Gå til innhold

BULGARIA


Rakel

Anbefalte innlegg

Reiser til Albena i Bulgaria 4. juli med familie. Har store barn på 9 og 17 år og kan derfor farte litt rundt og oppleve litt mer.

Dette er nok siste året eldstejenta er med og jeg håper/ønsker å "gi henne" en fin ferie å minnes.

Hun er interessert i kultur, folkemusikk, historie osv. på et høyere nivå enn meg, og jeg håpte derfor at det var noen bereiste her inne som visste om konkrete ting å se/oppleve i dette området.

Har du noen Anbefalinger? :blomst:

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt nord for Albena ligger det en veldig fin klippeborg. Har vært en slags borg, men det er bare ruinene igjen. Der er det veldig koselig, en fin naturopplevelse. Er en restaurant der oppe og, som serverer enkel mat. Ellers vet jeg lite om denne borgen, men den vet jo lokalbefolkningen alt om, så det er jo bare å spørre seg frem. Men det drives med et eller annet militært på deler av klippen ennå, var iallefall noen høye gjerder og strenge vakter der oppe. Men det var på et lite begrenset område.

Husker ikke hvor lang tid det gikk fra vi passerte Albena og til vi var der oppe, men det er ikke så lang en halv time-times kjøretur kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. :smilorange:

Kjekt og høre hvordan du opplevde det. Men du skrev at maten var grei... (Ikke god engang?) Var maten generelt dårlig der nede syntes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kresen på mat, og den restauranten som ligger på klippene er vel under gjennomsnittet. Men ellers så finner man masse god mat, man må bare ikke kaste seg over den første restauranten man kommer til. Nå bodde ikke vi i Albena da, men regner med at det er det samme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også reise til Albena senere i sommer. ;)

Så derfor håper jeg på mange tips her.

Vi har planer om å dra både til Varna og til Balchic.

Regner med å se litt mer av det autentiske Bulgaria der.

Ellers finner du en god del internettsider med info om området.

Hvilket hotell skal du bo på, Rakel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det faktisk 9 år siden jeg var i Albena, men jeg sier noen ord allikevel. Selve stedet er jo ganske lite, så jeg ville absolutt dratt til Varna og Balchik. I Albena treffer dere minimalt med bulgarere som ikke jobber eller har annet erend på stedet. De har ikke adgang inn dersom de ikke kan vise til at de bor eller jobber der! (Sånn var det i alle fall for 9 år siden.) Vi reiste med Ving den gangen og de hadde faktisk flere bra kveldsprogram husker jeg. Det var spesielt et arrangement jeg husker som veldig bra litt "oppi skråninga" med utendørs scene hvor vi spiste, drakk vin fra tønner og så et bra og variert show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var da typisk min flaks.

Flom og kaos i Bulgaria. :overrasket: Og vi reiser i morgen.. :forvirret:

Jeg jobbet hele helgen og har snakket om at jeg gleder meg. Siste arbeidsdagen så kom dette på nyhetene. Vi begynte jo å le. Det er jo helt utrolig.

God ferie, liksom.. :ironi:

Men, som sagt, jeg er vant med at det skjer noe ekstra der jeg skal. Det kan visst aldri være noe normalt, akkurat som Donald Duck.. :ler: så skjer det alltid noe ekstra. Alltid! Fikk tlf. av barndomsvenninde som minnet på mange episoder, også positive, så jeg reiser med godt mot. (Selv om de fleste sier de vil hjem)

Tror ikke det berører Albena så mye egentlig. Og det er vel bare noe som feier over. Og værvarselet med overskyet i 10 dager fremover er sikkert feil. Og alle "warnings" angående hotellet som ligger på nettet er sikkert BARE tull!! :smoke:

Er dere ikke enig? Eller hva synes dere om dette her...

http://www.holiday-truth.com/holiday_truth...43/Vita%20Park/

http://www.bulgariancoast.com/hotels/detai...p?hid=137&rid=6

http://www.holidaywatchdog.com/1934-Albena...day-Review.html

Jossa: Her ser du hvor vi skal. ;) Og dere da? Har du bestilt tur allerede?

