Gå til innhold

Øyelokksoperasjon


Nabodama

Anbefalte innlegg

Jeg er i 4 uke etter operasjonen nå, og jeg ser fortsatt ikke normal ut. Jeg må virkelig sperre øynene opp om arrene skal bli lite synlig. Jeg har normalt hva man kan kalle halvåpne øyne, ikke normalt for meg å ha vidåpne øyne, så arrene syns godt, de ligger ikke i øyelokkfolden. Håper jo at de skal dette ned etterhvert.

Arrene er også noe røde ennå.

Blåfargen ble borte etter få dager, gulfargen kom og gikk i ett par uker etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg tok øvre øyelokksoperasjon i går. Nå er jeg litt bekymra fordi øyenbrynene mine har endret form:( Jeg var veldig fornøyd med øyenbrynene mine og er kjemperedd for at de blir slik for alltid. De er liksom litt dratt ned på sidene slik at jeg ser trist ut. Noen som vet noe om dette?

Jeg tok operasjonen privat. Var overhodet ikke klar over at dette var en operasjon man kunne få dekt. Øyelokkene hang så mye til tider at de var nede i øyenvippene og jeg måtte gå og heve brynene for å holde dem oppe. Legen skjærte bort 10-12 mm hud. Noen som vet om jeg kan få dekt operasjonen (evt. delvis) hvis jeg tar med meg førbildene til fastlegen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du får dekket det i ettertid men du kan alltids prøve på det.

Og øyenbrynene dine har nok ikke forandra form, mest sannsynligvis er de sånn nå fordi du er hoven og da er ingenting helt som det skal. Vent en ukes tid så ser du at det er blitt bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har fått henvisning fra fastlegen min til operasjon av øvre øyelokk. Var på Sandvika Øyelegesenter idag til konsultasjon og vil få operasjonstid i løpet av 3-4 uker.

Legen som så på meg nevnte noe om at fordi jeg er så "ung" (jeg er 37) og har så glatt hud så kunne det hende arrene ble tydeligere. Hun sa også at ikke arrene nødvendigvis havnet der man ønsket det.

Noen som har hørt tilsvarende???

Ble litt mer engstelig kjente jeg. Jeg trodde at jo yngre man var desto bedre ville huden gro (med andre ord ville arrene gro bedre). Jeg trodde også at de var såpass drevne på dette inngrepet at de var i stand til å legge arrene i globallinjen.

Er det forøvrig noen som har erfaring fra Sandvika Øyelegesenter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Inngrepet gir ikke rett til sykemelding hvis du gjør det privat. Da er det ikke "medisinske" årsaker til inngrepet. Gjør du det offentlig, gir det rett til sykemelding.

En venninne var hos tre øyespesialister, og ingen av de ville henvise til offentlig dekket operasjon på henne. Hun hadde nøyaktig samme plager som deg (TS), som hun beskrev på samme måte. De var alle menn, og de avslo.

Hun betalte derfor selv og oppsøkte privat øyespesialist som også var plastikkirurg for tunge øyelokk. Hun ble gul oh blå samt hoven, og ba om sykemelding i 10 dager. Det fikk hun. Hun så jo like ille uansett om det var offentlig eller privat som hadde utført det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Du fikk avslag fra øyelegen, sier du. Men på hvilket grunnlag? De må jo se deg for å kunne vurdere. Som sagt, ikke gi deg på dette.

Ved sykehuset i Østfold så avslår de tunge øyelokksoperasjoner over telefonen uten å ha sett personen...

Ringer man til øyespesialister i Fredrikstad (som regel kun menn), avslår de alle over telefonen, knapt før du har rukket å presentere deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Legen som så på meg nevnte noe om at fordi jeg er så "ung" (jeg er 37) og har så glatt hud så kunne det hende arrene ble tydeligere. Hun sa også at ikke arrene nødvendigvis havnet der man ønsket det.

Noen som har hørt tilsvarende???

Ble litt mer engstelig kjente jeg. Jeg trodde at jo yngre man var desto bedre ville huden gro (med andre ord ville arrene gro bedre). Jeg trodde også at de var såpass drevne på dette inngrepet at de var i stand til å legge arrene i globallinjen.

Skulle jo tro at jo yngre enn er, desto bedre vil arrene gro seg til...merkelig at de sa det motsatte til deg.

