Gå til innhold

Jeg er tett i øret


Gjest Tweek

Anbefalte innlegg

Jeg stiller meg i rekken som anbefaler å skylle ut ørevoksen. Kjøp øreballong (evt. med revaxør) på apoteket, påfør matolje eller revaxør før du legger deg, dekk med bomull. Neste morgen koker du vann og avkjøler til kroppstemperatur, også er det bare å sprute løs. Du vil ikke tro hvor store ørevoksklumper som kom rennende ut av mine ører for noen uker siden! Det funker som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fortsetter under...

hei,jeg sitter med samme problem og har prøvd det meste.. Legen sa at det skulle gå over i løpet av de tre neste dagene, og håper han har rett.

Du kan even.t prøve å sove med en halv løk på øret, med lue på siden det har hjulpet før.

Håper det hjelper!(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sverger til oppvarmet olje på bomullsdotter som hun legger ytterst i øret. Varm olje skal løse opp eventuelle propper, sier hun.

Det hjelper lite hvis det er i mellomøret. Dette er vel en metode mot ørevoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeghar nettopp vært å badet!

Har prøvd nesespray men det funker ikke!

Jeg hører ingenting på det ene øret å kjenner jeg er tett!

Er det anderledes når man har badet?

PLIZZ svar fort!

Har også hatt slik at vannet sitter "fast" i øret. Som regel renner det ut om natta. Tror broren min måtte skylle øret en gang pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blåsetrikset er det enste som hjelper hos meg når jeg får dott i øret.

Har det mest når jeg er forkjølet. Når man klarer å blåse oppøret, dreners det av seg selv. Man kan må blåse mange ganger før det virker.

Man skal være forsiktig med å gjøre dette. Du vil ikke ha væske på balansenerven. Trust me. Kan skape sinnsyk vertigo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kan det være ørevoks? Hvis man renser seg mye i ørene og dytter voksen innover, kan det danne seg en propp. Har hørt om folk som har fjernet slike propper hos legen. Kanskje man kan gjøre det selv, men det vet jeg ikke noe om.

Øreskylling hos legen ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hold for nesa og blås for å utligne trykk, og gjesp etterpå? Det hjalp for meg når jeg var forkjølet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg er ALLTID tett i ørene hver morgenen at jeg ikke hører noen ting.

Men blir bedre i mellom tida, NÅ er det liksom hverdag hele dagen,, så ubehagelig..

Hører ingenting for tiden.. føler meg helt DØØØØØV, lurer på om jeg burde hos legen?

Hører bare LITT men hører meg selv snakke jævla høyt når andre syns at jeg snakker SÅ LAVT-.-

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd...men men :)

Jeg har hatt dott i den ene øret i 2 år og ØNH-spesialister og fastlegen har gitt opp å hjelpe meg. Jeg har nesten ingen ørevoks sier de, har ingen væske bak trommehinnen og MR-bildene var fine. Antakelig er det en tett øretrompet pga virus i øret mitt :( Innimellom koker halve ansiktet (på den siden hvor dotten er) og jeg er synlig knall rød i halve ansiktet, jeg har nesten daglige smerter i øret, hørselen er redusert (noen en audiograf har bekreftet), og den ytre øregangen har vært trang (hoven) og rød hele tiden i løpet av disse 2 årene. Jeg har gjort den blåseøvelsen som er nevnt før i denne tråden en million ganger og den hjelper bare bittelitt der og da. I tillegg har jeg vært småforkjølet og kraftig forkjølet nesten hele tiden i løpet av disse 2 årene. Ingen allergier. Kortison hjalp meg og ga meg plagsomme bivirkninger, som daglig neseblod og annet.

Jeg syns at du gjest skal dra til legen hvis du har vært tett i mer enn et par uker. Jeg håper at du blir helt bra og ikke må slite som meg! Det kan være ørevoks, en infeksjon med væske eller en tett øretrompet. Prøv den blåseøvelsen: hold deg for nesen og lukk munnen, blås luft fra munnen opp nesa og da vil luften gå opp øretrompetene og opp i nesen. Men dra til legen uansett, det er bedre å dra en gang for mye enn en gang for lite :)

Anonym poster: c4869ff8949e283024fe56d06d897c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Øre Nese Hals.

2 viktige ting dere ikke må finne på uansett hvor irriterende det kjennes ut i øregangen. Putt aldri nesepsray inn i øret. I nesepsray er det noe som heter "Nazaren" som ikke er bra om det får dirkekte kontakt med trommehinnen. Som oftest er kommer tette ører av forkjølelse. Uavhengig om du er tett i nesen eller ikke, ka du bruke nesepsray i NESEN.. Dette vil høyst sannysnelig hjelpe øregangen. Forvent ikke at det blir bedere på 2 minutter men kanskje etter 1 time. Spray 2 ganger i vært nesebor vært 30 minutt i en time. Er det ikke blitt bedere da, kan du dra til legen å få skyld ut det som ligger der, om det er voks vi snakker om, eller åpnet øregangen så det blir normalt igjen. Lykke til!

Hilsen Sykepleier Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest petter

Hvis du har fått tett øret etter q-tips eller etter å pirket inni øret har du vell presset inn øervoks mest sansynelig.
dette vil gå over og bli bra igjen.
et tips er å bruke olje på bomullsdott inn i øret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...