Gå til innhold

Cerazette


Imogen

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å søke her for å få svar på dette, og har funnet masse skrevet om cerazette, men finner ikke heeelt det jeg lurer på, så jeg prøver med å starte en ny tråd og håper dere bærer over med meg... :)

Jeg er straks ferdig med mitt første brett av cerazette. Er så langt veldig fornøyd med tanke på de bivirkningene jeg fikk så mye av tidligere. Med både andre piller og p-ringen har jeg både mistet sex-lyst og blitt fryktelig lei meg, men nå føler jeg meg mye bedre. Iallefall foreløpig....:)

Men....jeg har sånne små spot-blødninger...nesten hver dag... Og det har jeg sett at er noe veldig mange nevner her inne, enten at de blør hele tiden, eller at de mister mensen helt.

Det jeg lurer på er; er de første ukene noen god indikasjon på hvordan det blir videre?

Dere som hadde spotting i starten, fortsatte den bare, eller har noen opplevd at den går over etterhvert?

Vet at det ofte tar noen mnd før kroppen har vent seg til nye hormoner...så jeg håper at dette med blødningene er noe som kan gå over... Er så fornøyd med pillene ellers, at det hadde vært veldig fint å kunne fortsette på dem, men det er jo litt kjedelig med disse småblødningene...

Håper noen vil hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert varierende, men for meg var det ingen forskjell på første brett og de senere. Jeg fikk småblødninger med en gang og de forsvant ikke. Det står jo på pakningsvedlegget at bivirkningene skal gå over etter 2-3 mnd, men de gjorde altså ikke det hos meg så jeg valgte å slutte helt. Men det er sikkert ikke slik for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reagerer forskjellig på p-piller, så jeg kan derfor bare svare for meg selv. Da jeg gikk på Cerazette var det som å ha en tre-måneders-lang mellomblødning. Det var så slitsomt at jeg sluttet etter en pakke.

Det er visstnok en vanlig bivirkning på dette merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første brettet gikk helt fint, men ikke det andre. Jeg sluttet aldri å ha mens, blødde hver dag helt til jeg fikk nok.

Sluttet brått, og satte inn hormonspiral, og blødningene stoppet samme dag som jeg sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at spotting er helt normalt de første tre månedene. Selv har jeg vært så heldig at jeg ikke har spottet i det hele tatt. Det kan jo hende det skyldes at jeg gikk på sprøyta før og at litt av depoteffekten var igjen da jeg byttet til cerazette og således fikk en mykere overgang.

Jeg vil tro overgangen er større om en har brukt prevensjon med to typer hormoner forut for cerazette enn om en bare har brukt sprøyta som kun inneholder et hormon. Dette er bare mine tanker da og ikke noen vitenskapelig beviselig påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet fra Trionetta til Cerazette for to måneder siden, og jeg har også hatt spotteproblemet. Første mensen var helt normal, men så har det bare vært sånn tullemens som ikke kommer når den skal. Ikke noe mye, men alikevel nok til å være irriterende. Jeg mistenkte til og med at jeg var gravid, men tok en test i dag tidlig og det var jeg ikke.

Jeg har akkurat vært på reise i utlandet og har hatt så problemer med linsene på turen. Plutselig blir det ene øyet kjempetørt og det føles som jeg har noe rusk på det. Først trodde jeg det var den nye mascaraen min, men det kom selv om jeg ikke brukte den. Så oppdaga jeg at det ble værre når jeg var i storbyer med mye forurensing, og har på en måte slått meg til ro med det.

Men nå i stad leste jeg om at noen har hatt problemer med linsene på grunn av Cerazette. Noen her som har hatt det? Kanskje det er det som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i pakningsvedlegget at det er en sjelden bivirkning ved cerazette at man kan få "problemer med å bruke kontaktlinser", så det kan godt hende at det er pillenes skyld.

Jeg er ganske nybegynner på cerazette, og har akkurat hatt halvannen ukes "mens", men nå er den helt borte - forhåpentligvis! Jeg har lest om mange som har hatt problemer med småblødninger, og så er det visst flere som mister mensen helt. Jeg krysser fingrene for at jeg havner i siste kategori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er litt ulikt ja...noen blør hele tiden, mens noen mister mensen... Jeg har et håp om at jeg også skal havne i siste gruppen. Etterhvert iallefall, men jeg får gi kroppen et brett til eller to før jeg avskriver dem...

Jeg har også hørt at noen syns det blir vanskelig å bruke linser når de går på noen piller....så det kan jo godt hende at det spiller inn jouvel...? Eller at det har vært en tilfeldighet....vanskelig å vite....

Skal jammen ikke være lett dette hormonstyret....sukk... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen blør hele tiden, mens noen mister mensen...

