Gå til innhold

Øyelokksoperasjon


Nabodama

Anbefalte innlegg

Jepp, jeg gjorde det på onsdag, og tenkte jeg likeså godt kunne skrive litt om det.

Har i flere år syntes at jeg hadde litt tunge øyelokk, men nå den siste tiden, har det også blitt plagsomt fysisk.

Det er jo èn ting å se trett, uopplagt og sur ut, men når øynene blir tunge å holde åpne, da er det slitsomt også.

Jeg tok dette opp med legen min da jeg var hos henne for noe annet, Hun forsto at dette begynte å bli plagsomt, og henviste meg til en øyelege som foretar slike operasjoner.

Trengte ikke å vente lenge, fikk time til operasjon uka etter. Syntes jeg fikk lite info fra øyelege, så jeg leste litt rundt på nettet om dette.

Operasjonen i seg selv varte 30 min, fra jeg kom inn til jeg var ferdig. Han tegnet opp der han skulle fjerne hud, og så var det å sette seg i stolen. Det absolutt verste var å få lokalbedøvelsen. Å få stukket nåler inn i øyelokkene var grusomt vondt!

Deretter skar han med laser, det var helt greit, kjente varmen fra laseren, men ikke mer. Så ble det sydd, mange små sting som ble tråklet, altså ikke avsluttet for hvert sting.

For ham var dette ren rutine, jeg var nr 10 den dagen som fikk foretatt en øyelokksoperasjon. For meg var det rimelig skummelt! Og jeg syntes det gikk så fort. Jeg måtte spørre for å få nok info, han sa ikke mye selv. Så til dere andre som også står for tur, les mye selv! Se på plastikk-kirurgenes nettsider.

Noe info er villedende, f.eks noen steder står det at man ikke skal drive tung trening før etter 6 uker, andre sier 2 uker.

Hadde ikke mye smerter etterpå, det holdt med to paracet, som jeg tok første kvelden.

Dagene etter har gått forholdsvis greit. Lite smerter, men stingene klør endel, og det har vært det verste egentlig. For en kan jo ikke klø!!!

Øyelokkene er hovne og stive, men dette går bedre dag for dag.

Jeg har ikke fått blåveiser heller, bare bittelitt, såvidt det har vistes.

Det anbefales å sove med hodet høyt de første dagene, for å redusere hevelsen raskere, og det gjør jeg ennå. Å ligge på siden, som jeg bruker, kan jeg bare glemme. Da "drar" det i stingene, og det er vondt. Fikk også med en øyesalve med antibiotika som jeg smører med morgen og kveld for å hindre infeksjon.

Mange får store blåveiser, også under øynene. Årsaken til dette, sa legen, var at bedøvelsesnåla traff blodkar, og det gjorde det ikke hos meg. Dette blir jo borte på nokså kort tid, men det føles jo kanskje verre når man er blå og gul i tillegg til å være hoven.

Når det gjelder hevelsen, ble denne mindre allerede etter et par dager, men jeg er fortsatt nokså hoven, slik at det ikke er lett å se hvordan resultatet vil komme til å bli. Men jeg ser jo at jeg har fått øyelokk igjen!!! Og er superglad for det! Og det er lett å holde øynene åpne igjen.

Men foreløpig ser jeg helt for jævlig ut! Har selv tatt tilnavnet skrekk-kjerringa, det sier jo sitt. Sting over øynene, gul øyesalve oppå der, hoven og rød, ikke noe sminke....viser meg altså ikke fra min beste side for øyeblikket, men det kommer vel bedre tider.

Endret av Nabodama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortell hvordan det går videre da.

Regner med at du er sykemeldt?

Skal jeg noen ganger ta en operasjon for å gjøre noe med utseende så er det øyelokkoperasjon som står først på lista. Ennå har jeg iallfall ikke de plagene som du fikk på slutten. Siden du var plaget, fikk du det da dekket av det offentlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ta en slik operasjon, men kjenner to som vurderer det.

