Gå til innhold

Bananfluer


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle

Plutselig har vi en horde med bittesmå bananfluer i huset, spesielt på kjøkkenet. Jeg tok affære i dag og luftet og støvsugde og gikk berserk med salmiakk og klorin overalt. Men de er ikke borte :forvirret:

Er det planten i vinduet som titrekker dem? Vi har all mat i tette kjøkkenskap...

Hjelp!

Endret av Lille Solstråle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også gått bananas med salmiakk og diverse andre ting på kjøkkenet i dag. Og det utrolig er at disse små fluene har kommet seg inn i skapene også.

Har hørt at eddik skal hjelpe, men jeg orker ikke lukten selv, så det er ikke noe godt alternativ for meg.

Edit: Skriveleif.

Endret av Lea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et tips om å blande saft og zalo. Det passer meg bedre enn eddik. Og det tok ikke lang tid før de små krapylene gikk i fella og druknet i glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprayer med radar....

...og unngår å ha frukt og matrester fremme :)

Endret av Mini_me
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saft og zalo skal jeg prøve sporenstraks.. Vi har samme problem, og nå har jeg hatt nedvask på kjøkkenet for å se om det hjalp.. Men fluene var der ennå de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om fluene kommer fra jorda i potteplanten, så hjelper det ikke på sikt med hverken zalo/saft, eller eddik.

Men legg en potetskive (rå) i potta, så får du tatt de fleste vil jeg tro. Ihvertfall se som akkurat klekkes. Og når de resterende da drukner i en zalo/saft blanding, så tenker jeg du er kvitt de for godt....

Lykke til i kampen mot de ekle, irriterende små kryp... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakkes det om to forskjellige ting nå. Bananfluene er de små, litt feite brune som liker seg særlig på kjøkkenet og andre steder hvor de finner mat. Småfluer fra potteplanter etc er som regel svarte og litt mindre.

Bananfluene tar du i felle med saft/eddik/vin/lake fra glass etc pluss zalo. De liker alt som er gjæra og går ikke på planter. Plantefluene må du nok finne andre løsninger for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte selvfølgelig prøve saft og zalo-tipset. Har hatt en skål framme med det nå i en og halv dag ca, og det har minket betraktelig i antall bananfluer. Nå er det bare en og annen som svirrer, tidligere var det horder! :tommel: Så det funker som bare det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde saft og zalo, uten hell...

Ingen fluer der i dag. Er det blandet eller ren saft, hvilket forhold saft og zalo? Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg prøvd et lite glass med 50/50 eddik og zalo.

Det virker kjemebra!! Masse ekle fluer i glasset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Yess, dette var tråden for meg. Jeg sliter med fruktfluer som jeg kaller det. Løper sporenstreks ned på kjøkkenet og blander i vei. (jah, etter jeg er ferdig å sitte her vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Urk - har massevis av småfluer her også. :( Har nå satt frem eddik/zalo i boller og ser hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men legg en potetskive (rå) i potta, så får du tatt de fleste vil jeg tro. Ihvertfall se som akkurat klekkes. Og når de  resterende da drukner i en zalo/saft blanding, så tenker jeg du er kvitt de for godt....

Hmm... Hva er det poteten gjør da? Har alt lagt ut potet etter at jeg leste dette jeg, men lurer på hvordan det virker... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå fluer på planter stikker jeg en fyrstikk med svovelet ned i jorda. på Store krukker to stk.

Det der må man slutte med. Det virket i eldre tider, da det fantes SVOVEL i fyrstikkhodene. Nå er det tatt vekk pga miljøforurensning, ergo er det ingen vits å følge det rådet lengre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...