Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, huff, her i landet skal det jo ikke være lov til å belønne gode resultater, så fy på lanken til rektor. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes det er bra at dyktighet premieres.

LIkevel synes jeg premieringen kunne ha vært forhåndsannonsert slik at elevene har forutsigbarhet og vet på forhånd at de som klarer å oppnå over 5 i snitt blir belønnet ved skoleslutt. På den måten har man noe å strebe i mot også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, huff, her i landet skal det jo ikke være lov til å belønne gode resultater, så fy på lanken til rektor. :ironi:

Er svare ditt et ironisvar siden du bruker ironi smileyen?

Dette lukter det JANTELOV av!

Likte ikke at denne rektoren gjorde sånn da de som ikke var like flinke kanskje har dårlig selvbilde fra før av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke noe slikt var lov, siden det ikke er lov å fortelle andre hvilken karakterer elevene har fått. Rektor forteller jo hvem som har fått 5 og bedre i snitt, og han forteller samtidig om de som ikke har det. Merkelig at det er lov..

En annen ting som blir helt feil her, er de elevene somv irkelig har jobbet og gjort sitt beste ikke blir belønnet fordi de ikke har klart å oppnå et slikt resultat. Og jeg trodde at alle i skolen id ag visste at elevene er ulike, noen tar det lettere enn andre. Det rektor sier er at bare de beste er gode nok, og de som sliter er ikke like mye verdt.

Endret av *Mina*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svare ditt et ironisvar siden du bruker ironi smileyen?

Dette lukter det JANTELOV av!

Likte ikke at denne rektoren gjorde sånn da de som ikke var like flinke kanskje har dårlig selvbilde fra før av

Og du vet ikke hva Janteloven er, nei...

Syns det rektor gjorde var er supert, jeg, og flere rektorer rundtforbi kan godt lære av han. Et snitt på bedre enn 5 bør faktisk belønnes, da det ligger mye innsats bak det.

Disse elevene har tross alt gått studieforberedende, og gode resultater der er noe Norge som nasjon trenger. Vi kan ikke leve på oljå og utgått teknologi i all fremtid, og forskningsmessig er vi en sinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du vet ikke hva Janteloven er, nei...

Syns det rektor gjorde var er supert, jeg, og flere rektorer rundtforbi kan godt lære av han. Et snitt på bedre enn 5 bør faktisk belønnes, da det ligger mye innsats bak det.

Disse elevene har tross alt gått studieforberedende, og gode resultater der er noe Norge som nasjon trenger. Vi kan ikke leve på oljå og utgått teknologi i all fremtid, og forskningsmessig er vi en sinke.

Kjempe flott at det blir belønnet, men det er muligheter for å belønne de uten å "trykke det inn" fremfor de andre.

To forskjellige elever:

den ene leser to ganger over stoffet og får fem og seks, den andre eleven leser ti ganger over stoffet og får tre og fire. Er det da rettferdig at den som har fått fem og seks skal bli belønnet, fordi den personen rett og slett tar lettere til seg kunnskapen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ser ikke helt den store katastrofen i dette. På høy tid at de med gode resultater får litt oppmerksomhet. Størsteparten av fokuset ellers er rettet mot å hale i land vitnemålene til de som ligger i bunn. Er du flink, seiler du ofte din egen sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
den ene leser to ganger over stoffet og får fem og seks, den andre eleven leser ti ganger over stoffet og får tre og fire. Er det da rettferdig at den som har fått fem og seks skal bli belønnet, fordi den personen rett og slett tar lettere til seg kunnskapen?

Ja, fordi: en sekser er fremdeles en sekser, og er uansett hvordan den er oppnådd bedre enn en firer eller en treer. Vil du heller at vi skal slutte å premiere naturlig smarte folk fordi de har det så lettvint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flott at det blir belønnet, men det er muligheter for å belønne de uten å "trykke det inn" fremfor de andre.

To forskjellige elever:

den ene leser to ganger over stoffet og får fem og seks, den andre eleven leser ti ganger over stoffet og får tre og fire. Er det da rettferdig at den som har fått fem og seks skal bli belønnet, fordi den personen rett og slett tar lettere til seg kunnskapen?

For å si det sånn - man får ikke et snitt på over 5 uten å legge en god del innsats ned i skolen. Et snitt på 5 kan man hale i land uten særlig ekstrainnsats, men ikke mye høyere snitt enn det.

Men klart her i landet er det bare lov å belønne de som er gode i idrett. De som er faglig sterke, skal ikke gjøres synlige fordi andre kan bli lei seg... :sprettoy: I tillegg så får de sterkeste elevene minst hjelp og støtte fra lærerne, da de må konsentrere seg om at de treigeste skal komme seg igjennom uten å stryke.

19-åringer er for øvrig gamle nok til å tåle at det blir gjort stas på de beste. Innen idretten er det lov til å måle resultater når barna er 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi: en sekser er fremdeles en sekser, og er uansett hvordan den er oppnådd bedre enn en firer eller en treer. Vil du heller at vi skal slutte å premiere naturlig smarte folk fordi de har det så lettvint?