Veldig kjekt å lese andres erfaringer fra virkeligheten. Takk for at du ville dele det med oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ble sykemeldt i 10 dager, og jeg får se om det holder. Vil helst vente til jeg kan vise meg blant folk igjen før jeg går ut.....akkurat nå er det langt fra tilfelle ;)

Jeg fikk det dekket av det offentlige, siden jeg helt tydelig hadde tunge øyelokk, og også hadde fysiske plager med det.

Først hadde jeg tenkt å ta det "privat", men så fant jeg ut at jeg antagelig hadde nok til at det ble dekket. Legen hadde full forståelse, og skrev henvisning med en gang.

Det eneste er at plastiske kirurger ofte ikke har avtaler om slike operasjoner med trygdeverket, slik at det ofte er øyeleger som utfører disse for det offentlige. Velger du en plastisk-kirurgisk avdeling ved et sykehus, må en påregne lang ventetid, 24-52 uker. Når jeg først hadde bestemt meg, ville jeg ha det gjort så fort som mulig.

Var nok litt utrygg på øyelegen, men dette var visst noe de gjorde hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg gjorde det på onsdag, og tenkte jeg likeså godt kunne skrive litt om det.

Har i flere år syntes at jeg hadde litt tunge øyelokk, men nå den siste tiden, har det også blitt plagsomt fysisk.

Det er jo èn ting å se trett, uopplagt og sur ut, men når øynene blir tunge å holde åpne, da er det slitsomt også.

Jeg tok dette opp med legen min da jeg var hos henne for noe annet, Hun forsto at dette begynte å bli plagsomt, og henviste meg til en øyelege som foretar slike operasjoner.

Trengte ikke å vente lenge, fikk time til operasjon uka etter. Syntes jeg fikk lite info fra øyelege, så jeg leste litt rundt på nettet om dette.

Operasjonen i seg selv varte 30 min, fra jeg kom inn til jeg var ferdig. Han tegnet opp der han skulle fjerne hud, og så var det å sette seg i stolen. Det absolutt verste var å få lokalbedøvelsen. Å få stukket nåler inn i øyelokkene var grusomt vondt!

Deretter skar han med laser, det var helt greit, kjente varmen fra laseren, men ikke mer. Så ble det sydd, mange små sting som ble tråklet, altså ikke avsluttet for hvert sting.

For ham var dette ren rutine, jeg var nr 10 den dagen som fikk foretatt en øyelokksoperasjon. For meg var det rimelig skummelt! Og jeg syntes det gikk så fort. Jeg måtte spørre for å få nok info, han sa ikke mye selv. Så til dere andre som også står for tur, les mye selv! Se på plastikk-kirurgenes nettsider.

Noe info er villedende, f.eks noen steder står det at man ikke skal drive tung trening før etter 6 uker, andre sier 2 uker.

Hadde ikke mye smerter etterpå, det holdt med to paracet, som jeg tok første kvelden.

Dagene etter har gått forholdsvis greit. Lite smerter, men stingene klør endel, og det har vært det verste egentlig. For en kan jo ikke klø!!!

Øyelokkene er hovne og stive, men dette går bedre dag for dag.

Jeg har ikke fått blåveiser heller, bare bittelitt, såvidt det har vistes.

Det anbefales å sove med hodet høyt de første dagene, for å redusere hevelsen raskere, og det gjør jeg ennå. Å ligge på siden, som jeg bruker, kan jeg bare glemme. Da "drar" det i stingene, og det er vondt. Fikk også med en øyesalve med antibiotika som jeg smører med morgen og kveld for å hindre infeksjon.

Mange får store blåveiser, også under øynene. Årsaken til dette, sa legen, var at bedøvelsesnåla traff blodkar, og det gjorde det ikke hos meg. Dette blir jo borte på nokså kort tid, men det føles jo kanskje verre når man er blå og gul i tillegg til å være hoven.

