Gå til innhold

En magisk kur for å bli tynn


Malibulita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tips: Dropp en del av det brødet.. Yoghurt er mye sukker.. Spis heller frukt og bær (f.eks. smoothie). Poteter er mye karbo.. Hva med å bruke mer grønnsaker ved siden av i stedet? Kjøttkaker er usunt.. Lag dem i så fall av karbonadedeig.

Vet ikke om du egentlig var ute etter tips, men jeg synes dette kostholdet så ganske dårlig ut.. Lite proteiner og mye usunt fett og karbohydrater. Proteiner er gull verdt når du skal ned i vekt, ikke bare for de som bygger.

Joda, tar gjerne imot tips! Men det finnes så mange meninger om rett og galt, og jeg skal følge oppskriften til Inger Kløkstad, som bruker ca denne dagsmenyen. Det jeg skrev var bare eksempler, og kjøttkaker spiser jeg egentlig ALDRI men skrev det siden det er den norske eksempelmiddagen.. Poenget er iallefall at man skal spise helt normal mat, i passe mengder, for dette er ingen slankekur, men en varig endring i kostholdet.

Om det er sukker i yoghurten så er den likevel en viktig del av kostholdet, for en som ikke er så glad i melk. Yoghurt er faktisk godt for fordøyelsen!

Ingers grovbrød er noe av det groveste man kan få tak i, og skivene er ikke så store. Det setter fordøyelsessystemet på høygir, og er uerstattelig for min måte å gå ned i vekt på! Jeg er heller ikke redd for karbohydratene i poteten, for den er sunn og god, og karbohydrater er en naturlig del av kostholdet. Grønnsaker er en selvfølge, i tillegg til de to potetene.

Og en ting til, frukt er full av sukker, og man skal ikke spise så mye man makter når man skal ned i vekt! Man skal spise to om dagen, det er mer enn nok.

Og igjen, takk for tips, men vi har forskjellige metoder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i teorien er det enkelt. Men min erfaring er at så enkelt er det ikke i praksis. Man må spise riktig, altså riktig sammensetning av næringsstoffer og ikke for lite.

Ja ikke sant, vi vil jo at kosten skal være god for helsa også!

Det er så lett å si at man må spise lite, trene masse... Og i denne tråden har vi jo hele veien snakket om riktig kosthold og aktivitet, så det var jo ikke sånn at vi ikke hadde hørt dette før.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant, vi vil jo at kosten skal være god for helsa også!

Det er så lett å si at man må spise lite, trene masse... Og i denne tråden har vi jo hele veien snakket om riktig kosthold og aktivitet, så det var jo ikke sånn at vi ikke hadde hørt dette før.. :)

Joda, men av erfaring vet jeg at folk som vil slanke seg har en tendens til å overfokusere på mat og ikke aktivitet- meg selv inkludert. Jeg drev å jo-jo slanket meg noe for en tid tilbake, og det var ikke før jeg begynte å trene i tillegg at jeg klarte å holde meg der jeg er nå.

Vekta mi har vært stabil nå i over et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at at du får i deg for lite antioksidanter, for lite proteiner, en del usunt fett og for mye karbohydrater i forhold til proteiner. Det har ikke noe med forskjellig metode for å gå ned i vekt eller varig livsstilsendring å gjøre, det har med helsa di å gjøre..

Usunt fett kan gi høyt kolesterol og hjerteproblemer

Antioksidanter beskytter mot kreft

Proteiner er kroppens byggesteiner og er viktige for vekst og restitusjon og altså viktig når man trener.

Karbohydrater blir til sukker, og det er heller ikke et essensielt næringsstoff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at at du får i deg for lite antioksidanter, for lite proteiner, en del usunt fett og for mye karbohydrater i forhold til proteiner. Det har ikke noe med forskjellig metode for å gå ned i vekt eller varig livsstilsendring å gjøre, det har med helsa di å gjøre..

