Gå til innhold

--


Gjest Gjesten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ritalin er speed. Amfetamin. Det gjør hyperaktive folk rolige fordi de blir utslitt, mentalt. Folk uten adhd blir speeda av ritalin.

Adhd og add er en omstridt diagnose, fordi det før bare var en diagnose (hyperaktivitet)som nå har blitt to, og fordi stadig flere og flere blir behandlet med ritalin.

Mange blir behandlet uten at diagnosen er stilt helt sikkert, eller at andre ting er prøvd ut først, som psykologhjelp, eller bedret kosthold.

Eksperimenter i danmark med adhd-barn viser at adhd kan 'kureres' med et sunt og naturlig kosthold.

Andre ting som foreslås, og som kunne vært et alternativ til å medisinere og gjøre barn til junkier (Det er et hardt ord, men amfetamin er narkotika og bruker du det hele tia er du narkoman) er meditasjon, som har en veldig god effekt på adferdsfortyrrelser og er forholdsvis lett å gjennomføre i skolen.

Det finnes mange grunner til hyperaktivitet og jeg kan neppe tenke meg at alle urolige barn og ungdommer (og voksne) lider av det samme og trenger en så drastisk medisinering, heller enn fornuftige forandringer i livsstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksperimenter i danmark med adhd-barn viser at adhd kan 'kureres' med et sunt og naturlig kosthold.

Det var i utgangspunktet utrolig mye trist i innlegget ditt som jeg reagerte ganske kraftig på, men dette utsagnet ditt (som jeg har quotet) viser vel egentlig bare at du faktisk ikke vet/kan noe særlig om hverken forskning eller ADHD/ADD.... Så jeg velger heller å ta det med et smil ;)

Når det er sagt, så er mye av det du sier nettopp kjernen i den "hete" ADHD-diskusjonen, og det er klart at mange av de tingene du nevner helt sikkert har noe støtte i diverse forskning. Men på den annen side så finner du også mye forskning som tyder på det stikk motsatte. Sånn vil det alltid være... til og med når man forsker på tilsynelatende "selvsagte" fenomener. Man bør, i hvert fall for sin egen skyld, kunne se kritisk på ALL forskning, og ikke buse ut med bastante utsagn.

Som med all annen sentralstimulerende medisin vil man finne argumenter både for og imot, og i visse tilfeller blir det å nærmest velge mellom pest eller kolera. Synd men sant... I en "perfekt" verden ville man kunne velge bort sykdommen, men i denne verdenen veier man fordeler og ulemper opp mot hverandre, og velger det man i størst mulig grad kan leve med :)

Ritalin er forresten ikke amfetamin. Og det gjør ikke "hyperaktive", som du så fint kaller det, rolige fordi de blir utslitt. Man blir rolig pga at balansen av dopamin og noradrenalin blir tilsvarende hos "normale" mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritalin er speed. Amfetamin. Det gjør hyperaktive folk rolige fordi de blir utslitt, mentalt. Folk uten adhd blir speeda av ritalin.

Det er helt feil!

Jeg kjenner en som jobber/forsker med/på mennesker med ADHD, han og et par kollegaer som har prøvd ut dette. Det stemmer ikke.

Ikke alle responderer på ritalin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men dette dere skrev nå var vel bare en fortsettelse av adhd og ritalin-diskusjonen, jeg lurte mer på hva forskjellen mellom adhd og add er og hvordan add behandles.

Hvis du ser i den andre tråden, så vil du finne to forskjellige oppfatninger om hvorvidt ADHD og ADD er to kvalitativt forskjellige diagnoser...

Både ADHD og ADD er det som på fagspråket kalles Hyperkinetisk forstyrrelse. ADHD er forkortelsen for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, mens ADD er forkortelsen for Attention Deficit Disorder. De to skyldes den eksakt samme nevrologiske forstyrrelsen, men ADD er, som du ser, ADHD uten den hyperaktive komponenten.

Hvorvidt man velger å se dem som to forskjellige, eller som det samme har ingenting å si for behandlingsmetode, for det man behandler er den nevrologiske biten; Nemlig det at hjernen produserer for lavt nivå at dopamin og noradrenalin. Begge deler behandles med Ritalin eller andre typer sentralstimulerende som f. eks Concerta... Noen får visst også god effekt av en antidepressiva som heter Effexor eller Strattera (sistnevnte går visstnok ikke under kategorien antidepressiva lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt feil!

Jeg kjenner en som jobber/forsker med/på mennesker med ADHD, han og et par kollegaer som har prøvd ut dette. Det stemmer ikke.

Ikke alle responderer på ritalin.

Helt riktig! Det er langt fra alle som får noen som helst effekt av Ritalin, hverken den ene eller andre veien.

Er så utrolig mange myter ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Hvis du ser i den andre tråden, så vil du finne to forskjellige oppfatninger om hvorvidt ADHD og ADD er to kvalitativt forskjellige diagnoser...

Både ADHD og ADD er det som på fagspråket kalles Hyperkinetisk forstyrrelse. ADHD er forkortelsen for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, mens ADD er forkortelsen for Attention Deficit Disorder. De to skyldes den eksakt samme nevrologiske forstyrrelsen, men ADD er, som du ser, ADHD uten den hyperaktive komponenten.