Når det gjelder hevelsen, ble denne mindre allerede etter et par dager, men jeg er fortsatt nokså hoven, slik at det ikke er lett å se hvordan resultatet vil komme til å bli. Men jeg ser jo at jeg har fått øyelokk igjen!!! Og er superglad for det! Og det er lett å holde øynene åpne igjen.

Men foreløpig ser jeg helt for jævlig ut! Har selv tatt tilnavnet skrekk-kjerringa, det sier jo sitt. Sting over øynene, gul øyesalve oppå der, hoven og rød, ikke noe sminke....viser meg altså ikke fra min beste side for øyeblikket, men det kommer vel bedre tider.

Hva er "nok" til at det offentlige dekker det? At synet blir hemmet? for det går vel ikke på det utseendemessig og at en sur ut? :forvirret:

Jeg har fått meg en brosjyre fra en klinikk. Jeg vil ta både oppe og nede.øyelokkene er tunge og under er jeg posete.

Driver og sparer for det koster meg 20000. Inngrepet gir ikke rett til sykemelding står det i brosjyren.

En bekent av meg fikk ike operasjon før hun sluttet å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "nok" til at det offentlige dekker det? At synet blir hemmet? for det går vel ikke på det utseendemessig og at en sur ut? :forvirret:

Jeg har fått meg en brosjyre fra en klinikk. Jeg vil ta både oppe og nede.øyelokkene er tunge og under er jeg posete.

Driver og sparer for det koster meg 20000. Inngrepet gir ikke rett til sykemelding står det i brosjyren.

En bekent av meg fikk ike operasjon før hun sluttet å røyke.

Hva som er "nok" vil kanskje variere fra lege til lege. Hos meg var det ikke slik at det hemmet synet, heller ikke at øyelokkene hang utover vippene. Men det ville det nok gjøre med tiden.

Jeg tror at det som var nok i mitt tilfelle var at det var tungt å holde øynene helt åpne, og jeg rynket panna oppover for å få et mer "våkent" utseende. Det blir jo også fysisk slitsomt, med spenninger og hodepine.

Jeg tror nok at det også dekket pga psykiske belastninger, fordi en føler/får høre at en ser sur ut, ihvertfall når det er tydelig at en har tunge øyelokk (og det har nok de fleste som går til legen).

Inngrepet gir ikke rett til sykemelding hvis du gjør det privat. Da er det ikke "medisinske" årsaker til inngrepet. Gjør du det offentlig, gir det rett til sykemelding.

Jeg hadde også tenkt å ta det privat. Det falt meg rett og slett ikke inn å ta det opp med legen, før en bekjent nevnte at jeg burde det. Syntes også det var litt flaut å komme med et sånt problem. Men legen var veldig forståelsesfull.

Når det gjelder nedre øyelokk, vet jeg ikke om øyelegene tar det, eller om hvor flinke de er på akkurat det. Da skal det fjernes fett under huden osv. Jeg vet heller ikke om du får dekket det, fordi poser under øynene vil ikke hemme syn eller være fysisk belastende. Men jeg ville tatt det opp med legen. Uansett er du jo et stykke på vei om du får dekket øvre øyelokk.

Når det gjelder røyking, ser jeg på info hos plastiske kirurger at du bør kutte ned på røykingen, helst holde opp. Dette fordi sår gror bedre når du ikke røyker, fordi huden da får mer oksygen. Ingen nevnte noe om røyking til meg, hverken lege eller øyelege.

Jeg røyker, og har ikke klart å kutte ned heller, men såret har grodd veldig fort og fint. Vet jeg skulle ha kuttet, men gjort er gjort.

Ta dette opp med legen, du. Du taper ikke noe på det. Ettersom dette er en belastning for deg, kan det godt hende det er nok.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er "nok"  vil kanskje variere fra lege til lege. Hos meg var det ikke slik at det hemmet synet, heller ikke at øyelokkene hang utover vippene. Men det ville det nok gjøre med tiden.

