Gå til innhold

Holmgang i går


*Lavendel*

Anbefalte innlegg

Jeg ble bare så irritert over hele greia, greit at folk ikke har råd til å betale strøm, men ifølge Lilletun er ikke det noe problem. Bare spør om penger så skal dere få det til å betale strømregninga. Går ut i fra at det var sosialkontorene han snakket om da. Tror ikke han har vært innom der og følt ydmykelsen og nedverdigelsen over å måtte spørre om penger. Dessuten ble det sagt at du kunne risikere å få beskjed om "å selge skinnjakka di", så får du nok råd til strømmen.

Jeg vet, det er akkurat slik det er. Har dessverre vært nødt til å gå innom sosialkontoret noen ganger i løpet av livet. Sist jeg var der ( i 2000), ble jeg for det første gransket opp og ned i mente, de kikket på bankkontoer o.l. I tillegg ble jeg spurt om ikke foreldrene mine kunne hjelpe meg eller om jeg hadde andre i familien/venner/bekjente som kunne hjelpe meg med penger! Jeg var sjokkert, og jeg går ikke dit igjen dersom jeg ikke her helt forbanna nødt.

Ble litt langt dette, men jeg syns faktisk politikerne burde oppsøke et sosialkontor og bli behandlet som alle oss andre, kanskje hadde det da blitt et annerledes opplegg der... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg der Bitch, det er nedverdigende for mange å gå den tunge veien til sosialkontoret. Jeg har sjøl opplevd det, og etter den opplevelsen aldri mer.

Jeg tror at politikerne bør prøve å gå dit sjøl for og kunne uttale seg om at vi folk skal gå fordi strømregningen blir for høy. Men det er jo ikke farlig for dem, for de har jo høyere lønn og mange andre goder som det vi ikke har! :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

For det første så gruer man seg for å gå dit, og så blir man behandlet som en dritt.

De annsatte burde få seg et kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er så jævla ENKELT å be folk som ikke har råd til strømregningen gå på sosialen. Er helt enig i at politkerne bør sette seg i "våre" sko og føle hvordan det er å være en "vanlig" person først.

Og det å be folk selge bilen sin eller skinnjakka si eller noen andre "unødvendige luksuriøse ting" er helt uakseptabelt. Eller selge de store husene de sitter på. Utrolig! :(

Som tidligere sagt her, så har de mye bedre betalt (og ventelønn) enn oss og har nok mange flere goder.

Først får vi beskjed om å spare, spare, spare og spare på strømmen.

de siste dagene har de sagt : "Jammen dere må for Guds skyld ikke sitte og fryse i deres egne hjem!

Skru heller opp strømmen og la oss hjelpe dere med regningen." LITT selvmotsigende ?

Og så presterer de å komme med de usle 700,- i støtte ? Til de få som i deg hele tatt får bostøtte o.l. Ja, det hjelper jo sikkert mye.

Og det er ikke bare gamle og syke som har problemer med å betale dette etterhvert.

Jeg skjønner ikke hvordan enkelte brukere her kan sitte og si at vi må spare og at det er vår egen feil. Er dere stinne av gryn eller ?

Jeg er student og har studielån,- hvilket dekker akkurat husleie og faste utgifter slik ting er NÅ. Men skal hilse og si at vi ikke akkurat gleder oss til å motta strømregningen som sikker daler ned i postkassa en av dagene. Sambo måtte slutte på jobben pga for lite oppdrag i fjor før jul, og han går arbeidsledig og vi søker begge etter jobber da vi vil spe på litt til økonomien. Men vi vet ikke når dagpengene til sambo kommer og hvor mye det blir.

Her i huset er det iskaldt og gulvkaldt og det trekker noe sinnsykt. Gammelt og dårlig isolert hus, og vi leier her, så vi kan ikke gjøre så mye med kledning og trekkfulle vinduer, annet enn å trekke vinduskarmer med gjennomsiktig plast. Vi fyrer med ved, men nå er de 10 vedsekkene borte. På de kaldeste dagene går det en vedsekk,- andre dager varer en sekk noen dager. Kommer veldig an på. Til opplysning har vi ikke RÅD til å leie en annen leilighet.

