Gå til innhold

Alternativ røykekampanje?


Anne Mona

Anbefalte innlegg

Det er flere som klager over at den pågående røykekampanjen er sterk, at den i hvert fall ikke vil virke på dem, at den er feil, at det er galt av staten å lage sånne kampanjer ... Hva ville skjedd hvis man rett og slett bare satt opp røykpakkene til 500 kroner? Hva ville skje da? Ville alle røykere ha gjort seg selv til kriminelle (smugla)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde nok blitt mange turer til Sverige for røykerne dersom prisen ble satt opp til 500,-.

Men jeg liker ikke hentydningen din om at vi ville blitt kriminelle :evil:

Jeg er ikke stolt av at jeg tar meg en røyk eller to i løpet av dagen, men jeg er FA.. meg ikke kriminell heller.

Men jeg hadde nok kanskje sluttet dersom jeg måtte betale 500,- for en røykpakke, eller kanskje jeg hadde begynt å røyke mer en to om dagen....for STA det er jeg. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg liker ikke hentydningen din om at vi ville blitt kriminelle :evil:

Whow, sakte i bakkene her! Jeg har ikke verken antydet, hentydet eller sagt noe om dere som røyker vil bli kriminelle! Jeg spurte HVA som ville skje og foreslo det eneste alternativet jeg vet om til å kjøpe sigarettpakker til 500,-

Eller å slutte selvfølgelig.

Men svaret ditt er greit det, du hadde kanskje begynt å røyke mer i stedet. Andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg kan i alle fall rapportere om at kampanjen fungerer i alle fall på noen..

flere av mine røykende venner har blitt så skremt at de for første gang har fått tanken om å slutte inn i hodet

en av dem har tatt opp anit-røyke-div på video og ser på det etter middag.. for å døyve røyksuget da..

kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette opp prisen til 500,- pr pakke hadde kun blitt gjennomført dersom det bare satt personer å bestemte som aldri har opplevd hva avhengighet er!

Har du røyket Anne Mona? Er du klar over hva en slutteprossess kan gjøre med ett menneske? Å slutte å røyke er noe man MÅ være motivert og klar for! mange må være villig til, for sin egen del, å gå igjennom tre-fire uker med like dårlig lunte som den mest gravide gravide, hodepine, hetetokter, nervøsitet, ett evig jag i kroppen, hatfølelser, desperasjon. Noe som for mange gjør at man må la være endel ting, som f.eks å være sosial, fordi man ikke klarer det mens nikotinen og vanen jobber som værst med å slippe taket.

Jeg går på røykeslutt kurs selv nå, har min første røykfrie dag i dag!

I går hadde jeg reine seremonien rundt min siste røykedag, min siste røyk, og mitt farvel med alle gjenværende sigaretter!

Vet du, det gjorde vondt i hjertet mitt når jeg brakk i stykker de sigarettene jeg hadde igjen!

Det føles som å drepe en god venn, som du har hatt ved din side, som trygghet og støtte siden du var (for min del) 14 år! (for min del, en venn som har vært der med meg i 14 trofaste år!), og føle på at jeg aldri aldri aldri mer engang kan håndhilse på denne vennen. Ikke litt engang!

Er du klar over at mange som har sluttet å røyke, gjerne i maaange år, si 7-8 år, FREMDELES ikke kan ta EN røyk? for da vil de begynne igjen?

dette gjelder ikke alle, men mange.

Ja, jeg er for å oppmuntre folk til å stumpe røyken! Men ved å sette prisen skyhøyt, gir du faktisk røykere kun tre valg:

1. slutte (og det gjør man ikke kun fordi noen setter opp prisen for å tvinge deg!)

2. Bruker alt, og da mener jeg ALT, av penger til røyk. Tvunget til å jobbe ekstrajobber på ekstrajobber for å klare å skaffe penger nok til å røyke. Må kutte ut alt sosialt, måtte leve på spagetti og knekkebrød i laaaange perioder. (Som fast røyker i mange år, VET jeg at når økonomien er laber, så kjøper jeg heller knekkebrød og syltetøy og lever på det til neste lønn, bare jeg hadde råd til røyk!)

3. Bli kriminelle eller tigge. For det er ikke da snakk om at alle KAN reise til Sverige å gjøre seg til kriminelle! Derfor må de kanskje rane deg eller andre uskyldige istedenfor!

(og bare for å ta den der med at man er kriminell om man tar med for mye fra sverige! Har DU vært i sverige? Har du handlet alkohol eller tobakk? Passer du da på at du BLIR i sverige i minst seks timer? for etter hva jeg vet, så er det det man må dersom man skal ha lov å ta med tobakk eller alkohol tilbake til norge! ) (vet om mange "ukriminelle" som aldri smugler, men bryr seg om lovene når det gjelder andre ting, det er visst ikke så nøye!)

