Gå til innhold

Å stå frem som homofil


trudelutt

Anbefalte innlegg

En mannlig kollega av meg - i midten av 30-årene - utrolig flott fyr på alle måter, er sannsynligvis homofil.

Jeg synes det er så trist for ham at han ikke kan stå frem som homofil. Vi arbeider i en bransje som nok har litt over gjennomsnittet med homofile menn. Hans nærmeste kolleger har kjent han i mange år. Ingen av oss har noen slags fordommer mot homofile. Dersom han ville stå frem, kunne han f.eks. bare sendt en massemail som sa: Jeg er homofil, hilsen... Det ville ikke blitt noen store reaksjoner på det.

Jeg vet at det ikke er så enkelt - men jeg ønsker tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre dette skrittet lettere for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øhh, kanskje du bør snakke med han om det først? Litt dumt dersom han ikke er homofil og du setter igang mye styr for å få han til å "komme ut av skapet". Ta deg en samtale og finn ut om han faktisk ER homofil og om han ØNSKER å stå frem.

*klem* Jenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje litt brutalt ut å si det på den måten, men dette har du ingenting med å legge deg opp i !

Du vil det beste for han, men la mannen finne ut av dette selv.

Dessuten er du ikke engang sikker på om han ER homofil.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke at du skal tvinge noen til dette. Det kan ta tid før en person er klart for å stå frem som homofil.

Vær heller klart til å støtte personen hvis dette skjer. Det er ikke din sak å ordne opp i dette.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en UTING at folk skal måtte deklamere hvilken legning de har. Jeg har en søster som er lesbisk, og ser hvor vanskelig det kan være å føle seg "unormal". Jeg støtter henne fullt ut i å ikke ville fortelle alle at hun er lesbisk. Hennes seksualitet må hun få ha for seg selv. Hvis det er det hun ønsker. Hvis hun ønsker å fortelle alle mann alle, så støtter jeg henne i deg også. Men jeg står ikke bak og dytter i noen retninger. Alt som kommer får være på hennes intiativ!! Jeg ville ikke drømt om å sendt en mail rundt omkring for å fortelle alle at jeg er hetrofil! Hva i alle dager har folk med det da?? Hva jeg gjør på mitt soverom er min egen sak. Også hvem jeg gjør det med. Det mener jeg!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et veldig åpent og nært forhold på jobb. Jeg vet at han sliter med noe, og går ut fra at det er å stå frem.

Jeg er nesten 100 % sikker på at han er homofil. En annen kollega spurte han for noen år siden, men han svarte nei.

Det er vanskelig å bare spørre, for han unngår snakk om sånt.

Og - det dreier seg ikke om at vi på død og liv må vite det, men er ikke det å stå frem ovenfor sine nærmeste en del av det å akseptere seg selv som homofil??

Jeg vil absolutt karakterisere en del av oss kolleger som nærmeste, jeg har kjent han i 20 år.

Jeg ser jo at min kollega har det vondt med noe - men det kan godt hende det er rett som noen sier at han må få være i fred for brysomme kolleger, selv om det er bare godt ment.

Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mannen svarte nei på spørsmål om han var homofil kan det jo faktisk bety at han ikke er det.Og om han er det og siden han ikke har gått ut med det,kan jo grunnen være at han ikke vil det og føler at ingen andre har noe med det.

Jeg har aldri betrakta mine arbeidskolegaer som mine nærmeste.For alt du vet så kan denne mannen stått fram for sin nærmeste familie og sagt det pent kunne bli med det.

Hvordan hadde du følt det om dine kolegaer hadde snakket om deg bak ryggen din og spurt om du var lesbisk??

La nå denne mannen være.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns så absolutt han selv skal få bestemme om han vil fortelle folk om hvilken legning han har. Altså, ærlig talt, heterofile må da ikke sitte og fortelle andre om sin legning, hvorfor må da homofile det?

Hvis han nå er homofil, så la han ta det hele i sitt eget tempo og selv bestemme pm han vil fortelle om det. Men hvis han forteller om det, så kan du støtte han som gode venner gjør for hverandre.

