Gå til innhold

Monopol - regler?


womanpower

Anbefalte innlegg

Jeg mistet regler til monopol...

1. hvis 2 biler kræsjer.. bot? hvor mye?

2. hvor mye penger skal en spiller ha i begynnelsen?

3. hvis man har aksjer og hus, men må selge pga blakk ..

men selg husene først så askjer ja....

hvis man har flere aksjer ,f.eks må ha penger så selge andre askjer eller nødt

selge alle hus først så askjer tilslutt?...

4. hvis man kommer på akkurat den biten i starten på 4000 kr får man dobbelt?

5. Hvis 2 like 3 ganger så bot eller fengslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan svare på noen i allefall:

1. hvis 2 biler kræsjer.. bot? hvor mye?

Har aldri hørt at det skjer noe spesielt hvis to biler krasjer.

2. hvor mye penger skal en spiller ha i begynnelsen?

Det er jeg ikke sikker på om jeg husker for vi spiller oftest med den gode gamle engelske versjonen. Jeg tror det er 20 000 i den norske versjonen?

4. hvis man kommer på akkurat den biten i starten på 4000 kr får man dobbelt?

Nei.

5. Hvis 2 like 3 ganger så bot eller fengslet?

Fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke reglene mine i farta, så svarte på det jeg visste, detter er slik vi spiller: (har vært borti mange forskjellige regler)

1. hvis 2 biler kræsjer.. bot? hvor mye?

Da havner man i fengsel

3. hvis man har aksjer og hus, men må selge pga blakk ..

men selg husene først så askjer ja....

Først husene ja, reglene er litt forskjellig når det gjelder riving av hus og selging av aksjer. Vi spiller med at river man et hus får man bare halvparten av hva det kosta tilbake

hvis man har flere aksjer ,f.eks må ha penger så selge andre askjer eller nødt

selge alle hus først så askjer tilslutt?...

Du kan selge aksjer selv om du har hus, men kan ikke selge der det står hus

4. hvis man kommer på akkurat den biten i starten på 4000 kr får man dobbelt?

Man får dobbelt om man kommer akkurat på start ja

5. Hvis 2 like 3 ganger så bot eller fengslet?

Fengsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Aldri hørt om "kræsjer", når vi kommer på samme felst så "tar vi en prat" vi, men det står ikke noe i reglene om "kræsjing"

2: Det er 15.000 i monopol (eller 150.000 i milionær, der er alle pengene bare 10 ganger så store)

3: Hus/hoteller selges til halv pris, og du må selge "jevnt" på gater i samme serie, på samme måte som ved bygging.

Jeg blir usikker på du snakker om aksjer, mener du skjøtene på gatene, eller snakker du om "multimilionær" der man har AKSJER og BØRS? Der kan aksjene selges helt uavhengig av gater og hus, de selges til gjeldende børsverdi), men om du mener pansettelse av skjøter så kan det bare skje på gater der det ikke er bebyggelse.

4: Akkurat der ble jeg usikker, og i tråden svarer en "ja" og en "nei", så da burde man sjekka reglene (eller bare bli enige på forhånd da)

5: Fengsel.

Aldri hørt om "bot", det tror jeg må være en "privat tilpasning" dere har hatt? Man kan betale "bot" på bakgrunn av kort der man får bot, eller man kan betale seg ut av fengsel, men aldri vært borti "bot" i slike sammenhenger som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3: Hus/hoteller selges til halv pris, og du må selge "jevnt" på gater i samme serie, på samme måte som ved bygging.

Man må faktisk ikke bygge eller selge hus jevnt. Man kan fint kjøpe et hus og sette det på en gate i en serie ute å kjøpe på resten av gatene. Man må selvfølgelig eie hele serien da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må faktisk ikke bygge eller selge hus jevnt. Man kan fint kjøpe et hus og sette det på en gate i en serie ute å kjøpe på resten av gatene. Man må selvfølgelig eie hele serien da.

Ja, men du kan ikke kjøpe tre hus på den dyreste gaten og ingen på de andre. Alle må være på samme nivå før du kan bygge videre, altså alle må ha ett hus før du kan bygge to osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du kan ikke kjøpe tre hus på den dyreste gaten og ingen på de andre. Alle må være på samme nivå før du kan bygge videre, altså alle må ha ett hus før du kan bygge to osv. 