Og at jeg nå hakker løs på deg? Helt rett! Jeg er en røyker som holder på å ikke røyke mer! Jeg er drittlei alle ikke-røykere som fortelle meg hvor enkelt det er! (men be dem leve en dag uten kaffekoppen sin, og de innrømmer gjerne at de ville blitt nervevrak! Og kaffe er ikke i nææærheten like avhengighets og vanedannende som nikotin!)!

Og har du vært fast røyker, som har sluttet, hvordan kan du da klare å ha så liten forståelse for hva som skal til for å slutte? Har du da blitt fanatisk for å klare å holde deg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott, Aline! Få ut gørra, og gjør det på en skikkelig måte ved å diskutere. Veldig bra :D

Jo, jeg har vært daglig røyker, og jeg vet ikke hvorfor jeg har så liten forståelse for hvor vanskelig det er å slutte. Alt og alle fokuserer så innih***te på hvor vanskelig det er å slutte, men INGEN forteller hvor lett det egentlig er hvis man er motivert. Og det er den ubalansen jeg prøver å representere. Jovisst er man grinete og lei seg i tre uker fordi man mister sin beste venn, men hva er TRE UKER - eller én uke eller tre dager for noen - mot RESTEN AV LIVET?

Så vidt jeg vet er det bare noen få prosent av alle som ØNSKER å slutte å røyke som faktisk klarer det. Og når JEG - det staeste, egenrådigste, vanskligste menneske jeg kjenner - klarte det, så spør jeg hva det egentlig er som skal til for at dere andre stae mennesker ikke klarer det?

Økonomi var viktig for meg, kanskje det er det for andre også, tenker jeg. Jeg så det TV-programmet i går der noen journalister (?) diskuterte den pågående røykekampanjen, og spørsmålet om å sette opp pakka til 500 kroner dukket bare opp i hodet på meg. Derfor spurte jeg her :wink:

Men en ting husker jeg fra å være røyker, og DET har ikke forandret seg, ser jeg i alle debatter. Det er den der med at folk (les: vi røykere) må få bestemme selv.

Og så sier ingen at da lar man egentlig røyken få bestemme.

Det er kjempeflott, Aline, at du slutter å røyke. Men egentlig litt trist også. Hvem skal jeg provosere når alle har sluttet å røyke :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at dersom vi (røykerne) får lov å bestemme selv om vi vil slutte eller ei, så er det ikke oss som faktisk bestemer, men røyken. Hm.. vil det si at det ikke var du som klarte å slutte å røyke? men at det var røyken som bestemte at du skulle få lov å slippe unna? Hadde altså ingenting med deg selv, din viljestyrke eller dine meninger å gjøre?

Ble DU tvunget til å slutte? eller var det ett valg du tok selv? (eller røyken tok den for deg, for du selv hadde vel ikke noe eget valg.)

vi er stort sett voksne mennesker, røyk er ikke noe som ikke er lov, ergo må det være vårt eget valg om vi vil røyke elller ikke!

Jeg har forsøkt å slutte før, holdt opp i 3-8 mnd, for så dessverre å sprekke igjen. At det er enkelt for deg, sier ikke det samme som at det er enkelt for alle andre. Vi har forskjellig avhengighetsforhold. Noen virkelig sørger, noen bare kaster pakka, noen må ha røyk tilgjengelig for å klare å la være, andre kan ikke ha tilgang på røyk, enda andre varierer disse mustene fra gang til gang de forsøker å slutte.

Jeg tror alle KAN slutte å røyke, og få det til, men jeg er ganske overbevist om at det ikke funker ved tvang! Jeg ville ihvertfall aldri sluttet dersom noen sa at jeg måtte! av ren protest! (dersom det ikke var legen min da. )

Ja, jeg er glad jeg holder på å slutte! Jeg er glad på dine vegne at det gikk så greit også! Jeg klarer det ikke så enkelt! Jeg MÅ ha hjelp! Jeg ser ikke det positive med å leve uten røyken for resten av livet, så jeg må ta en dag av gangen! gleder meg til å bli kvitt avhengigheten, men kan ikke tenke at jeg aldri aldri mer skal røyke, for da hadde jeg kastet meg over røyken i ren angst! Første gang jeg sluttet, gikk jeg i over en mnd med seriøse hetetokter! Moren min var i overgangsaldere, hardt rammet, og vi var like ille! sist gang jeg sluttet, ble jeg bare sint og rastløs og vondt i hode, og det gikk over etter tre uker.

