Gå til innhold

Røykeaksjon - bortkasta penger?


gla

Anbefalte innlegg

Er det noen røykere her som har sett de nye reklamene fra helsedirektoratet? Har dere stumpet sigaretten deres?

Er det ikke litt skremmende at de som fordeler pengene VÅRE velger å bruke masse til dette mens folk (både røykere og ikke-røykere fryser ihjel?

:evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sååå klar over at mitt forbruk ab røyk medfører at jeg forkorter livet mitt.. Ødelegger kroppen min... Kommer til å få en sykelig alderdom... Kan miste et ben eller to.... Men problemet er at det er så lenge til...så jeg bryr meg ikke før det er for sent sikkert..

Ingen kampanjer biter på idioter som meg.

"Keep on smoking" :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så i mot røykekampanjer??

Så, om dere ikke vil slutte å røyke!

Men så fins det mange andre som vil gjøre det. Unner dere ikke at de får en sjans? Mener dere virkelig at en slik kampanje ikke kommer til å virke?

Selv tror jeg at sterke virkemidler må til, for at røykere skal forstå hvor farlig det er å røyke.

Jeg har selv vært røyker. :sur: Jeg fikk virkemidlene inn den harde veien - jeg opplevede å se mange som døde p.g.a. kreft. Jeg så også at mennesker døde mens de lå å ventet på nye lunger. Det virka på meg.

Jeg synes vi skal ta i mot kampanjer som gode formål - tenk på alle ungdommene - husk: hensikten er god. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg må si at jeg blir kvalm av denne reklamen, og det er vel også meningen! I går kjøpte jeg "Endelig ikke-røyker", en bok som visstnok får alle til å slutte å røyke. Håper det funker! Føler meg ikke spesielt motivert, men denne forferdelige reklamen hjelper på. tidligere har jeg ikke latt meg skremme av slikt, men nå...fyttikatta. Jeg har ikke tenkt å dø av røyk, det er sikkert og visst! Så alt i alt...jeg er for å bruke penger på slik reklame, selv om den får meg til å føle meg helt dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke én røykekampanje som får OSS til å slutte å røyke, det er de små dryppene herfra og derfra. Hadde det aldri vært noen som sa at røyking er usunt er det heller ingen som hadde gått rundt med dårlig samvittighet, og hadde det ikke vært det så ville heller ikke noe som hadde MOTIVERT oss.

Jeg er ikke-røyker, og jeg er stolt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gla: Eh...du tuller vel forhåpentligvis med det siste argumentet du kommer med? At regjeringen heller skal bry seg om de som fryser ihjel enn slike kampanjer.

Selvsagt er det ille at det i de siste dagene har dødd 2-3 eldre på grunn av kulden. Til sammenligning dør det 7500 nordmenn av røyking eller røykerelaterte sykdommer hvert år. Det er fler enn de som dør av aids, i trafikken og noen annen sykdom TIL SAMMEN. Skal ikke myndighetene gjøre noe med dette? Skal de bare sitte å se på at det skjer? Selvsagt skal de ikke det, og det er her slike kampanjer kommer inn i bildet som en del av virkemidlene. Selv om det å skremme noen kanskje blir litt feil i dette tilfellet. Når en røyker blir skremt og nervøs hva er det første de tenker på da? Jo, en røyk så de kan roe seg ned.

De alvorlige helseskadene kjenner jo de fleste til fra før, men kan det hjelpe noen til å begynne å tenke seg om så er det kjempeflott.

Nei, hadde så mange tusen dødd i Norge hvert år av en hvilken som helst annen grunn så hadde det blitt opprør og ramaskrik om ikke myndighetene hadde gjort noe for å begrense skadene. Jeg har selv vært en røyker så jeg vet hvor hårsår man kan være av å få fortalt sannheten om røyking. Man er jo ikke akkurat stolt av å røyke for å si det sånn.

Men er helt enig med tuji, som har kjøpt boken "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr. Har selv kjøpt og lest den, og den hjalp meg mer enn noe annet. Den virker, garantert. Kan anbefale den til alle som har et ønske om å slutte, men som tror det er så håpløst og vanskelig. Det er det ikke, og det vil du forstå når du har lest boken. Ikke er den så dyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at røykere velger selv å røyke og bruke penger og helse på det. Minstepensjonister (og andre med lite penger) er nødt til å slå av strømmen med slike strømpriser som nå.

Hvordan kan staten ta seg råd til disse røykekampanjene akkurat nå i denne "krisen"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trots att rökare betalar en massa skatt på sina ciggaretter så täcker inte den skatten på långa vägar de kostnader staten och samhället har å rökarnas bekostnad. (inte ens med de höga norska skatterna)

Rökare är drabbade av fler och värre lungsjukdomar. Cancer/kreft i mun, svalg, hals och lungor är det till största delen rökare som får. Rökare får oftare än icke rökare högt blodtryck, nästan enbart rökare får kronisk bronkit (inflammation i luftvägarna) med svårigheter att andas och utföra "normaltungt" arbete, det är nästan bara rökare som får KOL (annan kronisk lungsjukdom). Trots att rökare i dör i snitt 10 år förtidigt dör de sjukare och till högre kostnader. DÄRFÖR kan man kosta på en antirökkamapnj.

Värme och elkriser är en annan historia, som i Sverige i alla fall, till stor del beror på en bra sommar med liten nederbörd och låg vattennivå i vattenmagasinen. Dessutom är gissar jag att den stora kostnaden för en sådan kampanj redan är betalad INNAN den sänds i form av planering och produktion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne kampanjen kan være veldig motiverende på de som vil stumpe røyken, og på de som holder på p stumpe røyken...

