Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lykke til!

Håper de ikke har lang ventetid. Jeg fikk time på Haukeland og der var det opp til 6 mnd. venting. Samme med andre hudleger, bortsett fra Volvat. Men jeg fant ut det var like greit å vente, siden jeg skulle begynne å studere og hadde litt omveltninger foran meg. Da var det i grunnen like greit å komme til hudlege når ting hadde roet seg. Det skal sies at jeg kom til etter 4 mnd. og tre ukers venting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Lykke til!

Håper de ikke har lang ventetid. Jeg fikk time på Haukeland og der var det opp til 6 mnd. venting.

Takk for det, men er det så lang ventetid tviler jeg på at det blir noe av før prøvingen begynner. Skal prøve å få time uansett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Så synd hvis det ikke er noen private hudleger i Trondheim da!

Jeg fikk time samme uke hos Fyrand her i Oslo. Dyrt som f... ja (700,- for en konsultasjon....), men jeg var desperat.... og nå er jeg glad jeg brukte de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall forstått det slik at Fyrand er dyktig og anerkjent innen sitt felt og han har god peiling på akne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Så synd hvis det ikke er noen private hudleger i Trondheim da!

Jeg fikk time samme uke hos Fyrand her i Oslo. Dyrt som f... ja (700,- for en konsultasjon....), men jeg var desperat.... og nå er jeg glad jeg brukte de pengene.

Fikk du da resepten på roaccutane på kosultasjonen? Slik at det var det eneste du betalte?

Og hvor mye koster kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selve kuren varierer litt i pris, avhengig av vekt. Man regner at en skal ha 120-150 mg roaccutan pr. kilo kroppsvekt. Pakningsprisen er i følge felleskatalogen: 30 stk. kr 259,10. 100 stk. kr 764,90. Det er 20 mg. i hver kapsel, ergo trenger man 6 kapsler for å nå 120 mg til en kilo kroppsvekt.

Det hyggelige er at selv om det er en litt dyr affære, var visst mye dyrere før, så får en skrevet det på egenandelskortet og kvitteringer leveres til trygdekontoret sammen med kortet og så får man refundert en god del. Tror det er snakk om 90% av det som overskyter egenandelstaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Altså: hvis man veier f.eks 60 kilo trenger man 6 kapsler * 60 = 360 kapsler. Da trenger man 3 100-pakninger og 2 30-pakninger, altså ca 2800 kroner. Av det får man dekket 90% av 2800 -1740, altså ca 900 kroner, slik at det blir kostende 1900 kroner. Hmm, det er jo dyrt nok. Men samtidig går jeg sikkert over frikortsgrensa i år uansett, så sånn sett kan man vel si at det bare blir kostende 200 kroner.

Blir det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noget sånn, ja. Hvertfall hvis hudlegen forklarte meg det riktig.

Men før kostet det visstnok flere tusen kroner, så da var det dyrt da!

Uansett så er det bedre å legge de penga i bordet, hvis en blir helt fin, fremfor å bruke flere tusen på tetracykliner gjennom årenes løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Fyrand har skrevet ut 4 resepter a 100 tabletter til meg, og det gjorde han i konsultasjonen. Jeg må dokumentere at jeg ikke er gravid hver gang jeg skal få en ny 100-pakning.

Prisen er vel det du Saeria sier. Jeg må ikke tilbake til ham i løpet av kuren, kan ta eventuelle blodprøver hos fastlege, men jeg får se om jeg tar en tur likevel.

Enig med Saeria: jeg har brukt en FORMUE de siste ti årene på Tetracycliner og kremer (Differin, Skinoren, Dalacin, Basiron, you name it). Det har blitt en del tusenlapper etterhvert ja....

Jeg kjøpte de første 100 i 2007, så de "mister" jeg, men forhåpentligvis får jeg noe igjen for de neste 300. Men jeg driter egentlig i det så lenge jeg blir KVITT KVISENE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge en blir bra i huden så er det verdt hver eneste krone! Jeg mistet mine første 60.

Leverte blodprøve på torsdag i forrige uke med løfte om svar innen mandag, hvis de ikke var klar fredag. Fredag ringte jeg. Da ble det tirsdag. I dag gikk jeg innom og da spurte de pinadø om det var greit med svar på fredag, enda jeg har forklart hvordan situasjonen er, og at jeg MÅ ha raske svar for ikke å ødelegge behandlingen! :hakeslepp: De skulle ringe senere i dag. Så jeg tenker å be om å få levere fremtidige blodprøver på poliklinikken på Haukeland, for de er kjappe. Hcg tok 5 minutter.

Jeg er nemlig nødt å levere negativ gravitest før jeg får resept.