Jeg VET ikke hva som kommer til å skje denne gangen, kanskje ingenting? Jeg får ihvertfall oppfølging, og backing fra gruppa som går på kurset. Og jeg trenger det, for å klare å slutte.

Det er ikke enkelt for alle! Vi må være motivert, og det blir vi ikke av å bli presset til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at dersom vi (røykerne) får lov å bestemme selv om vi vil slutte eller ei, så er det ikke oss som faktisk bestemer, men røyken. Hm.. vil det si at det ikke var du som klarte å slutte å røyke? men at det var røyken som bestemte at du skulle få lov å slippe unna? Hadde altså ingenting med deg selv, din viljestyrke eller dine meninger å gjøre?

Ble DU tvunget til å slutte? eller var det ett valg du tok selv? (eller røyken tok den for deg, for du selv hadde vel ikke noe eget valg.)

:roll:

Det jeg sier er at det fins to muligheter: Vi kan røyke eller vi røyker ikke. Hvis vi røyker, men ikke vil la oss overbevise om at vi ikke bør røyke så er det røyken som bestemmer over oss. Det er røykerne som setter opp denne maktkampen, ikke jeg. Den dagen vi lar andre bestemme over oss, tvinger oss til å slutte å røyke, da taper røyken. Det var ikke så vanskelig å forstå det?

Jeg ville ihvertfall aldri sluttet dersom noen sa at jeg måtte! av ren protest!

Been there, dona that

Det er ikke enkelt for alle! Vi må være motivert, og det blir vi ikke av å bli presset til det!

Det er IKKE enkelt for alle og det er ikke det jeg sier heller. Det jeg sier er at DET ER IKKE VANSKELIG for alle. Og dét kommer sjeldent fram. Og jeg tenker ikke på meg selv - det var verken enkelt eller vanskelig for meg å slutte. Jeg var bare veldig heldig og alle er ikke det. Heller.

Hva er det som har motivert deg, Aline, siden røykpakka IKKE koster 500 kroner i dag? Jeg tenker ikke på alle de gode sidene ved ikke å røyke, men hva er det som trigga deg, overbeviste deg om at du ønsker å leve et liv uten røyk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste røykere jeg kjenner ville sluttet å røyke dersom det bare var å gjøre det! Dersom det hadde vært en mirakelkur, som garanterte deg at du klarte å slutte, så kjenner jeg ikke en røyker som med hånden på hjertet kunne sagt at h*n ikke ville kastet seg over den, og blitt røykfri! (men det finnes sikkert noen, men jeg tror de aller fleste hadde villet slutte, om det ikke hadde vært så vanskelig.)

Derfor har det ikke så mye med at røykerne ikke VIL la seg overbevise til å slutte, de aller fleste av oss VET hvorfor vi burde slutte, vi vet faktisk uhyrlig mange grunner til at vi burde slutte å røyke! Men veldig mange av oss har også forsøkt dette før, og vet at det ikke er så enkelt! Det kan i verstefall påvirke eller snu rundt på det livet du lever i dag. (selv om det stort sett ikke er SÅ hardt.)

Jeg er for opplysningskampanjer, repetere og repetere alt av gode grunner for å slutte å røyke. Fordi det kan være med på å få litt motiverte røykere til å ta steget å slutte! Det kan kanskje få ikke-røykende ungdom til å tenke seg om en gang til før de begynner å røyke! Jeg er for at vi mennesker skal kunne velge hva vi vil, også hvilke avhengigheter vi skal få lov til å ha, så lenge de faktisk er lovlige!

Derfor ser jeg på alternativer som å sette opp prisen til 500,- pr pakke som ett alternativ på lik linje med å kriminalisere røyk! Fordi det vil tvinge mange til enten å kjøre seg selv konkurs, blakke seg via kredittkort og dyre lån, sulte, eller annet. Vi må nemlig ViLLE det selv! hvordan skal du ellers klare å bekjempe en avhengighet hos ett menneske som ikke er innstilt på å bli kvitt denne avhengigheten?

Kjenner du NOEN som har klart å slutte fordi andre mener at de skal det? uten å være motivert selv?

JA, det kan godt komme frem at for NOEN så er det ikke vanskelig å slutte! Det kan godt kjøres kampanjer både på det, og på alle andre grunner. Fordi vi må prøve å motivere flest mulig! Ikke tvinge.

Hva som motiverte meg? Tja, har vært sånn passe motivert i nærmere to år nå, men vet av erfaring at for meg så er det ikke enkelt. Jeg sluttet i fjor, holdt opp i noen mnd, men klarte ikke å la være å ta den ene første, trodde jeg skulle klare å fortsette å slutte etter en eller to røyke. Det var min første bommert!