Jeg tror at det som var nok i mitt tilfelle var at det var tungt å holde øynene helt åpne, og jeg rynket panna oppover for å få et mer "våkent" utseende. Det blir jo også fysisk slitsomt, med spenninger og hodepine.

Jeg tror nok at det også dekket pga psykiske belastninger, fordi en føler/får høre at en ser sur ut, ihvertfall når det er tydelig at en har tunge øyelokk (og det har nok de fleste som går til legen).

Inngrepet gir ikke rett til sykemelding hvis du gjør det privat. Da er det ikke "medisinske" årsaker til inngrepet. Gjør du det offentlig, gir det rett til sykemelding.

Jeg hadde også tenkt å ta det privat. Det falt meg rett og slett ikke inn å ta det opp med legen, før en bekjent nevnte at jeg burde det. Syntes også det var litt flaut å komme med et sånt problem. Men legen var veldig forståelsesfull.

Når det gjelder nedre øyelokk, vet jeg ikke om øyelegene tar det, eller om hvor flinke de er på akkurat det. Da skal det fjernes fett under huden osv. Jeg vet heller ikke om du får dekket det, fordi poser under øynene vil ikke hemme syn eller være fysisk belastende. Men jeg ville tatt det opp med legen. Uansett er du jo et stykke på vei om du får dekket øvre øyelokk.

Når det gjelder røyking, ser jeg på info hos plastiske kirurger at du bør kutte ned på røykingen, helst holde opp. Dette fordi sår gror bedre når du ikke røyker, fordi huden da får mer oksygen. Ingen nevnte noe om røyking til meg, hverken lege eller øyelege.

Jeg røyker, og har ikke klart å kutte ned heller, men såret har grodd veldig fort og fint. Vet jeg skulle ha kuttet, men gjort er gjort.

Ta dette opp med legen, du. Du taper ikke noe på det. Ettersom dette er en belastning for deg, kan det godt hende det er nok.

Lykke til!

her må en o ta det privat for det offentlige setter slike operasjoner langt nede på listen sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her må en o ta det privat for det offentlige setter slike operasjoner langt nede på listen sin

Mulig vi snakker litt rundt hverandre her.

Når jeg sier "ta det privat", så mener jeg å betale det selv.

Det er sant at de offentlige sykehusene setter slike operasjoner langt nede på listene, med svært lang ventetid som resultat.

Legen min anbefalte meg å gjøre det hos en privatpraktiserende øyelege, og jeg fikk komme til operasjon uka etter at jeg hadde vært hos legen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig skal jeg dra og fjerne stingene!

Nå er øynene begynt å se normale ut, og jeg fikk jo fine øyne!

Mannen i huset sier de fortsatt er litt hovne, og legen sier jo at det endelige resultatet ikke viser seg før etter 2-3 mnd, så det skjer vel litt ennå.

Når stingene er tatt, tror jeg ikke arret vil vises noe særlig. Ikke i det hele tatt over øynene, men kanskje litt på sidene. Det skjæres også bort litt hud på sidene for å unngå en "brett" der, så hos meg ble snittet nesten to cm ut på her side av øynene.

Stingene har klødd fælt, og jeg har smurt med øyesalve ihvertfall tre ganger om dagen for å lindre kløen og for at det ikke skal føles så tørt. Det blir sikkert bedre når stingene er borte.

Hos meg ble det forresten fjernet 0,9 cm med overflødig hus. På et annet forum var det ei dame i 30-årene som hadde fjernet så mye som 1,8 cm, så jeg var nok ikke av de verste.

Nå gleder jeg meg til å begynne med sminke igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har fått gjort det.

