Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Nei, jeg tenkte på sånn ferdig i butikken, mente jeg leste den var grei, skal lese bakpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Lurt. Ofte en del sukker i sånne blandinger. Kommer ofte veldig langt med bare noen krydder og litt fantasi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var jo ingen sak :D Jeg er i KETOSE!!!

Jeg jobber jo natten og spiser ofte lite pga red. appetitt. Da jeg spiste ketolysemiddag i dag, hadde det gått nesten 24 timer siden jeg spiste sist. Merket i stad at jeg svettet i hendene og typen sa jeg hadde crappy ånde (romantisk, hehe). Tok en ketostix på jobben nå, og den var mørkerosa :klemmer: Samtidig som urinen min er lys og fin, så jeg er ikke dehydrert!! Jeg er i ketose allerede!!

DET gav motivasjon det!! :)

I morgen blir det morgenomelett fra boka til frokost!

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda rarere (det er sikkert bare vann, men likevel) er at jeg veide meg på jobben i forgårs og da veide jeg 78 kg, så veide jeg meg nå, på den samme vekta, og nå veier jeg 76 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Ja, dette var jo ingen sak :D Jeg er i KETOSE!!!

SÅ superbra da! :hoppe:

Jeg må kjøpe sånne stix jeg også, for å få sjekket. Jeg synes ikke at jeg går ned noe som hlst. Ok, så har jeg ikke vekt - så jeg får ikke veid meg, men synes snart jeg kan få på meg de klærne jeg vil. :ler:

Også lurer jeg på dette med ost. Er vel 100 g ost som er ok pr dag. Men Jarlsberg innholder ikke karbohyrdater betyr det at jeg kan spise mye av jarlsberg - utenom de 100 g?

*har lyst på mindesjokolade som ligger i påskaegget på kjøkkenet* :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Norvegia eller Synnøve eller noen av de vanlige ikke-lett ostene har 0 karbohydrater pr. 100g, så jeg spiser hvor mye jeg vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka
Verken Norvegia eller Synnøve eller noen av de vanlige ikke-lett ostene har 0 karbohydrater pr. 100g, så jeg spiser hvor mye jeg vil :)

Hæ? :klø:

Har de karbohydrater eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke :) Jeg tittet bak Norvegiaen min istad, det står innhold pr 100g: 0 karbohydrater :)

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Heia ketose. Jeg har holdt på siden august og gått ned 20 kilo nå. Jeg er flink :bukke:

Hurra - endelig kom Sativa inn i tråden. :hoppe:

Hva spiser du Sativa og hvor mye?

Trener du?

Har du vært i ketose helt siden august, eller går du ut og inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest-. medisinstudent
(Hvis noen vil ha info om hva dette er, så kan dere lese her)

Har lest noen tråder om det her, og har sett at det en enkelte som har greie på dette.

Noen her som har peiling på om jeg kommer i ketose av det jeg skriver nedenfor?

Jeg har nå gått tre dager uten annet enn noen skjulte gram (rømme og fløte +suketter) med karbohydrater.

Jeg har spist følgende:

2-3 egg pr dag.

120 g bacon to dager og en kyllingfilet en dag.

ca 300 g salat (kinakål, stangselleri, paprika, purre) hver dag.

Masse olivenolje over salaten.

12 grønne oliven

Noen skiver jarlsbergost.

10 skiver med kokt skinke (påleggsskiver).

7 ss seterrømme

50 g blåmuggost (42% fett)

2,5 liter vann (fra springen)

1 liter roiboose-te

6-7 dl koffeinfri kaffe med masse fløte.

6 suketter (sakkarin)

Tar nok litt tid med meg, for jeg har levd på utrolig mye frukt helt frem til og med søndag - så karbohyrdatlagrene mine bruker nok litt tid på å tømmes.

Årsaken til at jeg skal prøve dette, er at jeg med det kostholdet jeg liker (mye frukt) ikke får i meg nok kalorier og rett og slett går opp i vekt fordi forbrenningen min har blitt dårlig. Jeg har altså ingen forbrenning å ødelegge, fordi den er ødelagt allerede. Bare jeg klarer å komme meg ned i vekt skal jeg klare å bygge meg opp en god forbrenning igjen.

