Gå til innhold

Bananfluer


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Sist vi hadde de små beista i hus kom de fra jorda på ei plante jeg ikke under noen omstendigheter ville kaste. Så jeg skifta jord på planta og kjøpte noen sånne lim-ting i en blomsterbutikk, som er til å sette i jorda. Og de funka faktisk veldig bra!!

De ser ut som solsikker, er gule, ca 5-cm i diameter, dekket av lim og stikkes ned i jorda. I løpet av et par dager var blomstene fluefrie, og det satt sikkert 30 fluer fast på den gule blomsten. :-D

Hadde selvsagt saft-og zalo også... så da ble det fluefritt hus nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk tråd, akkurat hva jeg trengte nå etter en invasjon av småfluer på kjøkkenet de siste dagene. Har gjort ren vask og rør og får vel ta en runde på resten av kjøkkenet også, i tillegg til å sette ut diverse gode drinker til de små faenskapene som virrer rundt her. Har ikke sett fluer ved plantene i stuen men får ta en nærmere sjekk der også, og eventuelt kaste dem ut.

Takker for tipsene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lalala_*

Æsj...hater bananfluer! jeg var uheldig her en dag og glemte å fjerne en tallerken med noe middagsrester på (fisk), den stod til morgenen etter og da jeg kom inn på kjøkkenet fikk jeg en velkomst fra 100 nye leigeboere... :sjokkert:

Har prøvd mangen av tipsene her men til nå er det ingenting som har funket. Jeg har vasket ned hele huset, fjerner søppla hver dag, har ingen planter nå så kan ikke komme flere der i fra.

Prøvde et tips jeg fant om at du skulle spraye luftfrisker på dem, da ville de dø. Hjalp ikke.(Jeg kreperer vel snart selv, av den altfor inntense lukten.. hehe :P ) Åsså har jeg satt ut en kopp med zalo og vineddik der det var masse fluer, og vet dere hva?

Det stå sikkert 30stk av de små jævlene utpå kanten på koppen og ikke en eneste en ligger druknet oppi! blir så frustrert :kjefte:

Vel nå skal jeg ta støvsugern og gå ut på jakkt, får håpe det virker... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj...hater bananfluer! jeg var uheldig her en dag og glemte å fjerne en tallerken med noe middagsrester på (fisk), den stod til morgenen etter og da jeg kom inn på kjøkkenet fikk jeg en velkomst fra 100 nye leigeboere... :sjokkert:

Har prøvd mangen av tipsene her men til nå er det ingenting som har funket. Jeg har vasket ned hele huset, fjerner søppla hver dag, har ingen planter nå så kan ikke komme flere der i fra.

Prøvde et tips jeg fant om at du skulle spraye luftfrisker på dem, da ville de dø. Hjalp ikke.(Jeg kreperer vel snart selv, av den altfor inntense lukten.. hehe :P ) Åsså har jeg satt ut en kopp med zalo og vineddik der det var masse fluer, og vet dere hva?

Det stå sikkert 30stk av de små jævlene utpå kanten på koppen og ikke en eneste en ligger druknet oppi! blir så frustrert :kjefte:

Vel nå skal jeg ta støvsugern og gå ut på jakkt, får håpe det virker... ;)

Hadde samme problem med at de bare satt på kanten, men så la jeg to lag plastfolie med noen hull over, for å lage en liten labyrint (litt avstand mellom de to lagene). Da ble de krapylene tiltrukket av lukten og kravlet gjennom labyrinten, men kom seg ikke ut igjen ;) Da kan du bare se på at de flyr rundt inni der og dør av utmattelse eller drukning.. Moahaha.. *die motherfuckers, die*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

) Åsså har jeg satt ut en kopp med zalo og vineddik der det var masse fluer, og vet dere hva?

Det stå sikkert 30stk av de små jævlene utpå kanten på koppen og ikke en eneste en ligger druknet oppi! blir så frustrert :kjefte:

Vel nå skal jeg ta støvsugern og gå ut på jakkt, får håpe det virker... ;)

:ler: Opplever det samme her, bortsett fra at alle fluene sitter på kanten og ser på de to som har druknet.. Men jeg gir bollene en dag til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest killer-kona
Hadde samme problem med at de bare satt på kanten, men så la jeg to lag plastfolie med noen hull over, for å lage en liten labyrint (litt avstand mellom de to lagene). Da ble de krapylene tiltrukket av lukten og kravlet gjennom labyrinten, men kom seg ikke ut igjen ;) Da kan du bare se på at de flyr rundt inni der og dør av utmattelse eller drukning.. Moahaha.. *die motherfuckers, die*

OK, noterer plastfolie på handlelisten. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plastfolie er en knall tips.

