Gå til innhold

Cerazette


Imogen

Anbefalte innlegg

P-piller hindrer eggløsning, så det kommer ikke noe egg ut, nei. Det spiller igrunnen liten rolle om man har mens hver måned eller ikke, så jeg har null betenkeligheter med å ikke ha det. Det er ganske befriende, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også at det er veldig befriende og ikke ha mensen i det hele tatt. Har ikke hatt den på over ett år nå :)

Vet ikke hvordan cerazette fungerer på andre, men jeg har bare positivt å si om den. Jeg slapp heldigvis å gå flere uker i strekk med mens da jeg begynte på de, ikke noe vektøkning, renere hud og jeg slipper de ekstreme humørsvingningene som jeg fikk med andre piller :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det virker som om dette er noe som varieer veldig fra person til person. Jeg har fått mye mindre plager med rygg og smerte siden jeg begynnte på dem

Tør jeg spørre hvilken type smerter du ble bedre av? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke blødninger i det hele tatt på Cerazette, og dermed har jeg heller ikke menssmerter lenger- herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_tonje_*

heij :)

for meg funker cerazette helt supert.

var den første p-pillen jeg begynte på. jeg hadde mensen en gang helt i begynneslsen men den var mye kortere og med mindre blødning enn vanlig. etter den har jeg ikke hatt noen blødning.

det med at det er falsk mensen den mensen man har når man går på p-piller fortalte helsesøsteren til meg, for jeg lurte på om det var så smart å begynne på en p-pille som man kanskje ikke fikk noen blødning av i det hele tatt. men hun sa at den mensen man får når man går på p-piller er falsk. så hvis man vil være sikker bør man ta en graviditetstest av og til :)

d gjør værtfall jeg, når jeg føler at det er noe anerledes med kroppen min. men det har til nå tydeligvis bare vært noe jeg har innbilt meg.

for meg funker denne pillen perfekt og synes de som har tenkt å bytte p-pille eller starte med det burde prøve denne typen :)

men virker det ikke så får man vel bare bytte....

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Det er jo ikke en falsk mensen, vel? Det tjener vel sin hensikt ved at det kommer et egg ut?

Men jeg skjønner ikke, skal man ikke ha mensen eller? Det er jo det som er mest naturlig for kroppen..

Vel, for de feste er nok ikke mensen et problem, men når det for eksempel i mitt tilfelle kom mensen tredje hver uke å me kraftige blødninger så jeg ingen annen løsning, i tillegg til utrolige smerter i rygg og mage. Jeg synes disse p-pillene har vert drømmen å bruke uten å tenke på å skifte supertampong hver time...

men jeg fortår jo godt de som ikke vil fortsette fordi de får spotting og lignende plager. Det er nok veldig individuelt. Jeg har nå vert mensen fri i et å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg har gått på cerazette i 1 1/2 år nå, og har ikke blødninger i det hele tatt.. Hadde småblødninger i 5 dager med 9 dager mellomrom ( 5 dager blødning, 9 dager uten, så 5 dager blødning osv....) de 3 første månedene, men det forsvant heldigvis etter de 3 månedene.. Det var veldig slitsomt, men er glad nå for at jeg holdt ut, for nå har jeg ikke mensen og menssmerter i det hele tatt..

Jeg har blitt overfølsom etter jeg startet med cerazette, men har ikke prøvd så mange andre p-piller, så har ikke noe å sammenligne med.. Bivirkninger har jo alle slag av p-piller, så jeg overlever det å være litt følsom... :)

I det siste har jeg fått øresus på det ene øret, og noen sa til meg at det kunne være en bivirkning på p-pillene.. Er det noen som har noe erfaring i forhold til dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på cerazette i nesten et år, og det er først nå det ser ut til å virke skikkelig... jeg har vært plaget med alle p-pillene jeg har vært på (loette. microgynon, trionetta) med så og si konstante mellomblødninger, men nå ser det ut til å ha roet seg... Det er etter å ha fått en hormonboost et middel som het primolut og et blodstoppendemiddel kalt cyklocapron... Hvis ikke dette virker er det over og ut for horon prevensjon for min del...

