Gå til innhold

Allergisk mot Kiwi?


B.A.

Anbefalte innlegg

Når jeg spiser kiwi får jeg en veldig rar prikking i munnen, spesielt på tunga. Kan det være allergi eller er det fordi kiwi kanskje er litt "sterkt"? Er kjempe glad i kiwi, men spiser det ikke nå pga denne rare reaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde det var omtrent bare meg i hele verden som hadde det slik.

Jeg spiser nesten alt, men altså ikke KIWI mer- fyttikatta, får vondt helt opp i ørekanalene.

:gråte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg eeelsker kiwi, men er også allergisk. Sliter med kryssallergi og kan noen ganger "overleve" en kiwi med mindre ubehag, men andre ganger hovner jeg veldig opp i svelget og det svir og klør. Det er med andre ord ikke ofte jeg prøver meg på kiwi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Greit å vite at det ikke bare er meg. Har deres allergi litt værre med årene eller har den holdt seg på samme stadie? Spiser litt kiwi av og til, men hovner ikke opp og sånt jeg, så hvis det er mulig at allergien blir værre burde jeg jo stoppe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Greit å vite at det ikke bare er meg. Har deres allergi litt værre med årene eller har den holdt seg på samme stadie? Spiser litt kiwi av og til, men hovner ikke opp og sånt jeg, så hvis det er mulig at allergien blir værre burde jeg jo stoppe med det.

På meg har det blitt mye verre etterhvert. Særlig på godsaker jeg ikke har klart å holde meg helt unna... som jeg visste jeg reagerte på. Og det har bare blitt flere og flere ting med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Greit å vite at det ikke bare er meg. Har deres allergi litt værre med årene eller har den holdt seg på samme stadie? Spiser litt kiwi av og til, men hovner ikke opp og sånt jeg, så hvis det er mulig at allergien blir værre burde jeg jo stoppe med det.

Jeg synes du burde stoppe. Jeg har hørt at allergien ikke blir mindre eller holder stand, den kan plutselig bli verre. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Kiwi er sterk i det hvite, i midten. Den angriper slimhinnebe. La den bli litt mer overmoden og myk, da svir det ikke like mye :-) måtte spørre på jobb (Bama)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist kiwi på sikkert 10 år pga allergi, men forleden spiste jeg litt kiwi i en fruktsalat og det gikk helt fint. Tidligere reagerte jeg sterkt med prikking og opphovning i munn og svelg. Om det var kiwi på ei kake kunne jeg ikke spise den selv om jeg tok vekk kiwien. Så kanskje er det håp etter lang tid uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg tålte litt kiwi og plutselig tålte jeg det ikke mer. Så hver forsiktig, allergien kan plutselig bli verre.

Signerer den! Kiwi er en frukt som må holdes langt,langt unna meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Dere som har kiwi-allergi, hvordan arter symptomene seg?

Jeg har spist kiwi flere ganger i uka i mange år, uten noen som helst symptomer. Nylig opplevde jeg imidlertid en hevelse på tunga på ene siden bare. For øvrig ingen andre syptomer, ikke prikking/kløe i munn eller på hud, ikke kvalme eller noe heller. Bare dette med tunga.

Lurer på om det kan være allergi, og evt om det kan skyldes nyoppstått kiwi-allergi. Må legge til at jeg har hatt lignende symptomer tidligere som ikke har skyldes allergi, men det er svært lenge siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter for akutt kraftig diaré av kiwi. 

Anonymkode: 23fc6...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får klæe/svie i minne og hevelser.

Anonymkode: bbedd...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo helt vanlig å reagere når man spiser kiwi og ananas på grunn av enzymene i fruktene? Eller mener dere ut over det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...