Gå til innhold

Cerazette


Imogen

Anbefalte innlegg

Gjest Blubberella

Noen som vet hvordan man utsetter mensen med cerazette?

Man kan ikke utsette mensen med Cerazette siden man ikke har noen pillefri i form av opphold eller sukkerpiller. På Cerazette vil man enten fortsette å blø en gang i måneden, miste mensen helt eller småblø hele tiden. Er man ikke fornøyd med blødningsmønsteret på Cerazette er det ikke annet å gjøre enn å slutte med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det er jo ikke en falsk mensen, vel? Det tjener vel sin hensikt ved at det kommer et egg ut?

Men jeg skjønner ikke, skal man ikke ha mensen eller? Det er jo det som er mest naturlig for kroppen..

Når man bruker Cerazette har man ikke eggløysning,og dermed er det ikk noe egg som skal blø ut.

Jeg har brukt Cerazette i 2år og er veldig fornøyde med de.Den første tiden hadde jeg mye småblødninger og var ganske lei,men ettersom kroppen vente seg til dem ble alt normalt,og jeg har aldri noe slags blødninger.Kun hvis jeg har glemt å ta pillene en dag,da kan jeg få blødninger noen dager.Men er ganske vant til det,siden jeg gikk på p-sprøyte før der jeg aldri hadde blødninger,kun kanskje bare 1-2ggr i året.Heldigvis byttet jeg siden de ikke anbefaler p-sprøyte lenger,siden det er risiko for at man kan få benskjørhet av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mista mensen helt på cerazette, men jeg får lett blødning om jeg slurver med tidene.

Anonym poster: 840722fa720fec7dc245a98e5d305dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jente stavanger

Hei:) Jeg har brukt Cerazette i nesten 3 år. Har ikke mensen når jeg går på pillene, men tar 3 mnd fri fra pillene hvert år, ettersom alle bør ha mensen 3 ganger i året. Jeg har ikke fått noen bivirkninger, og har ikke hatt problemer med hormonene. Før gikk jeg på noe som het synfase eller noe. Disse var forferdelige da jeg alltid var sint og sur, alt for mange hormoner. I Cerazette er det ikke lagt til hormoner, om det er det, er det iværtfall ikke mye.

Men jeg lurer på om prevangsjonen på disse pillene er like bra som på p piller... ettersom Cerazette er minipiller. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har p-stav, altså samme hormonene som er i cerazette. Kunne ikke vært mer fornøyd!

Hatt den i noen måneder, og har bare blødd bittelitt en gang. Får dog bittelitt uren hud og løsere mage rundt den tiden jeg "har" mensen, men ingen smerter i mage eller lignende!

Fikk vektøkning av diane/tilsvarende, selv om det hjalp på huden. Gått ned igjen etter jeg tok p-stav, har mer stabilt humør og bedre sexlyst. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på om prevangsjonen på disse pillene er like bra som på p piller... ettersom Cerazette er minipiller. ?

Så lenge man alltid tar pillene til samme tid, så er det like sikkert. Men hvis man tar minipille en time for sent, kan det være nok til å bli gravid, imotsetning til 12 timer på p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Cerazette har lengre slingringsmonn enn andre minipiller, faktisk samme som p-piller; 12 timer. Man blir ikke gravid av å ta Cerazette-pillen bare én time for sent. De skal være like sikre som p-piller hvis man tar dem til rett tid. Det eneste er at Cerazette inneholder bare ett hormon (i motsetning til to i p-piller) men det teller mer negativt i forhold til blødningekontroll enn risiko for å bli gravid. Det er derfor så mange småblør på Cerazette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk cerazette av legen etter jeg fikk barn. Pga at de er ammevennlige. Sist jeg var hos legen, spurte jeg om nye p-piller, og klaget over at jeg blødde hele tiden på cerazette. (Var kanskje et par dagers opphold, så kom blodet igjen i mange dager, så et par dagers opphold, etc).

Legen min sa at selvfølgelig skulle jeg ikke gå lenger på cerazette. Det var ikke meningen at man skulle gå lenge på dem (pga at man så lett blør med dem), bare bruke dem akkurat mens man ammet.

Nå er jeg lei av p-piller, og har satt inn en spiral...



Anonymous poster hash: f6ae4...174
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg mistet mensen helt fra første stund og har ikke hatt mensen på de to årene jeg har gått på Cerazette. En sjelden gang har jeg opplevd små spotblødninger eller farget utflod men aldri mer enn at et lite truseinnlegg er nok. Sånn sett er jeg veldig fornøyd med pillene, men jeg har enda lavere sexlyst nå enn mens jeg gikk på p-piller (Yasmin). Jeg merker at jeg blir lettere nedfor av å gå på dem også så jeg vurderer sterkt å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg håper noen i den tråden her kan svare meg, selv om den er gammel.

