Gå til innhold

Hvordan kommer jeg raskest ned i spagat??


Gjest Sporty jente

Anbefalte innlegg

Gjest Sporty jente

Noen tips?

Vil bli så myk i beina som mulig.

Vil ha tips om øvelser jeg primært kan trene på hjemme alene.

Jeg har ingen treningsapparater så øvelsene må kunne trenes på uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal en kunne gå ned i bro, eller spagat, er det viktig at en er smidig, og myk i leddene. Da jeg var mindre satt jeg bokstavlig talt fast i broen, ryggen min låste seg. Du burde trene, og trene på det. Og varme opp. Det er ikke noe som bare "kommer av seg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bli myk, er det ganske enkelt bare å tøye, men det er kjempe viktig å varme opp først!

Hvis ikke kan du lett få strekk...

Det er oxo viktig å være like myk som sterk, hvis ikke blir man litt gele aktig..

Så husk styrke :wink:

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker styrketrening og har trent med vekter i årevis. Hvis man ikke passer på kan man lett bli svært stiv i ledd og muskulatur av kun slik trening. Derfor har jeg hele tiden vært nøye med uttøying, og har i en alder av 38 år ingen problemer med å gå ned i spagaten.

Gå på biblioteket og lån deg en bok om stretching/tøying. Det er svært viktig å være gjennomvarm i ledd og muskulatur når du skal tøye. Hvor gammel er du? For en jente i tenårene skal det være oppnåelig å komme ned i spagaten på noen ukers trening (1/2 times tøying 4-5 g. i uka). Det er viktig at du gjør det riktig derfor bør du forsøke å finne en bok om emnet. Hvorfor ønsker du å komme ned i spagaten? Og hvor myk er du i utgangspunktet? Det er vanskelig å gi deg seriøse råd uten å vite mer om deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ex danser

Danset ballett daglig da jeg var i tenårene. Var i utgangaspunktet nokså stiv og kom ikke ned i spagaten til å begynne med. Det tok meg 1/2 år før jeg kom ned i spagaten på høyre side og et halvt år til for å komme ned på venstre side. Skal sies at jeg brukte 1 time ,etter 1 1/2 times trening med ballet, hver dag på å tøye. Er nok ganske stiv fra naturen av, men du må nok regne med å bruke litt tid på å oppnå dit ønske.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøy myyye! Og vær varm i kroppen når du gjør det. Har alltid gått i spagaten selv, da jeg var lita satt jeg i spagaten mens jeg så på barneTV og slo hjul istedet for å gå på stua. Har aldri gått på turn. Jeg tror det går an å trene seg opp til det, men endel har rett og slett bare anlegg for det. Selv om det gjør litt vondere for hvert år som går! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er vel ikke å komme ned i spagat - det har bare noe med fart og innsatsvilje å gjøre. Problemet - sånn jeg ser det - er å komme opp igjen :ler2: Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært turner i 16år, og går fortsatt ned i spagaten

uten å varme opp.. Imponerte familien sist i jula..

For de trodde ikke jeg klarte det enda.. hehe..

(men gjør det ikke nå...Plages litt med bekkenløsning nå

så det hadde ikke vært så lurt :ler: )

Eneste vi gjorde var å tøye og bøye hele tida..

Jeg trente mange timer hver dag..

Satt å tøyde forran Tv, på rommet mitt, ute eller hvor som helst..

På trening presset vi bena i alle retninger..

Spagaten gikk veldig fort..

For hver gang du puster ut, går du litt lengre ned..

Men det er viktig å være god og varm, så du ikke strekker noe..

Går også an å få hjelp av en annen til å presse det ene benet over deg,

mens du ligger på ryggen..

Vi lå også mot ribb-veggene i herre spagaten, og flyttet bena ned en ribbe etter noen min i hver stilling, til vi var helt nede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gjest_SannaSol_*

Hei!

Å gå ned i spagaten er virkelig ikke noe hokus pokus. Det er ganske så lett og komme ned, når man ikke har mye igjen. Det tok meg under to mnd, og komme ned i spagaten(og jeg var stiv som en stokk) Det handler om å tøye ut i ca. 30 minutter hver dag, og det er bare å presse seg. Det handler også om stryke og balanse.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig slik at alle kan klare det?

