Gå til innhold

Cipralex!


Gjest Tåka

Anbefalte innlegg

I dag har jeg begynt på cipralex mot depresjon og jeg vet at virkningen er forskjellig fra individ til individ.

Er det noen der ute som vil dele sin erfaring med Cipralex med meg der ute?

Ren nyskjerrighet igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på det, det fungerete helt fint. Men etter at jeg sluttet har jeg blitt mer kald og følelsesløs. Ikke med tanke på empati og omtanke iht. andre, men mine egne følelser. Jeg føler bare... mindre. Ikke fysisk, men psykisk.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg begynt på cipralex mot depresjon og jeg vet at virkningen er forskjellig fra individ til individ.

Er det noen der ute som vil dele sin erfaring med Cipralex med meg der ute?

Ren nyskjerrighet igrunn.

Jeg gikk på cipralex i 2 år. Slutta etter 1 år, men måtte begynne på igjen. Den siste gangen virka de ikke så mye, og det kan enten vere pga. jeg hadde slutta og begynt på igjen(??), eller fordi jeg var mer depressiv en noen gang, og dermed virka de ikke.. Dette varierer jo fra person til person. MEN ellers ingenting negativt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt

Ja, men jeg slutta på dem. Jeg fikk de bivirkningene når jeg bestemte meg for å slutte, men jeg syns de gjorde meg så lite til stede. Jeg ble litt apatisk og uinteressert, så jeg har det mye bedre uten. Legen var enig.

Jeg syns leger anbefaler de alt for fort til mennesker. Glad jeg har slutta og fikk en ny lege som fortalte om baksidene på disse såkalte bivirkningsfrie antidepressiva. Å gi det til personer som kun er litt nedfor i en periode, noe som er helt normalt, det skjønner jeg ikke. Legene tar alt for raske beslutninger.

Nå sier jeg ikke at du bare er litt nedfor, da. Jeg vet ikke, bare et lite sidespor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Har fått dem jeg også, men vet ikke om jeg tør starte på dem. Er så redd for bivirkningene og særlig det å legge på meg. Har lest så mye negative bivirkninger, er det noen som har noen positive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Cipralex sammenhengende i to år pga. depresjon og mild sosial angst. Effekten jeg opplevde (nesten umiddelbart etter oppstart) var at jeg klarte å slappe mer av i sosiale sammenhenger, og sluttet i stor grad med grubling omkring hva andre mennesker måtte tenke om meg. De hjalp meg å gi litt mer faen.

Jeg fortsatte å ha depresive perioder, men medikamentet tok på en måte vekk de største dypene, og det var lettere å komme seg opp igjen.

Jeg slutta i samråd med psykiater etterhvert som jeg følte jeg hadde fått den effekten jeg kunne få. Bi-effekten for min del var nok at jeg kanskje ble litt vel likegyldig overfor mine egne følelser. Kjenner det som om jeg går litt på autopilot enda, fire måneder senere. Kunne nok med fordel ha slutta før. For meg har jeg likevel i det store og hele fått mer positivt enn negativt ut av medisineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, men er det noen av dere som har enten gått opp i vekt eller ned i vekt, og mistet sexlysten.

Jeg merker allerede at matlysten svinner hen (men jeg er overvektig så det er ikke så farlig for meg akkurat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte på Cipralex fikk jeg sikkert alle bivirkningene som stod på pakningsvedlegget... Hallusinasjoner, varme/kulde, tretthet, mistet matlysten, +++ jeg husker ikke alt, men jeg tok for meg lista, og det var ikke langt fra hele listen! Men det varte bare en ukes tid, kanskje to. Følte virkelig at noen røsket rundt oppi hodet mitt!

Det som hang igjen var tapt matlyst og tretthet. Jeg gikk på medisinen i ca ett år, og i løpet av dette året sov jeg sikkert 12 timer i døgnet, hvis ikke mer.

