Gå til innhold

Slanke seg på havregrøt?


Gjest fet

Anbefalte innlegg

Trenger å gå ned ganske mange kilo. Er det noen her inne som vet om man kan spise havregrøt laget på vann, og gå ned? Det er jo nesten ikke kalorier i den (210kcal på 5 dl grøt), og masse næring. Den metter også.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lettvintkurer

Ensidig kosthold er vel ikke noe særlig. Du må legge om til et kosthold du kan leve med etter at du har nådd den vekten du ønsker. Et kosthold som gir deg det du trenger av næringsstoffer, og havregrøt kommer du til å bli veldig lei av etter en kort periode. Og hva da?

Fornuftig og variert kosthold og trening er heller noe du bør satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Havregryn inneholder ganske mange kalorier pr 100 gram. Hvis du skal lage havregrøt som inneholder 210 kalorier per 5 dl kan du ha max 50 gram havre oppi (ca) og det blir ikke mye grøtete skal det være 5 dl av den ;) Havresuppe kanskje.

210 kalorier pr 100 gram høres mer fornuftig ut uten at jeg har helt oversikt på sånt i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havregryn inneholder ganske mange kalorier pr 100 gram. Hvis du skal lage havregrøt som inneholder 210 kalorier per 5 dl kan du ha max 50 gram havre oppi (ca) og det blir ikke mye grøtete skal det være 5 dl av den ;) Havresuppe kanskje.

210 kalorier pr 100 gram høres mer fornuftig ut uten at jeg har helt oversikt på sånt i hodet.

Per hundre gram Axa havregryn (Bare havregryn, altså) 365Kcal.

Så jeg tror nok du har bommetl itt der trådstarter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener havregrøt laget på 1 dl havregryn og 3 dl vann gir 200-250kcal. En god, sunn og mettende frokost. Smakssett gjerne med friske bær, kanel, eple el.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Hmm....Uff det hadde jeg aldri trodd....

Det er ikke uff. Havregryn er kjempesunt og utrolig næringsrikt, så det går an å spise havregryn likevel. Havregryn er vel omtrent den rake motsetningene til såkalte "tomme kalorier" med veldig mye nyttige næringsstoffer. Å utelukkende se på kalorier er ikke heldig.

Du blir bra mett av 100-200 gram grøt, og 200-400 kalorier er ikke uhorvelig mye til en frokost uansett. Men som en langsiktig spiseplan hadde jeg nok gått for å få inn frukt og grønt også, og en del proteiner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_en

Dette blir for dumt! Havregrøt er sunt og "magert" i den forstand at 1 dl havregryn (som man bruker til å lage en porsjon grøt) veier 40 g og gir ca 150 kcal. Dette er ikke mye!!

Man kan ikke utelukkende lese pr 100 g....Men ensidig kosthold er aldri bra uannsett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er en knall start på dagen! Det å bare lese kaloriinnhold pr.100 gram blir litt feil om man ønsker å ha et variert og fullverdig kosthold.

Men det å slanke seg på bare havregrøt? Hørtes ulidelig trist ut......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dl havregrøt med kruskakli veier 28 gram (har veid dette)

Oppskrift 1 dl gryn + 2.5 dl vann = 98 kcal

2 dl gryn + 5 dl vann = 196 kcal

Litt salt i grøten kreves, så rundt 200 kcal for dette, er stell ikke ille. Dere som

bare maser om kcal på 100 gram, lær dere å veie det dere skal spise. Og lær dere å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dl havregrøt med kruskakli veier 28 gram (har veid dette)

Oppskrift 1 dl gryn + 2.5 dl vann = 98 kcal

2 dl gryn + 5 dl vann = 196 kcal

Litt salt i grøten kreves, så rundt 200 kcal for dette, er stell ikke ille. Dere som

bare maser om kcal på 100 gram, lær dere å veie det dere skal spise. Og lær dere å regne.

