Gå til innhold

Jeg har fått karakter C på eksamen..


Gjest Studentinnen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Det som ofte plager meg, er den fordelingen, de har kvoter på A og B, også får resten C osv. Men annen ting jeg har fått inntrykk av og det er at man får "lettere" gode karakterer på høgskolen enn på universitetet.. men det er nå meg.

Det med "karakterkvoter" tror jeg delvis er en myte, selv om det sikkert blir praktisert forskjellig. I forhold til normalfordeling så gjelder det over tid, ikke semester for semester. Der jeg studerer varierer det veldig hvor mange som får A: I fag hvor man omtrent bare måler faktakunnskap kan det være veldig mange som får A (20-30%, selv når det stilles krav om nesten 100% rette svar), der det kreves selvstendig tenkning faller det selvsagt ned på mer normale 5-10%, eller også sensurer uten A, eller med 1-3% av besvarelsene. Og i fag med få deltakere eller jevn fordeling av kunnskapsnivå tror jeg de vurderer spennet i besvarelsene før de setter karakterer - f eks hadde jeg et fag hvor beste karakter var noen få på B - mange på C - noen få på D. Hadde den dårligste besvarelsen vært dårligere er det mulig de fortsatt hadde vurdert den til D, man kanskje satt de beste på A? Det er ikke godt å si. Oftest har nok sensor såpass mye erfaring med å vurdere nivået at han eller hun vet om de beste faktisk fortjener en A eller ikke, selv om det opplagt gjøres feil også (det ser man jo når studenter klager). Å følge normalfordelingen slavisk - uten prosentavvik - år for år blir derimot feil, men min erfaring er ikke at de gjør det heller.

Jeg er ellers enig i at C ikke er en dårlig karakter. Det kommer også an på faget, typen utdanning (noen praktiske utdanninger kan det være ganske vanskelig å gjøre det bra i før en har praktisk forståelse og erfaring, men en drar likevel nytte av det en lærer) og hva man vil med utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Gunnar_*
Det med "karakterkvoter" tror jeg delvis er en myte, selv om det sikkert blir praktisert forskjellig. I forhold til normalfordeling så gjelder det over tid, ikke semester for semester. Der jeg studerer varierer det veldig hvor mange som får A: I fag hvor man omtrent bare måler faktakunnskap kan det være veldig mange som får A (20-30%, selv når det stilles krav om nesten 100% rette svar), der det kreves selvstendig tenkning faller det selvsagt ned på mer normale 5-10%, eller også sensurer uten A, eller med 1-3% av besvarelsene.

Kvotering er ikke en myte, men det praktiseres forskjellig.

Jeg har hatt professorer som lot beste elev sette kurven, og normalfordelte etter den, og andre som har hatt "standariserte prøver" og kun lot resultatet telle. + kombinasjoner av begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så kresne? Du blir ikke en bedre person (yrkesmessig) med gode karakterer bare, det hele avhenger også av hvordan man anvender stoffet man har lært. Og jeg er sikker på at den dagen man søker jobb, så blir man ikke dømt kun på grunnlag av karakter, ikke misforstå, det hadde ikke sett noe pent ut med E'ere, men igjen, C er over middels, og da har man som regel jobbet for den karakteren.

Det som ofte plager meg, er den fordelingen, de har kvoter på A og B, også får resten C osv. Men annen ting jeg har fått inntrykk av og det er at man får "lettere" gode karakterer på høgskolen enn på universitetet.. men det er nå meg.

Jeg syns C er en grei nok karakter, ikke noe å skamme seg over. Men klarer man å krydre det med noen B'er, ja da syns jeg man ender opp med ganske gode karakterer. Man kan ikke forlange å være god i alt. Så jeg er enig med de som mener at det også avhenger av faget:)

Men C er bra, punktum ja:)

Godt svar :)

Mye med personlighet og gjøre også, i forhold til ansettelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det med "karakterkvoter" tror jeg delvis er en myte, selv om det sikkert blir praktisert forskjellig. I forhold til normalfordeling så gjelder det over tid, ikke semester for semester.