Jeg kan nå bare snakke for meg selv, men vi sløser ikke med strømmen og har aldri gjort det. Sambo er elektroutdannet, så vi er smertelig klar over at vi ikke skal ha noe overforbruk. Da jeg bodde hjemme hos faren min og var vi veldig nøye med å ikke ha for høy temperatur inne og hadde termometre overalt i leiligheten. Men da bodde jeg i en gammel leiegård i Oslo, så da hadde vi jo oppvarmede leiligheter på alle kanter. Man kan si at det hjalp endel. Nå har vi langt færre folk rundt oss og det merker vi. De fleste naboene i huset er sjelden hjemme i tillegg,- så det er grisekaldt.

Vi har altså vedfyring i en pitteliten vedovn og har i tillegg en oljefylt radiator + en liten panelovn på kjøkkenet som alltid er på laveste tempereatur. Så jeg blir JÆVLIG provosert når folk kommer med slike brannfakler som nevnt i begynnelsen av innlegget.

Bor dere som sier slikt i blokk med mange folk rundt dere ? Klart dere ikke merker så mye til strømproblemene da !

:o

P.S. : Har for øvrig fått mer respekt for både Kristin Halvorsen OG Siv Jensen :) Det er jenter med trøkk det!

De hadde begge bra utsagn og ideèr ang både strømproblemet og arbeidsledighet.

Og en siste ting :

Jeg irriterer meg så over folk som stadig skal sammenlikne strømprisene i Norge med resten av Europe, og Verden for den saks skyld.

For det første er det grisekaldt her i forhold til de fleste land nedover på kontinentet. Jamaica har sikkert like dyr strøm som oss. Men har de det sååå kaldt ? -Neppe.

For det andre har vi buret inn rimelig mange fosser og vassdrag for å kunne produsere denne strømmen mest mulig miljøvennlig og vi har tydelig hatt nok av denne (og betalt mye nok for strømmen) før. Få andre land bruker vel vannkraft ?

For det tredje har landene vi elsker å sammenlikne oss med mange andre (og sikkert bedre) måter å produsere kraft på. Men det er ikke sikkert dette er mulig i Norge. Ser i allefall ikke slik ut. Og mang setter seg alvorlig på bakbena ang gasskraft. Som jeg vil si kan være redningen for mange. Både privat og spesielt til industri. Snart dør industrien ut i landet hvis vi ikke kan prioritere å gjøre noe med dette.

For det fjerde får mange andre land subsidiert varmepumper og vannbåren oppvarming og liknende, slik at det faktisk BLIR lettere å ha en mer moderat holdning til og bruk av kraft.

Vil også si at,- selvfølgelig reagerer mange når strømmen plutselig går opp i de villeste høyder. Det er IKKE noen trøst at vi har like dyr strøm som land rundt oss (og lenger fra oss), fordi den har sannsynlig vært mer konstant i disse landene enn her. Klart vi reagerer når det blir en forandring ? DET hadde vel Sverige, Uganda og Italia gjort og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh, ikke for å ødelegge frusterasjonen deres, men er det noen av dere som kan bekrefte at Norge har europas billigste strøm?

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å gå inn på Divas innlegg som helhet her, men vil kun kommentere en ting derfra på generelt grunnlag (ikke rettet til deg, Diva):

De færreste land har "bedre" måter å produsere strøm på enn Norge. Norge er faktisk ledende på strømproduksjon i verdenssammenheng, og bygger bla. ut vannkraft over hele verden (Asia og Sør-Amerika feks).

Gasskraft er jo en uutnyttet kilde her i landet (men ikke nødvendigvis "bedre" enn andre måter å produsere kraft på), men det er det som kjent mye politisk strid om.

