Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Kvisete gjest

Skal snart begynne på en Roaccutane-kur... Har store forhåpninger om at jeg endelig skal kureres, men gruer meg også litt til bivirkningene....

Er forberedt på tørr hud, men er det noen som har tatt Roaccutane-kur som bruker kontaktlinser? Har dere klart å bruke linser, eller blir øynene også fryktelig tørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg visste ikke hva dette var, så jeg googlet litt. Jeg synes det som står om bivirkninger var skremmende, håper du har tenkt deg nøye om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Ja, det har jeg. Skremselshistoriene er mange, men det er også suksesshistoriene. Jeg er villig til å ta sjansen. Jeg har brukt medisiner i snart ti år... og det er null utsikt til at kvisene skal forsvinne av seg selv, selv om jeg er godt voksen.

Jeg frykter ikke bivirkningene, men er forberedt på at det blir ille mens det står på. Jeg er heller ikke redd for å få varige men. Og om så var - hvis kvisene forsvinner for godt, så er det meste verdt det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg. Skremselshistoriene er mange, men det er også suksesshistoriene. Jeg er villig til å ta sjansen. Jeg har brukt medisiner i snart ti år... og det er null utsikt til at kvisene skal forsvinne av seg selv, selv om jeg er godt voksen.

Jeg frykter ikke bivirkningene, men er forberedt på at det blir ille mens det står på. Jeg er heller ikke redd for å få varige men. Og om så var - hvis kvisene forsvinner for godt, så er det meste verdt det....

Ikke frykt bivirkningene! Jeg gikk selv på Roacctuane, og er kontaktlinsebruker, og kan ikke huske jeg hadde noen problemer med tørre øyne. Du blir tørr i huden eneste, men dette vet du nok fra før. For meg var leppene det verste, jeg ble avhengig av Vaselin, hehe!

Du kommer til å få et nytt liv etter denne kuren! Å få høre at 'herregud så vakker hud du har' trodde jeg aldri jeg skulle få oppleve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest
Ikke frykt bivirkningene! Du kommer til å få et nytt liv etter denne kuren!

Takk for støttende ord!

Jeg sliter litt med tørre øyne/linser i utgangspunktet, så jeg er litt redd for hvordan det blir på Roaccutane. Men jeg gjør HVA SOM HELST for å bli kvitt kvisene for godt.... ti år med tetracyclin/differin/skinoren/dalacin/basiron, you name it, jeg har fått nok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støttende ord!

Jeg sliter litt med tørre øyne/linser i utgangspunktet, så jeg er litt redd for hvordan det blir på Roaccutane. Men jeg gjør HVA SOM HELST for å bli kvitt kvisene for godt.... ti år med tetracyclin/differin/skinoren/dalacin/basiron, you name it, jeg har fått nok.....

Snakk med optikeren din, han/hun vet som regel råd! Kan være en idè å gå over til dagslinser hvis du ikke bruker det fra før. Litt freshere, spesielt når du allerede er tørr fra før.

Første måneden er man sensitiv i både hud og øyne, men når det da stabiliserer seg får du den huden du drømmer om! Jeg avsluttet behandlingen for tre år siden og har ikke hatt uren hud siden. Et par under mensen, eller når man sover med sminken på på nachspiel må man kanskje regne med, hehe!

Jeg ønsker deg masse lykke til med et nytt, kvisefritt liv! La oss få høre hvordan det går etterhvert :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge varer en sånn kur? Midlertidig kan det jo være ok å bruke øyedråper som fukter øynene hvis det blir for tørt.

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer en sånn kur? Midlertidig kan det jo være ok å bruke øyedråper som fukter øynene hvis det blir for tørt.

Den varer til hudlegen syns du er kvitt problemet, eller til du selv er fornøyd! For noen kan dette ta kort tid, mens med andre kan det ta lang. Jeg tror jeg gikk på det i et halvår cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Mener hudlegen min sa 4 måneder. Jeg går rett fra annen behandling (Ery-Max pga. amming og Differin/Basiron) til Roaccutane, så jeg er nesten symptomfri når jeg starter på kuren. Så da er det vanskelig å se effekten underveis... det vil jeg først merke når kuren er avsluttet, og jeg må vente i spenning på å se om kvisene kommer tilbake.... urk...

Er så spent, håper håper håper håper jeg blir "kurert".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Roaccutan. Når det gjelder bivirkninger, så ja..de er skumle. Men det er pokker meg verdt det!!! Selv om jeg er en av de få som ikke fikk 100% varig resultat. Er allikevel noe bedre, tror jeg.

Jeg ble ikke så tørr på øynene, men munnen og hendene..oh la la. Gikk meg munnsår pga sprekker i munnvikene i nesten 2 måneder. Gud bedre.

Lykke til..håper det fungerer bedre for deg enn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kvisete gjest

Nå har jeg brukt Roaccutane i en uke. Ingen katastrofer foreløpig! Er litt tørrere enn normalt på leppene, kliner på med leppepomade flere ganger om dagen. De få kvisene jeg hadde før oppstart har på en måte "tørket ut" (gikk som sagt rett fra annen behandling og har derfor ikke så mange kviser nå). Ikke spesielt tørr i øynene, kanskje bittelitt tørrere enn vanlig. Men har brukt linser helt som før, prøver bare å være flink til å ta dem av tidligere på kvelden.

Men - dette er jo bare første uken. Vet jo ikke helt hvordan det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også begynt og skal starte på en standardkur som varer til jeg har nådd 120mg/kg kroppsvekt. Jeg tar to tabletter med 20mg i hver.

