Gå til innhold

Fortelle om utroskap


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

For ikke å kapre den andre tråden så starter jeg heller en ny.

Har selv opplevd at min eks-mann ble utrolig forbanna på meg da jeg hadde fortalt til mine venner at han hadde vært utro og at det var hovedgrunnen til at han flyttet. For meg var det helt naturlig å svare det når folk spurte, og jeg hadde også behov for å snakke med noen om det sviket jeg følte jeg hadde vært utsatt for.

Men ikke engang mekleren mente han skulle få vite den egentlige grunnen til at vi gikk fra hverandre. :overrasket:

Men min mening er at når den ene parten har vært utro, kan ikke den parten kreve at den som er svektet skal holde munn. Har man sveket får man også ta konsekvensene av det. Ikke llike morsomt sikkert å bli påminnet det til stadighet at man er en dust, men ...

Så opp til debatt. Kan den utro part kreve stillhet rundt sviket, eller er det opp til den som er sveket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, han kan ikke kreve stillhheten.

Dere er ikke lenger sammen og du har ingen forpliktelser eller ansvar overfor ham. Og jeg er helt enig med deg at konsekvensen av å være utro vil også være at andre får vite det.

Jeg har tenkt på hvordan jeg ville reagert hvis min kjære vær utro mot meg. Det første jeg hadde gjort er nok sendt melding til hans søster, mor og far og bedt de snakke med ham, uten å si om hva, så får han fortelle det. Det at familie og venner også vet om at han har vært utro, tror jeg kan gjøre at han blir mer obs på hvor alvorlig det er og at andre fordømmer slik oppførsel.

Dessuten så syns jeg det er en passende straff for sånn oppførsel.

Jeg personlig har opplevd å totalt miste respekten for en kollega når jeg fikk vite at han var utro mot sin kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg mener at har den utro personen gått fra personen han eller hun var utro mot, og sagt det til vedkommende, så må man forvente pepper, men hvor lenge? ikke så lenge at det blir trakassering, det har den svekede parten ikke rett til, er min mening, gjort er gjort, og det er ikke lov å trakassere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Kan forstå at man har behov for å prate om det når utroskap har ført til brudd enten utroskapet er av økonomisk eller seksuell art. Men er motivet hevn, ville jeg tatt avstand.

Er det barn blandet inn, ville jeg kanskje heller snakket med f.eks en psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn i bildet: Man får avgjøre hva som gavner barna best.

Uten barn: Er det verre å fortelle om at partneren var utro, enn å være utro...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde satt pris på om han fortalte at han hadde vært utro og svarte ærlig på mine spørsmål. Da synes jeg det blir feil hvis han skal "straffes" for å være ærlig. Jeg ville kanskje pratet med en venninne som jeg kunne stole på at ikke fortalte det videre. Dette ville jeg fortalt han at jeg hadde behov for. Eller jeg ville brukt kvinneguiden eller en hjelpetelefon for å få trøst og råd fra andre som ikke kjenner oss. Jeg tror på en åpen og ærlig kommunikasjon kombinert med tillit og respekt også i forbindelse med bruddet. Da tror jeg det blir lettere å avslutte forholdet og gå videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fortalt det til alle som spurte, uavhengig av om vi hadde barn sammen eller ei.

For meg er utroskap så alvorlig at jeg syns den som har begått utroskapet fortjener å bli stilt til ansvar for handlingene sine, selv om det også skulle gå ut over respekten han har hos sine egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den utro parten skal ikke kreve en dritt. Og alle kan få vite hvilken dritt han/hun er om det funker for den som er sviktet å snakke om det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Den utro bør stå for det h*n har gjort og hvis det hadde vært min mann som hadde vært utro og forholdet oss i mellom hadde blitt brutt av den grunn, så skulle hans familie fått vite hvorfor det ble brudd. Ellers hadde jeg ikke utbasunert til gud og hvermann unntatt til en god venninne eller to.

Er forøvrig helt enig at barna skal holdes helt utenfor utroskapsdiskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om utroskapen var grunn til bruddet så hadde jeg svart som ærlig var, hva som var grunnen til bruddet.

Hvor er respekten for parteren når man er utro? hvorfor skal man da "være snill og dekke over"?

*som man reder ligger man* Jeg hadde ikke lagt to pinner i kors for å skåne ryktet hans der...

Men til barn sier man det ikke,men med tiden vil de alltid få greie på det.

Jeg kjenner barn - som nå er relativt voksne- som vet om fars utroskap, men mor vet det ikke...