Anbefaler at du tar blodprøve for å måle virkningstoffer i blodet, og tilpasse dosen din kropp trenger. Legen min tok det etter et par måneders tid, og jeg måtte øke dosen (tok 2 pr. dag). Før det hadde jeg ingen virkning, bare bivirkninger.

Vær oppmerksom på at du kan få en reaksjon når du slutter på tablettene. Jeg ble redd for at jeg fungerte fint utelukkende pga tablettene, og at jeg ved å slutte ville falle tilbake i gamle vaner. Gjorde meg veldig usikker, men det gikk fint! Og ikke slutt uten at legen setter opp en nedtrappingskur for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Cipralex i 2 år...enig i at man blir litt likeglad. Synes bare det er en fordel, for å slite med humørsvingninger og uforutsigbare depresjoner er kjempe tøft og slitsomt. Mye roligere og stabil i hverdagen. Bivirkningene jeg fikk var litt redusert matlyst i en periode. Kan anbefale dette til alle som trenger å bli "løftet en etasje opp"!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på Cipralex en uke, og har tatt av 3 kg. Har gått fra en halv tablett til 1, og skal om 14 dager gå over på 2. Jeg er ganske full av energi nå, får gjort mye, men regner med at dette går over etter hvert. ;)

Humørsvingningene er verre enn noensinne.. kjeften er tørr som Sahara, svimmel, frossen..

Håper det retter seg ut snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på Cipralex en uke, og har tatt av 3 kg. Har gått fra en halv tablett til 1, og skal om 14 dager gå over på 2. Jeg er ganske full av energi nå, får gjort mye, men regner med at dette går over etter hvert. ;)

Humørsvingningene er verre enn noensinne.. kjeften er tørr som Sahara, svimmel, frossen..

Håper det retter seg ut snart.

Dette med energien er litt merkelig ja, men det normaliserer seg etterhvert. Vær allikevel oppmerksom hvis stemningen er veldig høy over tid. Dersom du er disponert for å utvikle bipolar lidelse så kan dette være med på å utløse sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderella

j har ingen erfaring med dem men jeg kjenner mange som har brukt dem. blubbete alle sammen. det er en bivirkning det. :mobil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på Cipralex en uke, og har tatt av 3 kg. Har gått fra en halv tablett til 1, og skal om 14 dager gå over på 2. Jeg er ganske full av energi nå, får gjort mye, men regner med at dette går over etter hvert. ;)

Humørsvingningene er verre enn noensinne.. kjeften er tørr som Sahara, svimmel, frossen..

Håper det retter seg ut snart.

Akkurat sånn er jeg også..har nylig begynt på de, har begynt med 5 mg til dagen, skal snart begynne på 10 mg..

Tar den om morgenen og synes de virker fint, men utover kvelden blir jeg deppa og rar, hehe..kvalm! Munntørrheten er vel bare bra, så drikker man i det minste mere vann..og det er jo alltid bra :)

KVALM!!! Uff..er dere andre og kvalme? Jeg er så kvalm at jeg tror jeg dør, hehe..

Endret av Lola83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med energien er litt merkelig ja, men det normaliserer seg etterhvert. Vær allikevel oppmerksom hvis stemningen er veldig høy over tid. Dersom du er disponert for å utvikle bipolar lidelse så kan dette være med på å utløse sykdommen.

For 4 år siden var jeg hos psykolog uten at de egentlig fant ut noe som helst om meg, fikk diagnose udefinert personlighetsforstyrrelse..tviler på at det er bipolar selv..holder mer en knapp på ADD faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er jeg også..har nylig begynt på de, har begynt med 5 mg til dagen, skal snart begynne på 10 mg..

Tar den om morgenen og synes de virker fint, men utover kvelden blir jeg deppa og rar, hehe..kvalm! Munntørrheten er vel bare bra, så drikker man i det minste mere vann..og det er jo alltid bra :)

KVALM!!! Uff..er dere andre og kvalme? Jeg er så kvalm at jeg tror jeg dør, hehe..

