Gå til innhold

Gåstol


Flowery

Anbefalte innlegg

Ja, du kan få bøyde og skjeve ben... Det er ikke fordi setet ikke er mykt. Bevares! Det er fordi barna blir "oppfordret" til å stå, gå og "hoppe" lenge før skjelettet er klart for det..

Nei, ta til fornuft foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Flowery.....,

Du visste vel at alle forståsegpåerne ville komme med moralprekener etter spørsmålet ditt?  :ler:  De slår aldri feil... :klappe:

Jeg er sikker på at du vet hva som er bra eller ikke bra for babyen din, og at den ikke blir bofast i den stolen ;)  Kos deg med en fornøyd baby, du!

Takk for det! :)

Ja, og det er rart dette at de med de mest krasse utsagnene som prøver å skremme, de kommer fra Gjest, gitt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til aa bruke gaastol til mitt barn. Jeg stoler paa at fysioterapeuter og barneleger vet hva de snakker om, og synes barn skal faa litt utfordringer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia

Emma ble mye mer stødig etter å ha brukt gåstolen. Elsket å sitte oppi der og sprang bortover :ler: Er de sterk nok i ryggen og ikke sitter der mer en anbefalt (gjorde ikke vi men :sjenert: ) og barnet elsker å sitte der, hvorfor ikke?

Ser det er mange ulike meninger om gåstol. Man blir vel ikke enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det nok en ”forståsegpåer”. Det er faktisk en veldig viktig grunn til at barneleger, helsestasjoner og fysioterapeuter fraråder gåstoler på det sterkeste. Vi fikk en brosjyre fra helsestasjonen hvor diverse ”hjelpemidler” var beskrevet i detalj, med en anbefaling av når man kunne begynne med det og hvor lenge barnet kunne bruke det om gangen (eksempelvis var vippestol, bilsete, babybjørn og pulk omtalt i brosjyren). Det sto veldig klart at man absolutt ikke burde benytte seg av verken gåstol eller hoppehuske. Det kan forsinke den naturlige motoriske utviklingen, barnet kan ende opp med å hoppe over det veldig viktige krabbestadiet og de kan bli ”tåspissgangere” fordi foten blir overstimulert. Det sto mer i brosjyren, men jeg husker ikke alt i farten. Poenget er at advarsel mot gåstol og hoppehuske er noe som er klart uttrykt av alle kanaler som jobber med barn. Og skaden ved å bruke sånne stoler vil i noen tilfeller ikke komme til syne før barnet er eldre.

Micro har også vært av det ekstremt utålmodige slaget. Han ville stå og hoppe i fanget fra han var ganske liten. Han har hastet fra utviklingstrinn til utviklingstrinn, tydelig frustrert over å ikke komme frem i verden. Han har likevel måttet tåle at han har måttet lære å sitte selv (og dermed også måttet lære seg å krabbe). Han begynte å gå 10 måneder gammel, helt av seg selv. Og er, som nevnt over, alt annet enn stødig. Noe som fører til mange knall og fall.

Krabbestadiet er dessuten superviktig for utvikling av motorikk, balanse og ikke minst syn. Så det er ikke noe poeng å skulle få dem opp så fort som mulig. Godta heller den naturlige frustrasjonen deres og tål litt sutring!

Det er sjelden jeg blir ufin eller så frustrert av innlegg her inne, men jeg vil bare si at jeg syns det er direkte uansvarlig å gå til anskaffelse av noe man så klart frarådes mot å anskaffe. Noe helt annet hadde vært å kjøpe det fordi man faktisk ikke visste bedre. Jeg blir faktisk sint på dere som kimser av det absolutt alt av helsepersonell sier om saken. Dere viser dere som direkte uvitende. Så har jeg sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg blir ufin eller så frustrert av innlegg her inne, men jeg vil bare si at jeg syns det er direkte uansvarlig å gå til anskaffelse av noe man så klart frarådes mot å anskaffe. Noe helt annet hadde vært å kjøpe det fordi man faktisk ikke visste bedre. Jeg blir faktisk sint på dere som kimser av det absolutt alt av helsepersonell sier om saken. Dere viser dere som direkte uvitende. Så har jeg sagt det.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marthepia

Vi hadde hoppehuske og gåstol og begge ble brukt flittig. Hun krabbet da hun var 10 måneder og gikk da hun var 10, 5 måned. My på grunn gåstolen. Det er bare å følge med de og synes du at utviklinga går sent på grunn av dette, så slutt å bruk det.