Aha! Da er vi enige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener med "jevnt". Du kan ikke bygge hus nr 2 på en gate før du har et på hver i serien.

Beklager om jeg utrykket dette litt "feil". Poenget mitt var jo at du kan ikke la hotellet stå på en gate, og ha null hus på de andre, det må bygges "jevnt" og det må rives "jevnt", men selvsagt altså ikke nødvendigvis på alle på en gang. Men ikke nr 2 før der er 1 på alle, ikke nr 3 før der er 2 på alle. Det står klart og tydelig i reglene.

(Malama har vært fast "banken" i årevis med spilling av monopol, miljonær og multimiljonær... alltid like gøy når man spiller med noen andre enn de "faste", og de har sine egne regler, og vi må frem med regelboka... (vel, "vi" hadde jo også etterhvert noen "egne regler", med tidvis stor gjeld mellom spillerene... (ellers hadde min bror (som ikke liker spillet) vunnet så tidelig....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Marie_*
Jeg fant ikke reglene mine i farta, så svarte på det jeg visste, detter er slik vi spiller: (har vært borti mange forskjellige regler)

1. hvis 2 biler kræsjer.. bot? hvor mye?

Da havner man i fengsel

3. hvis man har aksjer og hus, men må selge pga blakk ..

men selg husene først så askjer ja....

Først husene ja, reglene er litt forskjellig når det gjelder riving av hus og selging av aksjer. Vi spiller med at river man et hus får man bare halvparten av hva det kosta tilbake

hvis man har flere aksjer ,f.eks må ha penger så selge andre askjer eller nødt

selge alle hus først så askjer tilslutt?...

Du kan selge aksjer selv om du har hus, men kan ikke selge der det står hus

4. hvis man kommer på akkurat den biten i starten på 4000 kr får man dobbelt?

Man får dobbelt om man kommer akkurat på start ja

5. Hvis 2 like 3 ganger så bot eller fengslet?

Fengsel

Hei. Jeg og broren min krangler om en regel(Vi har mistet regelboken). Hvis en gate er pansatt, kan den da kjøpes opp av andre spillere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Jeg mistet regler til monopol...

1. hvis 2 biler kræsjer.. bot? hvor mye?

2. hvor mye penger skal en spiller ha i begynnelsen?

3. hvis man har aksjer og hus, men må selge pga blakk ..

men selg husene først så askjer ja....

hvis man har flere aksjer ,f.eks må ha penger så selge andre askjer eller nødt

selge alle hus først så askjer tilslutt?...

4. hvis man kommer på akkurat den biten i starten på 4000 kr får man dobbelt?

5. Hvis 2 like 3 ganger så bot eller fengslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Monopol, her og nå-utgaven, en av de nyeste) Noen av reglene har jeg knapt hørt om i det gamle millionær som jeg er oppvokst med. Men here goes:

Spillet:

1. Kast begge terninger. Spilleren med høyest tall starter. Spillet fortsetter med klokken.

2. Når det er din tur, kaster du terningene og flytter dette antall felter med klokken rundt brettet. Avhenging av hvilket felt du lander på gjør du ett av følgende:

- Kjøper eiendommen (hvis ikke en annen spiller eier den)

- Får banksjefen til å auksjonere bort eiendommen (hvis du ikke vil kjøpe den)

- Betaler leie (hvis en annen spiller eier eiendommen)

- Betaler skatt

- Trekke et sjansje- eller prøv lykken-kort

- Går i fengsel

3. Når du eier en hel fargegruppe, kan du bygge leiligheter eller hoteller på disse tomtene.

4. Hvis du går tom for penger, kan du pansette eller selge eiendom for å betale kreditorene. Hvis du ikke greier å skaffe nok penger til å betale leie, skatt eller en regning, blir du erklært konkurs og er ute av spillet.

5. ingen spiller kan låne penger av eller låne ut penger til en annen spiller. Men en spiller kan velge å akseptere hvilken som helst av eiendommene dine i stedet for penger som du skylder ham eller henne.

6. Hvis du får to like, tar du turen din som normalt og kaster på nytt. Hvis du får tre ganger to like på samme tur, går du i fengsel.