Usunt fett kan gi høyt kolesterol og hjerteproblemer

Antioksidanter beskytter mot kreft

Proteiner er kroppens byggesteiner og er viktige for vekst og restitusjon og altså viktig når man trener.

Karbohydrater blir til sukker, og det er heller ikke et essensielt næringsstoff..

Men hvilket usunt fett er det du sikter til? Noe fett må man ha i seg, og jeg syns ikke at mine matvarer utpreger seg ved å ha mye usunt fett.

Proteiner vil jeg få i meg gjennom middagen, som består av alt fra kjøtt, kylling og fisk, samt på brødskiva, der jeg kan legge på veldig mye forskjellig(selv om det ofte blir skinke). Noen dager i uka vil jeg også lage meg salat med skinke, crab sticks, egg e.l., som gir enda mer proteiner.

Endret av Malibulita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes bedre ut :)

Jeg håper ikke du trodde at det eneste av proteiner jeg hadde tenkt å ha i meg på en dag var to kjøttkaker (som jeg ikke engang spiser), for når jeg skriver x antall brødskiver mener jeg selvfølgelig med pålegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Det er flott at så mange engasjerer seg i tråden!! :)

I dag har jeg vært semi-flink: Stod opp kvart over 6, lagde matpakke (!!!!!!) og gikk til jobben mens jeg spiste frokost (ja, jeg burde ha tid til å spise i ro og mak hjemme, men dette er myyye bedre enn hva jeg vanligvis gjør og hopper over frokosten). Grovt brød :) Så jobbet jeg min siste dag på jobben (skal bytte om 2 uker), og gikk hjem igjen (halvtime hver vei). Hjemme lagde jeg deilig wok med kylling, paprika, sukkererter og chilli+sitrongress-saus.

Jeg har hatt en litt kjip dag ellers, med venner som har backet ut og latt meg sitte igjen alene, så jeg er ganske stolt over at jeg har klart å ikke kaste i meg masse godt for å kompensere ;)

Jeg har forresten ikke noe særlig problemer med mais (som jeg forstår mange har), og for de som kan spise mais anbefaler jeg snacks som tørket mais med chilli. Det er bare NAM, og laget slik at hvertfall ikke jeg kaster innpå ubegrensede mengder. Så da kan man kose seg med en pose over flere dager. For meg er dette mye bedre enn alt annet godteri og chips!

Edit: Skriveleif

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å overdrive å trene hver eneste dag, for da har jeg veldig lett for å bli lei å slutte. Men skal ut å gå tur hver dag pluss trening sånn 3-4 ganger i uka. Håper bare jeg klarer det, for har ikke vært så flink tidligere. Du har jo vært veldig flink idag Lucy d-.-b, nå må vi bare klare å fortsette. Har gått tur i ca en time idag og spist litt mindre måltider enn vanlig, men da også oftere.

Maissnacksen hørtes veldig god ut, bare dumt jeg og maisen ikke er go`venner. Epler og appelsiner er vel mine favoritter til snacks nå som jeg ikke spiser snop. Er ikke stor fan av tørket frukt så prøver å finne andre sunne alternativer som jeg kan servere når jeg har besøk, eller vil kose meg. Hvis noen har noen ideer blir jeg veldig glad:) Ikke så oppfinnsom i matveien selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Er ikke stor fan av tørket frukt så prøver å finne andre sunne alternativer som jeg kan servere når jeg har besøk, eller vil kose meg. Hvis noen har noen ideer blir jeg veldig glad:) Ikke så oppfinnsom i matveien selv.

Det er jo ikke så dumt å ikke være glad i tørket frukt. Det er jo faktisk mye sunnere med fersk frukt, da det ofte er tilsatt mye usunt sukker i den tørkede frukten.

Jeg har et godt forslag til et mellommåltid (som er "litt" søtt...):

Yogurt naturell

Pose med frossen frukt (selv liker jeg skogsbærblanding)

Akasiehonning

Musli hvis du liker dette

Tin frukten hvis du vil, ta på deilig yogurt og litt honning på toppen hvis du vil ha det litt søtere. Musli hvis man vil ha enda litt mer "mat" ut av det.

