Gjest Gjest_linn_*

1 kilo = hvor mange kalorier?

37 innlegg i emnet

Litt vanskelig spørsmål kanskje men noen som vet :

Hvor mange kalorier må man forbrenne for å gå ned en kilo? :sjenert:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på. Har hørt 3000 kcal og 7000 kcal, men vet ikke om hvilket av tallene som stemmer, eller om det er et helt annet tall...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke 10 000 kalorier du må spise for å gå opp 1 kg?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7000. Skal man gå ned en kilo på en uke bør man ligge 1000 kalorier under dagsbehovet pr. dag i en uke. Den mer moderate varianten er 1 kilo på 2 uker som tilsvarer å kutte 500 kalorier pr. dag.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVis det er en kilo fett du mener, så er 1 g fett 9 kalorier. Så teoretisk sett må du da forbrenne 9000 kalorier for å forbrenne 1 kilo fett. Hvor mye du må forbrenne for å gå ned en kilo kroppsvekt, er derimot litt vanskeligere å svare på, fordi du da sannsynligvis taper vekt pga vanntap. Og hvis du spiser lite og trener eller går ned i vekt f.eks. pga sykdom, kan det skyldes muskeltap. Men det var kanskje ikke det du spurte om ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

Trådstarter her...

Jeg bør kanskje si litt om situasjonen:

Jeg er 35 år og det siste halvåret har jeg vært sykmeldt. Jeg har stappet i meg mat og godteri fordi jeg har kjedet meg og fordi jeg har vært deprimert. Har gått fra å veie 57 kilo til 66 nå. Jeg vet at 66 kilo ikke høres ut som mye men jeg ser det på magen som har blitt stor, og baken har blitt klumpete, man kan se store fettklumper som stikker ut.

Dette har plusset på depresjonen.

Jeg har kjøpt meg en steppemaskin som viser hvor mye kalorier man forbrenner. Jeg regner med at når man trener på noe sånt så er det fettet som forsvinner og ikke muskler?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du passer på å ikke få i deg for lite kalorier, så vil du nok forbrenne fett. Ikke spis mindre enn 1200 pr dag. Det sies at hvis man går ned mer enn en kilo i uka, så må man påregne at kroppen har brent muskelmasse også. Det er dog ikke så uvanlig å gå ned litt mer den første uka, da mister man gjerne litt vann også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
HVis det er en kilo fett du mener, så er 1 g fett 9 kalorier. Så teoretisk sett må du da forbrenne 9000 kalorier for å forbrenne 1 kilo fett. Hvor mye du må forbrenne for å gå ned en kilo kroppsvekt, er derimot litt vanskeligere å svare på, fordi du da sannsynligvis taper vekt pga vanntap. Og hvis du spiser lite og trener eller går ned i vekt f.eks. pga sykdom, kan det skyldes muskeltap. Men det var kanskje ikke det du spurte om ;)

... og 1 kilo fettvev i kroppen er ikke det samme som 1 kg rent fett heller ;) derfor blir tallet lavere, hvis jeg ikke husker fullstendig feil

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm,

Nå fikk jeg mange forskjellige svar og lurer på om det er 7000.....9000....eller 10000 da.

Noen som kan vise til en link fra staten eller noen....med svar på dette?

Takker for alle svar som er gitt :love:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.matoghelse.no/slik-blir-du-kvit...9559-48914.html

Her står det at 1 kilo fettvev inneholder ca. 7000 kalorier. ;) For å gå ned en kilo må man altså kutte ned f.eks. 500 kalorier under dagsbehovet i to uker, eller ligge 1000 under i en uke, dog man bør ikke innta mindre enn 1200 kalorier om dagen. Det er for å unngå at kroppen innstiller seg på hungersnød. Da vil man legge på seg med en gang man spiser normalt igjen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
... og 1 kilo fettvev i kroppen er ikke det samme som 1 kg rent fett heller ;) derfor blir tallet lavere, hvis jeg ikke husker fullstendig feil

Det stemmer det :) Det jeg skrev var hvis man teoretisk sett skulle forbrenne en kilo fett. Hvis man skal forbrenne kroppsvekt (fettvev, vann, muskler, karbohydratlager) er det vanskelig å vite, fordi man ikke vet hva man forbrenner.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
http://www.matoghelse.no/slik-blir-du-kvit...9559-48914.html

Her står det at 1 kilo fettvev inneholder ca. 7000 kalorier. ;) For å gå ned en kilo må man altså kutte ned f.eks. 500 kalorier under dagsbehovet i to uker, eller ligge 1000 under i en uke, dog man bør ikke innta mindre enn 1200 kalorier om dagen. Det er for å unngå at kroppen innstiller seg på hungersnød. Da vil man legge på seg med en gang man spiser normalt igjen.