7. Fortsett til bare en spiller er igjen i spillet. Denne spilleren er vinneren!

Kjøpe eiendom

Hvis du lander på en eiendom ingen eier, har du førsteretten til å kjøpe den. Hvis du bestemmer deg for å kjøpe, betaler du prisen som er oppgitt på dette feltet, til banken. Du får skjøtet for denne eiendommen som et bevis på eierskapet. Legg det foran deg med forsiden opp. Hvis du bestemmer deg for å ikke kjøpe, holdes det en auksjon.

Når du eier en eiendom, har du rett til å kreve inn leie fra enhver spiller som lander på dette feltet. Når du eier alle tomtene i en fargegruppe, dvs. du har monopol, kan du bygge leiligheter og hoteller på tomter i denne gruppen og få mer leie!

Auksjoner

Hvis du bestemmer deg for ikke å kjøpe en eiedom når du har landet på den, må banksjefen straks auksjonere den bort til den som byr høyest. Dere starter på den prisen en annen spiller er villig til å betale. Selv om du avsto fra muligheten å kjøpe til opprinnelig pris, kan du også være med å by.

Betale leie

Hvis terningkastet fører deg til en tomt som er eid av en annen spiller, må du betale leie (hvis ikke tomten er pansatt). Spilleren som eier tomten, må be deg om leien før neste spiller kaster terningene. Beløet du skal betale, står på skjøtekorttet og varierer med antall bygninger på tomten.

Hvis du eier en hel fargegruppe, blir leien fordoblet for alle ubebygde tomter i denne gruppen (dvs. tomt uten leiligheter eller hoteller). Ved pantsetting kan du fremdeles kreve dobbelt leie for tomter som ikke er pantsatt.

Medier

Medier blir kjøpt og auksjonert bort på samme måte som tomter.

Hvis du lander på et av mediene noen eier, betaler du leie til eieren i samsvar med hva terningen viste da du landet der. Hvis eieren har ett av mediene, er leien fire ganger det terningen viser, multiplisert med 10 000. Hvis eieren har begge mediene må du betale ti ganger det terningene viser, multiplisert med 10 000.

Torg

Torg blir kjøpt og auksjonert bort på samme måte som tomter.

Hvis du lander på en torg noen eier, betaler du beløpet som er oppgitt på skjøtekortet, til eieren. Beløpet du skal betale, står på skjøtekortet, og er avhengig av antall torg denne spilleren eier.

Bygge leiligheter

Når du eier alle tomtene i en fargegruppe, kan du kjøpe leiligheter og oppføre dem på alle disse feltene. Prisen for en leilighet er oppgitt på skjøtekortet.

Du kan kjøpe leiligheter (eller hoteller) under din tur eller mellom andre spilleres turer, men du må bygge jevnt: Du kan ikke bygge en leilighet nummer to før du har bygd en leilighet på hver av tomtene i denne gruppen. Du kan kjøpe så mange bygninger du ønsker, så lenge du har råd til dem. Du kan ikke bygge leiligheter hvis noen tomt i den fargegruppen er pantsatt.

Når du bygger flere leiligheter på en tomt, stabler du dem som en skyskraper.

Bygge hoteller

Før du kan bygge hotell, må du har fire leiligheter på hver av tomtene i en komplett fargegruppe. Bytt fire leiligheter mot et hotell, og betal banken prisen som er oppgitt på skjøtekortet. Du kan bygge bare ett hotell på hver tomt.

Slutt på bygningene

Hvis banken ikke har flere leiligheter igjen, må du vente til andre spillere leverer tilbake sone før du kan kjøpe.

Hvis det er et begrenset antall leiligheter eller hoteller igjen, og to eller flere spillere ønsker å kjøpe flere enn banken har, auksjonerer banksjefen dem bort enkeltvis til den som byr høyest. Dere starter på den laveste prisen som er oppgitt på aktuelle/aktuelt skjøtekort.

Slutt på pengene

Hvis du har lite penger, kan du skaffe flere ved å:

- Selge bygninger

- Pantsette eiendom

- Selge tomter, medier eller torg til en annen spiller for en sum dere blir enige om (selvom eiendommen er pantsatt).

Selge eiendom

Du kan selge ubebygde tomter, torg og medier til en annen spiller for en pris dere blir enige om. Du kan ikke selge en tomt hvis det er bygninger på noen av tomtene i denne fargegruppen. Du må først selge alle bygningene på disse tomtene til banken.

