Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Koster virkelig en drink eller to 500-1000 kr?

Det var gjennomsnitts priser de opererte med basert på hva fri bar har kostet i tideligere bryllup. De sa at vi måtte regne med at fri bar kom opp i 500-1000kr ekstra basert på hva det hadde kostet i andre bryllup.

Men summen vil jo selvfølgelig bli justert til det faktiske forbruket i ettertid.

Vi synes bare at dette høres veldig dyrt ut....

Så tar nok ikke sjansen på det, kan jo komme en regning på flere titalls tusen i ettertid.

Har bare vært på bryllup der brudeparet selv har stått for drikkevarene tideligere så har ikke noen mulighet til å kontrolere prisen. Men regner de med slike summer så tar vi ikke sjansen :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Takk Gud for at jeg slipper dette dilemmaet... Gifter oss i utlandet neste år, og skal da praktisere "fri bar" og fem-retters etter vielsen på oss selv...det blir enkelt og greit, iallefall!

Jeg må si at jeg ikke helt forstår dette med "rammen" rundt, at det er så utrolig viktig å betale for. Men så er jeg heller ingen romantiker, så....du får unnskylde meg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode argumenter her synes jeg, og man må nok bare "agree to disagree". Vi skal uansett ha fri bar i vårt bryllup, og vi skal ikke ha gjester som kommer kun til kaffe. Alle er likeverdige gjester. Og mitt beste argument for å ha fri bar, i tillegg til mange av disse nevnt over, er at hele stemningen blir annerledes. Gjestene skal slippe å ha med penger, vurdere hvor mye de har råd til å drikke og irritere seg over prisene. De skal kun kose seg og feire dagen sammen med oss, og ingen skal tenke på noe så trivielt som penger.

Nå høres det vel ut som jeg er dattra til Røkke eller noe sånt, men det stemmer absolutt ikke. Vi sparer til bryllupet i forkant, og sparer inn på blomster, hotellrom osv. I tillegg velger vi et sted der vi kan ha drikkevarer som vi kjøper inn selv. Dersom vi hadde valgt et hotell eller lignende hadde vi ikke hatt råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Koster virkelig en drink eller to 500-1000 kr?

Hehe - sånne summer er bare tull. Normale mennesker drikker ikke 10 drinker i et bryllup, men hva skriver man ikke for å forsvare betalende gjester her på bryllupsforumet. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Anniken~
Det er umulig å få alle til å dele mening med deg, og du bør nok repsketere at noen vil mene dere er gjerrig, og det inkluderer noen av gjestene deres også. Selv om gjestene kanskje vil si til dere, at de forstår dere godt, og bla bla bla. Sånn er det bare, for det er en ting hva man tenker, og av og til noe helt annet som kommer ut munnen.

Det vil jo faktisk være direkte uhøflig å si noe annet. Hva man tenker, og sier til andre er en helt annen sak.

Og mitt beste argument for å ha fri bar, i tillegg til mange av disse nevnt over, er at hele stemningen blir annerledes. Gjestene skal slippe å ha med penger, vurdere hvor mye de har råd til å drikke og irritere seg over prisene. De skal kun kose seg og feire dagen sammen med oss, og ingen skal tenke på noe så trivielt som penger.

Ikke sant, det SKAL være forskjell på å være gjest i ett bryllup og å være en kveld ute på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det vil jo faktisk være direkte uhøflig å si noe annet.  Hva man tenker, og sier til andre er en helt annen sak.
Nettopp, men da blir det like fullt bare dumt at de som forsvarer betalende gjester bruker det som argument.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_september-brud_*
Det var gjennomsnitts priser de opererte med basert på hva fri bar har kostet i tideligere bryllup. De sa at vi måtte regne med at fri bar kom opp i 500-1000kr ekstra basert på hva det hadde kostet i andre bryllup.

Men summen vil jo selvfølgelig bli justert til det faktiske forbruket i ettertid.

Vi synes bare at dette høres veldig dyrt ut....

Så tar nok ikke sjansen på det, kan jo komme en regning på flere titalls tusen i ettertid.

Har bare vært på bryllup der brudeparet selv har stått for drikkevarene tideligere så har ikke noen mulighet til å kontrolere prisen. Men regner de med slike summer så tar vi ikke sjansen :overrasket:

Med slike priser hadde ikke vi kommet til åha fribar heller!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Anniken~
Med slike priser hadde ikke vi kommet til åha fribar heller!!!

Det høres latterlig dyrt ut. Men helt ærlig, hadde jeg ikke hatt råd til å spandere på gjestene mine, hadde jeg enten invitert færre gjester, eller funnet et sted med mindre stive priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke lest her inne, hadde jeg ikke visst at gjester må betale for seg i bryllup. Jeg ville aldri tenkt på å ta med meg penger annet enn til taxi, så jeg håper dere som praktiserer dette skriver det ettertrykkelig i invitasjonen. Jeg er for å vente med å gifte seg til man har råd til det. Å la gjestene betale, synes jeg er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hadde jeg ikke lest her inne, hadde jeg ikke visst at gjester må betale for seg i bryllup. Jeg ville aldri tenkt på å ta med meg penger annet enn til taxi, så jeg håper dere som praktiserer dette skriver det ettertrykkelig i invitasjonen. Jeg er for å vente med å gifte seg til man har råd til det. Å la gjestene betale, synes jeg er en uting.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fatter ikke at dere gidder å diskutere dette i det vide og brede!?