Liten rettelse. Søk etter en kcal kalkulator selv på nettet. Det er dine bevegelser og ditt mønster som bestemmer hvor mye kcal du bør innta. F.eks. finnes det jo jenter som kan spise mye mer enn 1200 kcal for å gå ned.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mener er at man ikke bør spise MINDRE enn 1200 om dagen. Implisitt sier jeg jo da at man kan og bør spise mer. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Det sies at hvis man går ned mer enn en kilo i uka, så må man påregne at kroppen har brent muskelmasse også.

MERK: Såfremt man IKKE har trent styrke. Styrke (skal ikke mye til) er med på å beholde muskelmassen. Har man et bra proteininntak og spiser, i hvertfall mer enn 1200 kcal., samt trener hardt, bygger man også muskler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I begynnelsen går det gjerne an å både gå ned i vekt og bygge muskelmasse. Men når fettprosenten begynner å synke blir det gradvis vanskeligere... For de som nettopp har begynt med trening vil det gå alldeles utmerket, i alle fall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette lurer jeg også på. Har hørt 3000 kcal og 7000 kcal, men vet ikke om hvilket av tallene som stemmer, eller om det er et helt annet tall...

En kg kropsfett er ca 7000 kcal.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

MERK: Såfremt man IKKE har trent styrke. Styrke (skal ikke mye til) er med på å beholde muskelmassen. Har man et bra proteininntak og spiser, i hvertfall mer enn 1200 kcal., samt trener hardt, bygger man også muskler.

Fordi man trener styrke er man ikke immun mot at man forbrenner muskler til energi. Prosessene i kroppen er veldig kompliserte og det går ikke an å lage en fasit som virker for alle.

Når man er på en diett med så lite som 1200kcal per døgn, så vil man ikke ha overskudd til så veldig mye annet. Du kan dø av for lavt næringsinntak.

Det er lettere å redusere sitt normalforbruk med 2-300kcal i gjennomsnitt per døgn over en periode på 8-12 uker, enn å redusere det med 6-700kcal. I tillegg vil man føle seg mye bedre.

Er man svært overvektig, så finnes det drøssevis med ketosedietter som mange har god erfaring med. Man bør imidlertid alltid snakke med medisinsk personell om sin egen helse før man begynner noen som helst diett eller intensiv trening.

(spesielt om man ikke har så god helse fra før.)

Endring:

(Ville bare tilføye at selv om man har redusert kostholdet sitt med 7000kcal over en periode, så er det ikke sikkert at alle disse kcal kommer fra fettvev.)

Endret av Supraspinatus
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Kvinner skal ha i seg rundt 2000 - 2200kalorier om dagen om man kutter det ned med 500 kalorier hver dag vil du etter en uke ha gått ned 0,5 kg, om du kutter ned 1000kalorier om dagen og da vil det si at du spiser 1000 - 1200 kalorier om dagen vil du gå ned 1 kg i uka. Dette gjelder bare mat så om du trener ved siden av så vil du gå ned enda mere.

Om du ikke vil kutte ned på maten så må du trene mere, og 30 min gåtur eller på en elipse maskin i 30 min vil tilsvare ca 250 kalorier. Så da er det bare å velge:)

Håper du fikk svar på det du trengte

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan, jeg er utdannet ernæringsfysiolog.

Det vi regner er at du må forbrenne ca 7000 kcal for å gå ned ca 1 kilo, det er riktig at der er ca 9000 kcal i en kilo smør eller olje, men du mister også litt vann og annet vev enn rent fett når energiinntaket blir reduset. Pass på å drikk nok vann, og at du ikke reduserer energiinntaket for mye. 500 gram vekttap pr uke er passende. Lykke til!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heisan, jeg er utdannet ernæringsfysiolog.

Det vi regner er at du må forbrenne ca 7000 kcal for å gå ned ca 1 kilo, det er riktig at der er ca 9000 kcal i en kilo smør eller olje, men du mister også litt vann og annet vev enn rent fett når energiinntaket blir reduset. Pass på å drikk nok vann, og at du ikke reduserer energiinntaket for mye. 500 gram vekttap pr uke er passende. Lykke til!!

Erm..

....

Grunnen til at man sier at 1 kg fett tilsvarer 7000kcal er ikke fordi man mister vann og annet vev når energiinntaket blir redusert. Det er vel heller fordi fettvevet ikke kataboliserer til bare energi.

Du har selvsagt rett i at man, som regel, mister både vann og annet vev når energiintaket blir redusert - men det skal siest at det er flere studier (Benoit, Young) som viser at fett kan utgjøre så mye som 95%+ av totalt vekttap.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå