Gå til innhold

oppblåst mage


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_fiffi_*

Jeg slet også med oppblåst mage, følte at hver eneste gang jeg spiste noe merket jeg at jeg ble oppblåst. Gikk til legen og ba om å bli testet for allergi.

Fikk påvist allergi mot hvete, soya og peanøtter. Jeg er blitt mye bedre nå som jeg delvis unngår matvarer som inneholder dette. Det er vanskelig å holde seg 100% unna, men bare det å ha begynt med speltbrød har gjort meg mye bedre i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

aloe vera juice kan hjelpe mot oppblåst mage

jeg drikker daglig pga samme problem + litt til

jeg drikker mye te med sukker om morgningen, har det noe med oppblåst mage å gjøre? Jeg har alltid hatt en fin og flat mage men etterhvert har den økt veldig opp og jeg føler meg rett og slett feit. har sluttet å spise brød og går nå på knekkebrød men hjelper tydeligvis ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele spørsmålet ditt, bare halvparten av svarene: risikerer å repetere.

Tips for å ikke ha oppblåst mage:

1) ikke spise i det hele tatt (virker dritgodt! og så må man likevel huske at det er fint og kvinnelig å ha en liten damemage)

2) bare spise grovt brød, aldri hvitt brød eller hvit pasta, ris el.l.

3) ikke spise matvarer som gir gass; noe av det overraskende er kanskje umodne druer, rå fisk (se: sushi og sashimi) og alt som inneholder salt (får kroppen til å beholde overflødig vann), også lavkalorig rønnertewasbiblanding

- lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en liten kommentar til rådene om å spise grovere enn grovest; Hvis man har irritabel tarm, kan det være nettopp det man _ikke_ skal gjøre!

Jeg leste et blogginnlegg med henvisning til et svensk radioprogram om dette, men finner det ikke igjen i farten. Finner jeg det, skal jeg poste det her.

Selv går jeg på gluten- og melkefri diett etter å ha fått påvist proteinintoleranse http://www.npif.no - og magen min har gått ned mange buksestørrelser. Diettbrudd kan føre til en mage som ser tvilling-gravid ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også samme problem. Har tatt både gastroskopi og endoskopi og allergi tester, ingen resultat. Ble diagnose irritabel tarm. Jeg er plaget av MYE luft og diare for det meste, aldri forstoppet. Kan springe på do 2-3 ganger daglig. Plagsomt å alltid planlegge utfra hvor neste toalett er!

Leste en tråd med gode råd om luft i magen, og mat man bør unngå: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=26206

Selv blir jeg veldig dårlig av alkohol, spesielt rødvin. Det er som å drikke laxer-olje!! Synd, for jeg liker vin veldig godt. :sjenert:

Jeg prøver å spise Biola eller yoghurt hver dag, unngår ost og melk. Is er heller ikke bra. Men til syvende og sist blir man jo GAL av å hele tiden tenke på hva man kan og ikke kan spise. :)

Jeg følte en stund at det hjalp å drikke Silicea, som er kisel gele og skal binde luft og hjelpe mot diare. Men det mistet effekten etter en stund.

Har kjøpt Dida tabletter som skal hjelpe, men det er bare så STORE, jeg klarer ikke å svelge de! Kanskje jeg burde prøve å dele de opp og teste om de kan hjelpe.

Hjalp kanskje ikke så mye dette, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

etter mye frustrasjon og maaaange legebesøk har jeg nå funnet ut hva som feiler min mage. har hatt alle disse problemene som omtalt oppblåst mage, treg fordøyelse, luftplager,smerter på venstre side av tarm, dårlig næringsopptak, enormt søtsug,.. det kan være at du mangler melkesyrebakterier! etter en kapsel merket jeg forskjell. disse får du kjøpt på kostholdsbutikker

Wow.. hvordan fikk du vite det med tarmen? tok du røntgen eller noe, eller bare blodprøver? ble litt nysgjerrig fordi jeg sliter veldig mye med vanlig toalettbesøk.. magen er så hard som stein! Hvilke undersøkelser tok du som førte til alt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Wow.. hvordan fikk du vite det med tarmen? tok du røntgen eller noe, eller bare blodprøver? ble litt nysgjerrig fordi jeg sliter veldig mye med vanlig toalettbesøk.. magen er så hard som stein! Hvilke undersøkelser tok du som førte til alt dette?

blir takknemlig på et så raskt svar som mulig slik at jeg også kan få bestilt time hos riktig lege og vite hvordan undersøkelsene blir tatt osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å spise Biola eller yoghurt hver dag, unngår ost og melk. Is er heller ikke bra. Men til syvende og sist blir man jo GAL av å hele tiden tenke på hva man kan og ikke kan spise. :)

Neida, det går helt fint, hvis man bare bestemmer seg for det. Man skal bare fokusere på det man _kan_ spise og legge bort tankene på det man ikke kan spise. Vi er to som spiser gluten- og melkefritt og jeg lager det meste av maten fra bunnen. Det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som nevnt tidligere, for mye fiber på en allerede luftig mage kan gjøre vondt værre.