Jeg er 33 år og har tunge øyelokk som henger utover vippene, føler selv at det er ubehagelig i tilegg til at det henger mer på den ene siden. :( Jeg tok endelig mot til meg for å spørre fastlegen om henvisning, men desverre var det en vikarlege der da. Han syns tydeligvis ikke at det var nødvendig, fordi han sa han skulle skrive henvisning til øyelege for vurdering, men jeg fikk brev noen uker etterpå at det ble avvist, selv uten at de hadde sett meg. Ba også om å få fjernet en stor føflekk ved nesa, som irriterer og klør, men hudavdeligen på samme sykehus avviste det også uten å sjekke mer :( Og nå tør jeg ikke å spørre på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har fått gjort det.

Jeg er 33 år og har tunge øyelokk som henger utover vippene, føler selv at det er ubehagelig i tilegg til at det henger mer på den ene siden. :( Jeg tok endelig mot til meg for å spørre fastlegen om henvisning, men desverre var det en vikarlege der da. Han syns tydeligvis ikke at det var nødvendig, fordi han sa han skulle skrive henvisning til øyelege for vurdering, men jeg fikk brev noen uker etterpå at det ble avvist, selv uten at de hadde sett meg. Ba også om å få fjernet en stor føflekk ved nesa, som irriterer og klør, men hudavdeligen på samme sykehus avviste det også uten å sjekke mer :( Og nå tør jeg ikke å spørre på nytt.

Det høres ut til at du har det verre enn jeg hadde det!

Gå til fastlegen din igjen, og be om en ny vurdering. Etter det jeg har hørt, så oppfyller du så absolutt kravene til operasjon.

Legen min sa at på sykehuset i denne regionen, ble folk med henvisning fra lege avvist hvis de ikke hadde heng som gikk utover øyevippene. Det var kun disse som fikk gjennomført det der. Det var bl.a.derfor hun foreslo en privatpraktiserende øyelege for meg.

Du fikk avslag fra øyelegen, sier du. Men på hvilket grunnlag? De må jo se deg for å kunne vurdere. Som sagt, ikke gi deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, måtte vente i enda 14 dager før mascaraen kommer på igjen....må vel bare finne meg i å gå ut blant folk uten, jeg som ikke har vist meg uten mascara siden jeg var 12. Og jeg skal på 2-dagers kurs over helga.....vel, det finnes større problemer i livet!

Stingene ble fjernet på under ett minutt! Jeg ventet på at han skulle sette i gang, da han sa han var ferdig.

To dager siden nå, og det er stor forskjell i hvordan det føles. Med stingene i, klødde det, og stakk, og det var litt vondt sånn generelt.

Nå er alt det borte, øyelokkene kjennes bare litt stive ut, men det er ikke ekkelt/vondt å heve øyebrynene lenger.

Det er fortsatt litt hovent i øvre del av øyelokkene, så jeg får se hvordan det blir. Håper det virkelig er hovent, for jeg synes det er litt mye der enda. Øyelegen sa at det endelige resultatet kommer etter 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut til at du har det verre enn jeg hadde det!

Gå til fastlegen din igjen, og be om en ny vurdering. Etter det jeg har hørt, så oppfyller du så absolutt kravene til operasjon.

Legen min sa at på sykehuset i denne regionen, ble folk med henvisning fra lege avvist hvis de ikke hadde heng som gikk utover øyevippene. Det var kun disse som fikk gjennomført det der. Det var bl.a.derfor hun foreslo en privatpraktiserende øyelege for meg.

Du fikk avslag fra øyelegen, sier du. Men på hvilket grunnlag? De må jo se deg for å kunne vurdere. Som sagt, ikke gi deg på dette.

