Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt20

Hei,

Er en gutt på 20 som nå er 3 dager inn i min første Roaccutan-kur. Har vært plaga i flere år nå og har trodd jeg ville vokse det av meg, men føler det bare har blitt verre de siste årene. Dro til hudlege nå nylig og det var ikke noe problem å få Roaccutan.

Har ennå ikke merket noe til bivirkninger, men det er vel noe tidlig allerede nå. Har ikke fått kjøpt inn hverken noe spesiell fuktighetskrem eller noe for leppene. Står sikkert nok av tips i denne tråden, men jeg er litt for lat til å lete gjennom hvert innlegg. :)

Hadde håpet det hele skulle gi seg nå mot sommeren, men neida, så nå orka jeg ikke vente i håpet mer og bestemte jeg for å gjøre noe med det. Kjedelig at jeg må starte nå og gå på det hele sommeren. Kunne selvsagt ventet til høsten, men tanken på at om jeg starter nå vil jeg allerede være over halvveis til høsten gjorde at jeg likegodt starta nå. Kjedelig at noen skal være så plaga med det her, mens andre slipper det. Men, sånn er det bare.

Jobber i butikk og er satt opp ganske mye i sommer og er litt engstelig for åssen det kommer til å gå. Både selvtillitsmessig om det blir enda verre enn det allerede er i ansiktet nå i den kommende tiden og også bivirkningsmessig ellers ved smerte i kroppen og lignende.

Uansett, dette har plaget meg så mye i flere år, spesielt de siste psykisk at jeg ikke orket å vente mer på å gjøre noe med det. Håper virkelig at det går over når jeg er ferdig med kuren og at jeg ser resultater etter ikke alt for lang tid, samt at jeg slipper det verste av bivirkningene.

Kom gjerne med tips og forslag til hva jeg kan kjøpe inn og gjøre for å slippe unna det verste og komme meg best mulig gjennom det hele. Krysser fingrene for at det blir bra til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt tidlig å merke bivirkninger enda. Det jeg ville gjort var å kjøpe en solkrem (til ansikt) tilpasset din hudtype med HØY solfaktor + en vanlig solkrem. Minimum faktor 30, men helst mer. Jeg ville også kjøpt Prolip-stift til leppene. Dette får du på apoteket. Vichy har solkrem tilpasset en fet ansiktshud.

Ellers ville jeg tatt det litt som det kommer. Ikke alle får så mange bivirkninger, men regn med tørr hud, og tørre lepper. Bli heller ike overrasket om du får en liten periode med forverret hud.

Lykke til med kuren. For min del var den verdt hver eneste bivirkning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt20

Takk for så raskt svar. :)

Skal sjekke prolip-stiften og solkremen. Men, ja. Jeg får som du sier bare ta det som kommer. Med min flaks får jeg vel masse bivirkninger, men får håpe det går fint. :)

Hadde du problemer med vondt i muskler og ledd og lignende under kuren? Tenker på jobben min da det blir en del fysisk jobb, og gjerne flere dager i strekk om gangen nå i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Ikke så ille egentlig. Jeg ble litt fortere støl, men jeg var ikke blant dem som ble plaget med betennelser.

Av andre bivirkninger som jeg husker jeg fikk var keilitt en av dem. Dvs. at jeg fikk små horisontale sprekker i munnvikene, og en gang et utslett rundt det. Det var ikke behagelig, men prolipen tok det verste av det også. Jeg fikk litt lettere neglerotbetennelse (er notorisk neglebiter), men det skyldes mye meg selv også.

Jeg fikk ikke særlig tørre øyne, så jeg trengte ikke øyedråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt20

Gått 10 dager nå. Går egentlig veldig fint. Ser ikke noe spesiell forbedring ennå, men det kommer nok etterhvert. Tørr hud og tørre lepper. Veldig øm i hele kroppen. Kjennes støl, men det er ikke noe stort problem. Har ikke sett noe forverring som hudlegen sa var veldig vanlig, men det gjør ikke meg noe. :) Huden og leppene er ikke et så stort problem jeg så for meg at det skulle være. Går fint så lenge jeg smører. Vet ikke om noe blir verre etterhvert, men det får jeg jo bare se.

Gruer meg litt til å starte på jobb igjen. Har hatt noen dager fri nå, men har såpass vondt i kroppen at jeg er litt spent på hvordan det går. Men det finner jeg vel fort ut av. Jaja, en liten oppdatering fra meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gutt20

Takk for det!

To andre ting jeg har begynt å merke nå. Blør neseblod ganske ofte. Litt ubehagelig, skjer helt tilfeldig og her om dagen våkna jeg opp med blod utover putetrekket osv. Har ikke, så vidt jeg kan huske, blødd neseblod siden jeg var helt liten, men nå har det skjedd flere ganger de siste 4-5 dagene. Har litt noia for at det skal skje når jeg er ute eller på jobb eller noe.

I tillegg har jeg begynt å flasse i hodebunnen. Har ikke vært plaga med dette tidligere, men nå flasser jeg masse og det klør noe helt utrolig. Tips til flass-shampo som funker bra? Har ikke helt troen på "matbutikk-shampoene" som skal være mot flass, men ikke vet jeg hva som funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg tror jeg ville gått på apoteket og kjøpt shampo, jeg Seba med har en som er grei mot flass. Håper neseblodet gir seg. Merket selv at jeg var mer ømfintlig i nesa, eks. hvis jeg fikk snue, men jeg blødde ikke neseblod som du. Det er jo sånn at bivirkningene rammer litt forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest youlookslashy

Hei!

