Gå til innhold

Rens/oppshining av sølv og gull!


Gjest Dina i.i.

Anbefalte innlegg

Gjest Dina i.i.

Mange av sølvsmykkene min, og en del ringer og smykker jeg har i hvitt gull har blitt så matte og blasse. Hvordan kan jeg selv rense dem/shine dem opp hjemme? Hadde vært greit å kunne fikse dette selv, for da jeg har mye smykker og ringer, blir det veldig dyrt å levere alt inn til gullsmed for å få dem "pussa opp" der...

Noen som har gode tips og råd til meg? :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen tips til deg ang ting du kan bruke hjemme, men;

jeg ville gått til gullsmed og kjøpt rens der. Jeg har en som er helt super - husker ikke noe navn, men tror den egentlig er til bestikk. De kan som regel brukes om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kom på en måte å gjøre det hjemme. Sølv kan du legge i ketchup! Det er ikke tull, smykkene mine ble hverfall kjempefine og blanke som om de var nye. Bare ikke la dem ligge så lenge at ketchupen stivner/tørker (lot mine ligge over natten - det gikk bra), og skyll godt av dem etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Thunes sølvrens og Thunes sølvkrem, og er kjempefornøyd med disse. Der fikk jeg også med en Thune pusseklut som jeg bruker hvis jeg trenger å pusse smykkene rett før bruk slik at jeg slipper å stresse med rensemidlene, og den er også veldig god å bruke. Disse er kjøpt hos Thune gullsmed og urmaker, og prisen synes jeg er helt grei i forhold til produktene som jeg synes er gode å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spurte akkurat en gullsmed om hvordan man gjør dette med gull. Hun svarte at gull ikke skal renses eller brukes noe middel på. Når det er matt kan det vaskes med vann og såpe, også kan man polere det med en klut.

For sølv finnes det alle mulige slags rensemiddel og ting du kan dyppe det i, kjøp hos gullsmed. Vær bare obs på om det er noen av smykkene som det er oksidering (sort mønster) på, det forsvinner når man pusser smykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...