Hmm, nå ser jeg at du holder til i nord, det er nemlig UNN jeg fikk avslag fra, er det dette sykehuset du mener? (Tromsø)

Jeg skal jammen gå til fastlegen min når han er tilbake. Er det noen steder jeg kan sende bilder for å få litt "utenfra" vurdering på om jeg bare skal stå på krava, eller gi opp i noen år til de henger enda mer? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå ser jeg at du holder til i nord, det er nemlig UNN jeg fikk avslag fra, er det dette sykehuset du mener? (Tromsø)

Jeg skal jammen gå til fastlegen min når han er tilbake. Er det noen steder jeg kan sende bilder for å få litt "utenfra" vurdering på om jeg bare skal stå på krava, eller gi opp i noen år til de henger enda mer?  ;)

Ja, det er UNN jeg mener. De avviser de aller fleste uansett om behovet er der eller ikke, og det var ingen vits i henvise dit, sa legen min. Etter hva hun sa, så skal du omtrent ikke kunne se for å få gjort det der.

Øyelegen jeg var hos holder til i Narvik.

Jeg vet ikke om det er noen vits i å sende bilder til andre, men du kan jo prøve å sende til noen plastikk-kirurger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest gjestinne
Jepp, jeg gjorde det på onsdag, og tenkte jeg likeså godt kunne skrive litt om det.

Har i flere år syntes at jeg hadde litt tunge øyelokk, men nå den siste tiden, har det også blitt plagsomt fysisk.

Det er jo èn ting å se trett, uopplagt og sur ut, men når øynene blir tunge å holde åpne, da er det slitsomt også.

Jeg tok dette opp med legen min da jeg var hos henne for noe annet, Hun forsto at dette begynte å bli plagsomt, og henviste meg til en øyelege som foretar slike operasjoner.

Trengte ikke å vente lenge, fikk time til operasjon uka etter. Syntes jeg fikk lite info fra øyelege, så jeg leste litt rundt på nettet om dette.

Operasjonen i seg selv varte 30 min, fra jeg kom inn til jeg var ferdig. Han tegnet opp der han skulle fjerne hud, og så var det å sette seg i stolen. Det absolutt verste var å få lokalbedøvelsen. Å få stukket nåler inn i øyelokkene var grusomt vondt!

Deretter skar han med laser, det var helt greit, kjente varmen fra laseren, men ikke mer. Så ble det sydd, mange små sting som ble tråklet, altså ikke avsluttet for hvert sting.

For ham var dette ren rutine, jeg var nr 10 den dagen som fikk foretatt en øyelokksoperasjon. For meg var det rimelig skummelt! Og jeg syntes det gikk så fort. Jeg måtte spørre for å få nok info, han sa ikke mye selv. Så til dere andre som også står for tur, les mye selv! Se på plastikk-kirurgenes nettsider.

Noe info er villedende, f.eks noen steder står det at man ikke skal drive tung trening før etter 6 uker, andre sier 2 uker.

Hadde ikke mye smerter etterpå, det holdt med to paracet, som jeg tok første kvelden.

Dagene etter har gått forholdsvis greit. Lite smerter, men stingene klør endel, og det har vært det verste egentlig. For en kan jo ikke klø!!!

Øyelokkene er hovne og stive, men dette går bedre dag for dag.

Jeg har ikke fått blåveiser heller, bare bittelitt, såvidt det har vistes.

Det anbefales å sove med hodet høyt de første dagene, for å redusere hevelsen raskere, og det gjør jeg ennå. Å ligge på siden, som jeg bruker, kan jeg bare glemme. Da "drar" det i stingene, og det er vondt. Fikk også med en øyesalve med antibiotika som jeg smører med morgen og kveld for å hindre infeksjon.

Mange får store blåveiser, også under øynene. Årsaken til dette, sa legen, var at bedøvelsesnåla traff blodkar, og det gjorde det ikke hos meg. Dette blir jo borte på nokså kort tid, men det føles jo kanskje verre når man er blå og gul i tillegg til å være hoven.

Når det gjelder hevelsen, ble denne mindre allerede etter et par dager, men jeg er fortsatt nokså hoven, slik at det ikke er lett å se hvordan resultatet vil komme til å bli. Men jeg ser jo at jeg har fått øyelokk igjen!!! Og er superglad for det! Og det er lett å holde øynene åpne igjen.