Jippy-kay-yeay! :lur:

Klemmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lissi32

Jeg er kjempefornøyd. Blødde litt de første to ukene, siden har jeg ikke blødd. Jeg er kvitt mensenmigrenen, samt andre bivirkninger jeg hadde på trionetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Jeg har alltid slitt med prevansjon (har prøvd flere typer p-piller og p-plaster) men går nå på cerazette og er kjempefornøyd.

Var ganske misfornøyd i starten, nettopp pga av disse blødningene som var utrolig slitsomme og som aldri gikk over! (Lagde vel en frustrasjonstråd jeg også :fnise: )

Jeg hadde ikke eneri og ork til å bytte, så levde bare med det i ca. 4 måneder tror jeg? Litt lengre også. Nå har jeg ikke mensen i det hele tatt! Det er deilig og fint å ikke tenke på det.

Men det som man bør være forsiktig med, er å ta dem AKKURAT på samme tidspunkt hver dag. Når jeg startet var jeg ikke så flink til det, en time over her og en time før der, men når jeg begynte å ta dem på samme tidspunkt sluttet blødningene. Så det kan være et tips kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det skal ha noe å si når man tar pillene. Jeg tar dem aldri til samme tid hver dag pga at jeg har en jobb hvor jeg begynner til forskjellig tid hver dag, noe som igjen gjør at jeg står opp til forskjellig tid hver dag.

Jeg har nå gått på disse pillene i over et år, og jeg sluttet å blø etter en uke. Må si at dette er de beste pillene ever; man blør ikke, ingen negative biirkninger, gikk ned i vekt og man sparer masse penger på bind og tamponger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_EllaBella_*
Det er jo ikke en falsk mensen, vel? Det tjener vel sin hensikt ved at det kommer et egg ut?

Men jeg skjønner ikke, skal man ikke ha mensen eller? Det er jo det som er mest naturlig for kroppen..

Man har (som regel) ikke eggløsning når man bruker p-piller, det er nettopp det som er hovedeffekten av pillene, at eggløsningen ikke finner sted. Dermed er mensen en har når man bruker p-piller en "falsk" mensen, ved at det ikke er noe egg som skal ut.

Om man skal ha mensen eller ikke forskes det vel heftig på, men jeg tror de har kommet frem til at det ikke er farlig om en ikke vil ha mensen i det hele tatt.

Så til cerazette...

Jeg har gått på cerazette i snart 3 mnd. Brukte nuva-ring før det, å hadde masse plager med smerter og oppblåst mage. Etter at jeg begynte på cerazette har jeg hatt mensen én gang, til vanlig tid. Den varte i 9 dager (mot normalt 4-5). Jeg har opplevd noe spotting og småblødninger, men ikke noe som ikke er til å overleve. På den positive siden har jeg blitt lettere i humøret, er ikke oppblåst, har ikke smerter i magen. Får heller ikke så mye væskeansamlinger som jeg hadde da jeg brukte nuva-ring og p-piller.

MEN jeg har fått litt mer kviser enn jeg hadde før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Caroline_*

hm..har ikke hatt noen problemer med cerazette! de 2 første månene var slitsomme, men etterpå så har jeg nesten ikke hatt mensen i det hele tatt! Fikk idag utskrevet en ny type..conludag..noen som har erfaring med denne? forskjell i forhold til cerrazette feks:)

håper på svar^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du burde lage en egen tråd om det - sikkert mange som tror at du skal si noe mer om Cerazette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Silje_*

