Gå til innhold

mur og peis


wok

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge hus, og skal ha mur i stua og peis på kjøkkenet. Vi har lyst til å ha begge deler i 'rå' betong med mørke sjatteringer. Er det noen som vet om det kan slemmes (eller hva det heter) utenpå lecablokker?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde

Vi bygger også hus og har peis/ovn og mur i rå betong i stuen. Da vår stue ligger i øverste etasje, kunne vi ikke bruke leca-blokker - det hadde rett og slett blitt for tungt. Så mureren bruker noen andre blokker -husker ikke navnet - men han tar sement utenpå blokkene og pusser muren etter at sementen er tørket. Jeg er imponert over resultatet - det ble skikkelig flott.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde

Takk for svar! Så det betyr at betong og sement er det samme? Vi er ute etter en tøffe overflaten med litt liv fargener som går fra lys grå til mørk, ikke helt gjevn lysgrå. Er det slik dere har? Og hår dere åpen peis, eller med element? Vi vil gjerne ha åpen på kjøkkenet, helt enkel uten for mye krimskrams. Var det dyrt med murer?

Gleder meg til å sette i gang utpå høsten!

Bare kom med gode råd når det gjelder husbygging, hvis du har noe vi bør tenke på...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Hei igjen

Ja, muren vår er litt skjollete, ikke helt jevne i fargen. Vi har ikke åpen peis, men en innsats (som ikke synes) med en luke rett på murveggen, om du forstår ... Selve luken er i glass med stålkanter - enkel og stilig. Prisen for innsatsen med alt tilbehør (rør og slike ting) kom på ca. 15.000,- - mureren skulle ha ca. 15.000,- for arbeidet, så alt i alt kom peisen og muren på ca. 30.000,-. Jeg vet om noen som har gjort det selv, og da får du jo redustert prisen betraktelig, men vi har rett og slett ikke tid til å ta arbeidet selv.

Det er kjempespennende å bygge hus, vårt skal stå ferdig om 4-6 uker - og jeg gleder meg som en unge til å flytte inn. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Peisen deres høres nydelig ut! Husker du leverandøren av innsatsen?

Vi kommer nok til å gjøre en del selv, og vi har dugnadsvillige familie og venner. Greit å få en del ting billigere, siden vi nok har dyr smak....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får kjøpt brannmurer som er ca 15-10 cm tykke. Disse skal stå litt ut fra veggen og kan slemmes/pusses. Tror du får dem på Maxbo o.l.

Det finnes også en murmaling som minner om slemming og som rulles eller kostes på. Denne får du i hvit, lys grå og grå. Med kost får du fin struktur hvis du ønsker det. Den heter Hei`dy ett-eller-annet.

(Vær oppmerksom på at det er endel ting du ikke får lov til å gjøre selv mht peis, men det er du vel vant til når du bygger.. hehe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...