Er 14 år, og har begynt på en Roaccutan kur for ca. 10 dager siden. Har merket godt til bivirkninger som såre muskler og ledd, tørr nese, tørre øyne, tørr hud, tørre lepper og tørre hender allerede. rett og slett, noen tips? er slitsomt og gå rundt på skolen og ha problemer med og bøye seg, skrive, og at man går rundt og flasser så fælt.. har lest igjennom tråden, håper jeg blir like bra som noen av dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som huden din blir tørr, vil jeg anbefale physiogels ai creme. Du får den på Boots apotekene. Den er for den tørre huden og er fri for parfyme, parabener, konserveringsmidler, farge og annet snusk. Ellers vil jeg råde deg til å gå over til mineral make up, og ikke billigvariantene som L'Oreal. Prøv heller Glo eller ID. Merker man får hos hudpleier. Ellers er det Prolip for leppene, og å unngå å anstrenge deg så mye fysisk. Dersom du må delta i gymen, ville jeg snakket med hudlegen om ledd- og muskelplagene, slik at du evt. kan få tilpasset opplegget på skolen, slik at du ikke ender opp med betennelser.

Lykke til med kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Har fritak fra gym fram til 10 klasse, fordi at kvisene på kroppen skjemmer meg så mye, men i tilleg har jeg merket store plager i muskler og ledd alerede, har gått hjem fra skolen idag.. huff. Jobber i stedet med andre oppgaver. Tror jeg skal prøve prolip en stund, min mor kjøpte en del fra lypsyl og nivea, og må smøre hele tiden. Blir litt mye og måtte smøre hvert 2-3 minutt.. så ille er det, ja. Skal se om jeg får byttet sminke og, bruker true match minerals nå, men merker den tørker ut og ender opp med flak på huden.. forresten, noen anbefalinger for fuktighetskrem til kroppen? blir tørr på armer og bein.. Tusen takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AI kan brukes på hele kroppen. Body shops body butter (en av de for tørr hud) kan også hjelpe på armer og ben. Prolip er det eneste som hjelper på leppene. Lypsyl tørker bare ut. Godt du har fritak fra gymen da, særlig siden du plages med muskler og ledd alt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Skal se om jeg får gått på apoteket og kjøpt prolip, merker at lypsyl tørker ut, ettersom jeg har begynt og FLASSE på leppene. heldigvis har de ikke sprukket, men.. ubehagelig er det. skal se om jeg får tatt en tur på apoteket også. takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest youlookslashy

Forresten, er det noen som har merket minsket appetitt? har IKKE lyst på mat lenger, spiser bare frokost med pillene og middag hvis jeg orker.. blir lit rart, siden jeg alltid har vært så matglad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, prøver meg i denne tråden, da jeg leste at dette var hovedtråden for å diskutere alt som har med roaccutan å gjøre? Siterer mitt eget innlegg fra en annen tråd :)

Hei!

Jeg har gått på roaccutankur to ganger, da jeg var 15 og da jeg var 18. Jeg er nå 24, og fornøyd med resultatet, ikke vært noe spesielt plaget etter siste kuren.

Men det er et par forandringer som jeg regner med skyldes roaccutan. Det ene er håravfall, jeg røyter noe vanvittig mye. Jeg har heldigvis godt med hår, så det synes ikke i selve håret, men hver gang jeg dusjer håret mister jeg enorme mengder, og alltid masse hår i børsten når jeg greier håret, eller bare jeg tar gjennom med fingrene. Må støvsuge ganske ofte ja :fnise:

Er det andre som har gått på roaccutan som har dette problemet, og er det noe man kan gjøre for å ikke miste så mye hår?

Det andre jeg gjerne vil høre erfaringer om er hårfjerning etter roaccutan. Det eneste som funker for meg pr i dag er barbering. Har prøvd voksing av legger og lår i perioder, både på egen hånd og i salong, men har gitt opp hver gang. Gjør skrekkelig vondt selv om jeg ikke har spesielt lav smerteterskel ellers, og ene gangen blødde jeg lenge selv om det var gjort i salong. Huden blir veldig sår og ikke fornøyd med resultatet heller (for mye hår som står igjen, eller bare blir revet av).

Tenker at dette kanskje er fordi huden aldri blir like robust som før roaccutan? At jeg ikke har lavere smerteterskel, men at huden min er mye tynnere enn andres og derfor gjør det vondt i opptil ett døgn etterpå? (bare mine spekulasjoner altså) Noen som vet?

Har noen ganger tenkt på å prøve brazilian, men da selv voksing av legger ikke har vært vellykket har det blitt med tanken. hehe

Noe annet jeg også har tenkt på er permanent hårfjerning, laser, elektrolyse og alt dette. Teoretisk sett kunne dette kanskje funke bra for meg, da jeg har lys hud og mørke hår på de aktuelle områdene (er de som får best resultat, ifølge nettsidene). Men vil gjerne høre andre roaccutanbrukeres erfaring, da jeg er redd huden vil bli brent eller ikke tåle så sterke stråler. Burde vel kanskje ta kontakt med de som driver med sånn laserfjerning og høre hva de sier. Noen som har prøvd dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Noen av dere som skrev i tråden som fremdeles er her på forumet, og vil fortelle hvordan det har gått med huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dette preparatet. Det er ikke noe problem sålenge du er forsiktig, smører deg godt med fuktighetskrem og ikke drikker alkohol. Det tar veldig på levra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...