Gå til innhold

Jeg har fått karakter C på eksamen..


Gjest Studentinnen

Anbefalte innlegg

Gjest Studentinnen

Fersk universitetsstudent her. Vil karakteren C karakteriseres som bra eller dårlig? Hadde du blitt fornøyd? Dersom man sammenligner med tallkarakterer, blir det rundt 4 ca.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, en C er omtrent som 4 eller M. En gjennomsnittkarakter. Det er altså den de fleste får.

Hvorvidt du er fornøyd med den eller ikke kommer jo helt an på hvilke mål du selv hadde lagt deg til faget, men det er ikke en dårlig karakter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal være fornøyd med karakteren C, med mindre dette er ditt absolutt sterkeste fag. Om du leser karakterskalaen og ser hva som står under C, blir C på høgskole/universitet karakterisert som over middels. Folk er selvfølgelig forskjellige, har venner som kun er fornøyd med A, til nød en B. Personlig blir jeg meget fornøyd med både B og C, men blir misfornøyd om karakteren blir lavere enn dette siden jeg faktisk jobber med studiene mine. Men men, folk har ulike meninger her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en C er omtrent som 4 eller M. En gjennomsnittkarakter. Det er altså den de fleste får.

Hvorvidt du er fornøyd med den eller ikke kommer jo helt an på hvilke mål du selv hadde lagt deg til faget, men det er ikke en dårlig karakter. :)

Men blir ikke C mer som en G? Den er jo midt på skalaen... Gjennomsnittskarakteren er C, tilsvarer G.. M er bedre en gjennomsnittet.. Blir ca. 3+ eller noe... Grei karakter, men ikke kjempebra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men blir ikke C mer som en G? Den er jo midt på skalaen... Gjennomsnittskarakteren er C, tilsvarer G.. M er bedre en gjennomsnittet.. Blir ca. 3+ eller noe... Grei karakter, men ikke kjempebra...

Ja, selvsagt! G blir det.

Må ha vært litt vel trett da jeg skrev det innlegget... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fag der de bruker normalfordeling ved sensur vil C være den karakteren flest får. Helt gjennomsnittlig. Ved normalfordeling vil det jo være litt dumt, for om hele klassen er flinke vil du få en C for noe som tidligere år kunne gitt B. En svakhet ved systemet-

Eller syns jeg C er bra i noen fag og dårlig i andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på faget synes jeg og hvor mye man følte man kunne før eksamen.. Jeg var fint fornøyd med C i de fleste fag jeg hadde fordi jeg virkelig strevde med disse fagene. Og som noen andre påpekte, om sensorene bruker normalfordelingen ved utdeling av karakterer, noe de hvertfall gjorde ved mitt studiested så skal de fleste få en C. Karakterer er ganske oppskrytt, de aller fleste arbeidsgivere jeg har møtt har sett på helt andre ting!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre, det er midt på treet. Jeg ville nok jevnt over blitt litt skuffet over en C, men er også enig i at det avhenger av faget. Regner med det tilsvarer ca. 3.0 i det gamle tallsystemet?

Har sjelden blitt så glad for en karakter som da jeg fikk 4.0 i det gamle tallkaraktersystemet (et mattefag som jeg var dønn elendig i, men måtte bestå for å fortsette med det jeg interesserte meg for.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått tilsvarer C 2,5 - ? i det gamle systemet, og D som er ? - 3,0. Husker aldri hvor de starter og slutter. Men en C er altså det man tidligere kalte laud, og i mine øyne er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

En foreleser sa at han ikke skjønte hvorfor de fleste var misfornøyd med en C - Det er en god karakter.

Men, som alle andre har skrevet, for min del kommer det veldig an på faget! Var fornøyd med C i ex.phil, men veldig misfornøyd med C i et fag jeg hadde jobbet mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Jeg fikk C på siste eksamen nå. Fornøyd med det, siden jeg rett og slett ikke hadde gjort så mye på det faget. Det var også C som var den mest vanlige karakteren i dette faget.

