Gå til innhold

Hvordan stoppe gratisaviser?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg får minst to ganger i uka gratisaviser på døra som jeg ikke ønsker. Har prøvd å sette opp nei til reklame på døra, men de kommer likevel. Er det noen som har erfaring med om det hjelper å kontakte avisene direkte? Og hva med annen reklame som kommer på døra? Her blir merket respektert på postkassa, men ikke på døra. Og det er jo verre å få det på døra, da ser jo alle tyver når man er bortreist pga all søpla på dørstokken. En dag hørte jeg et kraftig dunk på døra, da jeg kikket ut lå en murstein av en katalog der, budet hadde slengt den så hardt at den laget hakk i døra. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring til selskapet og meld i fra. Ellers kan du også prøve å få tak i de som leverer det til deg, og gi dem beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme, jeg. Vi bor i en blokk, og postkassene er bak låsen. Men det stopper ikke de som leverer gratis aviser, de hopper bare over gjerdet og legger avisene ute ved utgangsdørene her. Ingen vi ha de, og de bare ligger her rundt.. Ringe hvilket selskap? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har klistremerke med "nei til uadressert reklame" på postkassen, og får da heller ikke gratisaviser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med "nei til uadressert reklame" på postkassen når avisene blir kastet på døren og ikke i postkassen! :sur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_synne_*
Jeg får minst to ganger i uka gratisaviser på døra som jeg ikke ønsker. Har prøvd å sette opp nei til reklame på døra, men de kommer likevel. Er det noen som har erfaring med om det hjelper å kontakte avisene direkte? Og hva med annen reklame som kommer på døra? Her blir merket respektert på postkassa, men ikke på døra. Og det er jo verre å få det på døra, da ser jo alle tyver når man er bortreist pga all søpla på dørstokken. En dag hørte jeg et kraftig dunk på døra, da jeg kikket ut lå en murstein av en katalog der, budet hadde slengt den så hardt at den laget hakk i døra. :kjefte:

Huff, det er helt håpløst. Her har flere prøvd å ringe aftenposten mange ganger, og de sier det skal bli slutt. Har presisert at vi ikke vil ha NOEN ting gratis på døra (er aftenposten som tar med det meste av reklame), og de sier hver gang at "takk for at dere sier fra, det skal straks ta slutt". Men det gjør det aldri!!! Har også sagt fra til flere av budene, og de også nikker og smiler og sier at såklart skal vi slutte med dette, men de gjør ikke det. Av protest kommer jeg aldri i livet til å kjøpe et aftenposten noen gang. Vet med sikkerhet at det ikke er postbudet som legger ut disse, og da er det kun aftenposten som har nøkkel til gården. Ring og klag du også, selv om det tydeligvis ikke hjelper. De må jo ta et hint om de får tjue tusen klager vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper ikke med "nei til uadressert reklame" på postkassen når avisene blir kastet på døren og ikke i postkassen! :sur:

Du bor ikke tilfeldigvis i Trondheim og er plaget med Byavisa? De respekterer ikke at man sier nei takk, og hvis ingen slipper dem inn i blokka legger de avisen og en haug med reklame i en bunke ute på trappa utenfor. Hvis det blåser, er det plutselig 20 Byavisa`er med tilhørende reklame som er spredt utover hele gårdsplassen. Irriterende altså! Og lite smart for miljøet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme, jeg. Vi bor i en blokk, og postkassene er bak låsen. Men det stopper ikke de som leverer gratis aviser, de hopper bare over gjerdet og legger avisene ute ved utgangsdørene her. Ingen vi ha de, og de bare ligger her rundt.. Ringe hvilket selskap? :klø:

Selskapet som utgir eller lager avisa?

Vi har klistremerke med "nei til uadressert reklame" på postkassen, og får da heller ikke gratisaviser. :)

Det funker ikke her heller, dessverre. Tror det kommer an på postbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapet som utgir eller lager avisa?

Nei, man må ringe posten, om avisene kommer i postkassa.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor ikke tilfeldigvis i Trondheim og er plaget med Byavisa? De respekterer ikke at man sier nei takk, og hvis ingen slipper dem inn i blokka legger de avisen og en haug med reklame i en bunke ute på trappa utenfor. Hvis det blåser, er det plutselig 20 Byavisa`er med tilhørende reklame som er spredt utover hele gårdsplassen. Irriterende altså! Og lite smart for miljøet...

Bor i Oslo, og avisene er mange.

