Gå til innhold

å isolere en vegg...


havsulen

Anbefalte innlegg

I HELGA skal vi begynne å pusse opp soverommet - hurra! :lol:

Vi har revet av den 50-års gamle blomstrete tapeten (den hadde virkelig gjort nytten sin...) Det avdekket et lag med uhøvlede treplanter i skilleveggen. Enkelte planker var delvis ødelagt, og veggen var dårlig isolert. Så: vi har tenkt å rive plankene, fjerne den gamle isolasjonen, isolere på nytt, og sette opp gipsplater.

En annen vegg i samme rom hadde mur under, den skal vi også isolere.

Noen som har vært gjennom noe lignende og har råd å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Veldig kort; antar at trevegg er innvendig vegg. Da er det bare å fylle veggen med mineralullisolasjon (den gule). Ikke stappe det tett, for det er luften inni isolasjonen som isolerer. Er veggen invendig bør dere ikke ha tykt lag, for isolasjonen er mest for støydemping. Skru på gipsplatene, påse at de blir i lodd (lurt å gjøre jobben skikkelig når den først gjøres). Skal dere henge noe stort på vegggen (skap e.l.) kan det vare lurt å sette opp spikerslag inni veggen bak skapet. Krever selvfølgelig at dere vet hvor skapet skal være. Evt. el.kabler legges skjult.

Murvegg (antatt yttervegg) må fores på med stendere for å ha noe å legge isolasjonen mellom og for å ha noe å skru gipsplatene i. Mellom isolasjonen og gipsen må du ha diffusjonssperre (plast) for å unngå kondens i isolasjonen. Tror jeg ville lagt papp e.l. på muren først for å unngå fuktproblemer på isolasjonen utenfra. Her bør isolasjonen være 20 cm.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

PS. Jeg vil ikke stå erstatningsansvarlig dersom du får problemer! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...