Gå til innhold

Allergisk mot Kiwi?


B.A.

Anbefalte innlegg

På 13.10.2007 den 17.39, B.A. skrev:

Når jeg spiser kiwi får jeg en veldig rar prikking i munnen, spesielt på tunga. Kan det være allergi eller er det fordi kiwi kanskje er litt "sterkt"? Er kjempe glad i kiwi, men spiser det ikke nå pga denne rare reaksjonen.

Er du allergisk mot kiwi så er du også allergisk mot latexprodukter og vil merke langt mer enn prikking på tunga. 

Snskk med fastlegen om du er i tvil.

Anonymkode: 59939...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du allergisk mot kiwi så er du også allergisk mot latexprodukter og vil merke langt mer enn prikking på tunga. 

Snskk med fastlegen om du er i tvil.

Anonymkode: 59939...724

Men ved kryssallergi får man ikke nødvendigvis symptomer på alt som slår ut på prøvene? Mener du at alle som har kiwi-allergi også har latex-allergi?

Tunga mi hovna opp, kjennes ut som jeg er litt lett brent på tunga liksom. Men det verken klør eller svir egentlig. Synes det er veldig rart om eg har utviklet allergi nå plutselig. Men må vel bare gi det noen dager og se an.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hovner til tider opp på tunga av mye rart av frukt og grønnsaker. Til å begynne med var det kun syrlige frukter, nå kan det være alt mulig rart. Men bare en gang i uken eller så.

Det jeg synes er interessant er at hevelsen kommer i de samme områdene som når jeg brenner meg på tungen. De er tydelig avgrensede og skifter farge i noen timer.

Lurer på om det at jeg har brent meg tidligere har gjort de områdene mer følsomme for syrer fra frukt, bær og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, straamann skrev:

Men ved kryssallergi får man ikke nødvendigvis symptomer på alt som slår ut på prøvene? Mener du at alle som har kiwi-allergi også har latex-allergi?

Tunga mi hovna opp, kjennes ut som jeg er litt lett brent på tunga liksom. Men det verken klør eller svir egentlig. Synes det er veldig rart om eg har utviklet allergi nå plutselig. Men må vel bare gi det noen dager og se an.

 

Nei. Det er tull. Jeg er allergisk mot lateks og reagerer med kryssallergi på kiwi osv. Jeg kunne vært allergisk uten å ha kryssallergi  

Men du, du lager mye tråder om allergi om dagen. Er alt bra? 

Anonymkode: cd715...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få frem at det ikke nødvendigvis er allergi hvis man merker ubehag etter å ha spist bl.a. kiwi.

I følge denne artikkelen er det enzymer som bryter ned overflaten på tunga di når du spiser frukt som kiwi og ananas Jeg får også alltid vondt etter å ha spist kiwi og ananas (ikke hermetisk) men det betyr ikke at jeg er allergisk. Det er en helt vanlig og ufarlig reaksjon.

Anonymkode: b0d2a...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare få frem at det ikke nødvendigvis er allergi hvis man merker ubehag etter å ha spist bl.a. kiwi.

I følge denne artikkelen er det enzymer som bryter ned overflaten på tunga di når du spiser frukt som kiwi og ananas Jeg får også alltid vondt etter å ha spist kiwi og ananas (ikke hermetisk) men det betyr ikke at jeg er allergisk. Det er en helt vanlig og ufarlig reaksjon.

Anonymkode: b0d2a...fbf

Hm, det er interessant.

Men for egen del får jeg ikke vondt, men en hevelse på tunga. Når jeg tenker meg om har jeg spist en del sitron i dag også, kanskje det kan gi lignende symptomer. (men trodde at sitron ble brukt for å LINDRE sår i munnhulen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 14.10.2007 den 14.33, Zero skrev:

Blæh - jeg fikk prikking på tunga og rar følelse i halsen bare av denne tråden :sur:

Synd, for kiwi er jo en av de beste fruktene.

Dere som får prikking i tunga, er det hele tunga eller bare spissen? Hvor lenge varer reaksjonene? Blir halsen sår, eller er det på annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gammel tråd. Men dytter opp denne. Jeg har hatt reaksjoner på Kiwi de siste årene. Før kunne jeg spise så mye kiwi jeg bare ville, men nå klær det i hals og ører, og jeg blir akutt kvalm med mageknipe 😳😔

Anonymkode: cbc84...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2018 at 9:19 PM, AnonymBruker said:

Er du allergisk mot kiwi så er du også allergisk mot latexprodukter og vil merke langt mer enn prikking på tunga. 

Snskk med fastlegen om du er i tvil.

Anonymkode: 59939...724

Ikke hvis hun har oral Allergy syndrome. 

Anonymkode: a35db...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min tåler ikke kiwi. Hun får elveblest og blir rød i ansiktet og kroppen etter bare noen minutter. Må holde seg langt unna. Hun får også samme reaksjon av c-vitamin tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Candiru skrev:

Datteren min tåler ikke kiwi. Hun får elveblest og blir rød i ansiktet og kroppen etter bare noen minutter. Må holde seg langt unna. Hun får også samme reaksjon av c-vitamin tabletter.

Har hun bestandig vært allergisk? Enda ikke fått elveblest av Kiwi, men hatt det to ganger tidligere uten at jeg vet hvorfor. 

Anonymkode: cbc84...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hun bestandig vært allergisk? Enda ikke fått elveblest av Kiwi, men hatt det to ganger tidligere uten at jeg vet hvorfor. 

Anonymkode: cbc84...83d

Ja vi oppdaget det ved 2 års alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...