Men situasjonen er akkurat som du beskriver, her òg! :kjefte:

ok, endrer, har funnet ut avis navnene nå: Østkantavisa, Aften Sagene og Nordre Aker, Bolig og Eiendom-avis fra et eller annet eiendomsmegler, og masse reklame aviser som følger med. Jeg skjønner jo at her på Sagene bor vi ikke "midt i byen", og ingen regler fungerer. :icon_razz: Men hva kan jeg gjøre for å bli kvitt de?

Endret av RedFox81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reklame nei takk
Det hjelper ikke med "nei til uadressert reklame" på postkassen når avisene blir kastet på døren og ikke i postkassen! :sur:

Det er ikke lov å levere ut reklame ved å slenge den fra seg ute. Man skal putte den i en postkasse og disse har man anledning til å merke med "reklame neitakk" e.l. Gratisaviser har som regel en side som viser hvem som lager dem og distribuerer dem så jeg ville begynt med å ringe dem. Hvis de ikke slutter etter det ville jeg kontaktet en lokalavis og hengt dem ut.

Her hvor vi bor blir dette respektert - men det er midt i en by så her er vel strengere regler. Uansett trenger disse "gratistilbyderne" å tas for de SKAL respektere retten til å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Aviser (gratisaviser) med redaksjonelt innhold er det ikke mulig å reservere seg mot. I allefall ikke dersom de inneholder informasjon fra kommunen.

Det kan jo være en mulighet å kontakte budet/distribusjonsfirma for å høre om muligheten til slippe å få disse- men vær da klar over at det da er "snillhet" fra dem- ikke en plikt!

Og ps: strengt tatt er det bare hos posten (postbudet) en kan reservere seg mot uadressert reklame (adressert reklame kan du reservere deg mot i eget register som også går på telemarketing). Alle andre klistrelapper sier bare at du ikke vil ha reklame- men er ikke et forbud. Det er mange reklamedistributører i tillegg til posten/avisbud.

(og jeg vet navngitte hvor de ansatte har fått beskjed om å overse "nei takk" merker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vurdert å samle opp skiten noen uker (måneder?) og så dra ned til Aftenpoften og de andre og dumpe det utenfor eller til og med i resepsjonen. Evt. ta med annen søppel også, gjerne illeluktende sådan.

Har DE lov til å dumpe avfall på min dørmatte må da jeg ha lov til å dumpe avfall hos dem også?

Kunne vært morsomt med en fellesaksjon...noen dusin husstanders skit som blokkerer dørene er ikke så lett å ignorerer ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Aviser (gratisaviser) med redaksjonelt innhold er det ikke mulig å reservere seg mot. I allefall ikke dersom de inneholder informasjon fra kommunen.

Joda, det er det. Man tar kontakt med utgiver av avisen og ber om spesielt klistremerke som sier at man ikke skal ha den.

Når det gjelder informasjon fra kommunen, så prøvde posten seg for noen år siden med at man ikke ville få denne om man hadde reklame, nei takk, på postkasse, men de har ikke lov å la være å levere den.

Tror kanskje du har blandet litt, Reveal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte "nei til uadressert reklame" klistermerke på min postkasse. Det tok ca 2 uker, så var det fullstendig stopp med reklame/gratis aviser der:)

Litt på siden av innlegget: Du kan også reservere deg mot uønsket reklame og telefonselgere ved å følge linken hos Brønnøysund registeret. Bare husk: Du må re-registreres på nytt hvert år. Det går ikke automatikk i det. For telefonsalg kan det ta opp til 3 mnd, før listene oppdateres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare husk: Du må re-registreres på nytt hvert år. Det går ikke automatikk i det. For telefonsalg kan det ta opp til 3 mnd, før listene oppdateres!

Dette stemmer vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å samle opp skiten noen uker (måneder?) og så dra ned til Aftenpoften og de andre og dumpe det utenfor eller til og med i resepsjonen. Evt. ta med annen søppel også, gjerne illeluktende sådan.

Det er jo nesten som jeg støtter ditt forslag, for at jeg irriterer meg uendelig over avis-søppel vi får i vår boretslag. Men tror ikke dette er lovlig, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det kan du selv lese i linken til registeret :)

Hvor står det at man må reservere seg hvert år? Har aldri hørt om dette, reserverte meg for flere år siden og det har heldigvis stoppet. Bortsett fra meningsmålinger da, de får lov å ringe uansett hvor tåpelig emnet for undersøkelsen er :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...