Men å halvveis presse han til å stå fram er idiotisk - mildt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet han ikke har stått frem for sin familie.

Jeg vet at han sliter veldig med et eller annet.

Jeg greier meg godt uten å vite om han er homofil eller ei, men jeg har vondt av han som åpenbart har et eller annet som plager han.

Vi har nære og tette vennskap på jobben - mulig det er spesielt, men slik er det nå engang.

Det jeg ønsker meg her er gode råd om hvordan jeg kan bidra til å hjelpe en venn med å bli kvitt en byrde. Dette handler ikke om meg, men om min venn.

Og - hvis jeg trodde han virkelig ville holde dette for seg selv, ville jeg ikke spurt dette spørsmålet. Jeg tror derimot at han ønsker å si det, men det har gått så lang tid at det er blitt for vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at han sliter med et eller annet. Kanskje du kunne spørre han om hva? Slett ikke sikkert at det har noe som helst med legningen hans å gjøre. I andre sammenhenger kan du kanskje fortelle om ditt syn på homofili, slik at han føler at han kan være trygg på deg? Tror ikke det vil være lurt å spørre om han er homofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan..

Jeg synes at du ikke skal gå rundt å tenke på om når han skal "komme ut av skapet" (om han gjør det da).

Det er fint at du vil hjelpe,men er det et must at alle må vote om han kanskje er homofil?!

Jeg synes ikke du skal finne en måte å hjelpe ham,han sier det når han er klar for det!! TRO MEG!!!

Jeg er selv lesbisk så jeg vet hva dette dreier seg om..

Selv om det er mange homofile på din arbeidsplass er slettes ikke enklere å stå fram med sin legning,det har noe med å "stå" for den man er samt og godta sin egen legning.Noe som ikke alltid er så lett..

Så det jeg mener er la mannen være i fred,ikke gå rundt i krokene og hviske og tiske i krokene på jobben din ang.hans mulige homofile legning!!

Som sagt,om han er det vil han nok si det etterhvert,men la han få TID!!

Dette er min mening icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Jeg føler at mitt innlegg ble oppfattet som om jeg på død og liv vil at han skal stå frem. Slik er det ikke.

Jeg har kjent mannen siden han var i tenårene. Vi samt flere av oss på jobben har tette forhold, vi kjenner hverandres liv og levnet. Vi kjenner hverandres omgangskretser. Vi deler mye av våre liv med hverandre.

Han har imidlertid et stopp. Han snakker aldri om kjærlighetsliv/følelser i det området. Ikke det at han må gjøre det, men når en person deler sine innerste tanker på alle områder uten ett, så blir det litt påfallende. Og viktigere - jeg tror det ville lettet hans hjerte å være åpen også om dette.

Jeg tror han vet at han vil få full støtte blant oss på jobb, mulig han trenger lengre tid til å overbevise seg selv om det.

Mine tanker om dette temaet er kun av omsorg for en kjær kollega. Det er ikke noe tema på jobben om han er homofil eller ikke. Vi setter alle stor pris på han slik han er.

trudelutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 18 år senere...

 

På 8.4.2002 den 10.36, Belle skrev:

Heisan..

Jeg synes at du ikke skal gå rundt å tenke på om når han skal "komme ut av skapet" (om han gjør det da).

Det er fint at du vil hjelpe,men er det et must at alle må vote om han kanskje er homofil?!

Jeg synes ikke du skal finne en måte å hjelpe ham,han sier det når han er klar for det!! TRO MEG!!!

Jeg er selv lesbisk så jeg vet hva dette dreier seg om..

Selv om det er mange homofile på din arbeidsplass er slettes ikke enklere å stå fram med sin legning,det har noe med å "stå" for den man er samt og godta sin egen legning.Noe som ikke alltid er så lett..

Så det jeg mener er la mannen være i fred,ikke gå rundt i krokene og hviske og tiske i krokene på jobben din ang.hans mulige homofile legning!!

Som sagt,om han er det vil han nok si det etterhvert,men la han få TID!!

Dette er min mening icon_smile.gif12

Hvorfor ikke?

Anonymkode: f8ab1...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...