Slet i over 1 år med en ballongmage uten like, der smertene ikke kom før sånn i 1-tiden etter lunch, og det har vært så ille at jeg har måttet gå fra jobb og rett til lege fordi det var helt uutholdelig å ikke vite hva dette var.

Det jeg vet hjalp for meg:

-Vann

- ikke kaffe, IKKE mer mer mer fiber, spiste da vanlig brødskive

- ikke melk og ost etc

- gåturer

Legg merke til hva du spiser, fordi jeg følte meg fin og fjong på mårningen, men så kom den ballongmagen etterhvert og det gjorde veldig vondt spesielt nederst til venstre i magen der..

Har hatt sånn camera opp i endetarm og diverse andre tester, men de finner ikke noe feil, og han vil ikke gi meg diagnose IBS ( selv om det er sannsynlig at det er det jeg har ) .

Kan også nevne det å spise til samme tid hver dag, ikke drikk vann eller annen væske MENS du spiser, drikk 1 glass vann 5 min før du skal spise, og ikke drikk noe før det har gått 45 min etter du har spist ferdig, fordi ellers får ikke magen jobbet ordentlig med å digestere maten du har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det går helt fint, hvis man bare bestemmer seg for det. Man skal bare fokusere på det man _kan_ spise og legge bort tankene på det man ikke kan spise. Vi er to som spiser gluten- og melkefritt og jeg lager det meste av maten fra bunnen. Det går helt fint.

Ok, rettelse: JEG blir gal av å fokusere på hva jeg kan og ikke kan spise hele tiden. ;)

Ble analysert av en refleksolog en gang som sa jeg måtte holde meg borte fra potet, alle melkeprodukter, gluten, druer, svinekjøtt, tomat, sukker, sitrusfrukter og koffein. Det måtte heller ikke være noen tilsetningsstoffer i maten, så all mat skulle lages fra bunnen av.

Det var en ekstrem omlegging av kostholdet, men hun mente bestemt jeg var intolerant mot alt dette.

Holdt ut i 4 mnd, endte med å gå ned så mye i vekt at jeg ble undervektig og ikke ble jeg bedre i magen heller.

Er helt klart at det er noe mat som er mer "luft" fremkallende enn annen, og at noen blir bedre av å kutte ut visse matslag.

Men for min del har jeg vel kommet til den konklusjonen at jeg bare har en litt ømfindtlig mage, og uansett hvor mange matslag jeg kutter ut av dietten så kommer jeg til å ha luft i magen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en drastisk diett! Da du ga opp å følge den, gjeninnførte du et matslag av gangen? Hvis man gjør det, vil det jo helt tydelig vise seg hvis det er ett eller flere av dem man reagerer på.

Jeg skjønte hva du mente med å bli gal altså, jeg måtte bare kverrulere litt(selv om jeg faktisk mener at det ikke er noe problem hvis man er innstilt på det), og jammen er jeg glad jeg ikke har en så omfattende diett å holde meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Gjest Shelob

Jeg får lett vondt i magen av å spise kjøtt og fett. Fisk og grønnsaker, frukt og korn + litt melkeprodukter så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann.

Jeg har gått rundt med konstant oppblåst mage i 1 år. Det hadde helt klart ikke noe med kosthold å gjøre etter som jeg våknet med oppblåst mage hver dag, og siden jeg tok en alergitest der jeg testet meg for en rekke matvarer. Jeg hadde vært til legen 2 ganger, og den demotiverende konklusjonen han kom med var at det var stress. Jeg hadde friår og kunne ikke helt forstå hva jeg gikk rundt å var stresset for, men jeg tok til takke med denne konklusjonen og gjorde ikke noe mer med det.

For en måned siden sluttet jeg med p- pillene (microgynon), og en måned etterpå var ikke magen oppblåst lenger. Jeg hadde også spurt legen om dette kunne være en bivirkning av pillene, men det utelukket han med en gang.

Om det er p-pillene eller at jeg av en eller annen grunn ikke er stresset lenger som er årsaken vet jeg ikke. Men jeg vet hvor jævlig det er å ha oppblåst mage, så det skader jo ikke å prøve i noen måneder. Det er jo uansett ikke så morsomt å ha sex når man føler seg som en elefant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Det er viktig å få i seg mye fiber....dette hjelper tarmene å jobbe mer regelmessig, samt at det trekker til seg vann slik at en ikke får så mye vann i kroppen. Anbefaler å bytte ut all brødmat med knekkebrød. Unngå melke/osteprodukter, hvite melprodukter. Vær forsiktig med hva frukt og grønnsaker du spiser, da mange av disse varene gir luft i magen. Jeg har slitt skikkelig med dette, og lever nærmest kun av knekkkebrød og rene kjøttprodukter. Det var litt tøft i begynnelsen, men det har gitt resultater, med at magen er holder seg noenlunde flat hele dagen...

