Gå til innhold

Hva bør jeg spise for å få magen til å "sette seg"?


Rosalie

Anbefalte innlegg

Hva slags mat bør jeg spise for å få magen til å stabilisere seg etter omgangssyken igjen? Jeg hadde omgangssyken i begynnelsen av juleferien, hvor det "rant" ut begge veier, og etter det har jeg hatt veldig løs mage som tenderer til diaremage (nettopp sittet en alvtime på do og latt det renne) og mye luft. Hjelp..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis karve!

Ta minst en spiseskje med karve til måltidene og skyll den ned med vann - eller kjøp idoform på apoteket og spis det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karve og Idoform er notert. Noen flere tips? Og ikke minst - hva bør jeg unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er ingefærdrikk også bra for magen - kutt 250 gram fersk ingefærrot i biter og kok den i ca ti minutter i 5 dl vann, ha i litt sukker og litt sitronsaft etter smak.

Dette er lurt både mot forkjølelse og for ustabil mage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Karve og Idoform er notert. Noen flere tips? Og ikke minst - hva bør jeg unngå?

Jeg tror jeg ville unngått melkeprodukter akkurat nå. Poteter binder magen så det kan kansje være en ide å ha potetmiddager fremover.

Grovt brød pleier jo å gi tarmen noe å arbeide med, fint brød gir meg dårlig og løs mage i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville unngått melkeprodukter akkurat nå. Poteter binder magen så det kan kansje være en ide å ha potetmiddager fremover.

Grovt brød pleier jo å gi tarmen noe å arbeide med, fint brød gir meg dårlig og løs mage i alle fall.

Hmm. Hos meg er det motsatt, jeg MÅ ha loff eller annet fint brød i situasjoner som TS skisserer. Grovt til vanlig ja, men ikke når man er syk.

Så jeg bruker å gjøre det enkelt; loff og cola til frokost, lunsj osv. Holder hardt for en sunnhetsfrik, men det må til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg holder meg stort sett til følgende når jeg har diare:

- kokt ris (uten noe til), dette er med på å binde magen samtidig som du får i deg noe næring. Selv har jeg brukt naturris, da jeg føler at den gir meg litt mer næring en altfor hvit ris.

- cola, men har igrunnen funnet ut, takket være tips fra søs, om at 50/50 blå farris og eplejuice er en fin ting for diaresliten mage, gir salter og slikt som kroppen trenger samtidig som eple er fint for magen også.

eller prøver jeg å få i meg tørr kjeks, mariekjeks eller havrekjeks.

Dette binder også magen.

riskaker har jeg også spist og beholdt.

- poteter er nok bra også.

Hold deg unna ting med for mye sukker og/eller fett, det er ikke noe særlig, og grønnsaker kan være tøfft for mage når den ikke har beholdt noe særlig på lenge (grønnsaker er faktisk hardt å fordøye), så jeg ville vært litt forsiktig i starten.

sørg for å drikke mye, helst vann eller farris med eplejiuce, det er viktig når du har mistet så mye væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette i sommer - og fikk råd (tror til og med jeg spurte om hjelp her inne) at jeg skulle spise yoghurt, og blåbær.

Jeg kjøpte en pose med frosne blåbær som man finner i frysedisken på de fleste matbutikker, og helte så mye jeg kunne av dem ned i store glass med yoghurt, og spiste, flere ganger for dagen.

I tillegg drakk jeg - åh, hvordan var dette nå igjen - en blanding (50-50) av farris og eplejuice? Om noen skjønner hva jeg mener og kan bekrefte eller rette på dette, så gjør gjerne det.

Det KAN jo være tilfeldig, altså, men det gav seg raskt etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om jeg må sende samboer på butikken på vei hjem fra jobb.

Og jeg som har gaflet i meg (gjerne rå) grønnsaker etter at jeg var ferdig med å kaste opp, da, siden det har vært det eneste jeg har hatt lyst på. Kjempesmart! :roll:

Tusen takk for alle tips, folkens! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette i sommer.. Skikkelig kraftige magesmerter og diare så det holdt. Ringte legekontoret for litt tips til matvarer og de anbefalte

-Loff

-Cola

-Salt ( høres rart ut, men det tar opp vannet i kroppen så ikke alt bare går ut igjen)

Jeg skulle selvfølgelig feire bursdagen min akkurat når dette var som verst, så lette etter et kjæringråd på nettet mot det. Fant et tips om å blande en skje med potetmel i et glass vann og drikke det. Jeg prøvde og det hjalp faktisk for noen timer.

Kanskje du skulle oppsøke lege siden du har hatt det så lenge?

Av legemidler så er Imodium (mot akutt diare) kjempebra! Jeg tok det etter andre dagen, og da stoppa det. Har også vært litt plaga i jula med diare og da tok jeg igjen, og det tar virkelig knekken på det :) Idoform er vel mer for å "forberede" magen, ved sydenferier og ved pencillin og antibiotika kurer. For å være på den sikre siden så spør du på et apotek eller legekontor :)

Oi, ble visst litt langt :P Håper noen av tipsene hvertfall kan hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Loff

-Cola

-Salt ( høres rart ut, men det tar opp vannet i kroppen så ikke alt bare går ut igjen)

Regner med du forstod at salt betyr salte ting som chips osv... Ikke bare rent salt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lissi32

Kroppen trenger salt etter å ha mistet så mye. Man tømmer lagrene når man spyr og skit.