Jeg er ikke kvalm... kjedelig å være så kvalm hele tiden da..håper det bedrer seg for deg da.. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kvalm... kjedelig å være så kvalm hele tiden da..håper det bedrer seg for deg da.. :klemmer:

Takk! Det er heldigvis ikke hele tiden, mest på kveldene.. Går nok bort når kroppen blir vant til behandlingen :) Jeg synes uannsett det er er bedre og være kvalm en liten periode enn og slite med alt annet møl :) Tihi. Møl :hjerter:

Endret av Lola83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For 4 år siden var jeg hos psykolog uten at de egentlig fant ut noe som helst om meg, fikk diagnose udefinert personlighetsforstyrrelse..tviler på at det er bipolar selv..holder mer en knapp på ADD faktisk.

Hva er bipolar lidelse? :lol::hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg gikk på dem i ca 1 1/2 år.. led av kraftig depresjon, og stor sosial angst. Jeg hadde rett før jeg begynte vært lagt inn på akutten, på sykehuset.. for selvmordsforsøk.

I begynnelsen synes jeg det var veldig hardt.. Jeg gikk opp flere kilo, og i og med at jeg var veldig langt nede var dette veldig ille for meg. Jeg hadde vanskeligheter for å merke noen virkning, men etter en stund så tok jeg noen blodprøver og jeg måtte øke til hele 30 mg pga dårlig opptak i blodet. Etter jeg fikk riktig dosering kom virkningen raskt. Jeg følte meg ikke lenger konstant dårlig, eller ubetydelig. Jeg klarte å være med på sosiale sammenkomster. Og jeg endret litt den tanken om at jeg var en stor belastning for andre. Jeg ble mye mer positiv, og folk rundt meg sa at jeg strålte mer!!

Etter ca et år, fikk jeg mye mer overskudd til trening osv. Og jeg følte meg skikkelig bra. Jeg smilte konstant, og de vonde tankene kom sjeldent. Jeg følte meg så bra at jeg ville prøve å trappe ned på tablettene. Dette funket veldig bra for meg. Jeg trappet ned over et halvt år...

I dag merker jeg nesten ingenting til depresjon, jeg merker jeg kan få noen tanker i blandt, men med samtaler hos psykolog ca en gang hver 3-4 mnd, så går dette strålende. Jeg har klart å trene av meg alle de kiloene som jeg la på meg, og enda mere. Jeg føler meg som et nytt og mye bedre menneske..

Jeg er evig takknemlig for at jeg hørte på legen min og brukte cipralex, er utrolig fornøyd. selv om det virker veldig vanskelig med noen av bivirkningene og vektøkning i begynnelsen, så lover jeg at det er hundre prosent verdt det!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra Darcy

Jeg gikk på Cipralex i ca et halvår pga depresjon og sterke pms-plager (som ifølge lege antakeligvis var ettervirkninger av en uoppdaget fødselsdepresjon, - det høres fornuftig ut uten at jeg gidder å legge ut hele livshistorien min her ;) )

Da jeg begynte med pillene så følte jeg at tåka forsvant fra hodet mitt og livet ble herlig å leve. Alt var ikke lenger et uendelig ork og jeg fant glede i å gjøre ting. Noen spesielt merkbare bivirkninger hadde jeg ikke etter de to første ukene.

Etter samråd med legen trappet jeg ned og sluttet for snart en måned siden. Og livet har nok en gang blitt mye bedre. Jeg merker jeg er jevnt over gladere, ikke så nøytral. Jeg kan også bli både surere og sintere, men det er jo fordi pillen tar vekk følelsestoppene og -bunnene.

Cipralex har gitt meg et bedre liv, i to omganger, og skulle jeg noen gang havne nedi myra igjen så vil jeg ikke være skeptisk til å bruke dem en runde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...