Det er viktig å få i seg nok fiber, men ikke mye. Mye fiber kan være årsak til oppblåst mage. Jeg anbefaler som noen før meg har gjort, å ta allergitester. Å kutte ut fin hvete kan også hjelpe, eventuellt meieriprodukter som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt diagnostisert med irritabel tarm - men dette er jo en sekkediagnose for folk som har problemer, og hvor det likevel ikke er noe fysiologisk galt. Mitt problem er først og fremst at jeg promper så utrolig mye, og det var en periode så hemmende at jeg ikke kunne gå på lesesalen. Jeg har prøvd det meste - vegetarmat, glutenfri kost, melkefri kost, mye fiber, lite fiber...

Løsningen var - etter å ha fått henvisning og gjennomgått gastroskopi og koloskopi, samt diverse prøver i hue og ræva, hehe - å få konsultasjon på gastromedisin hos en overlege. Jeg var hos Knut Laake på Aker sykehus, og han er spesialist på tarmøkologi. Han ordinerte biola, rett og slett. Det hjelper! Men på meg mister det effekten etter noen uker, og dessuten tok de tre glassene biola plassen fra frukten i mitt kosthold (du vet, to brødskiver og en frukt ble til to brødskiver og et glass biola, så var jeg mett). Hvis jeg ikke spiser nok frukt, blir jeg så utrolig forstoppet, så da ble alt bare verre. Jeg tar nå kapsler med gode bakterier hver dag, men er ikke kurert.

For meg handler det om at jeg svinger, og jeg må bare lære å leve med dette. Nøkkelord:

- promp når du må, såfremt det ikke er ALTFOR pinlig (men er du på toget eller noe, legg en jakke i fanget, så merker man ikke evt lukt, og man hører ingenting uansett. Fly er gull!). Hva sier fremmede forresten? Ingenting.

- Dersom jeg får veldig utagerende mage, må jeg spise så lett fordøyelig mat som mulig - altså LITE fiber. Det beste er bare frukost knekkebrød el.l. med fiskepålegg eller renskåret kjøttpålegg. Hvit pasta til middag, med masse grønnsaker, eller fisk eller kylling og salat.

- Spise mye frukt og grønt hele tiden, åkke som

- Drikke mye

- Bevege meg hvis luft sitter fast, f.eks. gå en liten tur el.l.

- Stresse ned

- Sove godt

- Gå på do når jeg må.

Dessuten får jeg ikke sove dersom jeg ikke stapper en hard pute eller sammenrullet håndkle innunder magen. Har så mye fastlåst luft om natta, og en slik pute presser det ut av meg, rett og slett.

I tillegg er det lurt å høre på hva familien din ikke tåler så godt. Alle har jo ting de fordøyer mer eller mindre bra, enten de er allergiske eller ei. Faren min sa lenge til meg at "jeg tåler ikke rug, forsøk å slutte med det", og jeg sa "neida" i opposisjon, nærmest. Men gjett hva jeg ikke tåler? Ja, nettopp.

Jeg må tilpasse meg litt, som å bruke lang tid på å lese på alle brødpakkene (ja, alle norske ordinære brød inneholder rug, så å si), spise minst fem om dagen, ikke overdrive melkeprodukter og egg og ikke spise for mye grovt på en gang - da går magen helt amok. Juleferien var vill i magen, og vill i kosten (altfor mye godteri og fett kjøtt og for lite grønt). Men det viktigste for meg har vært å godta at jeg nå engang er sånn, og at jeg kan leve med at noen av og til hører at jeg slipper en fis. Kjæresten min bryr seg heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Luisa Benetton

Ja, tenk, hva er det med magene våre? Har dere ikke sett mannfolkene med de digre magene? Har aldri hørt dem klage. Kanskje vi skal bare godta at alle ikke kan ha flat mage. Det er forskjell på tarmene, noen har tykke tarmer, andre tynne. That´s it! Noen har mye luft i magen, noen litt for mye fett... Jeg syns det er så deilig å komme hjem etter jobben for da kan jeg slippe magen ut. Ingen som ler av meg, ingen som stirrer eller kommenterer. jeg HAR stor mage, ferdig med det. Noen ganger har jeg helt flat mage, men det er da jeg ikke spiser noe særlig. Og slik kan man jo ikke leve. La oss bære magene våre med stolthet foran oss. La magen disse, la den svinge, la den hoppe opp og ned, ja, la magen vår være seg selv:-) Tenk etter; magen plager oss BARE når andre ser oss. Drit i andre! (bortsett far de som har smerter da, men de som bare har stor mage, la den være i fred).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød, gulrøtter og agurk danner gass i magen, sa en vis mann. Prøv deg frem kva magen DIn tåler. Du må ORKE å engasjere deg, for magen din roper om hjelp. Stress er heller ikke bra for magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...