Så til du som lurer på lengden av kuren, så avhenger det altså av kroppsvekt. Man skal nå en dose på 120-150mg per kilo kroppsvekt avhengig av hudlegens vurdering. Jeg trapper sannsynligvis opp til tre tabletter om dagen om en seks ukers tid. Jeg skal da til kontroll og sjekke at kroppen min takler den dosen jeg tar nå, og gjør den det, trapper legen opp med en tablett.

Jeg sitter nå og venter på tørr hud og tørre lepper. Ser at gjest er noen dager foran meg i løypa, så det skal bli spennende å se om jeg reagerer på noenlunde samme måte.

Lykke til med behandlingen, gjest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_jente_*
Nå har jeg også begynt og skal starte på en standardkur som varer til jeg har nådd 120mg/kg kroppsvekt. Jeg tar to tabletter med 20mg i hver.

Så til du som lurer på lengden av kuren, så avhenger det altså av kroppsvekt. Man skal nå en dose på 120-150mg per kilo kroppsvekt avhengig av hudlegens vurdering. Jeg trapper sannsynligvis opp til tre tabletter om dagen om en seks ukers tid. Jeg skal da til kontroll og sjekke at kroppen min takler den dosen jeg tar nå, og gjør den det, trapper legen opp med en tablett.

Jeg sitter nå og venter på tørr hud og tørre lepper. Ser at gjest er noen dager foran meg i løypa, så det skal bli spennende å se om jeg reagerer på noenlunde samme måte.

Lykke til med behandlingen, gjest. :)

Jeg er mest plaget med hudormer og har brukt Tetracyklin i flere år, men jeg synes ikke det hjelper. Ikke så mange kviseutbrudd, men like mange sorte prikker.

Hjelper Roaccutane mot hudormer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er veldig plaget med det og gjerne at de blir betente. Dette var i følge en av hudlegene som så på meg, en tilstand som kunne bedres ved hjelp av roaccutan. Jeg har også kviser i tillegg.

I mitt tilfelle var jeg hos hudlegen i september. Da ble jeg tatt av tetracyklinene, etter å ha gått på de i to år uten noen god virkning. Da fikk jeg skrevet ut Differin som jeg skulle bruke i tre måneder før jeg fikk ny time.

Differinen hjalp ikke tilstrekkelig, så nå er jeg satt på Roaccutan. Når jeg sluttet med tetracyklinene, kom også de vonde underjordiske kvisene tilbake i fjeset og de små røde på stumpen.

Så be om henvisning til hudlege du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Hei Saeria!

Nå har jeg brukt Roaccutane i 2 uker. Jeg har veldig tørre lepper, men det hjelper med Mentholatum. Jeg har litt tørr hud, men ikke verre enn jeg har hatt med lokalbehandling tidligere.

Det nye nå er muskelsmerter :). Jeg har KNALLvondt i armene. Det kjennes ut som tidenes verste stølhet. Høyre armen virker nesten ikke, auauau. Men det bekymrer meg ikke. Det står i pakningsvedlegget at muskel- og leddsmerter er svært vanlig. Dessuten er det bare som å være veldig støl, og det har jeg da opplevd før.

Det beste er at øynene ikke er tørrere enn før, så jeg kan bruke kontaktlinser! Jippi!!

Saeria: jeg har begynt rett på med 3 tabletter pr. dag. Ingen opptrapping altså. Merkelig at det gjøres på forskjellige måter. Legen har heller ikke planer om å undersøke meg underveis :(. Jeg skal gjennom 400 tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, de gjør det nok litt forskjellig. Jeg ville dog bedt om en sjekk underveis. De bør jo sjekke leververdier og sånn for å se at alt står bra til. Jeg hadde blitt bekymret hvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er mine lepper såre og tørre. Sprukket litt har de og. Litt vondter rundt hoftekammen, men ellers er jeg fin. Har ikke merket så veldig mye endring i huden enda. Litt verre har det blitt i ansiktet, men det var forventet.

Skal til kontroll i januar. Da trapper jeg nok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Hm. Iveren min har gitt seg. Jeg har blitt litt skeptisk. De vonde armene mine gled umerkelig over i en betennelse i høyre skulder. Midt i julen. Jeg har altså gått med armen i fatle, knasket Voltaren og store mengder Paralgin forte. Jeg er svært, svært overrasket over hvor lett jeg fikk den betennelsen, og enda mer overrasket over hvor forjævlig vondt det har vært. Heldigvis ble jeg mye bedre etter et par dager, så nå går det bra.

Og jeg som grudde meg til tørre øyne og sprukken hud.... Jeg kjenner ingenting i kontaktlinsene, og leppene smører jeg med Mentholatum. Ingen kriser i det hele tatt.

3,5 uke er overstått, og det har allerede kostet litt mer enn jeg kunne tenke meg. Men jeg er villig til å strekke meg LANGT for å fullføre kuren. Ble helt på gråten da legevaktlegen rådet meg til å avbryte kuren. Men da jeg fikk beskjed om at det ikke var farlig å fortsette, bare dumt (takk for den, ja...), så ble jeg ganske lettet. Jeg skal skal skal skal fullføre....

Blir ihvertfall ikke de helt store fysiske utskeielsene på meg framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å ta det med ro. Kanskje du kan ta kontakt med hudlegen din og høre om hun evt. kan gi deg noe annet for betennelsen som ikke er farlig å kombinere med Roaccutane?

Jeg har vært heldig så langt, men skulle jeg få muskel og leddsmerter (utenom den lille vondten jeg har rundt hoftekammen, som kan skyldes mammas dårlige gjesteseng og ikke nødvendigvis tablettene), så skal jeg kul'an med aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...