Jeg lurer på hvordan dette praktiseres for fag med få studenter. Hvor mange semester trenger man for å få en naturlig normalfordeling av karakterene hvis faget vanligvis har 5-10 studenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hmm, denne diskusjonen er ikke særlig nyansert. Egentlig har det ikke noe å si om en A tilsvarer en 6`er eller ikke, på høyere utdannelse i Norge er en A en A og C en C. De fleste lærere på universiteter sier at en C er god karakter (ikke bland det med en G). Selvfølgelig er det enda bedre med en B eller A, men på de fleste studier er ivertfall A vanskelig å oppnå.

Når det gjelder karaktersetting kun etter en eksamen, vil ofte en karakter være missvisende uansett. Det å gulpe opp alt man kan om 1,2 el 3 emner under en skriftlig eller muntlig eksamen, favoriserer de heldige med en usannsynlig god husk eller de som er kjempe flinke til å snakke for seg. Det er feil å si at hvis en jobber masse med studiene sine vil en få en god karakter. En bør også ta hensyn til forutsetningene for å få en god karakter. Joda, hadde jeg vært i begynnelsen av 20 årene, singel med et klart mål, ville jeg nok klart å få mine B`er, selv om jeg ikke er av de skarpeste knivene i skuffen.

Men med 3 barn (6,9 og 13 år)og et liv utenom studiene, er jeg fornøyd med mine C`er. Hvis jeg i tillegg skulle vurdert mine evner og mitt arbeid foran eksamen og gjennom hele året, jobber jeg hardt. Men når en ikke er flink til å formulere seg skikkelig på muntlig eksamen, vil en heller ikke klare å vise at en kan og forstår mye mer enn det en får vist.

Så joda, flott for dere som bare får A, men det blir feil å si at en C er dårlig, for det er veldig mange andre hensyn å ta før en uttaler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er en C en veldig dårlig karakter, siden jeg er mest god i min klasse både språklig og gennerrelt.For andre vil nok karakteren C regnes for å være alt fra bra til meget bra, særlig fordi fagene våre er beryktet for å være vanskelige. Ellers er vel C en helt ok karakter, men som sagt. Vanskelig for meg å uttale meg, siden jeg aldri har fått C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Ja, en C er omtrent som 4 eller M. En gjennomsnittkarakter. Det er altså den de fleste får.

Ved samfunnsfagene ved UiO får mange D. Sensorene er veldig strenge, fortalte en venninne som tar Master der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hos oss var D den vanligste karakteren, så jeg var fornøyd med en C. Det ble så og si aldri delt ut A'er, og B'ene var også sjeldne. Det varierer nok veldig fra skole til skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ved samfunnsfagene ved UiO får mange D. Sensorene er veldig strenge, fortalte en venninne som tar Master der.

Jeg fikk inntrykket at det var lettere ved UiO enn NTNU på samfunnsfagene, men det er kanskje noe jeg har fått for meg - jeg fikk C på en oppgave fra sensor på NTNU, mens på samme fikk jeg B fra UiO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hos oss var D den vanligste karakteren, så jeg var fornøyd med en C. Det ble så og si aldri delt ut A'er, og B'ene var også sjeldne. Det varierer nok veldig fra skole til skole.

Her jeg også studerer. De fleste får C, jeg får D. Utrolig høye krav, og A kommer aldri ut.

Virker som om "alle" i Norge får A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Her jeg også studerer. De fleste får C, jeg får D. Utrolig høye krav, og A kommer aldri ut.

Virker som om "alle" i Norge får A.

Jegg tror heller det er sånn at de som får A er veldig ivrige til å svare i slike tråder, mens de med lavere karakterer ikke føler for å kringkaste det på samme måte.