Ingen vits i å sjekke resultater allerede nå. Spør om et år minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg lurer på hvor den psykologiske rådgivningen for denne kampanjen har blitt av. All forskning viser jo at skremselspropagenda ikke har noen ting for seg. Mange vil heller føle et trass inni seg og ihvertfall ikke røyke mindre, kanskje mer. Eller er det baktanken? Få inn mer skattepenger. Neida tror vel ikke det.

Og er det etisk riktig med en slik kampanje? Fra legestandens hold er det jo blitt ytret at bildene er manipulert. Hmm, det er ikke bra. Nevnte jeg trass? Når folk i tillegg blir lurt? Hva fører det til?

Ja, ja vi får se om et år. Jeg tror heller folk vil slutte å røyke pga at det er ukult. Hvem er det som vi sammenligne seg med arbeiderklassen. Det er fra mange hold sett på som lavmål å røyke.

En indre motivasjon heier jeg på.

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh det VERSTE jeg hører, er når folk sier: "jeg blir ikke skremt av denne reklamen, jeg blir heller motivert til å røyke MER, i protest".

herregud. sa kan jeg, som veier et par kg for mye, si:

"hver gang reklamen om Noka-dietten vises på tv, blir jeg så sinna at jeg heller går og tar meg en sjokolade i protest".

nei, røykere, dere må ta dere sammen. (nå er det helst de jeg skrev om jeg reagerer på utsagnene til altså).

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg som skrev innlegget over er iherdig ikke-røyker.

Har imidlertid studert litt, så hvis det forskerene og empirien sier så.........

Det må andre midler til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet at hensikten er god for å få oss røykere til å slutte med slike kampanjer, men det er så mye latterlig som skjer.... snart kanskje kommer røykeforbud på barer og resturanter, røyken er kjempedyr, og alt i alt så virker det som om det er BARE røykingen som dreper, men det er det jo ikke! hva med alt den usunne maten som nordmenn propper i seg? hvorfor vil ikke helse ministeren foreslå at samtlige Burger king og mc Donalds resturanter skal nedlegges? hvorfor skal ikke usunn mat bli enda dyrere? det er det som forundrer meg....

Store doser med usunn mat er like usunt som røyk! men dette er det ingen som vil noe med!

Lurer på hvordan innbitte Burger King fans og folk som elsker feit mat, hadde reagert om regjeringen hadde bestemt hva de skulle spise, da hadde det nok blitt bråk da!

Slik føles det for oss røykere også, vi føler oss hetset og forfulgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik føles det for oss røykere også, vi føler oss hetset og forfulgt!

Eh .. er det meningen at vi (ikke-røykere) skal syntes synd på dere? I don't think so. Jeg tror at hadde det vært opp til den flotte helseministeren vi har nå så ville han ha gjort noe med alt som er usunt og vondt for oss. Heldeigvis klarer han å fokusere på én ting av gangen. Og denne gangen er det dere. Og folk som ikke beveger på seg.

Slutt og røyk og opplev livet tredimensjonalt i stedet. Det gjorde jeg og kan anbefale det. Plutselig får du energi til å bevege deg også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Store doser med usunn mat er like usunt som røyk! men dette er det ingen som vil noe med!

Meinar du at du har gått glipp av kampanjane mot usunn mat og for sunn mat i alle dei åra dei har pågått? Det er godt gjort...

Ting eg elles lurar på er:

- Kvifor skulle røykjarar føla seg forfulgt av ein opplysningskampanje?

- Kvifor reagerer dei så sterkt mot det?

- Kvifor påstår enkelte at dei heller vil røyka meir "i protest" enn å slutta?

- Kva er det eigentleg som er så godt med dei kreftpinnane at det oppveg alle skadeverknadane? (Særleg for unge jenter, som har tre gongar større sjanse for røykerelaterte sjukdomar enn menn, har eg lest.)

Kan det vera at dei ikkje vil innrømma at dei er avhengige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik føles det for oss røykere også, vi føler oss hetset og forfulgt!

Og da mener du at overvektige IKKE føler seg hetset og forfulgt? tenk på alle dem som har alvorlige spiseforstyrrelser (nå tenker jeg mest på tvangsspising), de er som regel ganske overvektige, men tenker folk på at de lider av en sykdom? NEI, det er jo bare å spise mindre og trene mer, sier folk og ser på dem med forakt. så det er ikke bare røykere som skal føle seg hetset og forfulgt nei!

og hvordan i huleste kan en røykekampanje virke MOT sin hensikt???? greit nok at ikke alle slutter å røyke når de får en slik kampansje slengt i fjeset, men at den skulle virke mot sin hensikt, slik noen mener? nei nå må dere gi dere! som jeg skrev tidligere, det er jo akkurat som om jeg skulle gå og ta meg en sjokolade hver gang reklamen om Noka-kuren kom på tv. herregud.

en ting til:

anonym skriver at ingen reagerer på at folk spiser usunn mat (noe som selvsagt er tull), bare på at folk røyker. NEWS FLASH: ei buldre som sitter og trykker i seg en feit burger på MacDonalds plager ikke folk rundt seg, i motsetning til de fleste røykere, som blåser livsfarlig os i trynet på folk.

har du ikke fått med deg hvor farlig det er med passiv røyking kanskje?

hilsen Iset (som har utviklet astma pga årelang innånding av røykeos fra nyfødt til 20 årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...