Jeg gjorde begge deler. Hadde ingen vanlig mens, men hadde småblødninger/spotting hver eneste dag. Det var i grunnen mer slitsomt enn å ha mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett vært helt blødningsfri i et halvt år nå. Så det er tydeligvis veldig forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jente_23

heisann :) Jeg har gått på C i to år nå, disse pillene er no dritt.... Jeg har fått kviser, kraftige utbrudd av sinne, gråterier, depresjon og sterke blødninger hver 14-dag og to uker opphold...har også fått kraftige smerter under mens.....

Nå har jeg sluttet og alt er supert =)

Skjønte ikke at det var pillene det var no feil med, men trodde det var noe med meg psykisk, men det var det ikke etter å ha snakket med fastlegen min =)

Så jeg oppfordrer de som ikke er fornøyd med sine piller eller merker at noe forandrer seg med deg, bytt sort med en gang ikke gå rundt å sparke stein....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så skuffet da jeg fikk de nye pillene mine. Har gått uten p-piller siden 2001. Nå for en tid tilbake skulle jeg ha nye piller. Legen spurte meg hvilke jeg har brukt før, og jeg svarte at jeg gikk på Cerazette, så da fikk jeg det. Helt greit tenkte jeg, for de funka fint på meg sist jeg brukte de...MEN NÅ ER DET JO EN NY TYPE!! Før skulle jeg ha 7 dagers pause mellom vert brett der jeg fikk mensen, men nå skal jeg ta alle brettene sammenhengende. Etter å ha lest om alle de ulike erfaringene her på KG tør jeg ikke beyne på de. Orker ikke å spotte hele tiden, eller ha mensen hele tiden... Det hadde jeg da jeg gikk med p-stav og det var mer en nok.

Og tanken på at man ikke får mensen er igrunnen fantastisk, men samtidig er mensen en bekreftelse på at man ikke er gravid. Det vet man jo ikke når man ikke får blødninger og går da lenger på pillen før man oppdager det.

Irriterer meg at legen ikke kunne si at det var en ny type cerazette som var kommet. Og det irriterer meg at to ulike piller har samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Siri R B

Hei.

Det virker som om dette er noe som varieer veldig fra person til person. Jeg har fått mye mindre plager med rygg og smerte siden jeg begynnte på dem, jeg har vert HELT mensenfri i nesten ett år! og jeg har vert mye mer gladere og lettere til sinns. Jeg personlig annbefaler disse p-pillene til alle som spør, men ser jo fort at det er ganske så individuelt på hvordan man reagerer.

Mvh. Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke vært plaget av småblødninger med disse pillene.Begynte på dem for et år siden og har ikke hatt mensen i det hele tatt siden :)

Men skjønner at det er slitsomt å gå rundt å småblø hele tiden. Tror jeg hadde byttet pille jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg gitt opp Cerazette. Ble lei av å ha mensen i tre uker om gangen og så en uke opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *-*Pinky*-*

jeg er veldig fornøyd med cerazette..

Når jeg begynte på de så hadde jeg først mensen som vanlig første mnd, så var det spotting i ca 3mnd å siden det har ikke jeg hatt mensen :) :) Å det er snart 2år siden jeg begynte på de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ida Kristine

Hei :)

Etter at typen leste at noen hadde dødd av blodpropp pga Yasmin bestemte jeg meg for å prøve en ny type p pille.. (kanskje teit siden det bare er 2 stk men..)

Jeg fikk resept på Cerazette, og skal begynne på de imorgen..

Men etter å ha lest om det overalt på nettet har jeg virkelig ikke lyst altså! Virker som man enten har mensen hele tiden eller ikke i det hele tatt.. Får jeg ikke det kommer jeg til å tro jeg er gravid hele tia..

Noen som har noe tips?? Bør jeg bytte tilbake til Yasmin? De var jeg virkelig fornøyd med !

angrer så for at jeg bytta :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Etter at typen leste at noen hadde dødd av blodpropp pga Yasmin bestemte jeg meg for å prøve en ny type p pille.. (kanskje teit siden det bare er 2 stk men..)

Jeg fikk resept på Cerazette, og skal begynne på de imorgen..

Men etter å ha lest om det overalt på nettet har jeg virkelig ikke lyst altså! Virker som man enten har mensen hele tiden eller ikke i det hele tatt.. Får jeg ikke det kommer jeg til å tro jeg er gravid hele tia..

Noen som har noe tips?? Bør jeg bytte tilbake til Yasmin? De var jeg virkelig fornøyd med !

angrer så for at jeg bytta :(

Jeg ville ha prøvd Cerazette om jeg var deg. Jeg er kjempefornøyd med dem. Selv om du går på Yasmin og får mensen en gang i måneden så vil ikke det gi det bety at ikke er gravid! Den mensen du får når du går på p-piller er falsk. Så uansett om du går på en pille hvor du får mensen en gang i måneden eller om du går på en pille hvor du mister mensen helt, så er det akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke en falsk mensen, vel? Det tjener vel sin hensikt ved at det kommer et egg ut?

Men jeg skjønner ikke, skal man ikke ha mensen eller? Det er jo det som er mest naturlig for kroppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...