De må for all del preimiere de flinke, men ikke fremfor alle elvene for å liksom "gni det inn".

Og som jeg sa tidligere, trodde ikke det var lovlig å fortelle noen hvilke karakterer elevene har fått, men de har tydeligvis rett til det på denne skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skoleflink

Janteloven lenge leve... I idretten er det vanlig å gi en premie til de som får de beste resultatene. Også i idretten er det folk som sliter og sliter men som likevel aldri når pallen, mens enkelte som når pallen ikke har slitt like mye, de har rett og slett medfødt talent (tro meg, jeg slet og slet på håndballbanen, men ble aldri noe flinkere samme hvor hardt jeg prøvde, mens lagets toppscorer møtte opp på trening knapt en gang i uken). Hvorfor er dette annerledes enn når det gjelder skole? Hvorfor skal de som er flinke i matte ikke belønnes på samme måte som de som er flinke til å løpe fort?

Er man flink i fotball blir man gjerne tatt ut på A-lag, man får ekstra trening og det er ikke måte på hvor ivrige folk er på å dyrke frem talentet ditt. Man får priser som årets toppscorer, banens beste spiller, osv. Da jeg to måneder ut i skolehalvåret hadde regnet ut hele matteboken fikk jeg nærmest kjeft for det, og i stedet for å gi meg mer utfordrende oppgaver og hjelpe meg til å bli enda flinkere, fikk jeg utlevert et ark og fikk beskjed om å tegne, hver eneste mattetime resten av året. Vi kunne jo ikke ha noe av at jeg var mye flinkere enn mine medelever, da kunne jo de andre føle seg som tapere, må vite! Slik var det i nesten alle fag, var man "for flink" var man et irritasjonsmoment, og ble hakket på av både medelever og lærere.

Ser man på andre land er det helt vanlig å fremheve flinke elever på samme måter som man fremhever idrettstalenter. Man klager over at skolene forfaller og at elevene har elendige kunnskaper i blant annet matte. Er det rart da, når de som er flinke blir holdt nede og nektet å utvikle seg fordi man ikke vil at de som ikke er fullt så flinke skal føle seg som tapere?

Selvsagt er det kjipt når man har jobbet og jobbet og ikke klart å få en 5'er, mens en annen ser ut til å få en 5'er knapt uten å åpne boken. Men er det rettferdig i ikke premiere dem som har jobbet like hardt og klart å komme i mål av den grunn? Jeg synes det er veldig smålig å ikke unne disse en liten rose engang. Jeg la meg ikke ned og gren på håndballbanen selv om jeg ikke fikk premie, jeg klarte faktisk å godta at enkelte var flinkere enn meg.

Hurra for rektor som har skjønt at det er viktig å verdsette folk med gode karakterer! Og fy til alle dem som dyrker janteloven og gjør det å være flink til noe flaut forbundet med skam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må for all del preimiere de flinke, men ikke fremfor alle elvene for å liksom "gni det inn".

Og som jeg sa tidligere, trodde ikke det var lovlig å fortelle noen hvilke karakterer elevene har fått, men de har tydeligvis rett til det på denne skolen.

Det fortelles ikke hvilke karakterer elevene har fått - bare at denne gruppen har et snitt som er bedre enn 5.

Og mener du virkelig at belønninga skal skje inne på rektors kontor, slik at de med dårligere snitt ikke skal bli lei seg? Hvorfor? Vi snakker voksne mennesker her, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fortelles ikke hvilke karakterer elevene har fått - bare at denne gruppen har et snitt som er bedre enn 5.

Og mener du virkelig at belønninga skal skje inne på rektors kontor, slik at de med dårligere snitt ikke skal bli lei seg? Hvorfor? Vi snakker voksne mennesker her, altså!

De forteller jo at akkurat de elevene har fått fem og bedre i snitt, og for meg er det det samme som å fortelle hvilke karakterer de har fått. Selv om de ikke forteller at de har fått det og det i det og det faget, så outer de karakterene til disse elevene. Og de forteller også at ingen av de andre har dette snittet, og som jeg sa, jeg trodde ikke dette var lovlig.

Hadde de fortalt at 21 elever på denne skolen har fått fem eller bedre, så ville det vært noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men klart her i landet er det bare lov å belønne de som er gode i idrett. De som er faglig sterke, skal ikke gjøres synlige fordi andre kan bli lei seg... :sprettoy:

Ja ikke sant.

Jeg fikk "gnidd inn" at jeg ikke var flink i idrett UTALLIGE ganger opp gjennom oppveksten. At jeg var flink på skolen derimot (hadde snitt over 5, ja) ble det derimot aldri noe "oppstuss" omkring.

De som gjorde det dårlig på skolen og bra i idrett derimot fikk skryt og premiering for idrettsinnsatsen og slapp å få "gnidd inn" dårlige skoleresultater.

Hva i alle dager er så rettferdig med dette?