Jeg kjenner og barn som har fortalt at foreldrene skal skilles. "de sier det er fordi de krangler, men det er fordi h*n er sammen med XXX , men det må dere ikke si til "den andre parten" fordi den vet ikke om det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Har man blitt bedratt skal man ikke i tillegg føle at man må gå rundt å holde på en hemmelighet. At personen som var utro føler at det er flaut er i så fall fullt fortjent, det kan uansett ikke måles mot det h*n gjorde selv.

Hadde veldig sansen for det Kaci Kullmann Five sa i 2004: "Jeg kan bekrefte at han flyttet fra meg fredag før påske etter 31 og et halvt års ekteskap. Han flyttet til sin elskerinne i Ålesund, som han har bedratt meg med i flere år. Utover det har jeg ingen kommentar." (el.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nikki_*
Har man blitt bedratt skal man ikke i tillegg føle at man må gå rundt å holde på en hemmelighet. At personen som var utro føler at det er flaut er i så fall fullt fortjent, det kan uansett ikke måles mot det h*n gjorde selv.

Hadde veldig sansen for det Kaci Kullmann Five sa i 2004: "Jeg kan bekrefte at han flyttet fra meg fredag før påske etter 31 og et halvt års ekteskap. Han flyttet til sin elskerinne i Ålesund, som han har bedratt meg med i flere år. Utover det har jeg ingen kommentar." (el.)

Takk for et glimrende sitat :klem:

Den der legger jeg meg på hjertet, med noen modifikasjoner selvsagt ;)

Til TS takk for at du startet denne tråden :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veldig sansen for det Kaci Kullmann Five sa i 2004: "Jeg kan bekrefte at han flyttet fra meg fredag før påske etter 31 og et halvt års ekteskap. Han flyttet til sin elskerinne i Ålesund, som han har bedratt meg med i flere år. Utover det har jeg ingen kommentar." (el.)

Den likte jeg :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å se at jeg ikke var helt på bærtur når jeg følte at det var min rett å prate om hvorfor vi gikk fra hverandre.

Til dere som nevner barn. Barn er ikke dumme. Mine barn fant jo fort ut at pappaen hadde en ny kjæreste. Og de har nok tenkt sitt. Men jeg har aldri sagt et stygt ord om faren deres til dem, ei heller kommer jeg noen gang til å fortelle dem at han var utro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at jeg ikke var helt på bærtur når jeg følte at det var min rett å prate om hvorfor vi gikk fra hverandre.

Til dere som nevner barn. Barn er ikke dumme. Mine barn fant jo fort ut at pappaen hadde en ny kjæreste. Og de har nok tenkt sitt. Men jeg har aldri sagt et stygt ord om faren deres til dem, ei heller kommer jeg noen gang til å fortelle dem at han var utro.

Man kan vel neppe kreve noe når man er den som var utro. Derfor kan du sikkert gjøre som du vil om dette.

Det du imidlertid bør forberede deg på, er at du da kan bli oppfattet som en motpart som det blir om å gjøre å desimere. Han vil antakeligvis forsøke å ødelegge troverdigheten din, og han vil kanskje fortelle "alt" om hvorfor han var utro. Han vil med andre ord utlevere deg og føle at han gjør det berettiget ettersom han mener du gjør det samme. Dermed kan det bli mye drittkasting, og det spørs om dere på sikt er tjent med det?

Alle mener jo at en sak alltid har to sider, og det er en viss forståelse for at utroskap f.eks. kan ha sin årsak i et generelt dårlig forhold. Derfor tror jeg ikke at jeg ville gjort det samme som du gjør nå, selv om det er fristende. Jeg ville lagt dette bak meg og sett framover.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg vet om en som nå går rundt og forteller alle at eksen var utro. Umiddelbart ble jeg litt satt ut av det, og syns det var ganske lavmåls. Samtidig så kan jeg jo skjønne det. Man har blitt bedratt og løyet for. Liker selv å tenke at jeg ville holdt meg for god til å snakke sånn om en eks, men hvis det skulle skje, er det mulig jeg hadde gjort det samme.

Men, denne personen jeg vet om, har barn med eksen. Syns av den grunn at hun burde holde kjeft. Snakke med venninner én ting, men at det skal være et stadig samtaletema i familien, blir noe annet. Hensynet til barna burde gå foran eget hevnbehov. Ja, barna vil se det om far får ny kjæreste, men det er noe med måten det omtales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jytte
Jeg ville fortalt det til alle som spurte, uavhengig av om vi hadde barn sammen eller ei.

For meg er utroskap så alvorlig at jeg syns den som har begått utroskapet fortjener å bli stilt til ansvar for handlingene sine, selv om det også skulle gå ut over respekten han har hos sine egne barn.

Da sier det mest om deg, vil jeg si ...