Jeg har normalt stoffskifte. Blodtrykket mitt er 115/75. Alderen min er godt voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med.stud

JEG SKJØNNER JEG MEG IKKE PÅ DEG!

greit nok at drivkraften for å gå ned i vekt er stor, men veit du hvordan kroppen reagerer, annet enn å kanskje gå ned i vekt, da?

I alle fall, det er sånn at kroppen faktisk trenger flere energikilder enn fett for sin energimetabolisme - feks bruker hjernen nesten bare glukose for å skaffe seg energi.

Jeg mener nå det ikke kan være sunt å være i en ketose over lengre tid;

se bare på acetonlukten fra ånden til en som er i ketose; dette er faktisk et symptom på at kroppen har et for surt miljø, slik at lungene prøver å lufte dette- derfor acetomlukten.

På sykehus når pasienter med ketoacidose( typiske diabetikere som er dårlig insulinregulert) med denne karakteristiske lukten behandlers de RASKT for å unngå alvorlige følger.

Jeg sier ikke at dette gjelder et friskt menneske, men det dere FRIVILLIG gjør med en slik diett tendenserer altså imot alvorlige sykdomstilstander...

Du HAR forbrenning, uansett hva du tror! At den er lav, kan så være, men dette har med hvor ofte man spiser å gjøre.

Med et variert og godt kosthold bestående av langvarige karbohydrater med mye fiber, i mange og ofte måltider, skulle dette kunne hjelpe mye på et berg-og-dalbane-blodsukker.

Trenger vel ikke kun fett i kosten for å få dette til...

Dette skal jo også forbrennes, selv om ikke karbohydratlagrene er der..

inntak kalorier må forbrennes via økt daglig aktivitet hvis dette skal føre til vektnedgang.

enesste måte å få til dette på for et langvarig resultat, er å øke aktivitetsnivået sitt.

HÅPER BARE DIETTEN KOMBINERES MED AKTIVITET, OG IKKE SES PÅ SOM EN SNARVEI TIL VEKTREDUKSJON..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukka

Takk for omtanken medisinstudent. :)

Nå er det ikke sånn at jeg kun spiser fett, det har jeg ikke skrevet noen steder.

Men er du interessert i emnet kan du f.eks. ta en kikk på linkene i denne tråden, så vil du kanskje til og med oppleve at noe av det du skriver ikke er helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg skulle tro at en "medisinstudent" visste forskjell på ketoacidose og benign kostholdsindusert ketose. Men dere er kanskje ikke kommet så langt ennå?

Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken.

Benign (godartet) kostholdsindusert ketose har ingenting med insulinmangel å gjøre. Siden vanlige, friske mennesker ikke vil ha disse blodsukkerproblemene skjønner jeg ikke helt logikken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk noe jeg har hørt om før. Folk (selvsagt ikke alle) som kjenner til ketoacidose og diabetes hopper straks til konklusjonen om at dette også gjelder for kostholdsindusert ketose. I virkeligheten har det ingen sammenheng, så det er essensielt en veldig uopplyst kommentar "medisinstudenten" her kommer med. Vi får håpe det er et stykke igjen av studieløpet. :)

Endret av Dru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg følt meg uvel og svimmel, skikkelig i ketose, ja! Men det gikk over etter frokostomelett heldigvis, så jeg må bare bli flinkere til å spise oftere. Nå har jeg laget salat med agurk, tomat, ost og rapidsalat, sammen med masse grillet kylling med skinn og litt seterrømme, som jeg skal ha med meg på jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Pass på at du drikker nok. Når man går ned i karbs slipper kroppen en del vann, som igjen kan føre til at du føler deg litt slapp. Å drikke farris kan være en idé hvis det er ille, bare pass på at det ikke er farris med aspartam, for det slår visst enkelte ut av ketose.

Hvis du får veldig mørke utslag på stix kan dette også være et tegn på at du ikke drikker nok. Det har ikke noe å si om du får mørk eller lyst utslag på stix, er du i ketose så er du i ketose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg :) Urinen min kan du ikke se i toalettet, det er så lyst som det kan bli, og jeg drikker mer enn 2 liter i døgnet, bare vann med kullsyre, uten smak, det går bra :)

Stixen var ikke veldig mørk, men mørk rosa :)

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det var et velmenende tips siden du følte deg uggen, ikke et personangrep, så du trenger ikke bli så defensiv (Men jeg skylder det på ketosetåken man gjerne kommer i i begynnelsen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...