Veldig merkelig om norske plastikkirurger og øyespesialister ikke klarer å legge arrene pent til i globallinjen. Det er dprlig estetisk håndtverk av de å legge det over.

Mange utenlandske kirurger er mye flinkere og har mer trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er i 4 uke etter operasjonen nå, og jeg ser fortsatt ikke normal ut. Jeg må virkelig sperre øynene opp om arrene skal bli lite synlig. Jeg har normalt hva man kan kalle halvåpne øyne, ikke normalt for meg å ha vidåpne øyne, så arrene syns godt, de ligger ikke i øyelokkfolden. Håper jo at de skal dette ned etterhvert.

Arrene er også noe røde ennå.

Blåfargen ble borte etter få dager, gulfargen kom og gikk i ett par uker etter operasjonen.

Merkelig at øyelegen din ikke har klart å lage arret i globallinjen...for en kløne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tok øyelokkopperasjon på fredag.

Hvordan føler du deg / ser ut nå da? Gul, blå og hoven?

Ser arrene ut til å være i globallinjen? Har laseren svidd av røde merker oppe ved brynene?

Ble brynene løftet litt i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lilletrille_*

Jeg tok øyelokkoperasjon for fire dager siden.

Jeg er i midten av 30 årene og har fram til de siste par årene trivdes med formen på øyelokkene mine. Jeg kontaktet fastlegen min og ble henvist til øyelege og vurdert for å få inngrepet dekket eller ikke.

Øyelegen jeg var hos mente det nok ikke kunne dekkes av det offentlige siden det ikke hemmet sidesynet mitt. Jeg ble overasket over dette fordi øyelokkene mine lå oppå øyevippene mine og optikeren min mente at de dyttet dem ned. Jeg fikk inntrykk av at de bare kan gi henvisning dersom det er sidesynet som hemmes.

I mitt tilfelle vil dette før eller siden skje, men jeg gidder ikke å vente når det plager meg alt nå. Jeg har merket at jeg hever øyebrynene hele tiden for å se på ting og for å se våken ut og ble lei meg når jeg så bilder av meg selv fordi jeg syntes jeg så trøtt og morsk ut når jeg absolutt ikke er det. Jeg fikk vite at operajonen kostet 11000 og at jeg kunne få den gjort innen får uker. Det er mye penger, men ikke mer en hva jeg kunne klare med litt planlegging og feriepenger.

Jeg ble tatt veldig godt imot på øyelegeklinikken jeg var på. Bedøvelsessprøytene var ikke vondere enn små stikk og under selve laseroperasjonen kjente jeg bare litt varme enkelte ganger. Legen og sykepleieren snakket hyggelig med meg gjennom hele operajonen som jeg tror må ha tatt bare rundt 20 minutter.

Jeg brukte isposene flittig første døgnet og hadde ikke smerter, bare litt svie som fra et vanlig sår. Jeg sov med hodet høyt og hørte på lydbok, framfor å lese på senga slik jeg pleier. Jeg hadde fått beskjed om å skylle såret i rennende vann morgen og kveld fra og med andre dag etter operasjonen (noe jeg er blitt litt usikker på nå som jeg har lest at andre har blitt rådet til å holde sårene unna vann).

For meg var det verste kvelden etter operasjonen, det var da jeg var mest hoven. Jeg fikk ikke noen skikkelig blåveis, men litt blårødt var det. Nå er det fjerde dagen og jeg synes øyelokkene er litt mindre stramme stadig vekk. Øyelokkene er fortsatt hovne, men mindre enn før og jeg har gule opphovnede poser under øynene. Jeg velger å holde meg inne og bare ta korte turer ut med kjempesolbriller på.

Formen er ellers fin og om to dager skal jeg fjerne stingene. Nysjerrig på resultatet. Jeg gjorde klart og fikk bekreftet at de ikke skulle endre på øyets karakter, men bare lette på fylden (fettet) over øyevippene. Jeg er veldig spent på hvordan arret blir og det bekymrer meg litt at de har sydd så lang ut fra yttersiden av øynene, men det er nok for å få en pen fold. Orker ikke tenke så mye på det nå, men velger å tro at det blir fint intill jeg evt ser noe som tyder på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lilletrille_*
Hvordan føler du deg / ser ut nå da? Gul, blå og hoven?