Mona: Å reise litt Oppi skråninga tror jeg nok er et kjempetips her. :ler:

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Men det er jo rent iallefall, og det er jo viktig da. Og så har dere vell ikke så store planer om å tilbringe så mye tid ved hotellet eller? Det blir jo mye hva man gjør det til selv da, og nå kan dere iallefall vært forberedt på hva som venter dere.

Når det gjelder regnet så har jeg forstått det slik at det er Burgaskysten som er hardest rammet. Og Albena ligger jo lengre nord.

Men det var på disse tider i fjor at vi var ved Varnakysten, og da regnet det stort sett hele tiden... :sjenert:

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Det hotellet har jo fått veldig dårlig omtale, Rakel. Håper dere ikke har bestilt all-inclusive, ihvertfall. Jeg har også pleid å lese britiske omtaler før jeg har reist på ferie og de har stemt veldig bra med mitt inntrykk. Håper dere får en fin tur, jeg har også vært i Bulgaria, ikke dit du skal men i Sunny Beach. Hadde ikke reist tilbake om jeg fikk turen gratis engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi,oi.. ja, må innrømme at jeg ikke akkurat gleder meg så mye lenger..

Jeg ringte reisebyrået, Startour, som sa at det er første året de har dette hotellet. De sa at jeg kunne bytte hotel på deres regning dersom det er så ille. Dersom bassenget har skarpe kanter som stikker ut, knust glass osv. så flytter jeg på flekken.

Startour skal sjekke der nede, og ringer meg snart opp. Jeg har forlangt å få vite hvilke kriterier som gjør at vi kan bytte hotel selv. Dette vil jeg ha skriftlig før vi reiser. Ønsker ikke å risikere å bruke flere dager der nede på å sjekke opp dette.

Kanskje vi selv kan finne et koselig hotell ved stranden et eller annet sted. Dersom det er så billig skal vi alltids få råd til det. *Drømmer*

Turen var ikke så dyr heller. Vi betalte 21 500 for oss 4. (3 voksne + 1 barn)

Men Pet, hva var det som var så fælt at du aldri ville reist igjen. Reiste du rundt andre steder, eller gjelder det kun Sunny Beach?

Jeg forsto at det var et innestengt område kun beregnet for turister og det var derfor jeg valgte Albena. Det er litt roligere og frodigere samt at det ligger godt plassert i.f.t utflukter. 15 min fra Golden sands, (festeplass, men ok å se en gang)

1/2 time fra Romania, kort vei til storbyen og shopping, m.m.

Jeg må si at jeg er glad nå for at jeg styrte unna Sunny Beach. ;)

Valgte t.o.m å ta ekstra fly til Gardemoen for å komme dit.

Så gjenstår det å se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bare i Sunny Beach, var på en utflukt til Nessebar. Der var det fint. Vi var der i 2000 og det som plaget meg aller mest var den helt stillestående lufta som var ca 40 grader varm. Det var ikke så mye som et lite vindpust, som man stort sett alltid har i landene rundt Middelhavet. Vi hadde ikke air condition på rommet og det var helt uutholdelig der inne. I tillegg fikk tre av oss fire magetrøbbel så leiligheten luktet som en varm utedass. Vi kunne ikke ha viduene åpne om natta eller når vi ikke var i leiligheten fordi det var så lett å komme seg inn der, dvs at vi aldri fikk luftet. Frokosten spiste vi ute i korridoren, for der var det ganske svalt. Maten var ikke mye å skryte av, en av oss fikk fisk som var rå inni på en restaurant. Hele SB var helt provisorisk bygget opp for å selge ting (og mat og drikke) til turister Alt var fake og piratkopier og helhetsinntrykket var at det var temmelig snuskete. Mye nyrike russere med gulltenner der og enormt mye brautende tyskere. Stranda var fin, når en først fikk vasset gjennom det en meter brede beltet av tang som lå i vannkanten. De bulgarerne som jobbet på hotellet og på de stedene vi gikk for å spise, var stort sett veldig sure, bortsett fra ei ung jente som sto i resepsjonen. Venninna mi solgte omtrent hele garderoben sin til henne for en slikk og ingen ting. Hun syntes vi hadde så fine klær (stort sett kjoler og topper fra H&M) og var overlykkelig for å få overta disse klærne. Ser at du skal dra i morgen, Rakel, så jeg føler meg nesten litt slem som skriver dette, men hadde vi hatt AC på rommet hadde nok helthetsintrykket mitt vært mer positivt. Håper dere får det hvis det er like varmt som når vi var der. Mye forandrer seg jo på seks år på sånne turiststeder, også. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, hørtes lite koselig ut, ja. :forvirret:

