Gå til innhold

Domstol fastslo retten til å banke kona


Bertha

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva skilsmissestatistikken der er?

Og så skjønner jeg ikke helt hvordan mannen kan ha rett til å slå kona - samtidig som hun har rett til å kreve skilsmisse dersom han skader henne?

Man skal visst ikke skjønne alt her i verden...

Forøvrig, her er artikkelen i dagens VG nett:

"Domstolen i Dubai fastslo ektemannens rett til å slå kona for å holde kustus på henne.

Domstolens kjennelse forutsetter imidlertid at mannen ikke slår kona så hardt at det brekker beina eller forårsaker skader kroppen hennes, skriver den engelskspråklige avisen Gulf News ifølge AP.

Ifølge avisen har kona også rett til å be om skilsmisse om hennes mann skader eller forulemper henne verbalt eller fysisk.

Kona hadde bedt om skilsmisse fordi hennes mann angivelig hadde slått henne med en elektrisk kabel eller en stav, samt slått hodet hennes mot veggen.

Mannen ble dømt til å betale kona 12 000 kroner i erstatning samt nesten 5000 kroner i månedlige bidrag. Kona ble også idømt foreldreretten til parets to barn.

Dubai er det mest liberale av de syv emiratene som utgjør De forente arabiske emiratene.

"12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Den loven der er faktisk ganske bra. Uten den loven så ble konene banket som bare det, bare for å gå i butikken alene. Nå skal det ikke mye til før de kan kreve skilsmisse med loven i sin hånd. "Hvis de skader dem", det er faktisk ikke mye som skal til før du får skader, hvis noen slår deg. Alt av skader teller. Både fysisk og psykisk. Så egentlig er ikke den loven så dum faktisk..

Selvfølgelig kan den ikke hindre mannen å misbruke den, men med en opplyst kvinne, så ser han skilsmisse rundt neste hjørne.

Tenkte jeg skulle vinkle den litt annerledes.

Og nei, jeg er ikke araber, og jeg er ikke mann. Vi satt nemlig en gjeng og diskuterte den loven, og kom fram til at den er jo kommet fordi at kvinnen skal beskyttes mot nemlig menn som slår dem helseløs.

Hvis du får en ørefik, får du jo skader på kinnene.. Du blir jo rød og flammete. Kanskje også får du en sprukket leppe.. Vips, så kan kvinnen gå og kreve skilsmisse.

Ser dere den på den måten er loven ganske så bra. Men ja, jeg skal være enig, at det høres ganske sykt ut sånn med en gang. Men tenk litt annerledes på det, så kommer dere fram til at den faktisk ikke er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...