Men det er nettopp dette med KAN! Kan blir tåspissgåere og kan utvikles senere motorisk. Men hvor ofte er det da? Følger man med i utviklinga og passer på at de ikke brukes hele tiden skal ikke noe slikt skje.

Man må vel bare være enig om å være uenig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det nok en ”forståsegpåer”. Det er faktisk en veldig viktig grunn til at barneleger, helsestasjoner og fysioterapeuter fraråder gåstoler på det sterkeste. Vi fikk en brosjyre fra helsestasjonen hvor diverse ”hjelpemidler” var beskrevet i detalj, med en anbefaling av når man kunne begynne med det og hvor lenge barnet kunne bruke det om gangen (eksempelvis var vippestol, bilsete, babybjørn og pulk omtalt i brosjyren). Det sto veldig klart at man absolutt ikke burde benytte seg av verken gåstol eller hoppehuske. Det kan forsinke den naturlige motoriske utviklingen, barnet kan ende opp med å hoppe over det veldig viktige krabbestadiet og de kan bli ”tåspissgangere” fordi foten blir overstimulert. Det sto mer i brosjyren, men jeg husker ikke alt i farten. Poenget er at advarsel mot gåstol og hoppehuske er noe som er klart uttrykt av alle kanaler som jobber med barn. Og skaden ved å bruke sånne stoler vil i noen tilfeller ikke komme til syne før barnet er eldre.

Krabbestadiet er dessuten superviktig for utvikling av motorikk, balanse og ikke minst syn. Så det er ikke noe poeng å skulle få dem opp så fort som mulig. Godta heller den naturlige frustrasjonen deres og tål litt sutring!

Det er sjelden jeg blir ufin eller så frustrert av innlegg her inne, men jeg vil bare si at jeg syns det er direkte uansvarlig å gå til anskaffelse av noe man så klart frarådes mot å anskaffe. Noe helt annet hadde vært å kjøpe det fordi man faktisk ikke visste bedre. Jeg blir faktisk sint på dere som kimser av det absolutt alt av helsepersonell sier om saken. Dere viser dere som direkte uvitende. Så har jeg sagt det.

Må si meg helt enig med dette.

Og jeg blir helt :overrasket: over noen av svarene her - dette handler ikke om forskjellig mening om barnet burde legges kl. 19 eller 20, dette kan i ytterste konsekvens ende med at barnet blir SKADET. Nei, ikke som en ser akkurat nå, når det er lite, men når det er større.

syns det er imponerende hvordan noen her virkelig stikker hodet i sanden og roper lalalalala for å unngå å høre hva SAMTLIGE fagfolk er enige om. At dere tør å gjøre det mot barna deres - det hadde ALDRI jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål. Velger dere bort trappegrind foran trappen hjemme. For det er jo ikke sikkert at de ramler ned. Det kan jo bare hende. Og hvorfor bruke bilstol i bilen? For man pleier jo ikke å komme utfor ulykker.

Jepp, jeg setter faktisk bruk av gåstol i samme kategori som å ikke bruke bilstol på barnet eller å ikke sette grind foran trappen hjemme. Fordi det faktisk kan være ganske skadelig for barnet. På mange forskjellige måter.

Men meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia
Bare et lite spørsmål. Velger dere bort trappegrind foran trappen hjemme. For det er jo ikke sikkert at de ramler ned. Det kan jo bare hende. Og hvorfor bruke bilstol i bilen? For man pleier jo ikke å komme utfor ulykker.

Jepp, jeg setter faktisk bruk av gåstol i samme kategori som å ikke bruke bilstol på barnet eller å ikke sette grind foran trappen hjemme. Fordi det faktisk kan være ganske skadelig for barnet. På mange forskjellige måter.

Men meg om det.

Uenig. To helt forskjellige ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at du vet hva som er bra eller ikke bra for babyen din, og at den ikke blir bofast i den stolen ;)  Kos deg med en fornøyd baby, du!

Det er ikke alltid foreldre vet best det viser denne tråden tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål. Velger dere bort trappegrind foran trappen hjemme. For det er jo ikke sikkert at de ramler ned. Det kan jo bare hende. Og hvorfor bruke bilstol i bilen? For man pleier jo ikke å komme utfor ulykker.