Men foreløpig ser jeg helt for jævlig ut! Har selv tatt tilnavnet skrekk-kjerringa, det sier jo sitt. Sting over øynene, gul øyesalve oppå der, hoven og rød, ikke noe sminke....viser meg altså ikke fra min beste side for øyeblikket, men det kommer vel bedre tider.

Hei.

Jeg har studert denne nøye...og tenkt på det et halvt års tid. Takker for denne tråden, lærte mye av denne og den motiverte meg til endelig å gjøre det samme. Fikk laser-operert øvre øyelokk i går. Bedøvelses-sprøytene kjentes nesten ikke, mindre enn hos tannlegen. Operasjonen gikk raskt og smertefritt, den hyggelige legen snakket hele tiden...det var sikkert for å berolige meg, og jeg gjemte hva han holdt på med. Tok på solbriller og "busset" hjem.

I dag er jeg inne, ganske mye hevelse og farge rundt....men overhode ingen smerter, bare litt stivt og rart. Har ikke hatt behov for en eneste liten smertestillende pille. Det blødde litt i går, da ble jeg engstelig og ringte legen...men han beroliget med at det var normalt. Ingen blødning i dag.Det verste for meg er å holde seg i ro, jeg er vanligvis meget aktiv og trener hver dag. Skal jeg utenfor døren for å hente post eller noe, tar jeg kjempestore solbriller utenpå de vanlige brillene. Må innrømme at jeg ser ganske stygg ut nå, håper da det blir bedre. Hvordan har det gått med Nabodama? Er du helt "i orden" nå? Gikk det lang tid? Ser bra ut nå?

Takker i hvertfall for ditt fine innlegg og Dagboken din...fant dette da jeg for mange måneder siden Googlet "saken" i første "motivasjonsfase"

gjestinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

har tenkt på dette en stund. Det ene øyelokket mitt er veldig tungt i forhold til det andre og det plager meg hele tiden. anstrenger meg veldig for å holde øyet ordentlig åpent. Tror dere at det er nok til å få det dekket? Hvor gamle er dere som har gjort det? Jeg er 25 år og er litt redd for at legen sier jeg er for ung.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jepp, jeg gjorde det på onsdag, og tenkte jeg likeså godt kunne skrive litt om det.

Har i flere år syntes at jeg hadde litt tunge øyelokk, men nå den siste tiden, har det også blitt plagsomt fysisk.

Det er jo èn ting å se trett, uopplagt og sur ut, men når øynene blir tunge å holde åpne, da er det slitsomt også.

Jeg tok dette opp med legen min da jeg var hos henne for noe annet, Hun forsto at dette begynte å bli plagsomt, og henviste meg til en øyelege som foretar slike operasjoner.

Trengte ikke å vente lenge, fikk time til operasjon uka etter. Syntes jeg fikk lite info fra øyelege, så jeg leste litt rundt på nettet om dette.

Operasjonen i seg selv varte 30 min, fra jeg kom inn til jeg var ferdig. Han tegnet opp der han skulle fjerne hud, og så var det å sette seg i stolen. Det absolutt verste var å få lokalbedøvelsen. Å få stukket nåler inn i øyelokkene var grusomt vondt!

Deretter skar han med laser, det var helt greit, kjente varmen fra laseren, men ikke mer. Så ble det sydd, mange små sting som ble tråklet, altså ikke avsluttet for hvert sting.

For ham var dette ren rutine, jeg var nr 10 den dagen som fikk foretatt en øyelokksoperasjon. For meg var det rimelig skummelt! Og jeg syntes det gikk så fort. Jeg måtte spørre for å få nok info, han sa ikke mye selv. Så til dere andre som også står for tur, les mye selv! Se på plastikk-kirurgenes nettsider.

Noe info er villedende, f.eks noen steder står det at man ikke skal drive tung trening før etter 6 uker, andre sier 2 uker.