Leiligheter og hoteller blir solgt til banken til halvparten av opprinnelig kjøpspris, som er oppgitt på skjøtekortet. Du kan selge under din tur eller mellom andre spillers turer.

Selge leiligheter

Du må selge jevnt, det vil si på samme måte de ble bygd.

Selge hoteller

Banken betaler halve prisen for hotellet pluss halve prisen for de fire leilighetene som ble byttet inn ved kjøp av hotellet.

Du kan også dele opp hoteller i leiligheter for å skaffe penger. Du gjør dette ved å selge et hotell for halvparten av sin pris og motta fire leiligheter i bytte.

Pantsette eiendom

Først selger du evt bygninger. Så snur du skjøtekortet for tomten med forsiden ned og mottar pantsettingsbeløpet som står på baksiden av kortet.

Du beholder all pansatt eiendom, og ingen annen spiller kan løse inn pantet for å sikre seg eiendommen. Du kan ikke kreve leie for pantsatt eiendom, men kan kreve det for andre eiendommer i denne fargegruppen.

Innløsing av pant

Du må betale det opprinnelige pantsettingsbeløpet pluss 10% renter /avrundet opp til nærmeste 10 000). Når du har betalt tilbake, snur du skjøtekortet med forsiden opp.

Selge en pantsatt eiendom

Du kan selge en pantsatt eiendom til en annen spiller til enhver pris dere blir enige om. Kjøperen kan da umiddelbart innløse pantet eller betale 10% rente (avrundet til nærmeste 10 000) og opprettholde pantet. Pantet kan så innløses på normal måte senere i spillet.

Når alle tomter i en fargegruppe er uten pant, kan eieren begynne å kjøpe tilbake leiligheter og hoteller til full pris igjen.

Konkurs

Hvis du skylder mer penger enn du kan skaffe fra eiendelene dine, blir du erklært konkurs og er ute av spillet.

Gjeld til banken

Lever tilbake skjøtekortene dine til banksjefen, som auksjonerer bort hver eiendom til den som byr høyest. Legg alle "Slipp ut av fensel gratis"-kort tilbake i bunnen av den aktuelle bunken.

Gjeld til en annen spiller

Den andre spilleren får alle pengene du har igjen, skjøtekortene dine og evt "Slippe ut av fengsel gratis"-kort du har.

Sjanse og prøv lykken

Når du lander på et av disse feltene, tar du toppkortet fra den aktuelle bunken. Følg instruksjonene på kortet før du legger det tilbake, med forsiden ned, i bunnen av bunken. Hvis du tar et "Slippe ut av fengsel grats"-kjort, kan du beholde det til du vil bruke der, eller selge det til en annen spiller for en sum dere blir enige om.

Hvis et kort sier du skal flytte til et annet felt, flytter du dit i pilens retning. Hvis du passerer START på veien, mottar du 2M (2K). Du passerer ikke START hvis et kort sender deg i fengsel eller sender deg tilbake.

Gratis parkering

Det er ingen straff for å lande her, og du kan fremdeles utføre transaksjoner som vanlig.

Passere start to ganger på en tur

Du kan motta 2 millioner (4 tusen eller hva i det andre utgavene) to ganger på en tur. Detter skjer hvis du feks lander på et sjanse- eller prøv lykken-felt rett etter du har passert START, og tar et kort som sier du skal rykke frem til START.

Gå i fengsel

Du sendes i fengsel hvis:

- Du lander på "Gå i fengsel"-feltet

- Du får en sjanse- eller prøv lykken-kort som sier "Gå direkte i fengsel"

- Du får to like tre ganger på rad under din tur

Turen din er over når du sendes i fengsel. Flytt til fengselsfeltet. Du mottar ikke 2M (4K) uansett hvor du er på brettet.

Mens du er i fengselet, kan du kreve leie for tomter for eiendommer hvis de ikke er pantsatt.

Løslatelse fra fengselet

Du kan komme deg ut av fengselet ved å:

- Betale en bot på 500K (5000? i de andre utgavene) og fortsette på din neste tur

- Bruke et løslatesekort

- Få to like

Hvis du ikke har fått to like etter tre turer, betaler du 500K til banken før du flytter samsvar med det tredje terningskastet ditt.

Bare på besøk

Hvis du ikke blir sendt i fengselet, men lander på fengselsfeltet, er du "bare på besøk" og får ingen straff.

Kjeder meg i dag :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...