Gå til innhold

1000 + 1000 = Feitere???


Lyn fra klar blå himmel

Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer på:

Jeg spiser et måltid på en dag. En stor hamburger til 800 kcal, og en stor sjokolade til 200 kcal. Dette blir 1000 kcal.

Neste dag spiser jeg 5 små sunne måltider, brød, ris, frukt, fisk osv.... og summen av dette blir 1000 kcal.

Altså, vil jeg av en eller annen grunn legge mer på meg, få i meg mere fett osv den dagen jeg spiser hamburger og sjokolade???

Er 1000 kcal det samme uansett hva man spiser?

(Og jeg vet at man må spise frukt og vitaminer og sundt osv...for kroppens beste...) Men jeg snakker kun om det å legge på seg mer eller ikke ???12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har med mettede, umettede og flerumettede fettsyrer å gjøre. En av de (flerumettede???) er sunnere enn de andre. Mens den usunny typen er i sjokolade er den sunne i f.x. frukt.

Dårlig forklart, sikkert noen her som kan gi mer utfyllende svar.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du får i deg like mange kalorier, så får du i deg mer fett og andre "ubehagelige" stoffer ved å spise en hamburger.

Helt riktig Løvemamma, det er de umettede fettsyrene som er best! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kroppen bare får et måltid i døgnet, må den "spare" på all energien fra dette ene måltidet for å ha energi til hele døgnet. Så hvis du da begynner å spise mer av en eller annen grunn vil du fort legge på deg fordi kroppen hele tiden sparer. Forbrenningen blir nedsatt. Spiser du ofte og lite om gangen bruker kroppen energien fortere, fordi den vet at det snart kommer påfyll.

Har venninner som har gått ned flere kilo bare ved å begynne å spise oftere og ikke minst ved å begynne å spise frokost sånn at forbrenningen kommer igang fra morgenen av!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du vil helt klart legge mer på deg av å spise et stort måltid til 1000 kalorier enn om du fordeler disse på minst 3 måltider.

Kroppen er som en ovn, den trenger jevnlig påfyll for å holde ilden vedlike ( les, forbrenningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje unødvendig men jeg må bare tilføye her at kroppen trenger ca. 2000 kalorier pr dag (egentlig 2000 k. kalorier som blir 2 000 000 kalorier men vi omtaler det som 2000 k).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det om oppsplittingen i flere måltider er et viktig poeng, men det ville også vært uheldig om du delte opp burgeren i flere biter utover dagen. Viktige grunner til dette er:

- En burger har et fettinnhold på ca 50% (50% av kaloriinnholdet kommer fra fett). Dette vil lettere bli lagret som fett i kroppen enn fx. karbohydrater og proteiner) Anbefalt totalt fettinnhold i maten er 20-30% (som andel av totalt kaloriinnhold). Gjennomsnittet for vestlige mennesker ligger nærmere 40%....

- Skjokoladen består stort sett av fett og RASKE karbohydrater (sukker). Raske karbohydrater nedsetter forbrenningen din.

- Du vil ikke få i deg nyttige ting som fiber, vitaminer, mineraler osv. som kroppen din behøver for å "gå rundt". Dette betyr at en del funksjoner vil fungere dårligere, inkludert forbrenning, cellefornyelse osv (påvirker blant annet hud, tenner, negler, hår, men også indre organer)

_________________

__________

Polyanna vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Polyanna den 2002-04-04 13:51 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel det jeg egentlig tenkte.

Men hva hvis man spiser mange sunne måltider pr. dag hele uken, og på søndag spiser man kun denne hamburgeren?

Vil det ødelegge forbrenningen mye med en slik utskeielse i uka?

Eller to.... icon_rolleyes.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyn:

du kan med god samvittighet unne deg en "godtedag" - og da kan du til og med spise hamburgeren din i tillegg til det vanlige! Tenk det du! icon_wink.gif

Det er hva du spiser til daglig som har betydning, det vil med andre ord ikke skade prosjektet ditt...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...