Hvis du ser i tråden om IQ-tester så ser du at alle som har skrevet om resultatene sine oppgir å ha en iq på over 125. Jeg tror det må komme av at de som har en vanlig iq på ca 100 ikke føler for å skrive det under den lange listen med svar av folk som har fått veldig høy score, mens hvis man får 130 så er det jo gøy å skryte litt av det å en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jegg tror heller det er sånn at de som får A er veldig ivrige til å svare i slike tråder, mens de med lavere karakterer ikke føler for å kringkaste det på samme måte.

Hvis du ser i tråden om IQ-tester så ser du at alle som har skrevet om resultatene sine oppgir å ha en iq på over 125. Jeg tror det må komme av at de som har en vanlig iq på ca 100 ikke føler for å skrive det under den lange listen med svar av folk som har fått veldig høy score, mens hvis man får 130 så er det jo gøy å skryte litt av det å en måte.

Det kan godt stemme ja. Jeg vet jo at ikke alle får A, men her inne hører jeg om så mange som får det, så da sitter jeg jo med det inntrykket. :)

vel da vil jeg gjerne dra ned snittet litt og fortelle om alle de D`ene jeg får! :D Og jeg er fremdeles fornøyd fordi jeg syns det er vanskelig nok som det er å bestå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Her jeg også studerer. De fleste får C, jeg får D. Utrolig høye krav, og A kommer aldri ut.

Virker som om "alle" i Norge får A.

Ja, slik har jeg også følt det når jeg har diskutert med andre.

Man må nok heller sammenligne seg med andre i sitt kull.

Og jeg vet at skolen vår er blant de strengeste i Norge, da de ligger langt under vanlig normalfordeling.

Ikke så gøy når man tenker på senere studier, men får håpe at universitetene tar hensyn til tidligere utdanningsinstitusjon. Selv om jeg tviler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk D på en eksamen og jeg ble skikkelig skuffet og har tatt den opp igjen. HÅPER på å få en C på den. Men når jeg ser her inne hva en C og en D kan tilsvare, så må jeg innrømme at jeg ikke var så misfornøyd allikevel. Synenst det ser bedre ut med karakteren 3,2 enn D... Jaja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, slik har jeg også følt det når jeg har diskutert med andre.

Man må nok heller sammenligne seg med andre i sitt kull.

Og jeg vet at skolen vår er blant de strengeste i Norge, da de ligger langt under vanlig normalfordeling.

Ikke så gøy når man tenker på senere studier, men får håpe at universitetene tar hensyn til tidligere utdanningsinstitusjon. Selv om jeg tviler..

Ja jeg blir overrasket over at det er så mange A rundt om kring i Norge. Mitt universitet i utlandet er rangert topp 3 innen fakultet Økonomi og Business, og de sier at hvis de deler ut A og B, så skal alt være topp og vel så det, og det skal gjerne være at studenten da har vist gode muligheter for f.eks ideer og påstander som kan være et interessant research-tema som kan være viktig for faget. Knytte inn ting man ikke har hatt i pensu, for å stille dette i interessant lys for professorene. Man får altså ikke A selv om man svarer riktig på alle oppgavene, det skal være mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis/arbeidserfaring og det å knytte kontakter i løpet av studietiden, er ofte viktigere enn karakterer. Så om du får C siden du har brukt mye tid på å jobbe (med noe som er noenlunde knyttet til studiet ditt), kommer det nok til å ta deg lengre enn de som sitter på skolen hele dagen for å få A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Hos oss var D den vanligste karakteren, så jeg var fornøyd med en C. Det ble så og si aldri delt ut A'er, og B'ene var også sjeldne. Det varierer nok veldig fra skole til skole.

Slik var det også ved UiO Samfunnsfagene (flere ulike) da jeg studerte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, slik har jeg også følt det når jeg har diskutert med andre.

Man må nok heller sammenligne seg med andre i sitt kull.

Og jeg vet at skolen vår er blant de strengeste i Norge, da de ligger langt under vanlig normalfordeling.

Ikke så gøy når man tenker på senere studier, men får håpe at universitetene tar hensyn til tidligere utdanningsinstitusjon. Selv om jeg tviler..

Eksamen blir vel alltid vurdert av sensorer fra andre skoler/universitet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...