For meg er motivasjonen to ting;

- pengene! har råd til å dra til afrika til neste år dersom jeg slutter å røyke! det har jeg ikke dersom jeg sprekker! (og dette selv om røyken ikke koster 500,- pakke.)

- hater å være slaven til noe eller noen! hater tanken på at hverdagen min blir styrt av noe utenfor meg selv og min vilje! Vil være herre over meg selv, fullt og helt!

Hva var din motivasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Aline; du skriver at de fleste røykerer ville sluttet å røyke dersom det bare var å gjøre det..

Desverre er dette langt fra sannhetetn.. Det finnes (utrolig nok!!) fremdeles mange som synes det er "kult" å røyke... deriblant mange som definerer seg som "festrøykere"

(dvs at de inbiller seg at de egentlig ikke er røykere.. selv om de oftest røyker hver dag og får abstinenser uten, så annser de seg som festrøykere likevel.. for de røykere mer i helgene enn i uka.. og de synes det høres kult ut å være festrøyker)

det er det beste med denne kampanjen.. at det understreker hvor totalt ukult det er å være "festrøyker"

diggbar kampanje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venn stjeler penger fra meg.

Og allikevel ber jeg ham komme hjem til meg...

Min beste venn kommer til å skade meg.

Og allikevel åpner jeg døren og ønsker ham velkommen inn...

Min beste venn kommer til å drepe meg.

Og allikevel trygler jeg ham om å bli...

Jeg har ikke krefter til å tåle savnet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

forresten så viser forskning at både skremsel og virkelig høye priser faktisk virker..

men det er jo taktisk for folk som ønsker å røyke å påstå at det er irrelevant.. for de vil jo helst ha lavest mulige priser og slippe det de oppfatter som "fælt å måtte se"-reklamer

røykere er i sannhet svake mennesker..

tenk hvor hardt vi ikke-røykere måtte bekjempe røykepresset tilbake på 80-tallet osv.. det klarte ikke røykerne.. det var der de tok den lette veien og tapte.. og det er fordi de tar den enkle "nytelses-veien" at de fleste røykere ikke har motivasjon til å slutte å røyke..

men pga de store samfunnsmessige konsekvensene med røyking, må samfunnet presse røykere til å slutte.. og da er midler som skremsel og vanvittig høye priser absolutt økonomisk og samfunnsmessig svært forsvarbare startegier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er kanskje litt utenfor det Anne Mona spurte om, men jeg må bare få sagt det.

Det virker som om røykerne syker seg ned for å 'rettferdiggjøre' at de røyker. Aline ramser opp hva som kan skje med en person hvis h*n slutter med kreftpinnen. Kaller røyken for venn som man nermest må drepe for at man skal slutte... Det høres ikke ut som om du er så utrolig motivert Aline! Ikke når du ramser opp det som skal skje med deg. Jeg skjønner at du har sluttet før og at dette skjedde sist gang, men det virker nesten som om du venter på at de skal komme, slik at du kan si at 'nei, dette var for tøft' og begynne igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Øke prisene til 500,- kroner pakka? :ler:

Ja, da blir røyk et luksusgode. Da er det bare de som har mye penger som kan fortsette å røyke. Røyken vil bli et trendsymbol - et symbol på at "jeg har mye penger - jeg er vellykket - vil du ikke bli kjent med meg".

I tillegg vil de som ikke har råd til dette, men som ikke klarer å slutte, bli nødt til å ta i bruk drastiske virkemidler for å få tak i røyken, som Aline gir noen gode eksempler på.

For ikke å SNAKKE om hvor mye grensehandelen vil øke. Allerede i dag, kan jeg kjøpe sigaretter til 1/2 pris i Sverige, og jeg gjør det også - fordi jeg bor nærme grensa. Om prisen gikk opp til 500 kroner, ville selv de som bor på vestlandet kunne "tjene inn" en svensketur ved å kjøpe røyk der. For ikke å snakke om hvor "billig" det ville bli med en sydentur!! Tenk - der koster kartongen 150 kroner på taxfree. Med priser rundt 5000 kroner kartongen her i Norge, kunne jeg tjene penger på å reise til Spania hver helg!! Kult!! God ide....

For de som altså har råd til det da. For de kule med mye penger.......

Nei, jeg tror holdningsskapning er mye viktigere enn å presse priser som allerede er høye til nye høyder. Røyken er dyr nok, de som røyker mye, betaler virkelig mye for det også.

