Da oppfatter jeg ordene bedre og blir flinkere til å uttale ordene.

Når jeg var i Usa for en tid tilbake, snakket jeg mye engelsk , og bli ofte oppfattet som en amerikanere fordi jeg ble fortalt at jeg snakket såpass flytende. Som da er veldig artig for meg, siden jeg elsker det engelske språket. Jeg er 24 år så jeg er oppvokst i en generasjon hvor det engelske språket er overalt, kanskje og litt for mye til tider? Men som sagt, prat , hør og les. Det er det viktigste.

Husker når jeg var liten , da fant jeg opp mine egne engelske ord. Jeg pleide ofte å kjøre forbi en butikk som het OFFICE og for meg ble det OFF- IKE , men jeg etter jeg fant ut at office betyr kontor , skjønte jeg hva den butikken solgte. ( Litt artig)

Men det viktigste : Prat , hør og les..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an å ikke kunne engelsk??

Man lærer det jo på skolen og har det i samfunnet og på tv og overalt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google translate er en dårlig idé. Den oversetter jo ikke setningsoppbygging, og om det er noen ord den ikke skjønner blir det bare stående urørt. Setningene blir rare og mye av meningen forsvinner.

Hvordan får du fulgt med på ting på tv og sånn, hvis du ikke skjønner engelsk? Ikke vondt ment, bare tenker at det må være veldig vanskelig og styrete når alle andre bruker det så mye som man gjør i samfunnet nå, og det er nærmest forventa at man kan det flytende.

Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Jeg har persolig aldri hatt noen som helst problem med engelsk, men hvis du sliter skikkelig, ville jeg kansje lese mye engelsk, google ordene du ikke forstår, kjøpe deg en engelsk skole bok, vet libris selger sånne, en god ordbok er også fint. Når du føler dette går fint, søk deg jobb i disney world florida, si i 6 mnder, da skal jeg love deg at du snakker flytenede engelsk på null niks. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an å ikke kunne engelsk??

Man lærer det jo på skolen og har det i samfunnet og på tv og overalt!!

Du vet jo ikke noe om hvor gammel denne person er eller hvorfor hun/han ikke kan det.

Så det er frekt å si. Skjønner hva du mener, engelsk er jo overalt, men denne personen tar hvertfall initiativet til prøve å lære seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo ikke noe med fortiden å gjøre, folk snakker grammatisk feil hele tiden, men reglene skal man kunne. I is, har f.eks blitt veldig vanlig på gatespråkplanet. Samme med How's you- noe som også er feil, men folk sier det hele tiden..

Unntak finnes alle steder, f.eks heter det "I was", men dersom du slenger på "If" foran, skal det være were. "If I were"

Det er ikke bare å slenge på en "if" foran. "If I were" brukes når setningen er i "the subjunctive" og skal uttrykke følelser, muligheter, ønsker, hypotetiske forslag, osv. Det er kanskje the subjunctive som brukes mest, men slikt kan og forekomme i indikativ og da skal "was" brukes.

Skal man lære et språk er det alltid best med kurs dersom det er mulig. God gammeldags tavleundervisning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes tavleundervisning er greit til en viss grad. Hvis du ønsker å lære deg det gramatiske rundt språket og skrive " riktig" , men hvis du vil praktisere språket og lære deg dagligtale er bedre å prate med folk som snakker språket. For da blir du tvunget til å prate hele tiden og etterhvert kommer det naturlig.

Det kommer veldig ann på hvilken grad du ønsker å lære språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Du kan også bruke duolingo.

Det er et gratis språkkurs som finnes på nettet, men du må sannsynligvis kunne et annet språk enn norsk for å lære det...

Spansk, fransk, tysk?

Unnskyld at jeg spør, men hvorfor lærte du deg ikke engelsk på skolen?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...