Jepp, jeg setter faktisk bruk av gåstol i samme kategori som å ikke bruke bilstol på barnet eller å ikke sette grind foran trappen hjemme. Fordi det faktisk kan være ganske skadelig for barnet. På mange forskjellige måter.

Men meg om det.

Herregud så latterlig! :roll:

Jeg ringte i dag til helsestasjonen og snakket med de. Fortalte hva som har blitt skrevet her inne. Og hun jeg snakket med sa at slike stoler og hoppehuske ikke er farlig for barnet, det er bare rett og slett ikke noe behov for det. Og det har med utviklingen og gjøre. Akkurat det at de trenger å ligge på babyteppet og trene seg til å krabbe og gå. En slik stol har ikke noe med dette å gjøre, de klarer seg uten slike stoler. Hun mente at disse tingene blir solgt bare for å selge.

Men da er det jo greit da. Jeg hadde ikke tenkt at han skal sitte timesvis i stolen. Vi bruker den I TILLEGG til babyteppet. Han ligger mange timer hver dag på babyteppet og trener på både og snu seg og kommer seg rundt for vi leker så lenge hver dag. Stolen er som sagt et tillegg og som helsesøster sa: med fornuftig bruk, er det IKKE farlig.

Hun sa også at dersom noen hevder at dette er farlig, er det en sterk overdrivelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaha. Pussig det at alt helsepersonell jeg har snakket med sier noe helt annet. På den helsestasjonen vi tilhører har de aktivt gått ut og advart mot å bruke både gåstol og hoppehuske. Dette i form av egen brosjyre (den jeg skrev om ovenfor som omtaler hjelpemidler), samt informasjon på felles møte med fysioterapeuten som handlet om motorisk utvikling. Vi har dessuten vært hos to forskjellige fysioterapeiter med Micro, og begge to har sagt det samme.

Nå fant jeg forresten en artikkelsom omtaler temaet. Artikkelen handler hovedsaklig om gåstolrelaterte skader. Av antall skader er 21% forårsaket av at gåstolen tipper. Mange av disse er alvorlige og innebærer blant annet brist på hodeskallen. Videre poengteres det i artikkelen at bruk av gåstol kan føre til feilutvikling i gangen:

In one study using electromyography, it was demonstrated that the use of infant walkers alters the mechanics of locomotion, thereby inducing substantial mechanical errors in the walking process. The conclusion from this study suggests that it may be deleterious to the eventual development of a normal gait pattern to prematurely train infants to walk by using these devices.

Det kan være skadelig for ryggen å benytte en gåstol:

Spinal development may be affected by prematurely forcing a child to assume the erect posture and to walk with the assistance of a walker. Because a young child has not yet developed the appropriate bone strength and the necessary muscular coordination to maintain erect posture, prematurely encouraging such activities may be inappropriate.

Og det kan ødelegge for viktig motorisk utvikling.

The use of baby walkers has yet another potential problem. An infant who is placed in a walker during the crawling phase of motor development may be missing out on an important developmental skill. Studies of childhood development indicate that an early infant crawling experience is positively reflected in later motor skill development.

Det forskes dessuten mye på sammenhengen mellom utvikling av synet og krabbing. Å krabbe lenge nok er såvidt jeg har skjønt vitalt for å utvikle et god syn.

Så for all del, du må gjerne velge å overse den informasjonen. Men jeg hadde faktisk ikke giddet å tatt den sjansen. Nettopp fordi, som helsesøsteren din også sa til deg, det er unødvendig. Men man hører det man vil høre. Kall meg gjerne latterlig. Jeg syns du er uansvarlig.

Endret av Moonchild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpe! Leser du i det hele tatt hva jeg skriver???

Jeg sier at stolen er i TILLEGG til teppet. Det vil si at vi bruker teppet mer enn stolen. Han vil dermed utvikle både krabbing, syn, og alt det andre du snakker om.

Det er ikke mulig for den stolen og "ødelegge" beina på barn. Da hadde de blitt forbudt for lenge siden. Og man kan selv se det på stolen at det ikke er noe som er skadelig for beina. Dette har jeg som sagt snakket med helsestasjonen om og fått bekreftet der.

Hun helsesøsteren som jeg snakket med nevnte det at det har skjedd skader med barn som har falt ned trappen. Nå har ikke vi trapper her, så det er ikke noen sjangse for det.