Jeg har gått på Cerazette i tre og et halvt år. Fungerte knirkefritt i tre år, men i vinter startet småblødningene. Egentlig bare spotting, men etter nyttår sluttet det ikke. Dro til gynekolog, som ba meg doble dosen, så jeg endte opp med å ta to cerazette daglig. Han ønsket først at jeg skulle gå over til p-piller, men jeg ville ikke pga frykt for vektøkning.

Etter tre uker med dobbel dose så hadde blødningene gitt seg (de sluttet etter en uke), men jeg begynte å google litt pga kviseutbrudd som startet i vinter. Jeg kom over ordet østrogenmangel, og det var som å lese om meg selv, med unntak fra at jeg aldri har slitt med å bli våt under sex.

Humørsvingninger, hetetokter (gynekologen mente det kom av hormonforstyrrelser og ville bli borte ved dobbel dose cerazette), søvnforstyrrelser, kviser etc.

Jeg var hos fastlegen for noe annet, og ba samtidig om å få utskrevet p-pillene gynekologen anbefalte, Mercilon. Har gått på disse i tre uker nå, og min erfaring er at jeg har mindre hetetokter og mer stabilt humør, men samtidig en oppblomstring av kviser i ansiktet (de andre var på ryggen) og mer magesmerter.

Er så usikker på om jeg kan ha hatt skikkelig østrogenmangel. Er det noen av dere som har hørt noe om dette? At det kan komme av Cerazette? Jeg kan ikke kutte ut p-pillene og la ting normalisere seg pga smertefull endometriose, men liker ikke tanken på at jeg kan mangle noe så vesentlig som østrogen uten å finne ut av det.

Har ingen legetime i nærmeste fremtid, og føler det blir litt ille å bestille time kun pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Begynte på Cerazette etter å ha prøvd spiral i en måned. Spiralen gjorde at jeg fikk hjertebank, ble deprimert, mistet sexlyst og var generelt sprø. Kunne bare velge mellom spiral, Cerazette eller p-stav pga høyt blodtrykk, sliter med cyster på eggstokkene (operert to ganger..) så jeg måtte begynne på noe. Etter spiralen prøvde jeg Cerazette og det har ikke gitt meg noen bivirkninger etter 3 måneder jeg har brukt dem til nå, så jeg er strålende fornøyd :) Har ikke hatt noe form for blødning heller, så disse skal jeg fortsette å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet mensen og fikk den ikke tilbake på tre år. Har hatt to ordentlige i ettertid pga glemte piller. Nå har jeg sluttet på dem, men har ikke fått mensen tilbake. Den kommer vel en gang... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Jeg begynte på Cerazette for ca 1 mnd siden. Tok ikke veldig lang tid før det kom kviser. Først ved brystet, så på rygg, hals og ansikt. Nå er jeg så plaget at jeg har bestemt meg for å slutte på disse pillene. Var hos lege i dag å fikk en pille kur for kviser, så da håper jeg det blir borte snart. 

Hilsen litt fortvilet .

Endret av V74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kjøp Cerazette - https://www.euroclinix.net/no/prevensjonsmidler/minipiller/cerazette Jeg har gått på dem i syv år, er veldig fornøyd. Mistet mensen nesten med en gang (tror jeg hadde et par blødninger de første tre månedene), har ikke noe problemer med masse uregelmessige blødninger som mange sier de har. Får mensen ca hvert 2,5 år eller noe sånt, og det kan jeg klare å leve med.

Endret av best311
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser at tråden er gammel, men håper allikevel på svar! 

Jeg begynte på cerazette 4/10, første mensdag. Jeg blødde da normal mens til og med 9/10. Deretter hadde jeg en blødningsfri periode til og med 19/10. Etter dette har jeg blødd konstant. Ikke store mengder blod, noen dager trenger jeg ikke engang truseinnlegg, mens andre dager bruker jeg den minste tampongen på markedet. Jeg er nå på blødningsdag nummer 18. Hva tenker dere om dette? Jeg har lest flere steder at man skal gi det tre måneder slik at kroppen stabiliserer seg. Men hvordan skal jeg holde ut med dette i tre måneder? Er det noen som har opplevd lignende? Sluttet dere eller gikk blødningen over? 

Jeg fikk cerazette fordi jeg har hjerte- og karsykdom i familien. Jeg har tidligere forsøkt p-stav, blødningsfri i ett år - deretter utrolig mye mellomblødninger. Fastlegen min anbefaler spiral, noe jeg er veldig skeptisk til i en alder av 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...