Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Jeg tror at du også ser forskjellen på videregående skole, med massevis av obligatoriske fag, og en frivillig idrettskonkurranse hvor alle som deltar har valgt å drive med idretten fordi de er flinke til det og liker det.

Så når var den vidergående skolen obligatorisk? Så hvorfor skal en ikke få lov til å påskjønne de flinke elevene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Så når var den vidergående skolen obligatorisk? Så hvorfor skal en ikke få lov til å påskjønne de flinke elevene?

Så var det påhan igjen, påhan igjen...

Skal det være nødvendig å begynne på nytt med å gi svar? Hva med å lese tråden der alle spørsmål og svar både for og imot er stillt og besvart?

Spørsmålet ditt og det idrettsspørsmålet er stillt og besvart i sikkert 10 av sidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min skoletid var det jevnlig konkurranser med andre skoler osv. Disse var vitterlig ikke frivillige, men obligatoriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan det sammenliknes! Noen har talent innen sport, noen innen musikk og andre igjen innenfor skole. Ofte er man flink på skolen fordi man trener masse =lekser.

Velger man allmenne fag, bør man jo være innstilt på å jobbe med leksene. Sånn sett er jo alle fagene frivillige, for det er absolutt ingen som tvinger deg til å gå der.

Noen har talent innenfor skole? Skole er jo ikke en idrettsgren! Det er ikke én ting som man kan ha talent for, skole er jo utrolig mye forskjellig.

Og om man går allmenn eller noe helt annet er helt uvesentlig her. Elevene som fikk rose kan like gjerne ha gått en annen linje.

Så når var den vidergående skolen obligatorisk? Så hvorfor skal en ikke få lov til å påskjønne de flinke elevene?

Hvis du leser innlegget mitt skikkelig ser du at jeg aldri skrev at vgs er obligatorisk, men at de fleste fagene er obligatoriske når man går der. Og hvorfor vgs ikke er helt frivillig har jeg virkelig forklart tidligere i tråden. Det samme med hvorfor man ikke burde ha en roseseremoni. At man ikke skal gi ros til flinke elever, derimot, har jeg aldri sagt.

Men jeg gjentar meg selv i det uendelige her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har talent innenfor skole? Skole er jo ikke en idrettsgren!

Jeg har talent innenfor skole. Har alltid gjort det bra der. Og hadde blitt veldig glad for en liten oppmuntring mot slutten av året.

Jeg vet at det ikke er èn ting, akkurat som fotball ikke er èn ting. Løping, skudd, styrke etc er ting som sammen gjør en fotballsparker god. Jeg var ikke flink i alle fag, og det trenger man heller ikke være for å få et godt snitt.

Men nå er jeg så heldig at jeg har litt talent innen musikk også, så har fått min del av "ære" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har talent innenfor skole? Skole er jo ikke en idrettsgren! Det er ikke én ting som man kan ha talent for, skole er jo utrolig mye forskjellig.

Å være skoleflink, "ha lett for det", lære fort -uansett hva man kaller det, det er da et talent/egenskap det også? Hva vil du ellers si at det er?

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være skoleflink, "ha lett for det", lære fort -uansett hva man kaller det, det er da et talent/egenskap det også? Hva vil du ellers si at det er?

Det er vel heller talent innenfor f.eks matematikk, historie, skriving osv. Man kan selvfølgelig ha talent innenfor mange/alle fag. Jeg bare reagerte litt på at du skrev "talent innenfor skole", men jeg skjønner jo hva du mener. Det blir bare litt enkelt å si at noen er flinke på skolen, som om det er en generell ting. Det går an å være flink på skolen uten å være flink i alle fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er det ingen grunn til å gjøre noe som helst innsats?

For det første bør det ikke belønnes og for det andre er det ikke ditt eget ansvar.

Hvorvidt det er grunn til å gjøre en innsats vil det bestandig være enkeltindividet som avgjør. Men motiveringsfaktorer, og den menneskelige natur, har høyreorienterte (og innvandringstilhengende, jeg bare nevner det) mennesker som deg åpenbart ikke helt fått dreisen på.

Det er absolutt ingenting som tilsier at mennesker motiveres av materielle belønningsfaktorer alene. Eller at individuelle materielle belønningsfaktorer er en forutsetning for menneskelig framgang. Tvert i mot finnes det solid empiri som tilsier det motsatte.