Her er det kalsium, c-vitaminer, fiber for de som vil ha det, og litt søtt til å stille det værste suget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle tipse dere om at mais, erter, avocado og oliven er grønt som ikke kan spises ubegrenset når man slanker seg.

Men så trenger man heller ikke kutte det helt ut, om man er bevisst på å ikke hive innpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b
Jeg er venn med maisen. Er dette no du kjøper ferdig eller lager du det selv, lucy?

Jeg kjøper det ferdig. De som produserer dem heter Sunrise Foods as, og de selger poser med masse forskjellig tørket frukt, nøtter i yogurt, rosiner i yogurt osv. Kanskje jeg kan ta bilde av posen, da kjenner du sikkert igjen hvordan de ser ut. Det selges i så godt som alle invandrerbutikker, pluss at endel dagligvareforretninger som Rimi og Meny har dem.

post-20874-1206478237_thumb.jpg

Dette bildet gjør jo ikke akkurat denne snacksen en tjeneste, kunne vel sett lekrere ut i dette lyset :P Men da ser du hvertfall posen. Denne typen heter Jumbo Mais m/chilli. Fåes i forskjellige størrelser på maisen.

I denne er det ca 10 % fett. Noen syns kanskje det er litt mye, men i forhold til potetgull, godteri o.l. er det ikke ille. I tillegg spiser man ikke så mye. Så har du jo også de andre fruktene og nøttene deres, Sultan på Grünerløkka har for eks et dødsbra utvalg ;) Men, noen vil jo ikke spise dette engang, det er jo opp til en selv.

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Tenkte bare jeg skulle tipse dere om at mais, erter, avocado og oliven er grønt som ikke kan spises ubegrenset når man slanker seg.

Men så trenger man heller ikke kutte det helt ut, om man er bevisst på å ikke hive innpå!

Sant, og det er mange som ikke kan spise mye av det uten å legge på seg. Men personlig syns jeg det blir for ille hvis man ikke skal spise ting man også syns er godt. Alt med måte, er det jo noe som heter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, lucy. Det skal prøves.

Jeg er ingen matnazi. Prøver å ha et sunt variert kosthold. Og tørket mais er helt klart greit. Ikke i store mengder, men litt innimellom, som kos. (hvis jeg liker det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg syns ikke man skal kutte ut noe man liker helt.. Men det er greit å vite at man faktisk ikke kan spise ubegrensede mengder selv om man ser på det som en grønnsak. Sånne bommerter hadde jeg iallefall irritert meg over selv, hvis jeg hadde latt være å gå ned i vekt bare fordi jeg ikke var klar over at jeg ikke kunne spise erter i tide og utide!

lucy, hvor gammel er du? Det er så greit å vite siden jeg (mest sannsynlig) kommer til å snakke en del med deg, klarer bedre å få et bilde av deg i hodet da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kutta ut snop helt jeg da, har ikke smakt snop i 2008. Og det var overraskende greit. Snakker da om rene godteriting altså, sjokolade, smågodt og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
lucy, hvor gammel er du? Det er så greit å vite siden jeg (mest sannsynlig) kommer til å snakke en del med deg, klarer bedre å få et bilde av deg i hodet da!

Jeg er 22, født 1985. Bor i Oslo, studerer IT. :)

Treningsfortid: Spilt fotball i mange år, tennis i noen år, hoppet rundt på Friskis og Svettis hele ungdomstiden. Nå, etter at jeg flyttet sammen med kjæresten for 4 år siden, har det blitt alt for mye kos og nesten ikke noe trening. Så nå legger jeg om livsstil, mest for kroppen sin skyld, noe for at bikinien ikke skal sprekke (og her tenker jeg dessverre ikke på toppen av den..).

TATAAA! Det var meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Jeg har kutta ut snop helt jeg da, har ikke smakt snop i 2008. Og det var overraskende greit. Snakker da om rene godteriting altså, sjokolade, smågodt og lignende.

Det fortjener en high five :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...