Spis noe salt chips eller bare ha litt salt på maten.

Cola bruker også hjelpe.

Moset banan er energi og saltrikt og har lang tradisjonell bruk mot diare. Tørre kjeks, moset potet og moset middagsmat kan så tillegges etter hvert som tilstanden bedres. Unngå derimot fet mat, stekt mat og melkemat. Etter 4 - 5 dager kan både barn og voksne som oftest spise normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten pleide jeg å få byggrynsavkok å drikke når jeg hadde omgangssyke.. Ellers tror jeg det kan være lurt med melkesyrebakterier for å normalisere tarmfloraen (idoform eller biola..)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mot løs mage:

yoghurt, biola, bananer, revet eple+te (sammen)

cola, loff, potetgull

kokte poteter, kokt ris,pasta

tørre kjeks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke husker selv hvordan man lager byggrynsavkok, så søkte jeg litt og fant i et dokument for kreftpasienter (tror dette kan regnes for å være generelle råd likevel) at ved diaré så anbefales:

Blåbærsaft

Svak te m/sukker og

litt salt

Buljong

Risavkok/byggrynsavkok

(2–3 ss gryn i 1 liter

vann. Kokes i 1 time.

Sil av grynene og tilsett

20 gram sukker og en

knivsodd salt).

Kavring/ristet loff

Eggestand/omelett

(laget uten melk)

Kokt fisk eller kjøtt, sjy,

ris, moset gulrot

Banan

Salt mat

Kokte grønnsaker

Kokt eller hermetisk frukt

Små hyppige måltider

Man fraråder:

• Fet mat • Prim

• Stekt mat • Cottage cheese

• Søt melk • Rå grønnsaker og frukt

• Brunost • Nøtter og mandler

http://www.kreftforeningen.no/vp/multimedi...d_lav_1197a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for alle tipsene!

Siden jeg ikke tør å gå på butikken med denne renneræva her, så har jeg nå sendt samboer en heller lang handleliste på e-post. Han blir sikkert kjempefornøyd, tenker jeg! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Tusen hjertelig takk for alle tipsene!

Siden jeg ikke tør å gå på butikken med denne renneræva her, så har jeg nå sendt samboer en heller lang handleliste på e-post. Han blir sikkert kjempefornøyd, tenker jeg! :fnise:

Du får ha god bedring. Husk å drikke mye vann i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Ser du har fått tipsene lenger opp, men jeg gjentar :

-Blåbær binder magen, drikke gjerne blåbærsaft om du får tak i, i tillegg til å spise blåbær på annen måte

-Ligg unna melkeprodukter(untatt biola)

-Drikk biola, dette medvirker til å gjenopprette den naturlige bakteriefloraen i tamene.

Ønsker deg god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. høres ut som om det er litt forskjellige tradisjoner ;)

Da jeg er dårlig i magen er det først noe medisin å roe magen ned (noe som på engelsk er "Antacid", finnes forskjellige produkter, vet ikke om norske markedet? Det er som oftest da aluminium og magnesium okside + noe).

Første mat er noe kefir-lignende eller yoghurt med gode bakterier. De jeg vet som hjelper er acidophilus (vet ikke om jeg skrev det helt riktig nå) bakteriene, men det er jo andre også. Det er da ting som er basert på sure melkebakterier (? så vidt jeg vet), en skulle ikke spise vanlige melkeprodukter.

Da i tillegg kanskje bananer hvis det første blir nede, de er mektige nok, men er skånsomme med magen. Blåbær er også gode.

Jeg hadde absolutt ikke anbefalt noe cola eller knekkebrø eller lignende, høres ganske sprøtt ut for meg.. :overrasket:

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk imodium til å behandle virus og bakterier. Farlige saker. Det propper bare systemet for kort tid og i noen saker kan det gjøre vondt verre. De på sykehuset gikk av skaftene da jeg spurte om jeg kunne bruke det. Imodium er til å bruke for korte øyeblikk slik at du skal klare å fullføre en reise f.eks. Jeg hadde også problem med diaré som aldri forsvann etter norovirus nå rett før jul og hos legen fikk jeg rådet:

1. Spis til faste måltid som vanlig, selv om jeg ikke vil klare samme mengde mat.

2. Spis biola yogurt eller biola melk.

3. Unngå melkeprodukt ellers.

4. Spis lettfordøyelig mat. Øk sakte mengde på fiber når magen roer seg.

Punkt fire betydde å spise fint brød til brødmat og til middag godt kokte grønnsaker og kokt/dampet kjøtt. God dampet, slik at kjøttet og fisken smeltet på tunga. Skulle altså unngå grønnsaker i rå form, grovt brød og unngå stekt/sterkt krydret mat. Og alkohol, selvfølgelig. Grovbrød og rå grønnsaker skulle jeg øke mengde først når jeg ble bedre, vente til sist med innføre mye stekt mat og sterkt krydret mat. Ikke drikk cola når diaréen varer så lenge, drikk heller farris som er vann tilsatt salter og mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...