En annen ting som er verdt å tenke på, slike fluer kommer også fra tomme ølflasker og bokser, ikke bare kaldt bananfluer, men også ølfluer, pubfluer. De er innmari ekle.

I sommer hadde vi besøk og de hadde lagt en pose med tomme ølbokser etter en grillfest på vaskerommet og vi reiste på ferie, da vi kom hjem var det horder av slike ekle små brune feite fluer som svirret. Skikkelig ekle.

MEN etter tips om eddik og salo og et par runder daglig med støvsugeren ble vi kvitt problemet etter 1 mnd eller slik.. Det tok tid for slike fluer, legger egg og klekker nye i løpet av 24 t :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kona - lever i håpet

En ny dag med bananfluer - har satt iverk plastfolietrikset og hittil har en flue gått dukken i den og jeg håper på flere. Støvsugeren har tatt noen så det bør ikke være mange fluer igjen... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt framme en skål med eddik og zalo, en skål med eddik, zalo og plastfolie og en skål med eplecidereddik og zalo. Det var definitivt flest i eplecidereddiken så vi fortsetter med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kona versus bananfluene

Kampen fortsetter og nå er det kun få fluer igjen så det ser ut til at jeg er i ferd med å vinne kampen... Folien fungerte så der... mulig jeg har for små hull. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det der må man slutte med. Det virket i eldre tider, da det fantes SVOVEL i fyrstikkhodene. Nå er det tatt vekk pga miljøforurensning, ergo er det ingen vits å følge det rådet lengre!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jippi, jeg er kvitt fluene! En kombinasjon av diverse eddiktyper, salo og rødvin samt ren destruktiv vold. Håper ryktene går så vi slipper flere av de krypa inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bor i Danmark og har hatt enorme problemer med bananfluer her! Trikset her var å bruke et syltetøyglass med hullete lokk. Hullene på lokket skal være ca 3 mm i diameter så fluene lett kommer nedi. Nedi glasset hadde jeg øl + et halvspist eple + et par dråper zalo i ølet. Dette viste seg å være uhyre effektivt! For hver gang du ser fluer i glasset som ikke har drukna (som sitter på glassveggen osv) tar du bare hånden oppå lokket og rister glasset. Brukte støvsuger på de fluene som ikke ville nedi glasset. Nå er vi heldigvis kvitt alle de små jævlene:), men viktig er det selvsagt også å fjerne avfald meget regelmessig. De har en formeringsrate som er helt på toppen i insektverden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Buffy_*

Hei og takk for mange råd :)

Satte ut eddik og zalo i går og fikk tatt knekken på en del av beistene....

men så oppdaget jeg noe i morges da jeg skulle smøre skolemat. Åpnet et glass med syltet agurk og skulle ikke klart å holde vekk de små beistene til jeg fikk opp det jeg trengte av glasset... AHA tenkte jeg, hvorfor ikke.. så jeg satte fram et par boller med kraften til sylteagurken, og allerede i løpet av et par timer er det en hel horde som har druknet! FANTASTISK! så mere effekivt og lykter på langt nær like ille:)

Lykke til alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Pernille_*

Jeg bruker Salmiakk til å spraye jævlene! Tar vann og salmiakk i ei sprayflaske og sprayer ned områdene der det er verst.. Det funker ganske greit! Jeg har prøvd med støvsuger også, funker ikke så veldig bra.. Jeg bruker også en stor papplate til å guide de stygge fluene ut verandadøra, det funker faktisk ganske bra! Hvis ikke får man bare ta å smekke rundt med papplata og drepe flest mulig! Jeg vasker nå ned leiligheta mi for 3. gang denna uka her, fluene må ut! og nå som det begynner å bli varmere kommer det bare fler og fler! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_tori_*
Det der må man slutte med. Det virket i eldre tider, da det fantes SVOVEL i fyrstikkhodene. Nå er det tatt vekk pga miljøforurensning, ergo er det ingen vits å følge det rådet lengre!!!

glemte et halvfullt glass med pils over natta her om dagen!5 krapyl flaut rundt!he he he nå blir det pils hver dag femover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...