Gå til innhold

Totalrenovering av 1800-tallshus


Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Meg og samboeren vurderer å kjøpe et gammelt hus fra 1880, som ikke er bebodd de siste ti årene.

Derfor er det ikke noe nøyaktig informasjon om råteskader, lekasjer, skadedyr osv, for hun som bodde der er gått bort. Taksten insinuerer at det kan være problemer i kledningen og taket blant annet...

Så det jeg lurer på er, til dere som har renovert gamle hus...

- hvor mye var budsjettet ditt på, og hva ble den reelle kostnaden?

- hvilke vanskeligheter støtte dere på underveis i arbeidet?

- har du noen konkrete tips og advarsler, ideer og lignende til noen som vil renovere et så gammelt hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Hvis huset er verneverdig kan dere søke om støtte fra riksantikvaren.

Men ellers hørtes det ut som en spennede prosjekt! Har et venne par som restaurerte et hus helt igjennom. Ble utrolig flott til slutt -men myyye jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Hvis huset er verneverdig kan dere søke om støtte fra riksantikvaren.

Men ellers hørtes det ut som en spennede prosjekt! Har et venne par som restaurerte et hus helt igjennom. Ble utrolig flott til slutt -men myyye jobb!

jeg vet ikke, kan det være det???

Ouh, spennende!!! :hoppe:

Ja fy søren, det er mye som må gjøres hvis vi kjøper det/vinner budrundene.

Det er vannrør fra brønn som må skiftes, det må lages en løsning på at det ligger utenfor offentlig vann og kloakk, kjøkken og bad og vaskerom må lages/utbedres, asbest-veggen må skiftes ut (er fikset en vegg med asbest for lenge siden, heldigvis bare EN vegg!!) , det er stooooore tømmerplanker inne, med store furer og sprekker i, aldri behandlet med noe...

lurer på om det går an å beise dem lyse, eller om de bør beholdes i originalform?

Og tak og pipe må utbedres...

Iiiiiiiiiik mye jobb!!!

Endret av Ninakanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det ikke noe nøyaktig informasjon om råteskader, lekasjer, skadedyr osv, for hun som bodde der er gått bort.

Så det jeg lurer på er, til dere som har renovert gamle hus...

- hvor mye var budsjettet ditt på, og hva ble den reelle kostnaden?

Her kan det skjule seg så mange "overraskelser" at det er umulig å anslå hvor mye renovering vil komme på. Dere bør absolutt få en skikkelig tilstandsrapport over huset, om ikke selger har utarbeidet en så kan dere ta med takstmann selv, de kronene det koster er en billig forsikring mot å kjøpe katta i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Mye jobb ja, men søren så fint man kan få det! Bare elsker bjelker og tømmer som vises, mursteinsvegger og sånt!

Hvis dere har rørleggere/snekkere/murere/taktekkere/etc etc som er i venneflokken så kan det jo bli litt billigere, og morsomere! Ha en skikkelig dugnad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Her kan det skjule seg så mange "overraskelser" at det er umulig å anslå hvor mye renovering vil komme på. Dere bør absolutt få en skikkelig tilstandsrapport over huset, om ikke selger har utarbeidet en så kan dere ta med takstmann selv, de kronene det koster er en billig forsikring mot å kjøpe katta i sekken.

ja det er den berømte katta vi er redd for...

men huset selges utrolig billig, med en helt enorm tomt, i utrolig vakre omgivelser.

Og jeg mener, hvor krise kan det være?

Jeg ser for meg totalt skift av kledning og isolasjon, total utbedring av peis/pipe, skifte av rør og elektrisk anlegg som worst case scenario.

Har jeg glemt noen kriser da?

Jo, taket. At det er noe skummelt med taket.

Men det kan vel ikke komme på over 200.000-300.000 vel? Om man ser kjøkken og bad som sidestilt liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin
Mye jobb ja, men søren så fint man kan få det! Bare elsker bjelker og tømmer som vises, mursteinsvegger og sånt!

Hvis dere har rørleggere/snekkere/murere/taktekkere/etc etc som er i venneflokken så kan det jo bli litt billigere, og morsomere! Ha en skikkelig dugnad!

ja det blir et livsprosjekt som vi kaller det. At kjøper vi dette, så går vi inn med HELE oss, og må stå løpet ut. Vi ser for oss at det kan ta flere år, at vi sakte men sikkert oppgraderer etterhvert som vi har rom i økonomien...