Hvorvidt man velger å se dem som to forskjellige, eller som det samme har ingenting å si for behandlingsmetode, for det man behandler er den nevrologiske biten; Nemlig det at hjernen produserer for lavt nivå at dopamin og noradrenalin. Begge deler behandles med Ritalin eller andre typer sentralstimulerende som f. eks Concerta... Noen får visst også god effekt av en antidepressiva som heter Effexor eller Strattera (sistnevnte går visstnok ikke under kategorien antidepressiva lenger)

Tusen takk, det var oppklarende. Da skjønte jeg i hvert fall litt mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var oppklarende. Da skjønte jeg i hvert fall litt mer. :)

Vil også bare føye til at det at den hyperaktive komponenten som oftest observeres hos gutter kan like gjerne være av sosiale og normative årsaker. Jenter med ADHD/ADD føler gjerne den samme uroen, men da er det ofte på innsiden.... Noen studier har tydet på at en av grunnene til dette er fordi jenter er mer bevisste på hvordan de vil at omverdenen skal oppfatte dem, og lærer seg på en eller annen måte å katalysere uroen på andre måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er veldig rart når så mange skriver at mange får diagnosen og behandling altfor lett. kan jo hende det er ulik praksis i ulike deler av landet, men dette er i hvertfall ikke mitt inntrykk! broren min har add og han måtte igjennom utallige prøver og det tok flere år før han fikk diagnosen!

han har foresten brukt ritalin og hatt effekt av det. men går nå ikke på medisiner pga bivirkninger og klarer seg greit uten de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Adhd kommer i ulike varianter. En av dem er uten synlig hyperaktivitet. Jeg skriver synlig fordi de som ikke er hyperaktive utad kan være det inni seg. Adhd og add er samme diagnose, de ser bare forskjellig ut utenfra. Både adhd og add behandles med Ritalin. Ritalin er ikke amfetamin. Som det ble sagt ovenfor så er det ikke alle med ad(h)d som har nytte av Ritalin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
synes det er veldig rart når så mange skriver at mange får diagnosen og behandling altfor lett. kan jo hende det er ulik praksis i ulike deler av landet, men dette er i hvertfall ikke mitt inntrykk! broren min har add og han måtte igjennom utallige prøver og det tok flere år før han fikk diagnosen!

han har foresten brukt ritalin og hatt effekt av det. men går nå ikke på medisiner pga bivirkninger og klarer seg greit uten de også..

Det er ikke mitt inntrykk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksperimenter i danmark med adhd-barn viser at adhd kan 'kureres' med et sunt og naturlig kosthold.

Er du ikke sikker på om at dette er barn som egentlig ikke burde ha fått ADHD-diagnose?

Jeg tror nok at et sunt og natrulig kosthold kan bedre livssituasjonen til barn med ADHD, i tillegg til faste rutiner, omega, lite eller ingen tilsetningsstoffer, lite eller ingen søtsaker osv. Så kommer vel behandling inn også. Det har vel vært oppe i media at terapi kan være til mer nytte en medisin (for mange, selvsagt ikke alle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen får visst også god effekt av en antidepressiva som heter Effexor eller Strattera (sistnevnte går visstnok ikke under kategorien antidepressiva lenger)

Brukes Effexor i behandling av ad/hd? vet du noe om hvor god virkning det har i forhold til ritalin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke sikker på om at dette er barn som egentlig ikke burde ha fått ADHD-diagnose?

Jeg tror nok at et sunt og natrulig kosthold kan bedre livssituasjonen til barn med ADHD, i tillegg til faste rutiner, omega, lite eller ingen tilsetningsstoffer, lite eller ingen søtsaker osv. Så kommer vel behandling inn også. Det har vel vært oppe i media at terapi kan være til mer nytte en medisin (for mange, selvsagt ikke alle)

Her glemte jeg et viktig ord i siste del av innlegget: medisinering må nok også til for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ritalina
Eksperimenter i danmark med adhd-barn viser at adhd kan 'kureres' med et sunt og naturlig kosthold.

Eksperimenter i Danmark VISER ikke at adhd barn kan kureres med et sunt og naturlig kosthold!!!! Sånne setninger får det virkelig til å gå kaldt nedover ryggen min....

For det første; Eksperimenter i Danmark har kanskje ANTYDET en viss korrelasjon mellom ADHD-barn og kosthold, men å tro at det er en direkte årsakssammenheng mellom disse to er jo rett og slett idioti! Hvordan vil du begrunne dette? Hvordan har forskerne begrunnet denne påstanden? Har du lest noe om det? Hvem står bak forskningen?? Vet du det? Det å være kritisk til forskning, og tolke den i forhold til både validitet og kildebruk er vesentlig hvis du har tenkt til å bruke den som argument!

Og forresten; hvis du leter litt mer enn det du tydeligvis har gjort til nå, så vil du også finne forskning som tyder på det motsatte av den du henviser til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest _gjest_*
Det er helt feil!

Jeg kjenner en som jobber/forsker med/på mennesker med ADHD, han og et par kollegaer som har prøvd ut dette. Det stemmer ikke.

Ikke alle responderer på ritalin.

Ritalin er jo et sentralstimulerende middel da! At dine kollegaer ikke responderer på dette tror jeg heller skyldes for liten mengde, eller at pulveret ikke var tatt ut av kapslene før inntak, enn at de rett og slett ikke responderer på det. Tull! Det blir det samme som å si at man ikke kan bli full av alkohol mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...