Er idrettsprestasjoner viktigere for Norge enn teoretisk flinke folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fiffi_*

YES! Dette har jeg ventet på! Hvis dette landet skal ha noe som helst framgang må konkurransen innad i skolen bli sterkere (oljen varer ikke evig). Ja synd på de som satt igjen, men de var rett og slett ikke flinke nok. Og det er bare tull å si at en som får 2 jobber like hardt som en som får 5. De som får gode karakterer har virkelig varmet stolen flere timer daglig. Ingen er født med kunnskapen ferdig lagret på hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
De forteller jo at akkurat de elevene har fått fem og bedre i snitt, og for meg er det det samme som å fortelle hvilke karakterer de har fått. Selv om de ikke forteller at de har fått det og det i det og det faget, så outer de karakterene til disse elevene. Og de forteller også at ingen av de andre har dette snittet, og som jeg sa, jeg trodde ikke dette var lovlig.

Hadde de fortalt at 21 elever på denne skolen har fått fem eller bedre, så ville det vært noe helt annet.

Hva om de hadde kalt opp disse 21 og gitt dem en rose for "veldig gode resultater" uten å spesifisere ytterligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Og du vet ikke hva Janteloven er, nei...

Syns det rektor gjorde var er supert, jeg, og flere rektorer rundtforbi kan godt lære av han. Et snitt på bedre enn 5 bør faktisk belønnes, da det ligger mye innsats bak det.

Disse elevene har tross alt gått studieforberedende, og gode resultater der er noe Norge som nasjon trenger. Vi kan ikke leve på oljå og utgått teknologi i all fremtid, og forskningsmessig er vi en sinke.

Jeg er helt enig i at gode resultater skal belønnes. Det er derfor vi har karakterer.

Men det som mangler i vårt karaktersystem og også i denne fordømte roseseremonien er karakterer for forbedring. Hvor mange av disse "over 5 i snitt" har forbedret tidligere resultater. Hvor mange av de under 5 i snitt kan vise til en %-vis mye større forbedring enn de som fikk rose? Hvis jeg var forelder ville jeg vært grønn av stolthet hvis min pode hadde gått fra 2 til 3 i karakter i et fag pga at eleven hadde jobbet. Enda stoltere ville jeg blitt dersom poden hadde gått fra 2 til 4 - osv.

De med over 5 i snitt trenger ikke ha jobbet en dritt for karakteren sin, de kan være naturlig skoleflinke og helt uten de lese og skrivevanskene som dessverre gjør at mange faller utenfor dette systemet. Hvordan skal vi lage et system som roser og belønner de som faktisk MOT ALLE ODDS gjør en FANTASTISK forbedring, selv om forbedringen ligger langt under 5?

Nei vi kan ikke leve på olje og utgått teknologi i all fremtid. JA vi har bruk for skoleflinke elever og vi har bruk for genier. Men viser virkelig en 5 i karakter at det er en gründer på ferde? Jeg kjenner et par av de - dessverre for dem var de ikke skoleflinke. De SLET. Men det er ingenting i veien med hjernen deres ... Bare læreevnene som belønner de med god skriftlig fremstillingsevne og som forstår det læreren snakker om.

Og ja: jeg forstår at foreldrene til de "mindre flinke" elevene trampet ut i protest. Jeg forstår behovet for belønning, men kan man ikke greie det uten å henge ut de mindre flinke får man la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og ja: jeg forstår at foreldrene til de "mindre flinke" elevene trampet ut i protest. Jeg forstår behovet for belønning, men kan man ikke greie det uten å henge ut de mindre flinke får man la være.

Så du synes at foreldrene til tapende fotball-lag og foreldrene til de som ikke kommer på pallen i en langrennskonkurranse osv også bør trampe vekk i protest dersom noen av de som vinner får en premie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
I tillegg så får de sterkeste elevene minst hjelp og støtte fra lærerne, da de må konsentrere seg om at de treigeste skal komme seg igjennom uten å stryke.

Nå er det en stund siden jeg har gått på skole og jeg håper virkelig at verden har gått fremover siden den gang slik at det du skriver her er riktig. Vi som var skoleflinke fikk all den hjelpen vi ville ha for vi turde å spørre. Noen av oss hadde til og med såpass med sosial intelligens i tillegg at vi så oss rundt i klassen for å oppdage de med spørsmåltegn i ansiktet som IKKE turde spørre en gang til og så gjorde vi det for dem.

De med lærevansker får ikke den hjelpen de skal ha, og det er et faktum nå som det var den gangen.

De som er aller mest skoleflinke sliter nok med utfordringer i skolen siden de ligger langt foran og stort sett kjeder seg, DET kan jeg være enig i. Men at de ikke skulle få hjelp på sin vei mot "over 5 i snitt" er bare tull. Alle lærere ønsker å hjelpe et begavet barn, det er de med større problemer med formuleringsevnen og læreviljen som har størst problemer med å få lærerens oppmerksomhet og som derfor av og til tyr til bråk for å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...