Gå til innhold

SKI til 2-åring?


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Når begynte din pode å gå/stå på ski?

Da tenker jeg vanlige langrennski...

Er det for tidlig å teste ut på en 2-åring, eller kanskje like greit å vente til han er 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen

Våre var nok 3, men niesen min var ikke mer enn 2 da hun hadde ski på beina for første gang. Det kommer selvfølgelig an på barnet, men så lenge man tar det forsiktig og ikke har for høye forventninger er det jo ikke noe problem å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke 2 år er for tidlig. I barnehagen jeg jobber har vi barna med på ski fra 2-års alderen. Man kan legge et godt grunnlag om man begynner tidlig. Når man går tur kan barnet ha på seg ski, barnet kan gå rundt lekeplassen med ski på etc. Men husk at de minste ikke skal ha staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke 2 år er for tidlig. I barnehagen jeg jobber har vi barna med på ski fra 2-års alderen. Man kan legge et godt grunnlag om man begynner tidlig. Når man går tur kan barnet ha på seg ski, barnet kan gå rundt lekeplassen med ski på etc. Men husk at de minste ikke skal ha staver.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår fikk ski til jul da hun var 2 år, og det gikk ganske bra. Men jeg passet veldig på at hun ikke skulle gå mer enn hun selv syntes var moro, for jeg husker selv min barndom hvor jeg fikk skigåing helt i halsen.

Hun gikk til og med et lite lokalt skirenn sammen med bestemor og fikk pokal! :)

De skal vel ikke ha staver fordi de skal lære seg å finne balansen. Det er fullt mulig å skli bortover på ski uten å bruke staver.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ballerina

Lillesøs fikk ekstra brede ski da hun var to år - "øvelsesski", og hun storkoste seg! Gikk runder på ekra utenfor huset til hun ble lei (en runde innimellom kanskje) MED staver. Men det var jo fordi hun så på oss andre med staver og nektet å gå uten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et flott bilde av minstejenta da hun akkurat var fylt to år, og var med på sitt første skiløp. Nummeret på magen var nesten like stort som henne, snørret henger nedpå haka og hele ansiktet er et stort glis! :) Hun elsket å gå på ski, helt til hun ble rundt ti år og oppdaget at med slalomski så slipper hun å gå opp bakkene.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går fint med ski til en 2-åring, kjenner hvertfall flere som begynte å stå på ski på den alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiw

Det går fint med ski til ein 2- åring, men det må vere skikkelege ski og skisko. Desse skia som ein kan bruke med vanlege vintersko kan drepe skigleda. Det er mykje vansklegare å gå for hælen sitt fast i skia, og dei er for breide til trakka løyer.

Barn treng skikkeleg utstyr på lik linje med ein vaksen. For som karane seier; Verktøyet er halve jobben.

Lukke til med skisesongen til både små og store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der anbefales at de så små skal ikke bruke staver fordi de da ikke lærer seg skikkelig fraspark men lett blir hengende på stavene.

Vi skal gi ski til vår toåring og jeg tror det er helt supert for å begynne et sted. Vi velger ski hvor vi kan bruke vintersko fordi ski er lek og det skiftes ofte når vi er ute - akebrett, base i snøen, ski, akebrett igjen, løpe litt igjen etc.

Ski skal ikke være veldig lange - maks 90-100 cm for en så liten. Ski skal vokses fra ikke inn i.

Fant noe artikler på nett da vi lette etter ski og info om dette:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=112957&=katnav

http://www.gresvig.no/asa/templates/Artikkel.aspx?id=11692

Du finner sikkert også mye mer når du leter litt grundigere, det er masse stoff om dette på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Henter opp igjen en veldig gammel tråd, men spør likevel: 

Har noen anbefalinger når det gjelder ski til så små? 

Vokser barnet ifra skiene sine innen neste sesong, eller varer de et par år? 

Tips tas imot med takk!

Anonymkode: 659a3...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Henter opp igjen en veldig gammel tråd, men spør likevel: 

Har noen anbefalinger når det gjelder ski til så små? 

Vokser barnet ifra skiene sine innen neste sesong, eller varer de et par år? 

Tips tas imot med takk!

Anonymkode: 659a3...6d3

en normal toåring vil vokse ut av skiene på ett år ja. Ser ikke helt hvorfor en toåring skal ha ski? De er så trege så man får ikke gått noe sted, og de ramler annenhvert sekund i snøen med ski på bena. For ikke å snakke om å be om trassanfall når poden ikke skjønner hva "fiskebein" er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Mine barn har begge gått på ski fra toårsalderen, og begynte uten staver. De små orker ikke gå så langt, men man kan ha mye moro selv om ikke turen blir lengre enn en runde på plena. Anbefaler å kjøpe skikkelig ski med skisko fremfor disse man fester til egne vintersko. Små barn vokser fort, og man kan finne mye billige bruktski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine har begge bursdag på nyåret, og det var først den vinteren de fylte 3 (dvs var f.eks 2 år og 10 mnd da snøen kom) det hadde noe for seg med ski.

Jeg mener at når på året barnet har bursdag, og hvor fysiske de er, har mye å si.

Anonymkode: cd110...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en normal toåring vil vokse ut av skiene på ett år ja. Ser ikke helt hvorfor en toåring skal ha ski? De er så trege så man får ikke gått noe sted, og de ramler annenhvert sekund i snøen med ski på bena. For ikke å snakke om å be om trassanfall når poden ikke skjønner hva "fiskebein" er. 

Du beskriver meg når jeg går på ski;) så egentlig er det jo helt topp om jeg og barnet kan ligge og sprelle i snøen mens resten av slekta mestrer skigåing som bare det! 

Men du har kanskje rett. Takk for svar, dere alle! Mulig han er litt  liten, men det virker litt kos å stabbe rundt i hagen. Om ikke i år, så blir det neste år, og hvis vi bestemmer oss skal vi i alle fall kjøpe skikkelige skisko!

Anonymkode: 659a3...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte ski til frøkna på to forrige vinter. Hun nektet å bruke skiene. Støvlene var stas da. Så vi betalte 600-700 for at hu gikk med skistøvler en gang. Hun får ski til jul i år også da. Rekner med det er mer stas i år.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å vente med å kjøpe ski til min datter på 4 år, det er så mye annet morro en kan gjøre ute i snøen. Jeg synes det er mindre morro å kaste bort masse penger på noe som mest trolig blir brukt 1 eller 2 ganger.

Anonymkode: a86ff...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...