Gå til innhold

Jeg skal forsøke å komme i ketose.


Gjest Tjukka

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukka

(Hvis noen vil ha info om hva dette er, så kan dere lese her)

Har lest noen tråder om det her, og har sett at det en enkelte som har greie på dette.

Noen her som har peiling på om jeg kommer i ketose av det jeg skriver nedenfor?

Jeg har nå gått tre dager uten annet enn noen skjulte gram (rømme og fløte +suketter) med karbohydrater.

Jeg har spist følgende:

2-3 egg pr dag.

120 g bacon to dager og en kyllingfilet en dag.

ca 300 g salat (kinakål, stangselleri, paprika, purre) hver dag.

Masse olivenolje over salaten.

12 grønne oliven

Noen skiver jarlsbergost.

10 skiver med kokt skinke (påleggsskiver).

7 ss seterrømme

50 g blåmuggost (42% fett)

2,5 liter vann (fra springen)

1 liter roiboose-te

6-7 dl koffeinfri kaffe med masse fløte.

6 suketter (sakkarin)

Tar nok litt tid med meg, for jeg har levd på utrolig mye frukt helt frem til og med søndag - så karbohyrdatlagrene mine bruker nok litt tid på å tømmes.

Årsaken til at jeg skal prøve dette, er at jeg med det kostholdet jeg liker (mye frukt) ikke får i meg nok kalorier og rett og slett går opp i vekt fordi forbrenningen min har blitt dårlig. Jeg har altså ingen forbrenning å ødelegge, fordi den er ødelagt allerede. Bare jeg klarer å komme meg ned i vekt skal jeg klare å bygge meg opp en god forbrenning igjen.

Jeg har normalt stoffskifte. Blodtrykket mitt er 115/75. Alderen min er godt voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nå ser jeg ikke bort i fra at denne posten blir slettet siden det er ganske mange mennesker som er veldig negativ til kekwick-fasten.

Hvis du har mye med disiplin så er det uten tvil den raskeste og kanskje mest gjennomprøvde måten å komme i ketose på.

http://www.low-carb.com/atarfatfa.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Slettes? javel?

Det er jo andre tråder om dette her på KG, var her jeg leste om det første gang.

Da bør iallefall moderator først ta seg en kikk inne på Lommelgen og se hva en av legene der inne skriver om dette. Han ser nemlig ikke noe galt i dette, og skrev også anbefaling om kosthold og hvordan man skulle komme i ketose. Videre skrev han at det også er normalt kosthold for enkelte folkeslag, og at det tidlgiere var helt normalt at man gikk inn og ut av ketose avhengig av hvilken type mat man hadde tilgang på.

Kanskje det er slankeforetagende her til lands som har farliggjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Nå har jeg iallefall lagret linken din, så nå kan de slette den. :ler:

Men jeg klarer aldri i livet å få i meg 75%-90% fett. Da må jeg drikke olivenolje rett fra flaska da jo.

Håper noen kan si om det jeg har spist disse tre dagene er ok til å komme i ketose når karbohydratene er ute av kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

"proffene" bruker makedemia- og pekannøtter, og noen kjører på med tunfisk og majones når de blir drittlei nøtter.

Og om du ikke har, kjøp ketostix på apoteket (finner du i diabetes-avdelingen) sånn at du vet når du treffer ketose. ^^

Og jeg vet ikke hvordan det er her, men en del av forumene jeg henger på sletter neste automatisk alt som handler om kekwick, så jeg bare forsikret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Takk igjen. :)

Ja, jeg skal kjøpe sånne stix i morgen den dag.

Nå henger jeg rundt på forskjellige sider etter å ha googlet "ketolysekuren". Dette skal jeg klare!!

Det eneste jeg må finne ut nå, er at jeg kanskje ikke trenger å spise så mye likvel, bare jeg holder meg borte fra karbohydrater.

Tunfisk kan jeg ikke fordra, men makrell gjør kanskje nytten istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Treningsmann

TS: Den jallakuren der bringer deg ikke ett eneste stykke videre, les her. Lavkarbo dietter har aldri holdt mål i kontrollerte studier, desverre. Det er en veldig enkel regel som gjelder, kaloriinntak vs. kaloriforbrenning !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka

Da har jeg lest alle sidene i denne tråden. Det er vel kanskje bare de 20 første sidene som har noe for seg - resten er babbel.