Vindkraft er en annen ressurs vi ikke bruker så mye av. Det er vanligere i andre land som feks Danmark og Nederland. Vindkraft er heller ikke "bedre" enn vannkraft, men det er jo et alternativ og det er prosjekter på gang, bla på Jæren.

Og så har vi selvsagt atonkraft da. Men det regner jeg ikke med at noen her i landet er spesielt interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke tenkt å gå inn på Divas innlegg som helhet her, men vil kun kommentere en ting derfra på generelt grunnlag (ikke rettet til deg, Diva):

De færreste land har "bedre" måter å produsere strøm på enn Norge. Norge er faktisk ledende på strømproduksjon i verdenssammenheng, og bygger bla. ut vannkraft over hele verden (Asia og Sør-Amerika feks).  

Gasskraft er jo en uutnyttet kilde her i landet (men ikke nødvendigvis "bedre" enn andre måter å produsere kraft på), men det er det som kjent mye politisk strid om.

Vindkraft er en annen ressurs vi ikke bruker så mye av. Det er vanligere i andre land som feks Danmark og Nederland. Vindkraft er heller ikke "bedre" enn vannkraft, men det er jo et alternativ og det er prosjekter på gang, bla på Jæren.

Og så har vi selvsagt atonkraft da. Men det regner jeg ikke med at noen her i landet er spesielt interessert i.

(skjønner at det ikke var retta mot meg, altså)

Mye av det jeg sa har jeg vel fått med meg via media og debatter på tv, så det har vært mitt inntrykk. Men jeg skal absolutt ikke si at "jeg vet det er sånn". Mange mener det i allefall er bedre i mange andre land...

Men hvem vet... ?

Klem, Diva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må faktisk få nyansere deres bilde av sosialkontoret. Du/dere sier dere blir gransket for å få sosialhjelp. Det er jo faktisk nødvendig å kikke på kontoutskrifter og forbruk. Hvis ikke kunne Røkke kommet og fått støtte.

Det å benytte seg av nettverket og familie er også lovpålagt da sosialstøtten er en subsidiær ytelse.

Jeg synes også dere kategoriserer veldig ift til sosialkontor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg spør Gjest, men har du vært på sosialkontoret??

Kanskje litt utrykt feil, jeg skjønner også at økonomien må sjekkes når man søker om sosialstøtte. Det jeg IKKE skjønner er hvordan folkene som sitter der kan klare å være så nedlatende..... Dessuten syns jeg det er direkte frekt og spørre om jeg har familie, foreldre, venner eller bekjente som kan hjelpe meg med penger. Hvis jeg hadde det hadde jeg for f*** ikke sittet på sosialkontoret!!!! :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror du må ha vært uheldig med din sosialarbeider. Men, det er sånn at man ofte blir møtt med den sammen tonen som man bruker selv.

I forhold til nettverk, hvorda kunne hun vite at du ikke har det?

Man er nødt til å spørre, men ikke kreve svar!

Hvis du har et reelt behov for penger så prøv igjen. Være hyggelig, og du vil møte en hyggelig sosialarbeider.

Keep smiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være kritisk i en slik jobb fordi det er så mange som prøver å utnytte systemet... Det er moa ikke de ansatte sin skyld at de må være kritiske og stille sp mål, det er de som prøver å lure seg til penger de ikke har krav på....

Det er dumt, men slik er det dessverre.

I tilegg finnes det også mer og mindre hyggelige folk på sosialkontorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Kjære gjest, lær deg å lese. Og lær deg å legge merke til detaljer. Så vil du se at denne tråden ble startet på torsdag, og i så måte omhandlet "i går" altså ONSDAG. Selv om det i dag er fredag, og "i går" da er torsdag, så var det jo onsdag som var "i går" da dette ble skrevet. Å se slike ting er en fin fordel, og å la være å kommentere så absurde ting som det du gjør, det ville også vært en fordel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...