Vi reiser litt rundt, båtturer, shopping i storby osv. Håper det blir bra. Det er totalt forskjellige tilbakemeldinger fra Bulgaria ser jeg. Enten liker folk stedet og reiser 5-6 ganger på rad, eller så synes folk det er pyton og vil aldri mer tilbake.

Selv likte jeg ikke Tyrkia, og håper ikke det er a'la det. Liker Spania, og elsker Egypt! Selv på de "verste" turistghettoene. :)

Takk for tilbakemeld. Skal skrive litt når vi er tilbake. :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis dere skulle havne i nærheten av Burgas og sydligere strøk av Bulgaria vil jeg anbefale dere å ta en tur innom byen Sozopol. Dette er en gammel fiskelandsby med masse sjarm. Og jeg tror ikke den er så preget av turismen som Sunny Beach, Albena, Golden Sands osv. Den var iallefall ikke det da vi var der på 90-tallet. Og det reiseselskapet som da arrangerte turer dit eksisterer ikke lenger. Og jeg vet ikke om noen andre som har turer dit heller, iallefall ikke norsk. Denne byen ligger helt syd i Bulgaria, ca 3 mil syd for Burgas.

Sozopol

Bulgaria har sine dårlige sider, men som jeg sa tidligere: Det blir litt hva dere gjør det til selv. Jeg tror dere får en fin ferie jeg. :) God tur!

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jossa: Her ser du hvor vi skal.  ;)  Og dere da? Har du bestilt tur allerede?

Huff da, Rakel. Det høres jo ikke bra ut, men ta nå ikke sorgene på forskudd.

Vi reiser om vel 2 uker. Reiser med Ving og skal bo på et "nyåpnet" (reåpnet) Ving resort hotell. Flamingo.

Er utrolig spent på dette. Vi har allerede fått beskjed om at bassengområdet IKKE er slik som man kunne se på datategningene. Og fått en viss kompensasjon for dette.

Håper jeg rekker å høre fra deg her, før vi drar. Er kjempeinteressert i å høre fra folk som har vært der i år. Gjerne konkrete tips om restauranter o.l.

Vi håper også å få oss en tur med båt. Finner ikke noe info om dette, men det må vel være muligheter for en båtutflukt, skulle jeg tro...?

Finner vel mer ut når vi kommer ned.

Ønsker deg en kjempefin ferie, Rakel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå reiser vi. Tar flyet 18.15 til Gardemoen, og videre 21.05 til Bulgaria. :)

Takk for gode tips, Skya.

Pet og Jossa: Skal skrive når vi kommer hjem hvordan det var.

Spent nå.. :hoppe:

(Vi kommer til å bytte hotell dersom det ikke er bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_baluba_*

jossa, kan du være så snill å skrive litt om ferien dere har hatt i albena på flamingo hotell?

Skal selv dit i slutten av august og avbestilte faktisk da jeg hørte hvor ille mange hadde hatt det i sunny beach. I ettertid angret jeg for jeg ønsker å se bulgaria mens det ennå ikke er innført euro. alt blir plutselig dyrere da, men kanskje standaren der nede blir bedre..... har lest og hørt masse skrekk eksemplarer om ødelagte ferier og sure bulgarere, derfor ønsker jeg at du kunne legge inn noen ord om ditt opphold når det er overstått. synes det er så dårlige bilder på ving sine sider og de kunne ha opplyst om illustrasjonsbildene på forhånd. ikke det at det er så farlig når man får kompensasjon for det, men man føler seg uannsett litt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jossa, kan du være så snill å skrive litt om ferien dere har hatt i albena på flamingo hotell?