De fleste kommunistiske land har/hadde en utdannelsesgrad som enten er på nivå med, eller som overgår vestlig kapitalistisk nivå. Dette til tross for at det materielle incitamentet for utdannelse i alle tilfeller lå langt under vestlig nivå.

Denne tanken har allerede vært satt ut i praksis - under Sovjetsamvelde. Vi vet jo alle hvordan det gikk..

Man kan man med rette hevde at Sovjetsamveldet gjorde mye galt. Men man kan ganske enkelt ikke bruke Sovjetsamveldet som argument, for at det som er nødvendig for å få menneske til å yte, er obligatoriske hyllingsseremonier som smører flinkisenes suksess inn i trynet på taperne. Ikke minst synes jeg Norge har klart seg ganske bra opp gjennom årene, til tross for (eller kanskje på grunn av) at det ikke har vært vanlig praksis å smøre flinkissenes suksess inn i trynet på taperne.

Og ærlig talt. Det individ, som motiveres av at ens egen suksess smøres inn i trynet på taperne, er et individ iallfall ikke jeg ønsker skal inneha en fremtredende samfunnsposisjon.

Dette er noe av det mest latterlige jeg noensinne har lest. Det er faktisk revnende likegyldig hvor hardt du jobber med noe, hvis det ikke kommer noen resultater ut av det.

Det mente tydeligvis ikke mine lærere på VGS. Der i gården var det viktigste at man hadde jobbet for faglige prestasjoner. Noe som for så vidt er en holdning man kan gi en fornuftig forklaring ved å henvise til vår nordiske pietistiske kulturarv. Men som i seg selv ikke gir mye mening. Å jobbe, uten annen mening enn jobben i seg selv, gir ingen naturlig mening for hverken mennesker eller dyr.

Hvor mange vet, at før jordbruksrevolusjonen, da menneskene var jegere og samlere, var den gjennomsnittlige arbeidstiden på rundt 20 timer per uke? Det gir litt av en kontrast til vår samtid, med pluss 40-timersuke og roboter som gjør store deler av det totale arbeidet.

Arbeit Macht NICHT Frei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting skal du iallfall ha, Bønna, og det er at du er flink til å slenge rundt deg med fine fremmedord:)

Men, jeg fatter fremdeles ikke at dere kaller alle som ikke fikk over 5 i snitt for tapere jeg da, men det er sikkert meg som er rar..... Det er jammen mange tapere i dette landet. Over 80% av elevene i den videregående skolen.... Jammen rart det går så godt som det gjør med dette landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kommunistiske land har/hadde en utdannelsesgrad som enten er på nivå med, eller som overgår vestlig kapitalistisk nivå. Dette til tross for at det materielle incitamentet for utdannelse i alle tilfeller lå langt under vestlig nivå.

Ja, og all erfaring viser jo at deres system, hvor "flinkiser" ikke belønnes overhodet, har vært en stor suksess.

Og ærlig talt. Det individ, som motiveres av at ens egen suksess smøres inn i trynet på taperne, er et individ iallfall ikke jeg ønsker skal inneha en fremtredende samfunnsposisjon.

Merkelig perspektiv. Jeg antar det vil være vanskelig for dårlige tapere å se på at noen skal premieres offentlig for gode prestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Bønnas fremstilling av at han ikke liker folk som blir motivert av egen suksess;

Personlig så motiveres jeg av at jeg føler jeg gjør en god jobb, og når jeg ser at andre setter pris på det, men igjen så er det kanskje meg det noe rart med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Bønnas fremstilling av at han ikke liker folk som blir motivert av egen suksess;

Personlig så motiveres jeg av at jeg føler jeg gjør en god jobb, og når jeg ser at andre setter pris på det, men igjen så er det kanskje meg det noe rart med..

For å korrigere så sa han at han ikke liker mennesker som motiveres av at egen suksess gnis inn i ansiktet på andre.

Jeg leste det samme som deg, men leste over en gang til og så at det ikke var det det stod, tenkte bare jeg skulle dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å korrigere så sa han at han ikke liker mennesker som motiveres av at egen suksess gnis inn i ansiktet på andre.

Jeg leste det samme som deg, men leste over en gang til og så at det ikke var det det stod, tenkte bare jeg skulle dele.

Ahh, ok:) Takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...