Har man blitt bedratt skal man ikke i tillegg føle at man må gå rundt å holde på en hemmelighet. At personen som var utro føler at det er flaut er i så fall fullt fortjent, det kan uansett ikke måles mot det h*n gjorde selv.

Hadde veldig sansen for det Kaci Kullmann Five sa i 2004: "Jeg kan bekrefte at han flyttet fra meg fredag før påske etter 31 og et halvt års ekteskap. Han flyttet til sin elskerinne i Ålesund, som han har bedratt meg med i flere år. Utover det har jeg ingen kommentar." (el.)

Tipper Kaci angret litt det utsagnet da de flyttet sammen igjen. Man kan gjøre ting i affekt - enkelte ganger lønner det seg å telle til ti først ... og tenke seg om både en og to ganger.

Jeg har selv opplevd en utro ektefelle .. men fortalte dette til veldig få mennesker. En god venninne, hans søster og våre voksne barn .. Barna våre er såpass voksne at de tar stilling til slike hendelser selv - og ikke trenger å bli farget av mitt syn. Og selvom jeg var såret og trist så vendte de aldri sin far ryggen - tvert imot så tror jeg ungene var til stor trøst for ham da selv hans familie vente ham ryggen en periode.

Hadde vi hatt små barn så hadde jeg aldri fortalt dem om dette ...

Så må jeg bare legge til at da vi valgte å flytte sammen igjen og oppheve separasjonen, så var jeg sjeleglad for at ikke alle mennesker visste om hendelsen. Hans familie og barna våre var sjeleglad for at vi valgte denne løsningen så der møtte vi bare glede på våre vegne .. venninnen min respekterer meg for det mennesket jeg er og har nesten bare vært positiv til at vi flyttet sammen igjen ... Men så har jeg heller aldri slengt dritt om ham rundt omkring - fordi det er ikke noe dritt å slenge. Selvom han var utro så er han verdens beste mann .. Men det er klart at i affekt kunne jeg slengt rundt eder og galle .. vær du sikker på at jeg hadde masse hevn-planer i hodet mitt .. Heldigvis så gjorde jeg ikke alvor av noe ... det er jeg sjeleglad for i ettertid.

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel neppe kreve noe når man er den som var utro. Derfor kan du sikkert gjøre som du vil om dette.

Det du imidlertid bør forberede deg på, er at du da kan bli oppfattet som en motpart som det blir om å gjøre å desimere. Han vil antakeligvis forsøke å ødelegge troverdigheten din, og han vil kanskje fortelle "alt" om hvorfor han var utro. Han vil med andre ord utlevere deg og føle at han gjør det berettiget ettersom han mener du gjør det samme. Dermed kan det bli mye drittkasting, og det spørs om dere på sikt er tjent med det?

Alle mener jo at en sak alltid har to sider, og det er en viss forståelse for at utroskap f.eks. kan ha sin årsak i et generelt dårlig forhold. Derfor tror jeg ikke at jeg ville gjort det samme som du gjør nå, selv om det er fristende. Jeg ville lagt dette bak meg og sett framover.

Nå er det straks 2 år siden mitt samlivsbrudd, og jeg har ikke gått rundt med ropert og fortalt dette. Men når folk har spurt, har jeg svart som sant er.

Om han har snakket dritt om meg får så være, jeg vet hva som er sannheten. Og for å si det slik, det gjør alle andre også. Den eneste som synes synd på ham er hans egen mor. Selv hans egne venner, som ikke er mine venner og jeg ikke kjenner, har snudd ryggen til ham. Ikke fordi han var utro, men på måten han har oppført seg etterpå. Men det er en annen historie.

Her var det snakk om hva man gjør rett etter et samlivsbrudd når folk spør hvorfor det er blitt brudd.

//TS - på vei mot sitt andre bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som nå går rundt og forteller alle at eksen var utro. Umiddelbart ble jeg litt satt ut av det, og syns det var ganske lavmåls. Samtidig så kan jeg jo skjønne det. Man har blitt bedratt og løyet for. Liker selv å tenke at jeg ville holdt meg for god til å snakke sånn om en eks, men hvis det skulle skje, er det mulig jeg hadde gjort det samme.

Men, denne personen jeg vet om, har barn med eksen. Syns av den grunn at hun burde holde kjeft. Snakke med venninner én ting, men at det skal være et stadig samtaletema i familien, blir noe annet. Hensynet til barna burde gå foran eget hevnbehov. Ja, barna vil se det om far får ny kjæreste, men det er noe med måten det omtales.

Helt enig i denne. Hensynet til barna må gå først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor trekker folk frem at det skal være samtaleemne hele tiden og hensynet til barna?

Her er det vel snakk om å evt. fortelle eller ikke når noen spør starten etter et brudd. Ikke å gnåle på det i flere år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...