Men drømmen er jo at det blir flott til slutt.

Og da blir det PENT også!!!

Jeg kan tilogmed ha hest der *drømme*

Og hagehøns!!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må skifte kledning, isolasjon, tak, peis/pipe, elektrisk + vanlig oppussing inne, inkl. kjøkken og bad, er jeg redd dere ikke kommer så veldig langt med 200` - 300`.

Vinduer må du også huske å sjekke, men igjen; få med deg en fagmann på visning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld ikke kjøp noe som helst uten å ha fått en fagmann til å se på det - jeg kunne selv virkelig dumma meg ut om jeg hadde kjøpt huset jeg ville ha uten å studere det fulle og hele prospektet og uttalelser fra takstmannen ned til minste detalj, når det viser seg at det skjuler seg så mye grums at ikke engang en halv million vil være nok til å få orden på det hele....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

men hvor og hvordan går jeg frem for å få med en takstmann/fagmann?

Hva koster det?

Det er visning i morgen, men jeg tviler på at vi får ordnet noe til da?

Men nei, vi ser ikke for oss å slippe unna med 300tusen altså :ler:

Det er det vi kanskje bruker NÅ, og så tar vi ting etterhvert... Hustet blir jo ikke mer ødelagt om vi tar ting etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan vel ikke komme på over 200.000-300.000 vel? Om man ser kjøkken og bad som sidestilt liksom?

Jeg tror jeg kan love dere at dere ikke kommer langt med 200.000 - 300.000! Vi leide ett hus fra samme tidsperiode som var mye bedre vedlikeholdt med tanke på å kjøpe det for å pusse det opp. Selv om vi er praktisk anlagt begge to og kunne gjøre det meste selv, slo vi det rimelig fort fra oss. Vi oppdaget stadig nye feil og mangler og da vi fikk en takstmann til å se på det, anslo han kostnadene m.h.t. renovering til ca. 2.000.000. Jeg nevner i fleng etterisolering, skifte av vinduer/dører, nytt tak, drenering, nytt elektrisk anlegg, oppgradering av vann/kloakk/røropplegg, avstivning/skifte av bjelkelag/gulv, utbedring av pipeløp og ildsteder, ny kledning osv.

Og huset blir faktisk dårligere av å stå urørt hvis det er dårlig kledning, dårlig tak, dårlig drenering, dårlige vinduer etc.

Jeg vil ikke anbefale noen uten romslig budsjett og fagbrev i minst ett håndtverksfag å ta fatt på noe slikt. Å bo i ett renoveringsprosjekt i ti år er slitsomt! Det kan riktignok bli flott til slutt, men det koster ofte mer enn det smaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

nå har jeg mailet riksantikvaren, de hadde en sånn utrolig praktisk mailservice :)

hmm...

Jeg er litt redd for å kjøpe katta i sekken altså.

Men igjen, sånne gamle hus ER jo gamle!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gamle hus er gamle, men det er forskjell på gamle hus som er renoverte og vedlikeholdte etterhvert og på hus hvor det ikke er gjort noe på lang tid.

Hus forfaller, som Leo påpeker, når de står uten at noe blir gjort. Forbausende fort faktisk, og jeg kan love at slikt forfall er utrolig tung (dvs dyrt) og ta igjen.

Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ninakanin

Takk for ærlig svar, leo..

skal vise denne tråden til sambo, vi tenkte å legge inn et bud i morgen på en krone, bare for å ha tilgang til informasjon om budrundene.

Fy søren så kjipt om vi ikke kjøper det pga at ei gammel dame ikke har klart å holde det ved like, og så er det EGENTLIG drømme-eiendommen :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men  hvor finner vi han og hva koster evt deT?

Du kan jo kontakte en takstmann og spørre om h*n kan være med på visning. Slå opp i Gule Sider og ring rundt og sjekk priser og tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Du kan jo kontakte en takstmann og spørre om h*n kan være med på visning. Slå opp i Gule Sider og ring rundt og sjekk priser og tilbud.

tøft hehe!

er jo helt grønn på akkurat sånne ting..

men å ta i et tak i selve huset er jeg ikke fremmed for! Og sambo er flink med sånn heldigvis, og har svakstrømfagbrev.

Det er da noe!

Fliser kan han legge også, veldig fint.. Samt at han brenner for eiendommen selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...