Skal selv dit i slutten av august og avbestilte faktisk da jeg hørte hvor ille mange hadde hatt det i sunny beach. I ettertid angret jeg for jeg ønsker å se bulgaria mens det ennå ikke er innført euro. alt blir plutselig dyrere da, men kanskje standaren der nede blir bedre..... har lest og hørt masse skrekk eksemplarer om ødelagte ferier og sure bulgarere, derfor ønsker jeg at du kunne legge inn noen ord om ditt opphold når det er overstått. synes det er så dårlige bilder på ving sine sider og de kunne ha opplyst om illustrasjonsbildene på forhånd. ikke det at det er så farlig når man får kompensasjon for det, men man føler seg uannsett litt lurt.

Ja, det kan jeg gjøre. ;) Er ikke hjemme før 4.august.

Hvordan ble deg med deg? Avbestillte du eller ikke?

Har du evt. fått kompensasjon pga. avvikende illustrasjonsbilder?

I såfall, hvilken?

(Tror jeg starter en ny tråd om dette.... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, det kan jeg gjøre.  ;) Er ikke hjemme før 4.august.

Hvordan ble deg med deg? Avbestillte du eller ikke?

Har du evt. fått kompensasjon pga. avvikende illustrasjonsbilder?

I såfall, hvilken?

(Tror jeg starter en ny tråd om dette....  ;) )

hei jossa

vi avbestilte først, men etter å ha lett i dagevis etter lignende priser på resort hotell ble det til at vi bestilte igjen. ble nok litt hysterisk av alt det fæle som stod på trykk om bulgaria, og i tillegg den oversvømmelsen selv om det ikke berørte albena i den grad. vi fikk kompensasjon i form av 2 solsenger og parasoll hver dag + at vi fritt kan bruke samme basseng på det andre hotellet. akkurat som dere. uannsett er det skuffende, må først ut av hotellet på morgenen for å spise frokost på en resturant som ligger et annet sted, og de bittesmå bassengene da.... å dette kalles resort???? vi var to uker på kreta i mai, på et fint hotell som heter rita suites. ikke resort men 4 stjerner. aberen der var at hellas er dyrt og det var lite å finne på for barna på hotellet. det oppveide at hotellet hadde helt suveren service, og var hele tiden fint og rent.

vel, jeg kunne ønsk noen som har vært på flamingo i det siste kunne ha skrevet noen ord, hvis ikke får jeg sette min lit til at du skriver om din ferie etter at du har kommet deg hjem. vi drar 25. august. må si jeg er spent.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jossa

vi avbestilte først, men etter å ha lett i dagevis etter lignende priser på resort hotell ble det til at vi bestilte igjen. ble nok litt hysterisk av alt det fæle som stod på trykk om bulgaria, og i tillegg den oversvømmelsen selv om det ikke berørte albena i den grad. vi fikk kompensasjon i form av 2 solsenger og parasoll hver dag + at vi fritt kan bruke samme basseng på det andre hotellet. akkurat som dere. uannsett er det skuffende, må først ut av hotellet på morgenen for å spise frokost på en resturant som ligger et annet sted, og de bittesmå bassengene da.... å dette kalles resort???? vi var to uker på kreta i mai, på et fint hotell som heter rita suites. ikke resort men 4 stjerner. aberen der var at hellas er dyrt og det var lite å finne på for barna på hotellet. det oppveide at hotellet hadde helt suveren service, og var hele tiden fint og rent.

vel, jeg kunne ønsk noen som har vært på flamingo i det siste kunne ha skrevet noen ord, hvis ikke får jeg sette min lit til at du skriver om din ferie etter at du har kommet deg hjem. vi drar 25. august. må si jeg er spent.....

Ja.......... Veldig spent jeg og. ;)

Har trålet internett etter info om dette anlegget og konkret info/tips om Albena generellt av nyere dato, men det finnes ikke mye, gitt......

Men nå er det bare en uke til vi reiser, og jeg er begynt å glede meg skikkelig, allikavel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...