Ser arrene ut til å være i globallinjen? Har laseren svidd av røde merker oppe ved brynene?

Ble brynene løftet litt i samme slengen?

Hei! Jeg har skrevet om min opplevelse av operasjonen i innlegg under det du svarte på. :-)

Jeg har ikke sett noen røde svimerker og det ser ut til at arrene kommer i globallinjen, men de går ganske mye lenger ut på siden så jeg er spent på det. Jeg har ikke merket at brynene er løftet, men håper det kanskje skjer litt av seg selv når de ikke trenger å løfte så mye ekstra fett i øyelokket lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kjekt å høre. Var i samme situasjon som deg. Fikk det ikke offentlig dekket før synet var redusert...men det var virkelig tungt og ille som det var: sperret opp øynene slik du sier. Går med solbriller ute ja..og kan ikke trene. Det er litt kjipt. Blir mye tv-og internett fram til stingene tas.

Skal det ikke gå en uke innen legen fjerner trådene i stingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har ikke sett noen røde svimerker og det ser ut til at arrene kommer i globallinjen, men de går ganske mye lenger ut på siden så jeg er spent på det.

Samme her, var ikke det rart? Huden er ganske tynn ute på sidene der, så at det blir arr på sidene utenfor øyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_lilletrille_*
Kjekt å høre. Var i samme situasjon som deg. Fikk det ikke offentlig dekket før synet var redusert...men det var virkelig tungt og ille som det var: sperret opp øynene slik du sier. Går med solbriller ute ja..og kan ikke trene. Det er litt kjipt. Blir mye tv-og internett fram til stingene tas.

Skal det ikke gå en uke innen legen fjerner trådene i stingene?

Jeg fikk beskjed om 5-6 dager.. Det blir uansett fra drøye seks døgn så det går nok fint. Jeg har ikke hatt noe blødning etter at jeg kom hjem heller så jeg tror det gror fort. Jeg er en flittig bruker av internett og søppelTV om dagen, men det er egentlig litt deilig å få hvilt litt, men må innrømme at det blir litt lange kjedelige dager. Jeg er jo ikke syk. :)

Hva var instruksene du fikk angående vann på såret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille trille_*

I dag har jeg fjernet stingene. Jeg ble litt skuffet fordi jeg hadde håpet å se litt mer normal ut igjen, men det ble ikke helt slik.

Det blir nok bra til slutt, men jeg har visst reagert på tråden jeg var sydd med slik at det var ganske irritert og hovent fortsatt. Jeg ble overrasket fordi jeg har opplevd det hele som ukomplisert og med overraskende lite ubehag.

Stingene er ihvertfall borte, men jeg har fått strips over såret istedenfor. Enn så lenge kan jeg ihvertfall glede meg over at de særdeles stygge gule posene under øynene er nesten borte...

Jeg er ingen tålmodig sjel så dette er en liten utfordring for meg. Er så nysgjerrig på hvordan det blir og vil jo gjerne se ut som folk igjen.

Sukk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bedøvelsessprøytene var ikke vondere enn små stikk og under selve laseroperasjonen kjente jeg bare litt varme enkelte ganger. Legen og sykepleieren snakket hyggelig med meg gjennom hele operajonen som jeg tror må ha tatt bare rundt 20 minutter.

??!

Var på privat klinikk og gjor de det samme: sprøytene var ikke "små stikk", de gjorde uhyre vondt, det sprengte på...hjelpes så vondt det var i det tynne øyehudpartiet! Fikk for lite bedøvelse flere ganger, alt gjorde bare vondt.

Skulle ha hatt full narkose!

Det tok 1,5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er en flittig bruker av internett og søppelTV om dagen, men det er egentlig litt deilig å få hvilt litt, men må innrømme at det blir litt lange kjedelige dager. Jeg er jo ikke syk. :)

Hva var instruksene du fikk angående vann på såret?

Samme her, ser TV og bruker internett mye i disse dagene hvor jeg er nyoperert.

Etter at stingene var tatt (gjorde vondt, for øyenhudpartiet er så sensitivt), fikk jeg resept på to salver og beskjed om at jeg nå kan dusje.

Men skal ikke få sol på arrene, og bør ta det litt med ro nå, samt fysisk trening/løping bør man vente et par uker til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...