Når ble alkoholen det viktigste i et bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at dere gidder å diskutere dette i det vide og brede!?

Når ble alkoholen det viktigste i et bryllup?

Poenget er at det er en del av oss som mener at men ikke burde betale for noe som helst når man er invitert i et bryllup. At det er alkoholen som bli diskutert er fordi det er den folk må betale for. Jeg hadde ment det samme om det var maten eller kakene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Poenget er at det er en del av oss som mener at men ikke burde betale for noe som helst når man er invitert i et bryllup. At det er alkoholen som bli diskutert er fordi det er den folk må betale for. Jeg hadde ment det samme om det var maten eller kakene.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Poenget er at det er en del av oss som mener at men ikke burde betale for noe som helst når man er invitert i et bryllup. At det er alkoholen som bli diskutert er fordi det er den folk må betale for. Jeg hadde ment det samme om det var maten eller kakene.

Det at gjester må betale for seg i bryllup, er en uting - uansett hvordan man snur og vender på det.

Før man forventer det, får man heller stramme inn på andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_LilleMeg_*
Poenget er at det er en del av oss som mener at men ikke burde betale for noe som helst når man er invitert i et bryllup. At det er alkoholen som bli diskutert er fordi det er den folk må betale for. Jeg hadde ment det samme om det var maten eller kakene.

Helt enig - det er tross alt et bryllup. Ikke en spleisefest. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hadde jeg ikke lest her inne, hadde jeg ikke visst at gjester må betale for seg i bryllup.
Det er ikke normalt heller, selv om man etter å ha lest her skulle tro det ble praktisert i 90% av alle bryllup.

Kan ikke skjønne hvordan noen kan få seg til å be gjestene betale for seg.

Hvorfor er det akkurat alkoholen gjestene må betale for, og ikke kakene? Fordi det ser bedre ut å unnskylde betaling av alkohol under påskudd av fyll, fremfor å be om betaling pr kakestykke som påskudd for å forhindre fedme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1
Det er ikke normalt heller, selv om man etter å ha lest her skulle tro det ble praktisert i 90% av alle bryllup.

Kan ikke skjønne hvordan noen kan få seg til å be gjestene betale for seg.

Hvorfor er det akkurat alkoholen gjestene må betale for, og ikke kakene?  Fordi det ser bedre ut å unnskylde betaling av alkohol under påskudd av fyll, fremfor å be om betaling pr kakestykke som påskudd for å forhindre fedme?

:hoho:

sinnsykt bra sagt!

Jeg har heller aldri hørt om bryllup hvor gjestene betaler for seg selv - før jeg kom hit. Og jeg blir like sjokkert hver gang. Har jeg ikke råd til å slukke sulten og tørsten hos gjestene mine venter jeg heller med å gifte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

til dette med kostnader og fyll:

Jeg har hørt fra flere, inkludert min far som har jobbet i bransjen, at folk gjerne drikker MINDRE i bryllup. Dessuten kan det ofte hende man kan fikse en deal med stedet man feirer på; at man kan få ha med noe drikke selv, som serveres bak baren. Dette kan gjøre utgiftene mindre. Det skal godt gjøres å drikke for en tusenlapp HVER etter middag og kake, dersom man der har fått vin og øl til maten, likør/konjakk etterpå og SÅ skal ta for seg av vodkaen i baren. Kan hende NOEN ville gjort det, men på langt nær flertallet.

Folk vet som regel at det er en høytidelig anledning, og da oppfører man seg deretter. Selvsagt er det ofte noen utskudd, men dersom man har 60 gjester og Kåre og Anita drikker seg dritings, så koster ikke det allverden. Og dersom Kåre og Anita vil drikke seg fra sans og samlig klarer de det fint uansett om det er sponset eller ikke, så jeg mener det argumentet falle bort.

Og har man så et par garvede alkiser i familien - så har nok de erfaring nok til å drikke seg drita de også. lommelerke er oppfunnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Jeg har heller aldri hørt om bryllup hvor gjestene betaler for seg selv - før jeg kom hit. Og jeg blir like sjokkert hver gang. Har jeg ikke råd til å slukke sulten og tørsten hos gjestene mine venter jeg heller med å gifte meg.

Enig med deg. Synes det er direkte ufint å forvente at gjestene må betale for seg i et bryllup de har blitt invitert til og etter at de har gitt gave. For gaver, det vil brudene ha....... Hva med å ta betalt for alkoholfritt og vann også - så går man med overskudd.

Nei, ærlig talt - kutt heller ned på andre ting, og la gjestene føle at de er verdsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men hva med å spandrere endel til maten, kaffen ogsånnt og noen drinker utenom. Den som vil ha noe utenom det betaler selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...