Jeg syns den nye kampanjen er god. Den har visstnok gitt 1/4 av røykende nordmenn initiativ til å slutte. Det er 250 000 mennesker det. Ikke dårlig som en start. Jeg er selv en av dem. Jeg slutter å røyke i løpet av våren en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ikke-røyker-gjesten:

Det er en stoooor forskjell på å klare å ikke starte å røyke, og på å klare å slutte å røyke! Å ikke begynne, har med helt andre ting å gjøre!

Men som ikke-røyker, så har du ingen grunn til å ane hva det er snakk om. Avhengighet av kjemiske stoffer som er skapt for å skape fysisk avhengighet, forstår man ikke uten å enten ha forsket på det eller ha vært utsatt for det tror jeg!

Derfor orker jeg ikke diskutere med ikke-røyker alla "kan dukke bare sluttea????" / "bare svake mennesker røyker." :roll:

Hva vet dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, da blir røyk et luksusgode. Da er det bare de som har mye penger som kan fortsette å røyke. Røyken vil bli et trendsymbol - et symbol på at "jeg har mye penger - jeg er vellykket - vil du ikke bli kjent med meg".

Hm, jeg ser at resonnementet ditt har noe for seg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er en stoooor forskjell på å klare å ikke starte å røyke, og på å klare å slutte å røyke! Å ikke begynne, har med helt andre ting å gjøre!

JA.. og det er stor forskjell på folk som en gang har valgt å begynne og de som har latt være

"kan dukke bare sluttea????"

det sa jeg aldri.. men jeg sier at du BØR klare å slutte av hensy til samfunnet og dem rundt deg. blir det litt hardt osv så synes jeg ikke synd på deg.. du har selv gjort et valg som du må ta konsekvensene av.. akkurat som vi alle må

"bare svake mennesker røyker."  :roll:

ja.. jeg tror faktisk det.. selv hadde jeg det rimelig tøfte en periode på u-skolen fordi jeg valgte å ikke røyke.. jeg vet om flere andre som også først hadde tenkt å la være, men som fant det mest behagelig å "følge strømmen" -ergo er de etter min definisjon langt svakere mennesker enn meg

- Personangrep slettet. - Lionda mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hm, jeg ser at resonnementet ditt har noe for seg ...

Dette poenget ser jeg også...

MEN jeg håper og tror at de høyere nivå i samfunnet aldri mer vil få for seg at røyking er kult.. det er tross alt opplyste mennesker vi snakker om .. og forskning har jo vist at det er i disse samfunnslag folk legger størst vekt på å ta vare på helsa osv

Derfor tror jeg likevel at røyk som bevis på at man har penger ville bli et lite problem.. kanskje utbredt blant ikke alt for intlektuelle "harryer" som plutselig har fått litt penger mellom henda.. altså ikke noe noen ser opp til likevel

jeg er bare så sjeleglad for at røyking omsider er godt over på ukult skalaen.. det var på tide!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev:

"ja.. jeg tror faktisk det.. selv hadde jeg det rimelig tøfte en periode på u-skolen fordi jeg valgte å ikke røyke.. jeg vet om flere andre som også først hadde tenkt å la være, men som fant det mest behagelig å "følge strømmen" -ergo er de etter min definisjon langt svakere mennesker enn meg "

Jeg røykte heller ikke på ungdomsskolen. Men jeg ville ikke kalle meg et sterkere menneske enn de som røyket allikevel. Jeg var i en gjeng med andre interesser, rett og slett.

Jeg rørte ikke alkohol heller før jeg var nærmere 18 år. DET var ikke særlig kult blant de kule. Var jeg tøffere enn dem fordi jeg ikke drakk? JEg syns ikke det.

Jeg var jomfru til jeg var godt over 18 også... Det var ihvertfall sært!! Var jeg sterkere enn de som ble gravide som 16-åringer? Jeg tror ikke det.

Og om noen ville mene at jeg var det, kan jeg ikke se hvilken relevans det skulle ha i dag, når jeg er over 30. Jeg er et HELT annet menneske.

Om du har lyst til å kalle meg svak - på tross av alt jeg har oppnådd i livet og som du ikke vet noe om - fordi du en dag ser meg med kreftpinnen (som ikke er min venn på noen måte) i munnen, er det din sak. Det blir som om jeg skulle kalle deg som voksen i dag for kjip fordi du ikke røyket på u-skolen.

Hvorfor gjorde du forresten ikke det? Hvordan klarte du å holde deg unna røyken? Hva kostet det deg? Og hvordan i all verdens land og rike har du fått de holdningene du har til røykere i dag - selv til de som signaliserer at de ønsker å slutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...