Dette skal jeg klare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
TS: Den jallakuren der bringer deg ikke ett eneste stykke videre, les her. Lavkarbo dietter har aldri holdt mål i kontrollerte studier, desverre. Det er en veldig enkel regel som gjelder, kaloriinntak vs. kaloriforbrenning !

Time will show. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok i ketose dersom du har spist slik i noen dager nå.

Sålenge du er i kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt. Det er ikke noe magisk med ketose i den sammenheng, men trives du med det kostholdet så er det bare å kjøre på :)

Har du telt totalt antall kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Du er nok i ketose dersom du har spist slik i noen dager nå.

Sålenge du er i kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt. Det er ikke noe magisk med ketose i den sammenheng, men trives du med det kostholdet så er det bare å kjøre på :)

Har du telt totalt antall kalorier?

Man er da ikke i kaloriunderskudd i ketose - det inntas altfor mye fett til det.

Telle kalorier? Hvorfor skal jeg det? Det er ikke kalorier som er det essensielle her da. Dette står godt forklart i linkene jeg har lagt inn i denne tråden - ta gjerne en kikk på dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvert vil behovet for mat være mindre slik at man etter all sannsynlighet er i kaloriunderskudd. Fett og proteiner metter på en helt annen måte, samt at konstant frigjøring av energi fra fett gjør at man ikke har samme sultfølelsen som før. Nå generaliserer jeg, men det funket sånn på meg. Jeg er en storspiser som aldri har inntatt spesielt få kalorier, men da jeg var i ketose lå jeg på rundt 1500. Av og til en del mindre.

Nå funket hele greia veldig dårlig for meg siden jeg ikke kan ha den typen fokus på mat. Hvis jeg driver og teller, enten det er kalorier eller karber, så ender jeg opp med å overspise. Jeg gikk over til vanlig mat med betydelig lavere GI enn det jeg har pleid å spise. Vekta gikk rett opp etter at jeg gav meg med ketose, men den er nå på vei ned igjen ved hjelp av en mer normal kost.

Vær uansett klar over at du må øke karboinntaket gradvis når du skal ut av ketose. Vekta kommer overraskende lett tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Etter hvert vil behovet for mat være mindre slik at man etter all sannsynlighet er i kaloriunderskudd. Fett og proteiner metter på en helt annen måte, samt at konstant frigjøring av energi fra fett gjør at man ikke har samme sultfølelsen som før. Nå generaliserer jeg, men det funket sånn på meg. Jeg er en storspiser som aldri har inntatt spesielt få kalorier, men da jeg var i ketose lå jeg på rundt 1500. Av og til en del mindre.

Nå funket hele greia veldig dårlig for meg siden jeg ikke kan ha den typen fokus på mat. Hvis jeg driver og teller, enten det er kalorier eller karber, så ender jeg opp med å overspise. Jeg gikk over til vanlig mat med betydelig lavere GI enn det jeg har pleid å spise. Vekta gikk rett opp etter at jeg gav meg med ketose, men den er nå på vei ned igjen ved hjelp av en mer normal kost.

Vær uansett klar over at du må øke karboinntaket gradvis når du skal ut av ketose. Vekta kommer overraskende lett tilbake.

Dette svaret skjønte jeg rett og slett ikke helt.

Som nenvt er jeg småspist fra før - og derfor har forbrenningen min gått i sparebluss. Og jeg føler så absolutt ikke noe behov for å spise all den maten jeg gjør nå. Jeg hadde følt meg mett av en fjerdedel, men noe av "greia" er at man skal spise mye fett - og da blir det automatisk mye kalorier. Det er ikke kaloriene som er problemet, men karbohydratene. Så du skal derfor ikke drive og telle eller ha voldsomt fokus på mat. Det er da lett å huske hva man kan spise og hva man ikke kan spise.

Dette er dag 4, og jeg merker ikke noen nedgang på kroppen. Men hadde moderat hodepine da jeg våknet - så det er tydelig at kroppen er misfornøyd med det toltal fraværet av sukker - så noe er kanskje i ferd med å skje.

Det med gradvis tilnærming til et mer varig kosthold og den automatiske vektoppgangen som uansett vil skje da man går ut av ketose (1-3 kg) er godt forklart i en av linkene over.

Hvor lenge var du i ketose da Dru, og hvor mye gikk du ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Klart du må være i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt -ketose eller ikke!