C er en grei karakter, blir som regel ikke skuffet over det. Dårligere enn C,derimot, hadde jeg blitt veldig skuffet over.

Edit: Har som Roxie Hart hatt forelesere som ikke skjønner hvorfor så mange blir skuffet over C på eksamen, da dette faktisk er en bra karakter.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at karakteren C klinger dårlig i norske ører, er nok mye på grunn av det amerikanske karaktersystemet som vi blir godt kjent med gjennom filmer og serier.... Der er C under middels.

Men da er det viktig å huske at de norske karakterene er satt etter andre kriterier enn f.eks i USA og Storbritannia.

Jeg mener å huske at karakteren C tilsvarer rundt 3 vanligvis, men 2.46-2.47 på bachelornivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

C tilsvarer 2,54 til 2,74. mao ikke laud, og når man leser beskrivelsen så tilsvarer det G (god kjennskap til stoffet). B=meget god og A svært god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg
Som jeg har forstått tilsvarer C 2,5 - ? i det gamle systemet, og D som er ? - 3,0. Husker aldri hvor de starter og slutter. Men en C er altså det man tidligere kalte laud, og i mine øyne er det bra.

Det er mulig at hva bokstavkarakterene tilsvarte i det gamle systemet kan variere litt fra hvilket fag man tar. Mener å huske at jeg leste noe om det da overgangen kom. Men C er hvertfall lavere enn 2,5, siden 2,5 er laud, og B er laud etter det nye systemet. Jeg tror at B ofte tilsvarer 2,5 og litt oppover, mens A er fra ca. 2,0.

Jeg tror grunnen til at karakteren C klinger dårlig i norske ører, er nok mye på grunn av det amerikanske karaktersystemet som vi blir godt kjent med gjennom filmer og serier.... Der er C under middels.

Men da er det viktig å huske at de norske karakterene er satt etter andre kriterier enn f.eks i USA og Storbritannia.

Er det ikke sånn at man i USA har fem karakterer, mens vi har seks? Noe som skulle gjøre det vanskeligere å få gode karakterer, hvis det er sånn. Tror det stod noe om det i en studentavis en gang, og at dette gjør det vanskelig for studenter som skal studere eller jobbe i USA, fordi de der ikke skjønner at en B herfra er bedre enn en amerikansk B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Det stemmer som frk Åkeberg sier-omregning av tallkaraktere til bokstavkaraktere er avhengig av hva du har studert. Dette fra høgskolen i Trøndelag.

3. ECTS-karakter fastsettes entydig på grunnlag av offisiell karakter, ved en avdelingsspesifikk omregningsskala som angitt i følgende tabell:

LU+Historie(SA) og Sosiologi(SA)

1,0-2,2 A

2,3-2,6 B

2,7-2,9 C

3,0-3,4 D

3,5-4,0 E

4,1-6,0 F

MATTE

1,0-1,5 A

1,6-2,1 B

2,2-2,7 C

2,8-3,5 D

3,6-4,0 E

4,1-6,0 F

Man må undersøke hva omregninga blir fra der man har studert. Det kommer også an på hva man har studert hva som var laud. UiB hadde annen grense feks på jus enn UiO (2. 15).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man i USA har fem karakterer, mens vi har seks? Noe som skulle gjøre det vanskeligere å få gode karakterer, hvis det er sånn. Tror det stod noe om det i en studentavis en gang, og at dette gjør det vanskelig for studenter som skal studere eller jobbe i USA, fordi de der ikke skjønner at en B herfra er bedre enn en amerikansk B.

Det stemmer!

Under den første tiden med omleggingen av karakterene måtte enkelte studenter ha med seg bekreftelse fra skolen om kriteriene for karaktersettingen. Dette for å vise at de var kvalifiserte for studiene i USA.

Jeg tror det er noe bedre nå etter at systemet har blitt mer innarbeidet, men jeg vet at enkelte studentorganisasjoner jobber for et internasjonalt karaktersystem.

En norsk B, tilsvarer en amerikansk A, eller A-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...