Jeg har til nå gått på p pillen yasmin i snart 5 år. Til tross for ryktene om yasmin og økt blodproppsfare, så tenkte jeg at dette bare var noe tull.. Jeg trøstet meg med at legemiddeltilsynet visstnok ville ha fjernet denne pillen fra markedet om det hadde vært noe galt med den! Men jeg sluttet ikke å engste meg og kontaktet legen min. Hun anbefalte meg å bytte merke, og sa at hun nå sjeldent skrev ut respepter på yasmin lenger. Dette fordi hun og andre leger hadde hørt mye "internt" om yasmin, og mente denne ikke var bra. Jeg ble foreslått enten å prøve Loette (som er en p pille bestående av en lavdosert østrogenmengde eller cerazette (en p pille uten østrogen). Jeg valgte den siste.. Har nå gått på cerazette i snart en måned. For å unngå menstruasjonsforstyrrelser, begynte jeg på pillen rett etter ei uke med menstruasjon (altså etter ei ukes vanlig opphold med yasmin). Dette vil jeg anbefale også til dere andre! Da er sjansene mindre for at dere får blødninger og ustabile menstruasjoner. Ulempen er at dere må bruke tilleggsprevensjon i 8 uker fra startdagen (på Cerazette).

Jeg er foreløpig veldig fornøyd med cerazette! Har fått mensen og noen småblødninger. Men synes det er bedre å få smøblødninger nå og da, enn å gå rundt å bekymre seg for å få blodpropp! Dette vil også mest synnsynligvis stabilisere seg etterhvert; kroppen må bare venne seg til den nye formen for hormoner. Jeg synes dere skal gi Cerazette en sjanse, i allefall dere som går rundt og er engstelige for blodproppsfaren ved vanlige p piller (slik jeg var). Nå kan jeg endelig ta p pillen med god samvittighet, uten å være bekymret for både det ene og det andre...

Mvh Silje =)

Ps: Noen andre som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil råde de som prøver cerazette og opplever problemer til å gi det mer tid. Kroppen trenger ofte mer enn noen måneder å venne seg til nye piller.

Jeg begynte på cerazette for ca ett og et halvt år siden. Fikk mensen veldig uregelmessig og med mer menssmerter enn før da jeg begynnte på de. Kunne ha mensen i en to uker, så en ukes pause, og så begynte det på nytt igjen. Så kunne det gå to måneder uten og plutselig kom mensen igjen når jeg minst ventet det.

Men det ga seg etter ca ti måneder, og nå har jeg gått over et halvt år uten noe som helst mens. Jeg er kjempefornøyd, og i tillegg er det de eneste pillene jeg ikke har blitt "oppblåst"/lagt på meg av. Har brukt bl a yasmin, p-ring og loette før, men aldri vært så fornøyd som nå med cerazette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fauna_*

Jeg har gått på Cerazette to ganger, hadde en pause pga. kviser. Begge gangene mistet jeg mensen helt og hadde få eller ingen bivirkninger. Jeg merket også at det svarer seg å ta den på samme tidspunkt hver dag. En time fra eller til gjorde ingenting, men ble det forskjellige tidspunkt noen dager etter hverandre fikk jeg en liten mellomblødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_siv_*
Har forsøkt å søke her for å få svar på dette, og har funnet masse skrevet om cerazette, men finner ikke heeelt det jeg lurer på, så jeg prøver med å starte en ny tråd og håper dere bærer over med meg... :)

Jeg er straks ferdig med mitt første brett av cerazette. Er så langt veldig fornøyd med tanke på de bivirkningene jeg fikk så mye av tidligere. Med både andre piller og p-ringen har jeg både mistet sex-lyst og blitt fryktelig lei meg, men nå føler jeg meg mye bedre. Iallefall foreløpig....:)

Men....jeg har sånne små spot-blødninger...nesten hver dag... Og det har jeg sett at er noe veldig mange nevner her inne, enten at de blør hele tiden, eller at de mister mensen helt.

Det jeg lurer på er; er de første ukene noen god indikasjon på hvordan det blir videre?

Dere som hadde spotting i starten, fortsatte den bare, eller har noen opplevd at den går over etterhvert?

Vet at det ofte tar noen mnd før kroppen har vent seg til nye hormoner...så jeg håper at dette med blødningene er noe som kan gå over... Er så fornøyd med pillene ellers, at det hadde vært veldig fint å kunne fortsette på dem, men det er jo litt kjedelig med disse småblødningene...

Håper noen vil hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...