Gå til innhold

"Finsk fjernsynsteater"


BergensAnd

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp med finsk fjernsynsteater på televisjonen på 70-tallet, men hva i all verden betyr det? Er det noen som husker noe? Er det en oversikt over hva som gikk på TV på 70-tallet noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med 'hva betyr det'? Hvis du vokste opp med det, så husker du det vel?

Fjernsynsteateret var teaterfremføringer som var spilt inn og siden vist på TV. "Finsk fjernsynsteater" ble vel et begrep som egentlig ikke bare omfavnet finske produksjoner, men tunge, triste, grå saker som ikke var noe særlig oppløftende å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at KLM hadde en parodi på finsk fjernsynsteater - finska komedin "Till jord skal du bli" – scenen var et traurig småbruk i finska skogarna, manus besto av enstavelsesord, knivar och sprit. Hylende morsomt.

Se ellers her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, hera, for lenka.

Gjest, jeg spør her fordi jeg vokst opp med dette fenomenet, men ikke husker en eneste av dem. Jeg bare veit at jeg levde i den epoken. Kanskje fortrengelse :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Jeg reagerte på uttrykket 'vokse opp med' som for meg betyr at det var en del av hverdagen. Og ja, fortrengning er nok ikke usannsynlig. Like greit å gjemme etthvert kjennskap til finsk fjernsynsteater langt bak i hukommelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk fjernsynsteater:

Pekka sitter i skogen etter å ha hugget av seg tre fingre da han skulle kløyve ved. "Perkele" sa Pekka, "helvetes fingrene - jeg må ha ei flaske vodka!!"

Etter å ha drukket opp vodkaen fortsatte han å kløyve ved, og ble ferdig etter fem uker. Da puttet han de avkappede fingrene i lomma og begynte på veien hjem til den trekkfulle hytta han bodde i.

Da han kom til hytta stod det ei barmfager hulder på utsiden. Han ga henne de avkappede fingrene og hun kastet øyeblikkelig alle klærne. Pekka var ikke vanskelig å be, og kort stund etterpå løp de begge nakne og skrikende rundt i skogen.

Etter ti timer kom Heikki, mannen til huldra, og så løpinga. Han ble flyforbanna og banna så det lyste og dro fort fram ei flaske vodka som han tømte i løpet av få minutter. Så ladet han hagla og drepte huldra.

Så pytt, der var et problem ute av verden, og han tok frem ei ny flaske vodka mens han pekte på Pekka med hagla og ba han ta på seg klærne.

Pekka var livredd og kledde skjelvende på seg. Da han var ferdig påkledd, fikk han beskjed om å sette seg ved siden av Heikki, og ble budt vodka fra flaska. Pekka drakk og Heikki drakk. Ny flasker ble stadig tatt frem.

Da de skulle reise seg for å finne noen som kunne hente veden snublet Heikki i ei trerot og skjøt seg selv. Han falt død om, men Pekka klarte å snu ham så han fikk tak i de 30 vodkaflaskene han fremdeles hadde i lommene. Så satte han seg til å drikke mer.

Bildet zoomer så ut og vi ser til slutt Pekka som en liten prikk midt i et stort skoglandskap. Rulleteksten begynner og holder på de neste to timene.

--

Herregud så kjedelig den driten var!! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he. Finsk fjernsysnteater er vel bare et annet uttrykk for drepende kjedelig. Et annet uttrykk jeg liker er polsk frijazz, kommer ikke det fra Irma 1000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Finsk fjernsysnteater er vel bare et annet uttrykk for drepende kjedelig.

På 80-tallet ble det sendt mange finske tv-produksjoner av obskure teaterstykker på NRK - men i ettertid har det jo blitt et begrep, som du sier. Men finsk fjernsynsteater var nesten uutholdelig virkelig for oss som vokste opp på 80-tallet ;)

Tusen takk, gjest, for den utrolig treffende beskrivelsen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en gjest
Finsk fjernsynsteater:

Pekka sitter i skogen etter å ha hugget av seg tre fingre da han skulle kløyve ved.  "Perkele" sa Pekka, "helvetes fingrene - jeg må ha ei flaske vodka!!"

Etter å ha drukket opp vodkaen fortsatte han å kløyve ved, og ble ferdig etter fem uker.  Da puttet han de avkappede fingrene i lomma og begynte på veien hjem til den trekkfulle hytta han bodde i.

Da han kom til hytta stod det ei barmfager hulder på utsiden.  Han ga henne de avkappede fingrene og hun kastet øyeblikkelig alle klærne.  Pekka var ikke vanskelig å be, og kort stund etterpå løp de begge nakne og skrikende rundt i skogen. 

Etter ti timer kom Heikki, mannen til huldra, og så løpinga.  Han ble flyforbanna og banna så det lyste og dro fort fram ei flaske vodka som han tømte i løpet av få minutter.  Så ladet han hagla og drepte huldra. 

Så pytt, der var et problem ute av verden, og han tok frem ei ny flaske vodka mens han pekte på Pekka med hagla og ba han ta på seg klærne.

Pekka var livredd og kledde skjelvende på seg.  Da han var ferdig påkledd, fikk han beskjed om å sette seg ved siden av Heikki, og ble budt vodka fra flaska.  Pekka drakk og Heikki drakk.  Ny flasker ble stadig tatt frem.

Da de skulle reise seg for å finne noen som kunne hente veden snublet Heikki i ei trerot og skjøt seg selv.  Han falt død om, men Pekka klarte å snu ham så han fikk tak i de 30 vodkaflaskene han fremdeles hadde i lommene.  Så satte han seg til å drikke mer.

Bildet zoomer så ut og vi ser til slutt Pekka som en liten prikk midt i et stort skoglandskap.  Rulleteksten begynner og holder på de neste to timene.

--

Herregud så kjedelig den driten var!! :frustrert:

:hoho::legrine::ler:

Dette var utrolig bra! Du oppsummerte alle stykkene av finsk fjernsynsteater som ble vist. OMG! Det var utrolig dårlig. Liker både bisarre stykker, men de må jo ha et snev av dypere budskap i seg. FF var bare dødstrist og utrolig uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppsummerte alle stykkene av finsk fjernsynsteater som ble vist.
Er det rart jeg har blitt som jeg har blitt? :rodme:

De av oss som opplevde disse tirsdagskveldene (selv det husker jeg - at det ble sendt på tirsdag :overrasket: ) burde få en eller annen form for erstatning :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...