I all behandling av egne barn, går det an å bruke det man har fått utlevert i toppetasjen. Alt med måte, som jeg har sagt før, men det er ikke nødvendig å være hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får moderere meg selv litt. Uansvarlig var muligens å ta litt vel sterkt i, for det finnes jo grader. Å sette en baby i en gåstol en sjelden gang kan neppe skade. Men når den først står der, og babyen sutrer og vil opp, så tror jeg fristelsen kan bli stor. Og hvor går egentlig grensen? Nei, det er ikke så lett å si... Så jeg syns faktisk at man bør tenke seg om mer enn to ganger før man går til anskaffelse av noe slikt. Fordi konsekvensene kan bli store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fristelsen til hva? Og ikke ta babyen opp? Nå nei. Når han bruker stolen, gjør han det mens vi ser på. Vi går ikke fra ham.

Stolen skal ikke brukes som en barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig for den stolen og "ødelegge" beina på barn. Da hadde de blitt forbudt for lenge siden. Og man kan selv se det på stolen at det ikke er noe som er skadelig for beina. Dette har jeg som sagt snakket med helsestasjonen om og fått bekreftet der.

Hun helsesøsteren som jeg snakket med nevnte det at det har skjedd skader med barn som har falt ned trappen. Nå har ikke vi trapper her, så det er ikke noen sjangse for det.

Tja, Canada har faktisk forbudt bruken av denne type stoler. Og det var jo heller ikke trappeskadene jeg trakk frem, var det vel. ;) Det var faktisk velteskadene. Noe som kan skje i alle hjem.

Hva gjelder helsepersonell så pleier jeg ofte å hente inn flere synspunkter, da jeg har opplevd at det er mange som sier mye forskjellig. Og i dette tilfellet stoler jeg nok pittelitt mer på min helsestasjon, som har valgt å gå ut med en anbefaling til alle om å ikke skaffe dette + to fysioterapeuter enn på din helsesøster. Fordi helsesøstre (dessverre) ikke alltid er oppdaterte.

Man får stadig mer kunnskap om hva som er bra for barnet. Og dette er nok av nyere dato. Men nå har du all informasjonen, og hva du velger å gjøre er selvfølgelig helt din egen sak. Går det helt fint, så er det jo supert. Får det konsekvenser har du bare deg selv å takke. Men det som er så synd er at de feilene vi som foreldre gjør på våre barns vegne ikke bare får konsekvenser for oss selv, men også for dem. Og det er derfor jeg ber deg, denne gangen veldig pent, om å tenke en gang til om du virkelig trenger denne gåstolen. For skulle du være så uhelidig at det faktisk får konsekvenser for barnet ditt, så er det noe du høyst sannsynlig vil klandre deg selv for senere. Og tro meg, det vet jeg litt for mye om, og det er en veldig, veldig vond følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristelsen til hva? Og ikke ta babyen opp? Nå nei. Når han bruker stolen, gjør han det mens vi ser på. Vi går ikke fra ham.

Stolen skal ikke brukes som en barnevakt.

Er du sikker på at du klarer å unngå det, da. Når han sutrer og vil opp i stolen. Fordi det faktisk er så gøy. For at de syns det er gøy er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du klarer å unngå det, da. Når han sutrer og vil opp i stolen. Fordi det faktisk er så gøy. For at de syns det er gøy er det ingen tvil om.

Klarer å unngå å sette ham i stolen? :overrasket: ehh.. jaa.. Her i huset er det vi voksne som bestemmer.

For å gjente meg selv: Stolen er i tillegg til teppet og blir brukt ca 15-20 min pr dag etter anbefaling av selger. Den skal ikke brukes lenge av gangen. Om jeg sitter med sønnen min på kneet som når vi synger ride ranke (at han sitter med en fot på hver side), så vil det være større belastning på beina hans (de blir presset ut) enn de blir i gåstolen hvor beina er samlet ved siden av hverandre og han kan bevege dem som han vil.

Helsestasjonen som jeg snakket med har også fysioterapeuter. Som sagt var det ikke noe de pleide å anbefale folk idet det ikke er noe de trenger, men det er ikke farlig.

Og ja, jeg gjør som jeg vil med mine barn. Min eldste hadde en slik stol og det er ingen feil på ham verken beina, synet eller noe annet.

Enkelte er etter mitt syn for hysteriske. Det er mulig å tenke. Som sagt; alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...