Gå til innhold

Kreft....lurer på om det er arvelig..det kan virke sånn!


loretta

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje ikke riktig forum, men...det får stå sin våge..

Altså....min kjære mormor døde av brystkreft....(64 år gammel), min onkel av svulst på hjernen (41 år gammel)

Han ble friskmeldt, fikk tilbakefall etter 6 år, og DØDE!

NÅ, har min tante (52 år) fått føflekkreft, og den er ondarta!

Jeg har altså kreft på begge sider av familien min, og når både mormor og dattra hennes får kreft, da begynner jeg å lure på om dette er arvelig.

Det er jo forskjellig kreftform, men allikevel !

Jeg går egentlig bare og venter på at JEG skal få kreft jeg, eller noen som står meg enda nærmere.

Jeg liker ikke dette !

1212[ Dette Innlegg er endret av: loretta den 2002-04-04 14:03 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at kreft kan være arveligt, farmor hadde det, ungen til farmor, og hennes datter er i fare.. men det var jo brustkreft. Hvorfor ikke ta en tur til lege å spør? Får håpe du ikke får det! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

noen typer kreft har en arvelig faktor, andre visstnok ikke. men tenk deg om, når 1 av 3 får kreft skal det godt gjøres at det ikke gjelder noen i din familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj...dette var lite beroligende lesning...

At det er genetisk ja.skulle ikke forundre meg....jeg går igrunnen bare og venter på å få kreft jeg også...føler meg litt som en hypokonder om dagen, men jeg syns den kreften kommer litt for nærme innpå meg nå..

Bare flere og flere i familien får det, på begge sider..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din, du.

Sørg for å ta regelmessige undersøkelser av deg, så slipper du å tenke på dette hele tiden.

Kreft som oppdages tidlig har, som du sikkert vet, stor sjanse for å behandles.

Ta forhåndsreglene - slå kreften på hjemmebane, og gå seirende ut av det icon_smile.gif

Husk at du har sikkert en hel gjeng andre slektninger som -ikke- har fått kreft.

Så lenge du tar ansvar og sjekker deg, bør du slippe å være bekymret for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 19 år senere...

Når det et snakk om arvelig kreft, et det snakk om genmutasjoner som en arver. Ulike gen koder for ulike ting. De kreftformene som du nevner Ts har neppe noe med arvelighet å gjøre ettersom det er så ulike kreftformer, og en finner nok ikke et felles gen for alle disse. 

Anonymkode: 5f8b8...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dette er en gammel tråd men siden noen har halt den opp av skuffen så kommenterer jeg likevel. Aner ikke om kreft er arvelig på generell basis selv om jeg vet om det såkalte "Rogalandsgenet" som er forbundet med brystkreft. Med egen familiehistorikk så undres jeg litt. Min mormor og ALLE hennes søsken fikk kreft i en eller annen form (de var 8 søsken). Min morfar fikk det også, men så vidt vites ikke flere i hans generasjon. Min mor fikk det, men ikke hennes søsken. 

På farssiden så hadde ingen av mine besteforeldre det, men mulig de døde av andre årsaker før de kom så langt. Min far og hans søsken fikk begge kreft. Og mitt ene søskenbarn på farssiden har hatt det. 

Det begynner å bli tett....

Har forøvrig selv vært sjekket pga mistanke om kreft 2-3 ganger hittil i livet. Falsk alarm så langt. 

Anonymkode: 8057b...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser dette er en gammel tråd men siden noen har halt den opp av skuffen så kommenterer jeg likevel. Aner ikke om kreft er arvelig på generell basis selv om jeg vet om det såkalte "Rogalandsgenet" som er forbundet med brystkreft. Med egen familiehistorikk så undres jeg litt. Min mormor og ALLE hennes søsken fikk kreft i en eller annen form (de var 8 søsken). Min morfar fikk det også, men så vidt vites ikke flere i hans generasjon. Min mor fikk det, men ikke hennes søsken. 

På farssiden så hadde ingen av mine besteforeldre det, men mulig de døde av andre årsaker før de kom så langt. Min far og hans søsken fikk begge kreft. Og mitt ene søskenbarn på farssiden har hatt det. 

Det begynner å bli tett....

Har forøvrig selv vært sjekket pga mistanke om kreft 2-3 ganger hittil i livet. Falsk alarm så langt. 

Anonymkode: 8057b...e1d

Man kan be om å bli gentestet. Det fikk vi i vår familie, pga. at det var kreft hos alle søsken på en side av familien. Når man har det på begge sider bør det være null problem å bli henvist til genetiker. De er veldig flinke til å forklare denne type ting i forkant av testen. Man kan også si nei til å testes hvis man ombestemmer seg etter å ha fått mer informasjon.

Anonymkode: 46967...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...