Det høres ut som en utvannet grøt... Jeg bruker 50 gram havregryn med kruskakli og 2dl skummet melk/ekstra lettmelk (jeg liker ikke konsistensen når man bruker vann - men i nøden spiser fanden fluer, så det skjer og da bruker jeg samme mengde).

Altså, havregrøt er en kjempeflott frokost, men å kun spise havregrøt er jo overhode ikke sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en utvannet grøt... Jeg bruker 50 gram havregryn med kruskakli og 2dl skummet melk/ekstra lettmelk (jeg liker ikke konsistensen når man bruker vann - men i nøden spiser fanden fluer, så det skjer og da bruker jeg samme mengde).

Altså, havregrøt er en kjempeflott frokost, men å kun spise havregrøt er jo overhode ikke sunt.

Jeg følger oppskriften som står på pakken fra Axa "Bjørn Havregrøt", så dette er ikke noe utvannet hjemmelaget skvip. Grøt med grøtkonsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_slankern_*
En dl havregrøt med kruskakli veier 28 gram (har veid dette)

Oppskrift 1 dl gryn + 2.5 dl vann = 98 kcal

2 dl gryn + 5 dl vann = 196 kcal

Litt salt i grøten kreves, så rundt 200 kcal for dette, er stell ikke ille. Dere som

bare maser om kcal på 100 gram, lær dere å veie det dere skal spise. Og lær dere å regne.

1 dl havregrøt veier faktisk rundt 40 gram, som en annen nevnte her i tråden. Ca 150 kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensidig kosthold er vel ikke noe særlig. Du må legge om til et kosthold du kan leve med etter at du har nådd den vekten du ønsker. Et kosthold som gir deg det du trenger av næringsstoffer, og havregrøt kommer du til å bli veldig lei av etter en kort periode. Og hva da?

Fornuftig og variert kosthold og trening er heller noe du bør satse på.

Her er jeg uenig, havregrøt er faktisk mat som blir ansett som akkurat dette - en del av ett variert og sunt kosthold!

Det kan lages på utallige forskjellige måter om en bare er kreativ nok!

Endret av Lotte27
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Treningsnarkomaner spiser mye havregrøt, og det må være en grunn til det? :) Det smaker godt med masse kanel(som er bra for deg) og det metter veldig!! Jammi:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, spis havregrøt hver morgen med f.eks rosiner og kanel, vann eller skummet melk! Dette gir deg en god og lang metthets følelse, som gir deg muligheten for å bytte ut større måltider, med flere små mellom måltider, noe som resulterer i vekt reduksjon, fordi du holder forbrenningen i gang.

Et triks for å sette igang en bedre å raskere fordøyelse, spis et eple 30-40 min før hvert måltid på så å si tom mage, dette renser tarm systemet ditt å rekker å bli fordøyd før du spiser måltidet, og dette måltide vil bli raskere forbrent.

Og vær litt obs på å spise frukt alene, å ikke sammens med tyngre måltider, dette skaper slaggstoffer å senker fordøyelsen.

Og husk drikk mye vann å spis masse fiber!

Bland en ts kanel i en flaske vann å drikk engang daglig, dette regulere blodsukker nivået, og er kjempe bra for helsa.

En kjempe god start på en slanke kur er å kun spise epler en hel dag, å drikke mye vann, for en litt raskere start. Bare ikke bli skremt når du må x antall gang på do den dagen.

Lykke til! Klem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et moment som ingen har nevnt til nå...

Hvis noen bare vil spise havregrøt, tenk så mye havregrøt som må til hver eneste dag for å komme opp på hva som trengs med tanke på basalforbrenning... *grøss*

La oss si at en porsjon havregrøt med melk tilsvarer 250-300 kcal...

(Jeg har ikke sjekket, bare gått ut i fra opplysninger som har kommet fram i denne tråden)

Det vil si at det kreves 5 porsjoner hver eneste dag for komme opp på minimum for hva som anbefales av energiinntak ved vektreduksjon. (ca 1500 kcal)

Det er 200 g havregryn hver eneste dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...