Herrgud, folkens" 2+2 blir fremdeles 4.. Finnes ingen vei utenom det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukka
Klart du må være i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt -ketose eller ikke!

Herrgud, folkens" 2+2 blir fremdeles 4.. Finnes ingen vei utenom det!

Og klart du iallefall ikke har lest noen av linkene i denne tråden. ;)

Ellers da - kan du svare på spørsmålene jeg stiller i hovedinnlegget? Er vel det som er "greia" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret skjønte jeg rett og slett ikke helt.

Så du skal derfor ikke drive og telle eller ha voldsomt fokus på mat. Det er da lett å huske hva man kan spise og hva man ikke kan spise.

Hvor lenge var du i ketose da Dru, og hvor mye gikk du ned?

Hva var uklart?

Jeg måtte telle karbohydrater, det er like ille som å telle kalorier for min del. Eller telle riskorn. Spiller ingen rolle. Jeg blir rar i hodet av det.

To uker, gikk ned fire kilo. Som er tilbake.

Angående kalorier vs karbo så skal jeg vel egentlig ikke uttale meg om hva som skjer rent fysiologisk, for det vet jeg ikke. Jeg vet bare at jeg spiste mindre enn jeg brukte mesteparten av tiden. Fordi mye protein og mye fett øker metthetsfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man er da ikke i kaloriunderskudd i ketose - det inntas altfor mye fett til det.

Telle kalorier? Hvorfor skal jeg det? Det er ikke kalorier som er det essensielle her da. Dette står godt forklart i linkene jeg har lagt inn i denne tråden - ta gjerne en kikk på dem. :)

Dersom man skal ned i vekt, må man generere ett kaloriunderskudd - uansett hvilken type diett man velger.

Man kan fint gå opp i vekt i ketose og, dersom man spiser nok kalorier. Og likedan gå ned i vekt i ketose, dersom man er i kaloriunderskudd.

Med andre ord - Kaloriinntak mot kaloriforbruk er faktoren som bestemmer om du går opp, ned eller vedlikeholder vekta di.

Dersom ditt daglige energiforbruk er på 2000kalorier, og du spiser 1300 kalorier om dagen, vil du gå ned i vekt - uansett om 80% av de 1300kaloriene kommer fra fett!

Ketosediett er ok for de som liker det, men de aller fleste trives best i lengden på en diett med moderate mengder protein,karbo og fett.

Det er ingenting magisk ved å kutte ut alt av karbohydrater, det er bare en måte å kutte antall kalorier på.

Endret av X-life
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og klart du iallefall ikke har lest noen av linkene i denne tråden. ;)

Står det noe sted at man kan gå ned i vekt uten å være i kaloriunerskudd, så er det som står der en løgn. Enkelt og greit.

Jeg trenger ikke å lese noen av disse linkene dine for å vite det... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ketolysekuren, gikk vel på den ca 2 måneder, men jeg gikk ned veldig lite. Tror den kuren bare ikke passet meg, jeg ble og utrolig sliten av det.

Men nå lever jeg etter fedon som vel er den sunneste lavkarbo dietten. Og jeg har gått ned masse i vekt og har det så mye bedre energi messig.

Men for meg spiller det stor rolle hvor mine 1300 kalorier kommer fra. Spiser jeg helt normalt, med pasta, ris og potet og vanlig brød så vil ikke jeg gå ned noe på og spise 1300 kalorier om dagen, jeg har prøvd over lang tid.

Mens lavkarbo, med fullkornsprodukter, masse grønnsaker, frukt, proteiner og sunnt fett. Spiser jeg 1300 kalorier om dagen av det så går jeg ned i vekt.

Så det er ikke bare og spise 1300 kalorier samme hva det er så raser du ned i vekt. Noen går lettere ned på visse kosthold enn andre.

Jeg kommer til og leve lavkarbo resten av livet da det fungerer så bra på meg, og jeg har en kronisk sykdom som og blir bedre av det kostholdet. Og når jeg skal over på stabil får jeg jo spist mere mat med lavkarbo kosthold enn med vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så det er ikke bare og spise 1300 kalorier samme hva det er så raser du ned i vekt. Noen går lettere ned på visse kosthold enn andre.

Klart det! :)

Det var påstanden om at man skulle kunne gå ned i vekt uten å være i kaloriunderskudd jeg protesterer så iherdig i mot. Den påstanden strider jo mot enhver fornuft. At ulike kosthold fungerer for ulike personer er derimot helt naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...