Ja, ja...godt vi kan lufte litt frustrasjoner på forum da. :ler: Er ikke teste klar til i morgen, ringer jeg hudlegen og ber om å få komme på laben deres samme da. Jeg har bare kapsler for fire dager igjen. Inkl. i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Da har jeg fått time til hudlege allerede neste uke, koster 750 kr for konsultasjon. Men det er vel verdt det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kvisete gjest

Huff, jeg tok siste kapselen i dag tidlig, så jeg var skikkelig i beit for å ordne graviditetstest og få utlevert ny pakke i dag! Men det gikk greit. Gikk på samme legesenter hvor hudlegen min jobber, tok gravitest på laben der, fikk en lapp etter fem minutter om at testen var negativ, gikk rett på apoteket i samme bygning, og fikk ut en ny pakke :).

Effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Saeria, var det sånn at du har hatt mye hudormer? Hvordan skal Roaccutane virke på dem?

Jeg har hatt mest pussfylte kviser, men har jo også hatt en del sorte prikker på nesa. I løpet av de første 100 tablettene syntes jeg de sorte prikkene ble "sortere" og kraftigere, men nå virker det som om de blekner og blir svakere... Er det jeg som hallusinerer foran speilet eller? Hadde vært digg om de også forsvant!

Er ellers svært positiv til kuren for tiden. Huden er ikke så tørr lenger, bare veldig tørre lepper. Ikke vondt i musklene heller lengre. Det ser også ut til at huden min har sluttet å produsere nye kviser (det spratt ut noen skikkelig stygge feite noen i begynnelsen av kuren....).

Hvorfor har jeg ikke gjort dette før?????????????????!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kvisete gjest

Nå skal jeg forresten prøve å slutte å skrive Roaccutane. Heretter skal jeg prøve å holde meg til Roaccutan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker akkurat det samme på nesa mi! :ler: Jeg og begynte å lure på om jeg var snål i huet.

Stygge feite kviser har jeg også et par av. Sånne byller. De er ikke direkte store, men de blir lenge i trynet.

Jeg har en del hudormer, ja. Problemet er at de blir betente etter de er dannet og blir da røde, hissige og det kommer gjerne ut puss eller væske med selve proppen. Hvordan Roaccutan virker på disse er jeg ikke sikker på, men det kan tenkes at det har sammenheng med at både produksjonen av oljer og størrelsen på porene skal minke kraftig.

Jeg har også pussfylte kviser og disse underjordiske som sitter veldig dypt og bare er der i evigheter. Enkelte er jo så ømme, at fy!

Jeg har fremdeles en øm hoftekam og er litt stiv og støl, men kan ikke klage. Da jeg var og hentet ny dose med Roaccutan, sa farmasøyten at de tørre leppene også brukte å forsvinne underveis i kuren. :-D

Jeg trengte forresten litt mental avvenning med e'en i Roaccutan selv. ;)

Vi får satse på at kuren funker supert og at vi går mange år med pen hud i møte. Det hadde vært en drøm å kunne gå med singleter, halternecks og bikini om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Da har jeg vært hos hudlege... Det gikk ikke bra. Hun hudlegen jeg gikk til var jo på senter for estetisk laserkirurgi/hudspesialisten (den eneste private hudlegen jeg fant i Trondheim), så hun var kun interessert i å pushe de kremene og de behandlingene de solgte der (hvilket jeg overhodet ikke har råd til). Jeg sa jo på telefonen at det var Roaccutan jeg var ute etter, at jeg gikk på tetracyklin og hadde effekt av det, men helst ikke ville gå på det i flere år. Men legen sa at huden min var ikke ille nok til å gå på roaccutan. Jeg sier at det er jo fordi jeg går på tetracyklin. Men da mente hun at så lenge jeg hadde effekt av tetracyklin måtte jeg prøve å få orden på hudormene mine, med andre ord ved hjelp av deres behandlinger. Og så var hun skikkelig nedlatende og mente at jeg måtte da være stor nok til å forstå at hun måtte følge deres retningslinjer.

Er det mulig. :roll: Hun sa at jeg kunne slippe å betale da siden jeg kun var ute etter roaccutan, og da marsjerte jeg bestemt ut derfra. Så det ser ikke ut at til at det blir noe Roaccutan på meg med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjip opplevelse!

Da ville jeg valgt vanlig tjenestevei, nemlig det offentlige. Jeg hadde krevd en henvisning av legen min. De ber deg gjerne slutte med tetracyklinene i et par måneder under den første konsultasjonen på hudavdelingen, sånn at de kan se "galskapen" med egne øyne. De fleste har forståelse for at utbruddene kan variere litt, nesten som en syklus.

Dessuten er indikasjonen for å tildele Roaccutan endret fra bare alvorlig akne (først og fremst nodulocystisk acne) til akne som er langvarig og/eller som ikke lar seg behandle godt nok med andre preparater som f.eks. antibiotika.

Denne hudlegen mener jeg har oppført seg uprofesjonelt og jeg hadde klagd til senteret. Sånne kommentarer hører ikke hjemme noe sted!

Jeg har hudormer. Mye. Lokal behandling har ikke tatt knekken på de, men det ser det ut til at Roaccutanen begynner å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...