Jeg hadde det som "prosjekt" en gang, da jeg var ca. 23 år. Da trente jeg annenhver dag, og tøyde målrettet (men bare på egenhånd da, hadde ikke noen til å veilede meg) mot spagaten etter trening.

Brukte 2-3 måneder på prosjektet, men kom aldri helt i mål. Kom veldig langt, men aldri helt ned med underlivet.

Det gikk liksom bare ikke! Og jeg er ikke en stiv person, helt vanlig myk egentlig.

Var litt skuffet da jeg måtte erkjenne at jeg ikke klarte det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil og veeeldig gjerne klare å gå ned i spagaten!! tips mottas!

Danselæreren min sier at for å klare å gå ned i spagaten på et år må du tøye 1 - 1,5 time HVER DAG.

Tøy gjerne de to forskjellige musklene hver for seg, at man ikke sitter konstant nede i spagaten, men fokuser først på lårstrekkeren (er det ikke det man sier når man tøyer forside lår og øverst på låret?) og så på baksiden av låret på den andre foten. Å dandere seg med puter foran TVen skal visst være ganske effektivt.

En annen ting er at man trenger faktisk ikke varme opp for å tøye, så lenge du tøyer forsiktig. Men greia er at du "løsner" raskere dersom du er varm i musklaturen. Problemet er at man blir ikke gjennomvarm bare av å løpe en tur. Skal du bli gjennomvarm må du helst trene styrke i beina, og så tøye.

Men du skal altså ikke trenge å varme opp for å jobbe med fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
En annen ting er at man trenger faktisk ikke varme opp for å tøye, så lenge du tøyer forsiktig. Men greia er at du "løsner" raskere dersom du er varm i musklaturen. Problemet er at man blir ikke gjennomvarm bare av å løpe en tur. Skal du bli gjennomvarm må du helst trene styrke i beina, og så tøye.

Men du skal altså ikke trenge å varme opp for å jobbe med fleksibilitet.

hoppe tau i 10 min også tøye, hadde d hjelpet. er veldig veldig stiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Annikana
hoppe tau i 10 min også tøye, hadde d hjelpet. er veldig veldig stiv..

Ja, men blir varm av det :D Så etter det kan du begynne å tøye vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Ja, men blir varm av det :D Så etter det kan du begynne å tøye vettu ;)

Jeg trener dans 6 ganger i uka og tøyer på hver trening og kom ned i jentespagatene. Nå som det er ferie har jeg bare tøyd en gang i starten av ferien. Prøvde med på jentespagaten i går og så at jeg manglet ganske mye nå som jeg ikke har tøyd på litt over 2 månder! Så skal du ned i spagaten må du tøye regelmessig og ikke ta for lange pauser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lene :]

Heisann :)

Jeg er en jente på 13 år som nesten ikke kom noe ned i spagaten for 3 uker siden.

Jeg begynte å varme opp og øve på å komme ned i spagaten HVER dag , og nå er jeg snart nede i spagaten.

jeg øver og jeg øver og skal ikke gi meg :D

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Thea (11)

hei! Jeg er Thea,egentlig bare 11 år men skriver i dette forumet fordi det er et spørsmål jeg kan svare på!.Hvordan komme raskt ned i spagat?: hvis du går på turn,rg eller lignende er det enklere,men hvis ikke er det bare og øve,øve,øve og øve enda mer det vil ta sånn ca.2-3 uker for og kunne det helt

NB!: HUSK OG VARM OPP FØRST OG TØY GODT! :goodbye: LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det faktisk er noen mennesker som ikke kan komme ned i spagaten. Jeg har 2 barn som i en alder av 4 og 6 er så stive at jeg ikke tror de kommer til å klare det noen gang.

Jeg er et av disse supermyke menneskene i bena (ryggen er stiv som en stok derimot). Da jeg trente turn og rg (rs som det het den gangen) kunne jeg sitte med et ben på et kjøkkenbord og det andre flatt på gulvet. nå går jeg "bare" ned i spagaten, uten å tøye.

Ellers tror jeg bekkenløsning ofte har med at man er for tøyelig i leddene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...