Hadde ikke mye smerter etterpå, det holdt med to paracet, som jeg tok første kvelden.

Dagene etter har gått forholdsvis greit. Lite smerter, men stingene klør endel, og det har vært det verste egentlig. For en kan jo ikke klø!!!

Øyelokkene er hovne og stive, men dette går bedre dag for dag.

Jeg har ikke fått blåveiser heller, bare bittelitt, såvidt det har vistes.

Det anbefales å sove med hodet høyt de første dagene, for å redusere hevelsen raskere, og det gjør jeg ennå. Å ligge på siden, som jeg bruker, kan jeg bare glemme. Da "drar" det i stingene, og det er vondt. Fikk også med en øyesalve med antibiotika som jeg smører med morgen og kveld for å hindre infeksjon.

Mange får store blåveiser, også under øynene. Årsaken til dette, sa legen, var at bedøvelsesnåla traff blodkar, og det gjorde det ikke hos meg. Dette blir jo borte på nokså kort tid, men det føles jo kanskje verre når man er blå og gul i tillegg til å være hoven.

Når det gjelder hevelsen, ble denne mindre allerede etter et par dager, men jeg er fortsatt nokså hoven, slik at det ikke er lett å se hvordan resultatet vil komme til å bli. Men jeg ser jo at jeg har fått øyelokk igjen!!! Og er superglad for det! Og det er lett å holde øynene åpne igjen.

Men foreløpig ser jeg helt for jævlig ut! Har selv tatt tilnavnet skrekk-kjerringa, det sier jo sitt. Sting over øynene, gul øyesalve oppå der, hoven og rød, ikke noe sminke....viser meg altså ikke fra min beste side for øyeblikket, men det kommer vel bedre tider.

Hyggelig å høre om :-)

Hva i all verden skal jeg så gjøre?

Jeg har tunge øyelokk, flere i familien har det, og det plager meg i hverdagen på den måten at jeg må anstrenge meg for å holde de hevet, og fettet over øynene tynger plagsomt ut på sidene.

Jeg gikk til fastlegen, han henviste meg til en øyespesialist på klinikk, og det viste seg at øyespesialisten ikke gikk med på at dette var et problem for meg. Han sa bare at han kunne se at det var en del overflødig posefett på øyelokksområdet, og at kanskje brynene lå åavt og kunne i teorien løftes litt (men dette gjorde de mest på eldre mennesker, da det blir arr).

Han trodde meg altså ikke, spurte hvor jeg jobbet, og trakk konklusjon om at jeg har råd til en slik operasjon selv, og innstiller meg derfor ikke til offentlig behandling? Det var den følelsen jeg fikk.

Diskrimineres de som ikke er fattige i offentlig helse-Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette var intressant lesing. :) Selv skal jeg operere øvre øyelokk og nese om litt over en måned. Jeg er kjempespent!! :) Gleder meg til å slippe og ta hensyn til tunge øyelokk når jeg sminker meg. Slik jeg har det nå, må jeg alltid ha masse mørk øyeskygge i globallinjen for ikke å se trøtt og sur ut. Ganske irriterende.

Jeg er forresten i førsten av tyveårene, og skal gjøre det privat. Det falt meg faktisk ikke inn å gå til legen og høre om jeg får det dekket. Det er jo ikke så ille at jeg har fysiske plager, annet enn at synsfeltet mitt blir en liten smule bedre når jeg hever øyebrynene. Men kanskje jeg burde ta en tur til legen og høre om mulighetene for å få det dekket? Man kan jo alltids håpe. Hadde vært deilig å sluppet den utgiften, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra meg!

Nå er det jo lenge siden jeg gjorde dette, og jeg har ikke arr lenger. Rynkene jeg hadde i panna av å løfte øyelokkene er faktisk også mindre synlige, nesten borte:)

Har ikke hodepine lenger heller, altså den type spenningshodepine jeg var plaget av før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...