Gå til innhold

Spraymale tørkede roser


Gjest Wildcat

Anbefalte innlegg

Gjest Wildcat

Har søkt rundt på forumet for svar, men har ikke blitt noe klokere ;)

Da kjæresten min fridde til meg fikk jeg fem langstilkede, røde roser. Disse har jeg tørket, og kunne tenke meg å spraye dem med gull- eller sølvfarget spraymaling - synes nemlig ikke tørkede roser i seg selv er så fint, men ser for meg at det kan bli litt stilig om de er "heldekket" med gull/sølvmaling. En koselig ting å ta vare på :)

Noen som har erfaring med dette?

Edit: Skrivefeil

Endret av Wildcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Tror jeg ville kjøpt noen nye roser og tørket, og så testet ut litt forskjellige typer spraymaling etc. på dem. Høres ut som det kan bli fint, men det er jo synd å ødelegge "originalene" hvis det ikke fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de har hengt lenge nok til at de er helt tørre (noen uker) så går det helt fint å lakkere dem.

Personlig ville jeg aldri funnet på å gullakkere blomster som hadde en spesiell betydning for meg. Da hadde jeg nok heller brukt klarlakk, for å gjøre dem mer holdbare/robuste, og så heller brukt gullbånd og annet forgylt dingeldangel for å poshe det opp litt.

Men gullakkerte roser er helt greit, som dekor. Gullakken gjør dem litt matt, så de ser kunstige ut. Og om man sprayer dem i flere strøk, med tørketid imellom, slik at ikke lakkdråper begynner å renne, kan det bli bra. Har selv lakkert roser blå og grå. Og strå.

Men tenk deg grundig om. Med en gang det kommer farge på, så er det ikke de originale frierirosene. Klarlakk derimot forsegler dem, gir glans og frisker opp fargene en liten smule. Kanskje du heller burde vurdert det, og få laget en litt dyp displayramme til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wildcat

Takk for tips begge to!

Men tenk deg grundig om. Med en gang det kommer farge på, så er det ikke de originale frierirosene. Klarlakk derimot forsegler dem, gir glans og frisker opp fargene en liten smule. Kanskje du heller burde vurdert det, og få laget en litt dyp displayramme til dem?

Dyp displayramme kan absolutt være noe ja! Jeg er i utgangspunktet veldig lite glad i tørkede blomster, så jeg tenkte at med gullfarge ville det ikke bli så "tørkede blomster-aktig". Med en dyp displayramme vil også inntrykket bli et annet, gullfarget eller ikke. Kan nok være lurt å kjøpe et par "testroser" for å se hvordan resultatet med lakk blir som Gjest foreslår. Nå har rosene bare hengt der siden jul, så det er vel på tide å få ut finger'n ;)

Har de lakk (med eller uten farge) til slik bruk i vanlige hobbybutikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hobbybutikker er som regel litt dyre på sånt. Bor du i nærheten av biltema eller Claes Ohlson, fargehandel eller velassortert bensinstasjon, kan det tenkes de har der. Sørg for å få en så blank lakk som mulig, om den skal være metallisk. Klarlakk bør du tenke deg om hvilken som passer deg best. Matt og halvblank gir mer et ulakkert preg, mens skikkelig blank klarlakk gir et kunstig preg, men slett ikke så ille. Er en smakssak, men der er det viktig å gå etter egen smak.

Ja, siden vi var inne på ramme. Claes har et bra utvalg malerirammer av ulike størrelser, som med letthet kan bygges dypere med en list. Så kan bakveggen og sidene tapetseres med en eksklusiv gulltapet, eller noe annet. Kanskje dere har andre slags memorat liggende? Eller kanskje det kommer flere? Bordkort eller hosebånd fra vielsen, et par babysko? Ting som gjør godt å se på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente37
Tror jeg ville kjøpt noen nye roser og tørket, og så testet ut litt forskjellige typer spraymaling etc. på dem. Høres ut som det kan bli fint, men det er jo synd å ødelegge "originalene" hvis det ikke fungerer :)

Dette forslaget støtter jeg. Hadde vært hjerteskjærende å ødelegge orginalene, om resultatet ikke levde opp til forventningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wildcat

Tusen takk for alle tips, nå skal vi se om jeg ikke kan få orden på rosene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...